Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sprintrace och oljekyl, hur gör ni?
424 besök totalt

Oljekyl på m50/52/54 i sprintrace?
Självklart allt annat är förkastligt!
81%
 81%  [ 9 ]
Jag kör utan men borde sätta dit oljekyl
9%
 9%  [ 1 ]
Det går utmärkt utan oljekyl och jag har koll på tempen
9%
 9%  [ 1 ]
Totalt antal röster : 11

Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83


Trådstartare
Hej!

Håller på att bygga en m52b28TU som ska stoppas i e36:an.
Bilen går sprint i ssk och motorn är orginal med sprut. Tidigare åkte jag långlopp och då var oljekylen självklar.

Min fråga lyder: hur gör ni som åker sprint? Är oljekylen självklar?

_________________
Joel Thoren
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10149



Milhouse skrev:
Hej!

Håller på att bygga en m52b28TU som ska stoppas i e36:an.
Bilen går sprint i ssk och motorn är orginal med sprut. Tidigare åkte jag långlopp och då var oljekylen självklar.

Min fråga lyder: hur gör ni som åker sprint? Är oljekylen självklar?


Bygg så det funkar. Enda skillnaden på långloppsbilar är att man mekar under tiden som konkurrenterna kör.

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Det är väl bara dragracebilar (kanske kortare hillclims på under halvminuten) som kan klara sig med mindre kyllösningar där värmetrögheten i systemet hjälper till att ta hand om energin.

Du producerar ju en viss mängd värmeenergi (tex snittat på ett varv) som skall kylas bort. Mer kylning ger lägre driftstemp, och det kan ju vara bra att ha lite marginal så det fungerar även i 30gradig värme.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Har provat att köra utan oljekyl på långloppsbilen och den passarade 130 grader oljetemp efter bara nått varv. Det enda som sänker oljetempen är att dra av ordentligt på tempot.

Däremot är karnske en vattenkyld oljekylare att föredra för sprintace då man enklare bygger oljetemp vid varmkörning med en sådan och kan lättare starta loppet med någorlunda varm olja. Min bil har vattenkyld oljekylare och den får iaf 50-60 grader varm olja även vid tomgångskörning när vattentempen har gått upp. Kylvattnet hjälper till att värma oljan även vid tomgångskörning.

För långlopp är stor luftkyld oljekylare att föredra.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Stor kyl, alltid.

Antingen termostat, eller tejpa kylaren om den går för kallt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Skruva banåkabil
Sprintrace och oljekyl, hur gör ni?
424 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande