Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 3,0 -94 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (46262 totalt) |
Hejsan!
Då var det även dags för mig att lägga upp en projekttråd om min bil. Jag har hittils inte användt någon bra kamera eller är särskillt duktig på att fota så det får ni ha överseende med en stund Köpte i höstas en M3 för att bygga om till en kombinerad ban och gatbil, men eftersom jag är helt färsk inom banåka så har den första tiden gått åt till att läsa och lära sig grunderna om allt vad bankörning innebär (har mycket kvar att lära ). Men för några månader sedan så tog allt fart. Började riva bilen lite smått och beställde en massa prylar. Jag har i dagsläget inte kommit så långt men räknar med att det ska ta lite fart nu. Beställda delar: H&R 28/24 mm krängare H&R RSS Nürburgring clubsport chassie Millway topplagringar Millway stötdämparlager bak Millway exentriska bärarmsbussningar fram i delrin Millway ledlager till bärarm bak Millway alubussningar till bakvagnsbryggan XYZ 355 mm frambromsar Stoptech bakskivor Carbotech XP10 belägg fram Stoptech belägg bak Stoptech stålomspunna bromsslangar bak Motul Bromsvätska Bur ska även inhandlas, troligen en skruvbur. Stolar och bälten från Sparco (troligen). R-däck Är även sugen på kolfiberhuv, baklucka och GT-läpp I dagsläget har jag rivit ur all inredning i stort sätt och skrapat bort all asfaltsmatta, slitsamt minst sagt. Alla bromsar är även nerplockade, bakoken har jag blästrat och börjat lackera röda. Även bakvagnen är på väg ner men vet inte hur jag ska lossa handbromsvajern ur navet, vet inte om höljet är gängat eller pressat. Sitter gör det hur som hellst. Det som ligger närmst i tiden är att göra rent all plåt i coupén efter asfaltsmattan och måla den invändigt. Sen ska delarna som ligger hemma monteras. Här kommer lite blandade bilder: Har tyvärr inga byggbilder än, men ska ta så fort jag gjort rent invändigt. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
Hej.
Trevligt med ytterligare en E36'a som kittas för bana. Känns som du prioriterar helt rätt saker för att bilen ska bli ännu trevligare. Handbroms-vajrarna lossas lättast vid spaken och sen drar man bara ut dom ur rören som dom löper ur. och sen när du monterar upp bakvagnen så trär du bara tillbaka vajrarna upp genom rören. Lycka till!! Mvh Nicklas _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||
Ja, vi får hoppas på det Kommer mera motor till 2011 så då får vi ser vart det landar.
Jo, jag tänkte likadant. Men det tar stopp några cm in i rören tyvärr. Vet inte vad som kan strula där faktiskt Tack så mycket, det lär behövas _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
Mera motor är alltid kul..!! Håller själv på med det projekt - Mera MOS.. Konstigt..? Du kan inte se om rören har fått ngn buckla eller liknande..? Tyvärr vet jag inte på rak arm hur du lossar dom i andra ändan.. Det blir det nog att ta isär bromsarna och ta bort skivorna. http://bmwfans.info/parts/catalog/E3 _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||
Nu har jag ryckt och slitit för allt vad jag äger. Det går sakta men säkert framåt. Så jag kör på lösningen mera våld Så får vi se hur det blir när jag ska sätta tillbaka allt
Allt ser fint ut konstigt nog, och eftger allt slitande så är kan det inte heller vara något så enkelt eftersom det går tungt hela tiden. Ibland flexar det också, men det måste bero på höljet. Har redan plockat isär så mycket jag kunnat och tyvärr ser jag inte bättre för det. Det som skulle hjälpa nu är att ta bort drivaxlarna för att komma åt bättre men det är jag inte sugen på just nu. Tackar så mycket Peppe Där ser man, jag bor i huset bakom mig på samma kort. I det huset som designern till husen bodde. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
Den bilen har jag ägt innan. Hoppas den är lika fin som när jag ägde den i såfall är det en mycket bra bil...
_________________ Robert Gustafsson www.attitudemotorclub.com Subaru impreza gt-98 golf GTI 16v-87 austin mini 1275GT-74 mm |
||||
Trevligt Jo, den är riktigt fin. Bara något enstaka märke i lacken. Det enda jag kunde klaga på när jag kollade på den var dålig koppling. Annars var den nästan för fin för att byggas om till banbil, var nästan så man hade velat köpa en i lite sämre skick... Men allt ska sparas så den kan återställas till original om jag skulle vilja det någon gång i framtiden. Ingen kul/mindre kul info om bilen som kan vara bra att veta? _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
vet inte vad du vet om bilen. Jag köpte bilen i augusti 07 och sålde den i mars 09. Jag köpte den av en man i 45 åråldern från vetlanda. Han hade haft bilen sen den kom in i sverige, och verkade bara kört med den ibland, när jag köpte den så stog bräsnleförbrukningen på 0,87 l/milen på färdatorn och han hade aldrig nollställt den när han haft den, 0,87 ändrades inte under 1 dags superstage körning så han hade kört länge på liknande bränsleförbrukning. papper med ägarna i tyskland fanns med bilen när jag sålde den och det var 3st har jag för mig. Jag hade bilen aldrig som bruksbil utan bara fin åka. Jag har kört några konbanor och varit på ringen 1 resa med bilen, funkade alltid klockrent. _________________ Robert Gustafsson www.attitudemotorclub.com Subaru impreza gt-98 golf GTI 16v-87 austin mini 1275GT-74 mm |
||||
Idag blev det lite till gjort.
Handbromsen som jag ryckt och slitit i var busenkelt... Jag tänkte bara dra ut vajern och sen kommer höljet när vajern är i änden på det. Men höljet fortsatte visst in i rören vid handbromsen, så mitt "flex" var helt enkelt höljet som blev till ett primitivt dragspel Men det löste sig ju till slut (tog loss höljet istället så hängde ju vajern med...) Så efter det började jag plocka ner bakvagnen, tog hela kardan när jag ändå var igång så nu är allt nere alla fall Hardyskivan var helt söndertrasad (ny på BMW vs pirat??). Sen lyckades jag efter lite slit även få bort ena spindeln också, allt utom muttrarna i tornet och krängaren är loss där. Har ingen tryckluft i det här garaget så kullederna (eller vad det heter) var lite jävliga att få loss för hand. Så for iväg för att köpa en eldriven muttersmack, men det fanns inte Får bli Biltema imorrn och köpa lite skrot bl.a muttersmack, även förbi BMW och beställa en hardy, om det nu inte går lika bra med en pirat. Vad är allt fett till som ligger i knuten mellan kardan och diffen? Ingen bana för mig innan så det kan nog passa bra med lite introduktionskurser _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
Ang. hardyskivan så är mitt tips att köpa original. Vet att biltema har haft till en del BMW modeller men det kostade lika mycket som hos bmw....
Ska du sälja dom stålomspunna bromsslangarna så köper jag dom gärna _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
Då det sitter en CV knut bak på M3:orna så är det vanligt drivknutsfett och det ska vara där för att knuten inte ska skära. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Bromsslangarna har jag inte fått hem än så det blir svårt att sälja :P Dessutom ska jag ha dom själv
Har ju kollat lite på burar av weicher men jag förstår inte riktigt vad allt är och vart stagen sitter, finns ju flera olika valmöjligheter. Om det går vill jag ha en helbur utan att paja instrumentbrädan fram, dörrsidor vill jag gärna ha kvar också. Ett kryss bak och gärna något att fästa bältena i. Förstår inte riktigt deras hemsida, eller tyskan för den delen :/ om någon har ett svar på rak arm så vore det kanon _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
Ta en titt i min biltråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41160 Jag har en Weichersbur som ser ut så som du beskriver fast utan stag för bältet. Jag har satt bältet i färsterna för nackskyddet istället. _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
Tackar! Kanske missat, men det finns inga bilder på buren i tråden?
Vad är vad och vilka behövs? Vilket material ska man beställa i? Du får väldigt gärna skicka bilder till min mail (marcus_nu@hotmail.com) om du har några. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
Ajdå. Det hade jag för mig... jag ska se vad jag har i datorn senare ikväll. _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
Det vore kanon
Nu har jag kört Label-off i nästan hela bilen, utan mask... Osmart! Helt snurrig i bollen Men fint blir det. Någon som har en idé på en bra färg att måla med? Svart hade jag tänkt mig. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
Label-off luktar la gott , var glad att det inte är starkare, men kan hålla med om att man blir lite snurrig efter ett tag , färg är jag också nyfiken på, man kan ju fuska med hammarlack om man vill, men svårt att få bort sen, men blir ju en fin yta som är bra att hålla ren iaf, plus att man slipper så mycket underarbete, fast kanske bara ajg som är så lat . Fin bil annars, blir nog bra med dina idéer (önskar att min 325 förvandlas till en M3 varje natt ) _________________ Viktor Starkman |
||||
Jo, jag tyckte också det luktade gott i början :P Kändes inte så farligt tills det slog till och man kom på att det nog inte va så nyttigt ändå
Få bort? Det ska väl sitt kvar så bra som möjligt :P Nej, du är inte ensam. Vill gärna slippa slipa om det går. Finns roligare saker att göra... t.ex som att maskera och putsa bort asfaltsmatta Får tacka så mycket, ska kika på din imorrn! Nu är det läggdags, börjar jobba 0540. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
Hittade inga bilder nu...
Men jag har en sån här: Drog lite sträck så du vet vilka delar dom menar. Du ska ju ha en E - verision vor Armaturenbrettt (instrumentbräda) Jag har för mig att jag köpte den första varianten som hade kraftigare huvudbåge. (45x2.5) Jag beställde min lackerad men den hade lite skavmärken efter frakten. Passformen var perfekt! Jag har både instrumentbräda och dörrsidor kvar. Det du ser på bilden är första varianten av flankenschutz för 122 euro. Doppelter flankenschutz skulle jag gissa är två paralella stag på varje sida och Türkreuze är troligtvis mer som en tävlingsbur med ett kors i dörröppningen. Skulle jag ha fel nånstans får någon gärna rätta mig! _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 3,0 -94 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (46262 totalt) |