Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 Silverstone
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (20319 totalt)
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Nån som såg vad Pantano tejpade fast på magen innan loppet, frigolit?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Enligt order ifrån Fredrik så får inte Dude läsa detta:
Jag tyckte under loppet att Schumi utnyttjade Rubens lite dåligt och funderade på om det uttryckligen står i reglerna att man endast får tanka i depån? Annars hade kanske tankning a la flygets lufttankning kunnat vara en ide...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



AndersY skrev:
Enligt order ifrån Fredrik så får inte Dude läsa detta:
Jag tyckte under loppet att Schumi utnyttjade Rubens lite dåligt och funderade på om det uttryckligen står i reglerna att man endast får tanka i depån? Annars hade kanske tankning a la flygets lufttankning kunnat vara en ide...


Inte sätta griller i huvudet på stackars Bisting nu....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fredrik - SLC skrev:
AndersY skrev:
Enligt order ifrån Fredrik så får inte Dude läsa detta:
Jag tyckte under loppet att Schumi utnyttjade Rubens lite dåligt och funderade på om det uttryckligen står i reglerna att man endast får tanka i depån? Annars hade kanske tankning a la flygets lufttankning kunnat vara en ide...


Inte sätta griller i huvudet på stackars Bisting nu....


LOL!!! Föreställer mig strategier med en "offerbil" till 2-3 prioreterade tävlande bilar i inte helt olikt löpningens "hare" eller så, fast denna offerbil blir ju mer miljövänlig för den kan man ju återvinna, en hare är ju förbrukad när han stiger av

Nu när vi ändå är seriöst OT (ngn moderator får väl ta mig örat) så kom jag till att tänka på att det sägs ju två bilar tätt ihop åker fortare på en raka än en två ensamma. Har ju säkert sina svårigheter att åka tätt ihop i kurvorna dock. Men om man föreställer sig att man tar två bilar i sitt team som så att säga "dockar" ihop ute på banan och förblir så många varv så skulle dom ju kunna blir riktigt snabba.... ;-) Undrar om det finns några regler i dagsläget som förbjuder det....

_________________
Pär Hylander
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



det ska visst vara så att två slipstreamnde bilar åker fortare..

andersY kanske kan förklara teorin bakom.?

f-ö så börjar det bli mkt vingar på bilarna..
undra vad tanken är är med att frontvingen lite böjd istället för bak..

såg även att nån bil började få lite trubbigare nos.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Forza Ferrari!

Strongt gjort igen av Scuderia Ferrari. Dom har verkligen bra uppbackning i depån.
Kul att McLaren har fått fart på skrotet. Noterade dock 2 saker

Visst fan gjorde Kimi en tjyvstart?
Sen körde han med väldigt mycket vinge tydligen då hans bil inte kunde slipstreama och att bilen blev helt
okörbar när han hamnade i störd luft. Han var dessutom klart snabbast på "infield" området.
Sen får någon gärna översätta vad han sade på press konferensen

Fisichellas uppkörning (men det är ju en blå Ferrari oxo...)

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Kunta skrev:


Fisichellas uppkörning (men det är ju en blå Ferrari oxo...)


Tänkte på det också. Är det F2003 som dom kör med, alltså hela blen inte bara motorn?

SCHUMI!!!!!

För övrigt, kul att se att Mclaren nu på allvar kör ifrån Minardi i resultatlistorna!

Övrigt angående reglementsändringar. Vore det ändå inte bra om det fanns reglereade enhetsdäck?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Tycker det är synd att dom som ligger ett varv eller flera efter, och som hamnar mellan dom som är inblandade i tätstriden, när det är säkerhets bil på banan, inte få backa ner genom fältet.
Utan ligger där i vägen för dom som är snabbare, inte för jag tror att Kimi skulle ha haft någon chans mot Michael ändå, men det hade varit mer sportsligt om han hade haft möjligheten att ligga i Ferrarins växellåda vid omstarten.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Daniel Nihlén skrev:
Kunta skrev:


Fisichellas uppkörning (men det är ju en blå Ferrari oxo...)


Tänkte på det också. Är det F2003 som dom kör med, alltså hela blen inte bara motorn?

SCHUMI!!!!!

För övrigt, kul att se att Mclaren nu på allvar kör ifrån Minardi i resultatlistorna!

Övrigt angående reglementsändringar. Vore det ändå inte bra om det fanns reglereade enhetsdäck?



Chassit är baserat på F2003 men modifierat, " uprights and wheel hubs have been taken from the C22 and subjected to further development ", " For the front suspension, the engineers decided to abandon the twin keel concept. The front lower wishbones are now connected to a central mounting post"

Motorn är baserad på årets Ferrari motor. Sauber köpte upp 35st i våras och med tanke på hur många som har gått upp i rök hittils så räcker dom nog en stund (Mercedes vink...) Just det, dom bytte faktiskt en i helgen men lite service med 10w-40 delsyntet o nya bp7es stift så rullar nog den nästa helg

Lådan är 7vxl Ferrari
Magneti Marelli för elektroniken
Brembo bromsar
Sachs chassi
AP Kolfiberkoppling
Bridgestone däck

En trimmad F2003 alltså

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Jag trodde att F1-teamen var tvungna att konstruera och bygga sina egna bilar men det stämmer alltså inte?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Lennart Jarmyr skrev:
Tycker det är synd att dom som ligger ett varv eller flera efter, och som hamnar mellan dom som är inblandade i tätstriden, när det är säkerhets bil på banan, inte få backa ner genom fältet.
Utan ligger där i vägen för dom som är snabbare, inte för jag tror att Kimi skulle ha haft någon chans mot Michael ändå, men det hade varit mer sportsligt om han hade haft möjligheten att ligga i Ferrarins växellåda vid omstarten.



MS & RB berättade ju om deras problem med att B-stone däcken inte fick upp värmen i däcken vid omstarten. MS var inte så glad i PC föraren som i hans tycke körde j-t långsamt innan fältet släpptes.
Hade Damatta och Klien? fått släppa förbi bilarna som låg 1 varv före så hade nog Kimi passerat MS på dom första varven efter grönflagg

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Det som avgör loppen oftast är tycker jag MS otroliga förmåga att dra iväg några idiotsnabba varv innan han går i depå...hatten av! thumbs up

Kimi sa förresten på presskonf att anledningen till hans goda start var att han lyckades få bra värme i däcken under uppvärmningsvarvet...sen om man tittade noga på starten så var det inte från startlinjen han var så snabb utan lite längre ut(50-100m?), där drog han ifrån ordentligt...=bra fäste..

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kunta skrev:

MS var inte så glad i PC föraren som i hans tycke körde j-t långsamt innan fältet släpptes.


Kan kanske vara så att föraren av PC tänkte på vad han satt i för bil och vem hans arbetsgivare i DTM är

En annan sak jag tänkte på var Panis straff för att ha hindrat efterföljande på kvalet. Det kan inte ha varit så att den engelske arrangören var angelägen om att få ut Button före regnet och på så sätt skyndade på processen något? Bara en tanke...

Det kanske inte bara är Ferrari som har gratisfördelar

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Petri skrev:
Det som avgör loppen oftast är tycker jag MS otroliga förmåga att dra iväg några idiotsnabba varv innan han går i depå...hatten av! thumbs up

Kimi sa förresten på presskonf att anledningen till hans goda start var att han lyckades få bra värme i däcken under uppvärmningsvarvet...sen om man tittade noga på starten så var det inte från startlinjen han var så snabb utan lite längre ut(50-100m?), där drog han ifrån ordentligt...=bra fäste..



Tror det där har med att dom använder Michelin som har visat sig under året funkat från 0 varv -> 8varv och sedan mattas, inga team som har kört på Michelin har kört på 2 stopp i år.
Silverstone är dessutom känd för att käka däck så dom 2 bilarna (ms & fisichella) som gjorde 2 stopp tjänade väldigt mycket på detta. Frågan är ju varför dom låter Barrichello köra på en annan strategi när det funkar för MS...

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kunta skrev:

Frågan är ju varför dom låter Barrichello köra på en annan strategi när det funkar för MS...


Taktik! M.S ska ha fler fria varv än övriga.
Har M.S en tung bil är det bra med en lätt bil som kan ligga och bevaka de andra toppbilarna.
Med lika många stopp som de övriga stallen är det lättare att hålla sig nära dom.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Kunta skrev:
Petri skrev:
Det som avgör loppen oftast är tycker jag MS otroliga förmåga att dra iväg några idiotsnabba varv innan han går i depå...hatten av! thumbs up

Kimi sa förresten på presskonf att anledningen till hans goda start var att han lyckades få bra värme i däcken under uppvärmningsvarvet...sen om man tittade noga på starten så var det inte från startlinjen han var så snabb utan lite längre ut(50-100m?), där drog han ifrån ordentligt...=bra fäste..



Tror det där har med att dom använder Michelin som har visat sig under året funkat från 0 varv -> 8varv och sedan mattas, inga team som har kört på Michelin har kört på 2 stopp i år.
Silverstone är dessutom känd för att käka däck så dom 2 bilarna (ms & fisichella) som gjorde 2 stopp tjänade väldigt mycket på detta. Frågan är ju varför dom låter Barrichello köra på en annan strategi när det funkar för MS...

Rubens brukar nästan alltid ha antingen ett stopp mer eller ett mindre än MS, men i USA:s GP hade han lika många och var då kanske lite väl nära Schumi... Var det förresten någon annan än Rubens av Bridgestoneförarna som var på 3 stopp?

Jo, vid omstarten var de bakom Schumi lite väl sega iväg och verkade gasa första när de närmade sig mållinjen så att Kimi fick ligga bakom ett antal kurvor till. Dock tveksamt om Kimi hade lyckats komma om för det är ju inte helt lätt att passera på Silverstone. Tyckte även att Sato var lite dum för sin egen skull när han tappade tid genom att ligga och köra defensivt med Kimi bakom trots att han strax skulle gå i depå och inte egentligen körde om positionen. Där tappade Kimi tilllfället att sätta några snabba varv när Michelindäcken är som snabbast och hamnade därmed bakom Schumi i samband med depåstoppet.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



om jag bestämde i ett team och var lite osäker på om mina taktiska beräkningar funkar så skulle jag nog sikta på olika strategi på bilarna. Det kan funka på en av dem och man kan aldrig vara 100% säker på vilken. Hade inte M.S. gjort några förhållandevis raska varv i samband med depåstoppen så kunde det ha sett väldigt annorlunda ut vid Pace Car-situationen.

Vem kör den långsamma Mercan?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:

Vem kör den långsamma Mercan?


Enligt uppgift så är det Bernd Mayländer som kör PC i år igen.
Lyckades dock inte (via lite snabbgooglande) hitta något som bekräftar det just nu

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
om jag bestämde i ett team och var lite osäker på om mina taktiska beräkningar funkar så skulle jag nog sikta på olika strategi på bilarna. Det kan funka på en av dem och man kan aldrig vara 100% säker på vilken. Hade inte M.S. gjort några förhållandevis raska varv i samband med depåstoppen så kunde det ha sett väldigt annorlunda ut vid Pace Car-situationen.

Vem kör den långsamma Mercan?


Det brukar vara Berndt Mayländer, men det verkar råda en viss osäkerhet om detta.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Äsch, två minuter för sen...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Tycker det är synd att dom som ligger ett varv eller flera efter, och som hamnar mellan dom som är inblandade i tätstriden, när det är säkerhets bil på banan, inte få backa ner genom fältet.
Utan ligger där i vägen för dom som är snabbare, inte för jag tror att Kimi skulle ha haft någon chans mot Michael ändå, men det hade varit mer sportsligt om han hade haft möjligheten att ligga i Ferrarins växellåda vid omstarten.


Blåflagg kanske ska användas under PC-varv också?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 Silverstone
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (20319 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande