Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) F1 Silverstone | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (20317 totalt) |
Det känns lite som att Schumi räknar dom som fan för medans dom bara släpper ut Rubens lite vind för vågt och sedan sparar loggningen från hans bil för att unvika misstagen nästa gång dom kommer tillbaka till banan. Kan vara ett sätt för att slippa den pinsamma händelsen i fjol på Österikes GP när Ruebsn fick stallorder... Tråkigt att se jag håller på Barre och han har verkligen gaskat upp sig vad gäller körningen och ser verkligen ut att vara motiverad i år. Nej Rubens var den enda som gjorde 3 stopp av B-Stone förarna. Bruni gjorde iofs 4:a men han är nog en dålig värdemätare Bridgestone bilarna: 1. Schumi 2 stopp 3. Barre 3 stopp 6. Fisichella 2 stopp 9. Massa 2 stopp 15. Heidfeld 2 stopp 16. Bruni 4 stopp (4varv efter) Michelin bilar med 2 stopp 8. Webber 11. Sato 13. Da Matta 14. Klien _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Jo, men så svårt är det ju inte att simulera fram vad som är snabbast. Lite svårt att veta exakt när de andra stannar bara så man inte kommer ut vid fel tillfälle, men där brukar de lyckas klart bra med Schumi men mindre bra med Rubens som ofta hamnar mitt bland långsammare bilar. Det brukar även t.ex. McLaren vara usla på, där förarna ofta kommer ut precis bakom nån stoppkloss. När Rubens väl får chansen att köra på samma däcksblanding och strategi så brukar han ju många ggr hänga på Schumi också, om än inte alltid. Nåt reellt hot är han ju inte för VM-resultatet. Schumi kommer ändå att bli överlägsen världsmästare så varför inte bjuda Rubens på chansen att visa att han kan hänga med om han får förutsättningarna? Jag kan förstå att man vill undvika pinsamheterna ifrån Österrike, men såhär i andra halvan av säsongen tycker jag att det är tråkigt att inte ge Rubens möjligheten. Vad det gäller SC:n så går den aldrig att ta med i beräkningen utan kommer den ut vid fel tillfälle så är det kört oavsett strategi. Det gäller även de som kör på samma strategi eftersom de går in i depå på olika varv, då den ju kan komma ut mellan de två förarnas stopp. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Jo men klagomålet nu var ju att dom (MS iaf) tyckte att PC körde väldigt långsamt. Iofs så brukar dom ju köra allt vad tygena håller för pga man inte vill att tävlingsbilarna skall åka för sakta och få dålig kylning samt få lite temp i däck
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
om det är vad du menar bör du nog söka jobb på någon av kvällstidningarna för den teorin är ungefär lika sannolik som att MI6 såg till att "Lady Di" dog för att hon inte skulle kunna få barn med Dodi. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jag tror inte att Ferrari skulle låta Barrichello vinna om dom två fajtades om första platsen, Schumacher är ju nr:1 i stallet och det är ju han som ska vinna. Barrichello är ju bara anställd för att göra sitt bästa för att se till att Schumacher vinner.
Möjligtvis är förhållandena annorlunda nu när Michael har en så stor ledning, att dom skulle låta Rubens få vinna om han låg 1:a & Michael låg 2:a. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Inte en chans, Schumi vill bli bäst genom tiderna i all evighet, hans ego är större än teamets eventuella vilja att ge Barri en seger eller ett par (tyvärr). Just my _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Det är precis vad jag tror att Ferrari gör..... Och enbart för att schumi ska ha ALLA vilket han förmodligen hade fått om inte Montoya hade sattit in stöten på rätt ställe i Monaco |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
I princip kan man väl tycka det. Sedan kan man väl ifrågasätta om det är "sportsligt" att få 25 sekunder gratis för att någon beslutar att SC ska gå ut. Reglemente är reglemente och alla kör efter samma. Den som gör det bäst vinner. Punkt slut. Sedan kan man diskutera om man är den "moraliska" vinnaren om man vinner på grund av att SC spolierar en annars vinnande strategi. Det är det som gör att jag tycker att amerikansk racing är helt ointressant, man spekulerar och lägger sin strategi som baseras på en förhoppning om att andras olycka ska inträffa. Smaklöst... _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||
Men det är ju det jag och Anders tror att Ferrari gör ju |
||||||
Den främre bilen har ett lågt tryck bakom sig som "suger" fram den bakre. Den bakre har ett högt tryck framför sig som "trycker" fram den främre. Man får alltså ett lufttryck mellan bilarna som varken är lika högt eller lågt som om bilarna hade kört ensamma. _________________ Mikael Arnberg |
||||||
Njae.... rent praktiskt så funkar det inte så med formelbilar.... där är det ett bra sug som man kan använda att åka fortare (och om) på rakan....... så t.ex teamkamrater kan teama ihop sig och slipstreama perfekt och tjäna tid.... t.ex på gamla Silverstone så gjorde vi det i början på 80talet när banan var mycket snabbare... då kunde man lätt tjäna 6-8 tiondelar på det.... (EDIT: i Formel Ford 1600 som jag åkte där 82-83) men någon push aerodynamiskt från den bakre bilen blir det inte.... Däremot Volvo bilarna som åkte ETCC på 80-talet gjorde det ju när dom åkte snabba banor som Monza och Hockenheim.... fast där la dom sig kofångare mot kofångare och helt enkelt lätt den bakre bilen skjuta den framförvarande framför sig..... Och det tjänade dom en hel del tid på... speciellt som Volvo ju inte var något aerodynamiskt underverk i början..... (fast det åtgärdade dom ju senare med att sektionera ner fronten med 8 cm ) |
||||||
Exakt så såg jag två NASCAR-bilar göra i ett lopp som visades på Eurosport för inte allt för länge sedan. Den som blev puttad var Dale Earnhardt Jr och jag tror det var i Daytona. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Japp, som jag skrev förut (i den här tråden eller någon annan F1 tråd?) NASCAR RULES |
||||||
Att barrichello aldrig har haft eller kommer få exakt lika bra förutsättning som schumacher ser jag som ganska självklart och att det alltid är michel som får den vinnaden strategin av ross och todt är ju ett litet tecken på det sen att han är en jävel på att köra och sätta bra varvtider när det som mest behövs hjälper ju till.
Annan fina små puttningar i nascar som kommentatorerna kallar bump and run är ju mindre snällt dock men effektivt sätt att ta sig om på de tightare ovalerna _________________ Thomas Tegbäck |
||||||
old news... Flera *längesedan* jag skrev om detta på annan plats i forumet. Var Peggen och Sturesson som började med detta på Avuz Ring i Berlin. Ska ha gett ca 12km/h ökning på rakan. Mao runt 275km/h...i en tegelsten med en frontarea som en ladugårdvägg!!! Detdär med de "ngt" strechade karosserna har nman ju hört ett och annat om, men aldrig lyckats få ngn fakta i allt de gjorde. Ngn som har koll på vad de gjorde och hur de gick till väga? Jättenyfiken!!! och som alltid är det bara jag och Dude som får läsa svaret och Fredrik får inte... |
||||||
Fast det är JAG som vet mera om just vad dom gjorde med Volvona En som kan berätta ALLT om GrA volvona är Lillen Magnusson på Magnum Motor (om du vet vem det är?) En av sveriges bästa trimmare/förare/bilinställare som drev en av volvo bilarna i ETCC (den med NORDICA reklamen på) och han har berättat vad dom gjorde i tyskland på Eggenberger (stavning?) med karosserna......... men fronten VAR 8cm lägre än dom svenska GrA bilarna..... Edit: och byggde en av dom snabbaste SLC bilarna som gått på vanliga gatdäck.... 54,1 på korta Mantorp på 15 tums 205 VANLIGA GATDÄCK dessutom var det en Volvo 240 |
||||||
Jodå, Lillens framfart i 240 i SLC glömmer man inte...
Vilken bil...och liiiiite vassare pilot kan man säga...än genomsnittet. Vi får ljuga om detta ngn gång. OT Glömmer aldrig ett år på "En dag i depån" då Lillen line:ade upp 240-racern och skulle åka sina 3 varv bland div hottade gatbilar. SSK-folket fattade nada och han släpptes ut. Men att ha sin mekaniker med runt gick inte för sig. Det skulle vara en INSTRUKTÖR med. Stackars människa! Aldrig förr har jag sett en 240 åka på det sättet runt Kullen kan jag säga. (Det var ju på gammla goda tiden då alla hade 205 -15" gatdäck.) 400hk +/- 50hk och en bil på runt 1000kg(?). Trodde killen som fick åka med skulle göra otrevligheter efter han klev ur. Skitkul att se. Undra om han kom med nga tips, instruktörn? |
||||||
sluta grabbar. jag får flagga när ni pratar så här om 240
hmm .. ursäkta du skulle nog bromsat tidigare..
har hört att han ska vara överjävlig på k.jet.. detta kanske förklara varför. jag har hört namnet av vissa gatbilsåkare som bara har att säga. grottis hadde väl f.ö en del spännande info om alla regeltolkningar som volvo gjorde. den pärmen ska man nog inte ge til dude
nått sånt jag misstänkte. men aerodynamik är min dåliga sida. att den bakre vinner på det är ju ganksa självklart. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Elitracing (åskådarracing) F1 Silverstone | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (20317 totalt) |