Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Modsport reglemente
4471 besök totalt
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638


Trådstartare
Hej!

Sitter på semester och drömmer om att skaffa tävlingsbil igen.
Läser Modsportreglementet och fastnade för följande "Monocoque är ei tillåtet för amatörbyggda fordon." I Modsport 2 och 3.

Om man har en bil som är gjord på fabrik som ett kit och har Monocoque (ej rörram). Är man då förpassad till Modsport 1?

Kan nån utveckla?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Patrik Rydh skrev:
Hej!

Sitter på semester och drömmer om att skaffa tävlingsbil igen.
Läser Modsportreglementet och fastnade för följande "Monocoque är ei tillåtet för amatörbyggda fordon." I Modsport 2 och 3.

Om man har en bil som är gjord på fabrik som ett kit och har Monocoque (ej rörram). Är man då förpassad till Modsport 1?

Kan nån utveckla?


Du skriver inte vilken klass eller bil du tänkt dig?
Vet inte om historiken kan ge en antydan även om det inte ger det konkreta svaret från förr om varför men monocoque var åtminstone förr företrädesvis en formel- och RS konstruktionslösning och man kan anta att ambitionsnivån återfinns i reglementestexten från 2010, dvs en tydlig avsikt att i klass 3 skall biltypen man kör med utgå från en "vanlig" gatsportbil och i klass 2 var de(monocoque) tillåtna om de var fabriksbyggda medan i klass 1 var hembyggd monocoque tillåtet, säkert för att tillåta de bilar så var aktuella då tex GT40 osv (som egentligen är en RS bil).
Numera så återfinns fabriksbyggda monocoque även i sportbilar byggda för gatan och någonstans så kan man ju behöva följa den tekniska utvecklingen utan att minska den tidigare ambitionen att i klass 3 utgår man från en "vanlig" gatsportbil

Rörram inte omnämnts så mycket tidigare i reglementet men är en annan billigare, enklare och därför vanligare konstruktionslösning med jämförbar prestanda. Därför är det bl.a föreslaget att rörram även är ok i klass 2 och 3 (tex seventyp och liknande amatörbyggda konstruktioner), en textkorrigering mot befintlig verklighet helt enkelt.

2010-2012 Monocoque är ei tillåtet för amatörbyggda fordon i klass 2 och för klass 3; Seriebilens chassi ska bibehållas men får lättas och/eller förstärkas fritt
2013-2015 Monocoque är ei tillåtet för amatörbyggda fordon i klass 2 och 3
2016-2018 Monocoque är ei tillåtet för amatörbyggda fordon i klass 2 och 3

Som en cliffhanger så är reglementet för 2019 och framåt ute på remiss inom SPVM.
Ett bra tillfälle att att träffa och diskutera och analysera modifieringar eller räkna på vikt/effekt osv för ens bil, är i SPVM:s tält på tävlingarna.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638


Trådstartare
Tack för svar.

Har bara mobilen så skriver kort..

Har funderat på 2 (eller 3) alternativ.

1. Modifierad lotus Elise, som man ju kan anse ha monocoque?

2. Davrian MK8, glasfibermonocoque

3. Seven eller Ginetta. (Är väl inga problem med denna typen av bil)

Vill isf helst körs Modsport 2.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Magnus Bengtsson skrev:


Du skriver inte vilken klass eller bil du tänkt dig?
Vet inte om historiken kan ge en antydan även om det inte ger det konkreta svaret från förr om varför men monocoque var åtminstone förr företrädesvis en formel- och RS konstruktionslösning och man kan anta att ambitionsnivån återfinns i reglementestexten från 2010, dvs en tydlig avsikt att i klass 3 skall biltypen man kör med utgå från en "vanlig" gatsportbil och i klass 2 var de(monocoque) tillåtna om de var fabriksbyggda medan i klass 1 var hembyggd monocoque tillåtet, säkert för att tillåta de bilar så var aktuella då tex GT40 osv (som egentligen är en RS bil).
Numera så återfinns fabriksbyggda monocoque även i sportbilar byggda för gatan och någonstans så kan man ju behöva följa den tekniska utvecklingen utan att minska den tidigare ambitionen att i klass 3 utgår man från en "vanlig" gatsportbil

Rörram inte omnämnts så mycket tidigare i reglementet men är en annan billigare, enklare och därför vanligare konstruktionslösning med jämförbar prestanda. Därför är det bl.a föreslaget att rörram även är ok i klass 2 och 3 (tex seventyp och liknande amatörbyggda konstruktioner), en textkorrigering mot befintlig verklighet helt enkelt.

2010-2012 Monocoque är ei tillåtet för amatörbyggda fordon i klass 2 och för klass 3; Seriebilens chassi ska bibehållas men får lättas och/eller förstärkas fritt
2013-2015 Monocoque är ei tillåtet för amatörbyggda fordon i klass 2 och 3
2016-2018 Monocoque är ei tillåtet för amatörbyggda fordon i klass 2 och 3

Som en cliffhanger så är reglementet för 2019 och framåt ute på remiss inom SPVM.
Ett bra tillfälle att att träffa och diskutera och analysera modifieringar eller räkna på vikt/effekt osv för ens bil, är i SPVM:s tält på tävlingarna.


Kul och relevant, möjligen lite "off side".

En Elise kan väl rimligen även tolkas som balk-chassi, vilket SFRO poängterat i sin bok. Oavsett faller den inom fabriksbyggd något, som modifierats.

Rent filosofiskt kan man ifrågasätta varför en fabrik skulle få göra något men en person får inte göra samma. Det kan givetvis bli en rätt lång diskussion, men var skulle man dra gränsen? Om jag som person startar ett företag, och med det företaget en fabrik, som ämnar bygga "trackdaybilar" och ser som bästa marknadsföringstaktik att visa upp bilens förmåga i lämplig racingserie, men går i konkurs efter 1 producerad bil. Var den då fabriksbyggd?

Hursom är det jättebra att SPVM finns på plats på tävlingar för att diskutera, Kjell L höll ett mycket bra möte på SSM, där det mest pratades roadsport C men diskussionen är relevant för alla iblandade. Den bör lyftas till "någonstans på internet" med, om det sedan är SPVMs forum, här, facebook, snapchat eller vad det nu må vara, så är det viktigt att det kan diskuteras i skrift i lugn och ro, inte en kväll på en avgränsad fysisk plats.

Så, ursäkta att kapa din tråd lite Patrik, kul att du är på väg tillbaks förresten!

Men ett utkast på det nya reglementet bör publiceras så snart som möjligt, för högljudd och livlig diskussion fram och tillbaks.
En av de viktigaste punkterna bör vara vikt-effekt harmonisering mellan Roadsport och Modsport, dessutom bör effekten beräknas på samma sätt oavsett reglemente, så att potenta bilar i någon Roadsportklass faktiskt kan köras med goda förutsättningar i Modsport utan annan modifiering än fullbur och slicks.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Pontus Fyhr skrev:

Hursom är det jättebra att SPVM finns på plats på tävlingar för att diskutera, Kjell L höll ett mycket bra möte på SSM, där det mest pratades roadsport C men diskussionen är relevant för alla iblandade. Den bör lyftas till "någonstans på internet" med, om det sedan är SPVMs forum, här, facebook, snapchat eller vad det nu må vara, så är det viktigt att det kan diskuteras i skrift i lugn och ro, inte en kväll på en avgränsad fysisk plats.


Men ett utkast på det nya reglementet bör publiceras så snart som möjligt, för högljudd och livlig diskussion fram och tillbaks.
En av de viktigaste punkterna bör vara vikt-effekt harmonisering mellan Roadsport och Modsport, dessutom bör effekten beräknas på samma sätt oavsett reglemente, så att potenta bilar i någon Roadsportklass faktiskt kan köras med goda förutsättningar i Modsport utan annan modifiering än fullbur och slicks.


SPVM har tagit ställning till att inte hamna i liknande diskussioner som förra gången en ny regelperiod skulle påbörjas, så som ett avslutande inlägg från mitt håll:

SPVM är en förarförening med valda klassrepresentanter, således finns tid och möjlighet för diskussion inom förarföreningen naturligt under tävlingshelgerna och/eller via mejlkonversationer under säsong kompletterat med med muntliga avstämningar/dialoger under tävlingshelgerna.
Kontaktuppgifter finns på www.spvm.se för den som tänker sig börja köra och vill förhöra sig om vad som gäller och kan tänkas gälla framöver (vilket redan sker med ett antal intresserade presumtiva deltagare)

Vad gäller Modsportklassen så presenterades ett regelförslag på årsmötet sent januari 2018 för Modsportförarna som en uppstart på diskussioner på kommande reglemente. Därefter har dialogen fortsatt på olika sätt inom förarföreningen där varje enskild föreningsmedlem har möjlighet att komma med synpunkter osv via tal eller skrift i lugn och ro. Respektive klass arbetar lite olika men i stort sker genomsyn på liknande sätt och sedan under resans gång formas reglementet till vad som senare kommer lämnas in till SBF för godkännande.

När det gäller ditt önskemål om att publicera förslag är det lite problematiskt att sas "sälja skinnet innan björnen är skjuten" och sprida ut ett reglementesförslag som sedan kanske inte alls kommer att gälla, därför är det bättre att diskutera enskilt så att man kan delge med sannolikhetsgrad på vad som kommer att gälla (vilket kan vara avgörande för den som bygger bil). Återigen så finns kontaktuppgifter på hemsidan.
Av det beskrivna skälet och till viss mån tidigare erfarenheter så är det inte sannolikt med extern förtida publicering och livliga diskussioner nånstans på internet förrän möjligtvis på sluttampen av processen.


Och avslutningsvis; Patrik Rydh, välkommen tillbaka och jag ser åtminstone inga problem med bilval eller klass (med passus för dålig personlig kunskap om Davrian MK8) thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:

Som en cliffhanger så är reglementet för 2019 och framåt ute på remiss inom SPVM



Man får ju be till gudarna att det inte blir ytterligare ett boj-sänke för deltagare-antalet...

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Allmänt banåkaforum
Modsport reglemente
4471 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande