Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 Silverstone
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
2 besök senaste veckan (20315 totalt)
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Fredrik - SLC skrev:
Mikael Arnberg skrev:
LuddeR skrev:
det ska visst vara så att två slipstreamnde bilar åker fortare..

andersY kanske kan förklara teorin bakom.?

f-ö så börjar det bli mkt vingar på bilarna..
undra vad tanken är är med att frontvingen lite böjd istället för bak..

såg även att nån bil började få lite trubbigare nos.


Den främre bilen har ett lågt tryck bakom sig som "suger" fram den bakre. Den bakre har ett högt tryck framför sig som "trycker" fram den främre. Man får alltså ett lufttryck mellan bilarna som varken är lika högt eller lågt som om bilarna hade kört ensamma.


Njae.... rent praktiskt så funkar det inte så med formelbilar.... där är det ett bra sug som man kan använda att åka fortare (och om) på rakan....... så t.ex teamkamrater kan teama ihop sig och slipstreama perfekt och tjäna tid.... t.ex på gamla Silverstone så gjorde vi det i början på 80talet när banan var mycket snabbare... då kunde man lätt tjäna 6-8 tiondelar på det.... (EDIT: i Formel Ford 1600 som jag åkte där 82-83)
men någon push aerodynamiskt från den bakre bilen blir det inte....

Däremot Volvo bilarna som åkte ETCC på 80-talet gjorde det ju när dom åkte snabba banor som Monza och Hockenheim.... fast där la dom sig kofångare mot kofångare och helt enkelt lätt den bakre bilen skjuta den framförvarande framför sig..... Och det tjänade dom en hel del tid på... speciellt som Volvo ju inte var något aerodynamiskt underverk i början..... (fast det åtgärdade dom ju senare med att sektionera ner fronten med 8 cm )


om något rör sig genom luften borde det bli ett högre tryck framför, precis som att det blir lägre bakom, vad jag vet finns det inget undantag. En formelbil kanske inte ger någon större effekt, men nog borde den finnas.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lennart Mäkinen skrev:
AndersY skrev:
Jo, men så svårt är det ju inte att simulera fram vad som är snabbast. Lite svårt att veta exakt när de andra stannar bara så man inte kommer ut vid fel tillfälle, men där brukar de lyckas klart bra med Schumi men mindre bra med Rubens som ofta hamnar mitt bland långsammare bilar. Det brukar även t.ex. McLaren vara usla på, där förarna ofta kommer ut precis bakom nån stoppkloss.

När Rubens väl får chansen att köra på samma däcksblanding och strategi så brukar han ju många ggr hänga på Schumi också, om än inte alltid. Nåt reellt hot är han ju inte för VM-resultatet. Schumi kommer ändå att bli överlägsen världsmästare så varför inte bjuda Rubens på chansen att visa att han kan hänga med om han får förutsättningarna? Jag kan förstå att man vill undvika pinsamheterna ifrån Österrike, men såhär i andra halvan av säsongen tycker jag att det är tråkigt att inte ge Rubens möjligheten.
Jag hoppas jag missuppfattar dig för jag får det till att du menar att Ferrari avsiktligt ser till att Barrichello är långsammare än Schumacher enbart för att se till att rätt bil vinner.
om det är vad du menar bör du nog söka jobb på någon av kvällstidningarna för den teorin är ungefär lika sannolik som att MI6 såg till att "Lady Di" dog för att hon inte skulle kunna få barn med Dodi.

Tja, du kan ju med dina rödfärgade Ferrariglasögon naturligtvis få tro vad du vill men vi som har upplevt ett par år A1-Ring och annat vet ju att Ferrari gör vad som helst för att placera Schumi framför även när han inte är den snabbare och eftersom den typen av manövrar nu är förbjudna så måste de ju göra nåt när Rubens uppenbarligen är snabbare ibland. Att placera honom på en lite långsammare strategi är ju perfekt i det hänseendet, eftersom han ändå ligger klar tvåa i VM, men hamnar på behagligt avstånd ifrån Schumi i loppen.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Mikael Arnberg skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Mikael Arnberg skrev:
LuddeR skrev:
det ska visst vara så att två slipstreamnde bilar åker fortare..

andersY kanske kan förklara teorin bakom.?

f-ö så börjar det bli mkt vingar på bilarna..
undra vad tanken är är med att frontvingen lite böjd istället för bak..

såg även att nån bil började få lite trubbigare nos.


Den främre bilen har ett lågt tryck bakom sig som "suger" fram den bakre. Den bakre har ett högt tryck framför sig som "trycker" fram den främre. Man får alltså ett lufttryck mellan bilarna som varken är lika högt eller lågt som om bilarna hade kört ensamma.


Njae.... rent praktiskt så funkar det inte så med formelbilar.... där är det ett bra sug som man kan använda att åka fortare (och om) på rakan....... så t.ex teamkamrater kan teama ihop sig och slipstreama perfekt och tjäna tid.... t.ex på gamla Silverstone så gjorde vi det i början på 80talet när banan var mycket snabbare... då kunde man lätt tjäna 6-8 tiondelar på det.... (EDIT: i Formel Ford 1600 som jag åkte där 82-83)
men någon push aerodynamiskt från den bakre bilen blir det inte....

Däremot Volvo bilarna som åkte ETCC på 80-talet gjorde det ju när dom åkte snabba banor som Monza och Hockenheim.... fast där la dom sig kofångare mot kofångare och helt enkelt lätt den bakre bilen skjuta den framförvarande framför sig..... Och det tjänade dom en hel del tid på... speciellt som Volvo ju inte var något aerodynamiskt underverk i början..... (fast det åtgärdade dom ju senare med att sektionera ner fronten med 8 cm )


om något rör sig genom luften borde det bli ett högre tryck framför, precis som att det blir lägre bakom, vad jag vet finns det inget undantag. En formelbil kanske inte ger någon större effekt, men nog borde den finnas.

Varför borde det bli det?
I linjär teori som även stämmer hyfsat väl på strömlinjeformade föremål så är lufthastigheten relativt föremålet noll mitt framför och mitt bakom föremålet och därmed samma tryck, stagnationstrycket.
Men för de flesta föremål får man avlöst strömning på bakdelen och får en s.k. vak bakom bilen, där man "drar med" sig luften bakom och det är den lägre lufthastigheten(rel. bilarna) för bilen bakom som gör att den får lägre luftmotstånd och kan "slipstreama". Man kan t.ex. testa att cykla bakom en lastbil och är man tillräckligt nära så känner man inget luftmotstånd alls utan all luft bakom färdas med samma hastighet som lastbilen. Att trycket ändå kan vara högt bakom beror på att Bernoullis ekvation inte nödvändigtvis gäller i en vak.
Däremot är det sant att bilen framför kan få viss hjälp av den bakom även om de inte tar i varandra, men det beror på hela den ändrade strömningen kring bakkroppen och inte enbart på ett höjt statiskt tryck bakom den framförvarande bilen, eftersom det ibland ö.h.t. inte sker då lufthastigheten är samma som den bakomvarande bilens.
Ett problem med aerodynamik är att det är kraftigt olinjärt och inte alls helt lätt att förutse i förväg med en enkel blick. Förenklingar som Bernoulli, panelmetoder och annat gäller helt enkelt inte alltid och även de förenklade sambanden är inte alltid helt enkla att fatta. Många effekter som ibland har motstående verkan och ibland är det svårt att veta vad som dominerar.

(Bilaerodynamiker får i alla fall vara glada att de slipper effekter som vi som sysslat lite med rymdfarkostaerodynamik stött på, som att luften utsätts för icke-jämviktskemi med bildande av div. Nox och andra gaser som stjäl energi och kraftigt påverkar strömningen... - men om det är för enkelt är det ju inte kul. )

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Hade Damatta och Klien? fått släppa förbi bilarna som låg 1 varv före så hade nog Kimi passerat MS på dom första varven efter grönflagg


I Nascar ligger ju de varvade bilarna i ett annat spår, bredvid ledarbilarna, vid omstarten.

Angående S-macher och hur andreföraren behandlas. Johny Herbert har vittnat om hur det var när han körde "tillsammans" med Shumi i Beneton -95. Första dans träning på första loppet var han snabbare än Skomakarn. När man skulle åka hem till hotellet trängde sej Micke in i Johnys bil och gav honom en uppläxning! Sen satt han "i karantän" resten av året, inger utbyte av information etc. etc.

Synd att några av de omvittnat bästa förarnas också måste vara de sämsta personerna. Senna var ju också en ful f**n.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



onekligen så är ju jänkarna bra mycket bättre på det där med omstarter efter pacecar situationer om inte fältet är tillräckligt sammlat får de kör ett varv till och när man såg hur kass damatta var på att följa med och hade en 50m redan på rakan så ja varför inte vänta med omstarten ett varv då så alla har en liten större chans nu ligger ju alla på ett rejält utdraget led med rejäla luckor på endel ställen som omstarterna ser ut i f1 vill säga.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 Silverstone
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
2 besök senaste veckan (20315 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande