Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (46262 totalt)
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Hejsan!

Då var det även dags för mig att lägga upp en projekttråd om min bil. Jag har hittils inte användt någon bra kamera eller är särskillt duktig på att fota så det får ni ha överseende med en stund

Köpte i höstas en M3 för att bygga om till en kombinerad ban och gatbil, men eftersom jag är helt färsk inom banåka så har den första tiden gått åt till att läsa och lära sig grunderna om allt vad bankörning innebär (har mycket kvar att lära ). Men för några månader sedan så tog allt fart.

Började riva bilen lite smått och beställde en massa prylar. Jag har i dagsläget inte kommit så långt men räknar med att det ska ta lite fart nu.

Beställda delar:
H&R 28/24 mm krängare
H&R RSS Nürburgring clubsport chassie
Millway topplagringar
Millway stötdämparlager bak
Millway exentriska bärarmsbussningar fram i delrin
Millway ledlager till bärarm bak
Millway alubussningar till bakvagnsbryggan
XYZ 355 mm frambromsar
Stoptech bakskivor
Carbotech XP10 belägg fram
Stoptech belägg bak
Stoptech stålomspunna bromsslangar bak
Motul Bromsvätska

Bur ska även inhandlas, troligen en skruvbur.
Stolar och bälten från Sparco (troligen).
R-däck
Är även sugen på kolfiberhuv, baklucka och GT-läpp

I dagsläget har jag rivit ur all inredning i stort sätt och skrapat bort all asfaltsmatta, slitsamt minst sagt. Alla bromsar är även nerplockade, bakoken har jag blästrat och börjat lackera röda. Även bakvagnen är på väg ner men vet inte hur jag ska lossa handbromsvajern ur navet, vet inte om höljet är gängat eller pressat. Sitter gör det hur som hellst.

Det som ligger närmst i tiden är att göra rent all plåt i coupén efter asfaltsmattan och måla den invändigt. Sen ska delarna som ligger hemma monteras.

Här kommer lite blandade bilder:











Har tyvärr inga byggbilder än, men ska ta så fort jag gjort rent invändigt.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 270



Hej.
Trevligt med ytterligare en E36'a som kittas för bana.
Känns som du prioriterar helt rätt saker för att bilen ska bli ännu trevligare.

Handbroms-vajrarna lossas lättast vid spaken och sen drar man bara ut dom ur rören som dom löper ur.
och sen när du monterar upp bakvagnen så trär du bara tillbaka vajrarna upp genom rören.
Lycka till!!
Mvh Nicklas

_________________
Nicklas strid
BMW M2 BTG-Räser
Porsche 964 Turbo -92
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Ja, vi får hoppas på det Kommer mera motor till 2011 så då får vi ser vart det landar.

Jo, jag tänkte likadant. Men det tar stopp några cm in i rören tyvärr. Vet inte vad som kan strula där faktiskt

Tack så mycket, det lär behövas

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 270



kmarcus skrev:
Ja, vi får hoppas på det Kommer mera motor till 2011 så då får vi ser vart det landar.

Jo, jag tänkte likadant. Men det tar stopp några cm in i rören tyvärr. Vet inte vad som kan strula där faktiskt

Tack så mycket, det lär behövas


Mera motor är alltid kul..!! Håller själv på med det projekt - Mera MOS.. thumbs up

Konstigt..? Du kan inte se om rören har fått ngn buckla eller liknande..?
Tyvärr vet jag inte på rak arm hur du lossar dom i andra ändan..
Det blir det nog att ta isär bromsarna och ta bort skivorna.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/Coupe/Europe/M3-S50/LHD/M/browse . . . .

_________________
Nicklas strid
BMW M2 BTG-Räser
Porsche 964 Turbo -92
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Riktigt snygg bil. Alltid roligt med lite fler personer härifrån stan.


OT. Jag är faktiskt uppväxt i huset brevid det bruna som skymtar på ett av korten

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Nu har jag ryckt och slitit för allt vad jag äger. Det går sakta men säkert framåt. Så jag kör på lösningen mera våld Så får vi se hur det blir när jag ska sätta tillbaka allt

Allt ser fint ut konstigt nog, och eftger allt slitande så är kan det inte heller vara något så enkelt eftersom det går tungt hela tiden. Ibland flexar det också, men det måste bero på höljet. Har redan plockat isär så mycket jag kunnat och tyvärr ser jag inte bättre för det. Det som skulle hjälpa nu är att ta bort drivaxlarna för att komma åt bättre men det är jag inte sugen på just nu.

Tackar så mycket Peppe
Där ser man, jag bor i huset bakom mig på samma kort. I det huset som designern till husen bodde.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Robert G
Habo
Här sen Nov 2003
Inlägg: 103



Den bilen har jag ägt innan. Hoppas den är lika fin som när jag ägde den i såfall är det en mycket bra bil...

_________________
Robert Gustafsson
www.attitudemotorclub.com
Subaru impreza gt-98
golf GTI 16v-87
austin mini 1275GT-74
mm
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Robert G skrev:
Den bilen har jag ägt innan. Hoppas den är lika fin som när jag ägde den i såfall är det en mycket bra bil...


Trevligt Jo, den är riktigt fin. Bara något enstaka märke i lacken. Det enda jag kunde klaga på när jag kollade på den var dålig koppling. Annars var den nästan för fin för att byggas om till banbil, var nästan så man hade velat köpa en i lite sämre skick... Men allt ska sparas så den kan återställas till original om jag skulle vilja det någon gång i framtiden. Ingen kul/mindre kul info om bilen som kan vara bra att veta?

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Har du kört på bana tidigare?

Kan ju rekommendera LMS licenskurser på Sviestad..och deras prova på-körningar för den delen oxå.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Robert G
Habo
Här sen Nov 2003
Inlägg: 103



kmarcus skrev:
Robert G skrev:
Den bilen har jag ägt innan. Hoppas den är lika fin som när jag ägde den i såfall är det en mycket bra bil...


Trevligt Jo, den är riktigt fin. Bara något enstaka märke i lacken. Det enda jag kunde klaga på när jag kollade på den var dålig koppling. Annars var den nästan för fin för att byggas om till banbil, var nästan så man hade velat köpa en i lite sämre skick... Men allt ska sparas så den kan återställas till original om jag skulle vilja det någon gång i framtiden. Ingen kul/mindre kul info om bilen som kan vara bra att veta?


vet inte vad du vet om bilen. Jag köpte bilen i augusti 07 och sålde den i mars 09. Jag köpte den av en man i 45 åråldern från vetlanda. Han hade haft bilen sen den kom in i sverige, och verkade bara kört med den ibland, när jag köpte den så stog bräsnleförbrukningen på 0,87 l/milen på färdatorn och han hade aldrig nollställt den när han haft den, 0,87 ändrades inte under 1 dags superstage körning så han hade kört länge på liknande bränsleförbrukning. papper med ägarna i tyskland fanns med bilen när jag sålde den och det var 3st har jag för mig.

Jag hade bilen aldrig som bruksbil utan bara fin åka. Jag har kört några konbanor och varit på ringen 1 resa med bilen, funkade alltid klockrent.

_________________
Robert Gustafsson
www.attitudemotorclub.com
Subaru impreza gt-98
golf GTI 16v-87
austin mini 1275GT-74
mm
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Idag blev det lite till gjort.
Handbromsen som jag ryckt och slitit i var busenkelt... Jag tänkte bara dra ut vajern och sen kommer höljet när vajern är i änden på det. Men höljet fortsatte visst in i rören vid handbromsen, så mitt "flex" var helt enkelt höljet som blev till ett primitivt dragspel Men det löste sig ju till slut (tog loss höljet istället så hängde ju vajern med...)

Så efter det började jag plocka ner bakvagnen, tog hela kardan när jag ändå var igång så nu är allt nere alla fall Hardyskivan var helt söndertrasad (ny på BMW vs pirat??).

Sen lyckades jag efter lite slit även få bort ena spindeln också, allt utom muttrarna i tornet och krängaren är loss där. Har ingen tryckluft i det här garaget så kullederna (eller vad det heter) var lite jävliga att få loss för hand. Så for iväg för att köpa en eldriven muttersmack, men det fanns inte

Får bli Biltema imorrn och köpa lite skrot bl.a muttersmack, även förbi BMW och beställa en hardy, om det nu inte går lika bra med en pirat.

Vad är allt fett till som ligger i knuten mellan kardan och diffen?

Ingen bana för mig innan så det kan nog passa bra med lite introduktionskurser

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Ang. hardyskivan så är mitt tips att köpa original. Vet att biltema har haft till en del BMW modeller men det kostade lika mycket som hos bmw....
Ska du sälja dom stålomspunna bromsslangarna så köper jag dom gärna

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



kmarcus skrev:
Vad är allt fett till som ligger i knuten mellan kardan och diffen?


Då det sitter en CV knut bak på M3:orna så är det vanligt drivknutsfett och det ska vara där för att knuten inte ska skära.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Bromsslangarna har jag inte fått hem än så det blir svårt att sälja :P Dessutom ska jag ha dom själv

Har ju kollat lite på burar av weicher men jag förstår inte riktigt vad allt är och vart stagen sitter, finns ju flera olika valmöjligheter. Om det går vill jag ha en helbur utan att paja instrumentbrädan fram, dörrsidor vill jag gärna ha kvar också. Ett kryss bak och gärna något att fästa bältena i. Förstår inte riktigt deras hemsida, eller tyskan för den delen :/ om någon har ett svar på rak arm så vore det kanon

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



kmarcus skrev:
Bromsslangarna har jag inte fått hem än så det blir svårt att sälja :P Dessutom ska jag ha dom själv

Har ju kollat lite på burar av weicher men jag förstår inte riktigt vad allt är och vart stagen sitter, finns ju flera olika valmöjligheter. Om det går vill jag ha en helbur utan att paja instrumentbrädan fram, dörrsidor vill jag gärna ha kvar också. Ett kryss bak och gärna något att fästa bältena i. Förstår inte riktigt deras hemsida, eller tyskan för den delen :/ om någon har ett svar på rak arm så vore det kanon


Ta en titt i min biltråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41160

Jag har en Weichersbur som ser ut så som du beskriver fast utan stag för bältet. Jag har satt bältet i färsterna för nackskyddet istället.

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Tackar! Kanske missat, men det finns inga bilder på buren i tråden?



Vad är vad och vilka behövs? Vilket material ska man beställa i?

Du får väldigt gärna skicka bilder till min mail (marcus_nu@hotmail.com) om du har några.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



kmarcus skrev:
Tackar! Kanske missat, men det finns inga bilder på buren i tråden?

Vad är vad och vilka behövs? Vilket material ska man beställa i?

Du får väldigt gärna skicka bilder till min mail (marcus_nu@hotmail.com) om du har några.


Ajdå. Det hade jag för mig... jag ska se vad jag har i datorn senare ikväll.

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Det vore kanon

Nu har jag kört Label-off i nästan hela bilen, utan mask... Osmart! Helt snurrig i bollen
Men fint blir det. Någon som har en idé på en bra färg att måla med? Svart hade jag tänkt mig.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



kmarcus skrev:
Det vore kanon

Nu har jag kört Label-off i nästan hela bilen, utan mask... Osmart! Helt snurrig i bollen
Men fint blir det. Någon som har en idé på en bra färg att måla med? Svart hade jag tänkt mig.


Label-off luktar la gott , var glad att det inte är starkare, men kan hålla med om att man blir lite snurrig efter ett tag , färg är jag också nyfiken på, man kan ju fuska med hammarlack om man vill, men svårt att få bort sen, men blir ju en fin yta som är bra att hålla ren iaf, plus att man slipper så mycket underarbete, fast kanske bara ajg som är så lat .

Fin bil annars, blir nog bra med dina idéer (önskar att min 325 förvandlas till en M3 varje natt )

_________________
Viktor Starkman
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Jo, jag tyckte också det luktade gott i början :P Kändes inte så farligt tills det slog till och man kom på att det nog inte va så nyttigt ändå
Få bort? Det ska väl sitt kvar så bra som möjligt :P Nej, du är inte ensam. Vill gärna slippa slipa om det går. Finns roligare saker att göra... t.ex som att maskera och putsa bort asfaltsmatta

Får tacka så mycket, ska kika på din imorrn! Nu är det läggdags, börjar jobba 0540.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Hittade inga bilder nu...

Men jag har en sån här:





Drog lite sträck så du vet vilka delar dom menar.

Du ska ju ha en E - verision vor Armaturenbrettt (instrumentbräda)


Jag har för mig att jag köpte den första varianten som hade kraftigare huvudbåge. (45x2.5)
Jag beställde min lackerad men den hade lite skavmärken efter frakten. Passformen var perfekt! Jag har både instrumentbräda och dörrsidor kvar.


Det du ser på bilden är första varianten av flankenschutz för 122 euro.

Doppelter flankenschutz skulle jag gissa är två paralella stag på varje sida och Türkreuze är troligtvis mer som en tävlingsbur med ett kors i dörröppningen.



Skulle jag ha fel nånstans får någon gärna rätta mig!

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (46262 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande