Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 Silverstone
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (20317 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Lennart Mäkinen skrev:
Vem kör den långsamma Mercan?


Coulthard
och Kimi.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



johann skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Vem kör den långsamma Mercan?


Coulthard
och Kimi.



När servicebussen inte fungerar kan man få åka med transportbilen tillbaka...

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



AndersY skrev:

...
Rubens brukar nästan alltid ha antingen ett stopp mer eller ett mindre än MS, men i USA:s GP hade han lika många och var då kanske lite väl nära Schumi... Var det förresten någon annan än Rubens av Bridgestoneförarna som var på 3 stopp?



Det känns lite som att Schumi räknar dom som fan för medans dom bara släpper ut Rubens lite vind för vågt och sedan sparar loggningen från hans bil för att unvika misstagen nästa gång dom kommer tillbaka till banan.
Kan vara ett sätt för att slippa den pinsamma händelsen i fjol på Österikes GP när Ruebsn fick stallorder...
Tråkigt att se jag håller på Barre och han har verkligen gaskat upp sig vad gäller körningen och ser verkligen ut att vara motiverad i år.


Nej Rubens var den enda som gjorde 3 stopp av B-Stone förarna. Bruni gjorde iofs 4:a men han är nog en dålig värdemätare

Bridgestone bilarna:
1. Schumi 2 stopp
3. Barre 3 stopp
6. Fisichella 2 stopp
9. Massa 2 stopp
15. Heidfeld 2 stopp
16. Bruni 4 stopp (4varv efter)


Michelin bilar med 2 stopp
8. Webber
11. Sato
13. Da Matta
14. Klien

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lennart Mäkinen skrev:
om jag bestämde i ett team och var lite osäker på om mina taktiska beräkningar funkar så skulle jag nog sikta på olika strategi på bilarna. Det kan funka på en av dem och man kan aldrig vara 100% säker på vilken. Hade inte M.S. gjort några förhållandevis raska varv i samband med depåstoppen så kunde det ha sett väldigt annorlunda ut vid Pace Car-situationen.

Jo, men så svårt är det ju inte att simulera fram vad som är snabbast. Lite svårt att veta exakt när de andra stannar bara så man inte kommer ut vid fel tillfälle, men där brukar de lyckas klart bra med Schumi men mindre bra med Rubens som ofta hamnar mitt bland långsammare bilar. Det brukar även t.ex. McLaren vara usla på, där förarna ofta kommer ut precis bakom nån stoppkloss.

När Rubens väl får chansen att köra på samma däcksblanding och strategi så brukar han ju många ggr hänga på Schumi också, om än inte alltid. Nåt reellt hot är han ju inte för VM-resultatet. Schumi kommer ändå att bli överlägsen världsmästare så varför inte bjuda Rubens på chansen att visa att han kan hänga med om han får förutsättningarna? Jag kan förstå att man vill undvika pinsamheterna ifrån Österrike, men såhär i andra halvan av säsongen tycker jag att det är tråkigt att inte ge Rubens möjligheten.

Vad det gäller SC:n så går den aldrig att ta med i beräkningen utan kommer den ut vid fel tillfälle så är det kört oavsett strategi. Det gäller även de som kör på samma strategi eftersom de går in i depå på olika varv, då den ju kan komma ut mellan de två förarnas stopp.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Jo men klagomålet nu var ju att dom (MS iaf) tyckte att PC körde väldigt långsamt. Iofs så brukar dom ju köra allt vad tygena håller för pga man inte vill att tävlingsbilarna skall åka för sakta och få dålig kylning samt få lite temp i däck

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17353



AndersY skrev:
Jo, men så svårt är det ju inte att simulera fram vad som är snabbast. Lite svårt att veta exakt när de andra stannar bara så man inte kommer ut vid fel tillfälle, men där brukar de lyckas klart bra med Schumi men mindre bra med Rubens som ofta hamnar mitt bland långsammare bilar. Det brukar även t.ex. McLaren vara usla på, där förarna ofta kommer ut precis bakom nån stoppkloss.

När Rubens väl får chansen att köra på samma däcksblanding och strategi så brukar han ju många ggr hänga på Schumi också, om än inte alltid. Nåt reellt hot är han ju inte för VM-resultatet. Schumi kommer ändå att bli överlägsen världsmästare så varför inte bjuda Rubens på chansen att visa att han kan hänga med om han får förutsättningarna? Jag kan förstå att man vill undvika pinsamheterna ifrån Österrike, men såhär i andra halvan av säsongen tycker jag att det är tråkigt att inte ge Rubens möjligheten.
Jag hoppas jag missuppfattar dig för jag får det till att du menar att Ferrari avsiktligt ser till att Barrichello är långsammare än Schumacher enbart för att se till att rätt bil vinner.
om det är vad du menar bör du nog söka jobb på någon av kvällstidningarna för den teorin är ungefär lika sannolik som att MI6 såg till att "Lady Di" dog för att hon inte skulle kunna få barn med Dodi.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jag tror inte att Ferrari skulle låta Barrichello vinna om dom två fajtades om första platsen, Schumacher är ju nr:1 i stallet och det är ju han som ska vinna. Barrichello är ju bara anställd för att göra sitt bästa för att se till att Schumacher vinner.

Möjligtvis är förhållandena annorlunda nu när Michael har en så stor ledning, att dom skulle låta Rubens få vinna om han låg 1:a & Michael låg 2:a.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Lennart Jarmyr skrev:
Jag tror inte att Ferrari skulle låta Barrichello vinna om dom två fajtades om första platsen, Schumacher är ju nr:1 i stallet och det är ju han som ska vinna. Barrichello är ju bara anställd för att göra sitt bästa för att se till att Schumacher vinner.

Möjligtvis är förhållandena annorlunda nu när Michael har en så stor ledning, att dom skulle låta Rubens få vinna om han låg 1:a & Michael låg 2:a.


Inte en chans, Schumi vill bli bäst genom tiderna i all evighet, hans ego är större än teamets eventuella vilja att ge Barri en seger eller ett par (tyvärr). Just my

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lennart Mäkinen skrev:
AndersY skrev:
Jo, men så svårt är det ju inte att simulera fram vad som är snabbast. Lite svårt att veta exakt när de andra stannar bara så man inte kommer ut vid fel tillfälle, men där brukar de lyckas klart bra med Schumi men mindre bra med Rubens som ofta hamnar mitt bland långsammare bilar. Det brukar även t.ex. McLaren vara usla på, där förarna ofta kommer ut precis bakom nån stoppkloss.

När Rubens väl får chansen att köra på samma däcksblanding och strategi så brukar han ju många ggr hänga på Schumi också, om än inte alltid. Nåt reellt hot är han ju inte för VM-resultatet. Schumi kommer ändå att bli överlägsen världsmästare så varför inte bjuda Rubens på chansen att visa att han kan hänga med om han får förutsättningarna? Jag kan förstå att man vill undvika pinsamheterna ifrån Österrike, men såhär i andra halvan av säsongen tycker jag att det är tråkigt att inte ge Rubens möjligheten.
Jag hoppas jag missuppfattar dig för jag får det till att du menar att Ferrari avsiktligt ser till att Barrichello är långsammare än Schumacher enbart för att se till att rätt bil vinner.
om det är vad du menar bör du nog söka jobb på någon av kvällstidningarna för den teorin är ungefär lika sannolik som att MI6 såg till att "Lady Di" dog för att hon inte skulle kunna få barn med Dodi.


Det är precis vad jag tror att Ferrari gör..... Och enbart för att schumi ska ha ALLA vilket han förmodligen hade fått om inte Montoya hade sattit in stöten på rätt ställe i Monaco

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17353



Fredrik - SLC skrev:
Det är precis vad jag tror att Ferrari gör..... Och enbart för att schumi ska ha ALLA vilket han förmodligen hade fått om inte Montoya hade sattit in stöten på rätt ställe i Monaco
Det är en sak att se till att den ena föraren vinner, men en annan sak att se till att vara säker på att den andra inte kan göra det.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Lennart Jarmyr skrev:
Tycker det är synd att dom som ligger ett varv eller flera efter, och som hamnar mellan dom som är inblandade i tätstriden, när det är säkerhets bil på banan, inte få backa ner genom fältet.
Utan ligger där i vägen för dom som är snabbare, inte för jag tror att Kimi skulle ha haft någon chans mot Michael ändå, men det hade varit mer sportsligt om han hade haft möjligheten att ligga i Ferrarins växellåda vid omstarten.


I princip kan man väl tycka det. Sedan kan man väl ifrågasätta om det är "sportsligt" att få 25 sekunder gratis för att någon beslutar att SC ska gå ut. Reglemente är reglemente och alla kör efter samma. Den som gör det bäst vinner. Punkt slut. Sedan kan man diskutera om man är den "moraliska" vinnaren om man vinner på grund av att SC spolierar en annars vinnande strategi. Det är det som gör att jag tycker att amerikansk racing är helt ointressant, man spekulerar och lägger sin strategi som baseras på en förhoppning om att andras olycka ska inträffa. Smaklöst...

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lennart Mäkinen skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Det är precis vad jag tror att Ferrari gör..... Och enbart för att schumi ska ha ALLA vilket han förmodligen hade fått om inte Montoya hade sattit in stöten på rätt ställe i Monaco
Det är en sak att se till att den ena föraren vinner, men en annan sak att se till att vara säker på att den andra inte kan göra det.


Men det är ju det jag och Anders tror att Ferrari gör ju

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



LuddeR skrev:
det ska visst vara så att två slipstreamnde bilar åker fortare..

andersY kanske kan förklara teorin bakom.?

f-ö så börjar det bli mkt vingar på bilarna..
undra vad tanken är är med att frontvingen lite böjd istället för bak..

såg även att nån bil började få lite trubbigare nos.


Den främre bilen har ett lågt tryck bakom sig som "suger" fram den bakre. Den bakre har ett högt tryck framför sig som "trycker" fram den främre. Man får alltså ett lufttryck mellan bilarna som varken är lika högt eller lågt som om bilarna hade kört ensamma.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Mikael Arnberg skrev:
LuddeR skrev:
det ska visst vara så att två slipstreamnde bilar åker fortare..

andersY kanske kan förklara teorin bakom.?

f-ö så börjar det bli mkt vingar på bilarna..
undra vad tanken är är med att frontvingen lite böjd istället för bak..

såg även att nån bil började få lite trubbigare nos.


Den främre bilen har ett lågt tryck bakom sig som "suger" fram den bakre. Den bakre har ett högt tryck framför sig som "trycker" fram den främre. Man får alltså ett lufttryck mellan bilarna som varken är lika högt eller lågt som om bilarna hade kört ensamma.


Njae.... rent praktiskt så funkar det inte så med formelbilar.... där är det ett bra sug som man kan använda att åka fortare (och om) på rakan....... så t.ex teamkamrater kan teama ihop sig och slipstreama perfekt och tjäna tid.... t.ex på gamla Silverstone så gjorde vi det i början på 80talet när banan var mycket snabbare... då kunde man lätt tjäna 6-8 tiondelar på det.... (EDIT: i Formel Ford 1600 som jag åkte där 82-83)
men någon push aerodynamiskt från den bakre bilen blir det inte....

Däremot Volvo bilarna som åkte ETCC på 80-talet gjorde det ju när dom åkte snabba banor som Monza och Hockenheim.... fast där la dom sig kofångare mot kofångare och helt enkelt lätt den bakre bilen skjuta den framförvarande framför sig..... Och det tjänade dom en hel del tid på... speciellt som Volvo ju inte var något aerodynamiskt underverk i början..... (fast det åtgärdade dom ju senare med att sektionera ner fronten med 8 cm )

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Fredrik - SLC skrev:
fast där la dom sig kofångare mot kofångare och helt enkelt lätt den bakre bilen skjuta den framförvarande framför sig.....


Exakt så såg jag två NASCAR-bilar göra i ett lopp som visades på Eurosport för inte allt för länge sedan. Den som blev puttad var Dale Earnhardt Jr och jag tror det var i Daytona.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Joakim Winkler skrev:
Fredrik - SLC skrev:
fast där la dom sig kofångare mot kofångare och helt enkelt lätt den bakre bilen skjuta den framförvarande framför sig.....


Exakt så såg jag två NASCAR-bilar göra i ett lopp som visades på Eurosport för inte allt för länge sedan. Den som blev puttad var Dale Earnhardt Jr och jag tror det var i Daytona.


Japp, som jag skrev förut (i den här tråden eller någon annan F1 tråd?) NASCAR RULES

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Att barrichello aldrig har haft eller kommer få exakt lika bra förutsättning som schumacher ser jag som ganska självklart och att det alltid är michel som får den vinnaden strategin av ross och todt är ju ett litet tecken på det sen att han är en jävel på att köra och sätta bra varvtider när det som mest behövs hjälper ju till.

Annan fina små puttningar i nascar som kommentatorerna kallar bump and run är ju mindre snällt dock men effektivt sätt att ta sig om på de tightare ovalerna

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fredrik - SLC skrev:

Däremot Volvo bilarna som åkte ETCC på 80-talet gjorde det ju när dom åkte snabba banor som Monza och Hockenheim.... fast där la dom sig kofångare mot kofångare och helt enkelt lätt den bakre bilen skjuta den framförvarande framför sig..... Och det tjänade dom en hel del tid på... speciellt som Volvo ju inte var något aerodynamiskt underverk i början..... (fast det åtgärdade dom ju senare med att sektionera ner fronten med 8 cm )


old news... Flera *längesedan* jag skrev om detta på annan plats i forumet.
Var Peggen och Sturesson som började med detta på Avuz Ring i Berlin.
Ska ha gett ca 12km/h ökning på rakan. Mao runt 275km/h...i en tegelsten med en frontarea som en ladugårdvägg!!!

Detdär med de "ngt" strechade karosserna har nman ju hört ett och annat om, men aldrig lyckats få ngn fakta i allt de gjorde. Ngn som har koll på vad de gjorde och hur de gick till väga? Jättenyfiken!!!

och som alltid är det bara jag och Dude som får läsa svaret och Fredrik får inte...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Andreas Lidström skrev:


och som alltid är det bara jag och Dude som får läsa svaret och Fredrik får inte...


Fast det är JAG som vet mera om just vad dom gjorde med Volvona

En som kan berätta ALLT om GrA volvona är Lillen Magnusson på Magnum Motor (om du vet vem det är?)
En av sveriges bästa trimmare/förare/bilinställare som drev en av volvo bilarna i ETCC (den med NORDICA reklamen på) och han har berättat vad dom gjorde i tyskland på Eggenberger (stavning?) med karosserna......... men fronten VAR 8cm lägre än dom svenska GrA bilarna.....

Edit: och byggde en av dom snabbaste SLC bilarna som gått på vanliga gatdäck.... 54,1 på korta Mantorp på 15 tums 205 VANLIGA GATDÄCK dessutom var det en Volvo 240

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jodå, Lillens framfart i 240 i SLC glömmer man inte...
Vilken bil...och liiiiite vassare pilot kan man säga...än genomsnittet.

Vi får ljuga om detta ngn gång.

OT
Glömmer aldrig ett år på "En dag i depån" då Lillen line:ade upp 240-racern och skulle åka sina 3 varv bland div hottade gatbilar. SSK-folket fattade nada och han släpptes ut. Men att ha sin mekaniker med runt gick inte för sig. Det skulle vara en INSTRUKTÖR med. Stackars människa! Aldrig förr har jag sett en 240 åka på det sättet runt Kullen kan jag säga. (Det var ju på gammla goda tiden då alla hade 205 -15" gatdäck.) 400hk +/- 50hk och en bil på runt 1000kg(?). Trodde killen som fick åka med skulle göra otrevligheter efter han klev ur.

Skitkul att se. Undra om han kom med nga tips, instruktörn?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



sluta grabbar. jag får flagga när ni pratar så här om 240


A.L skrev:
Skitkul att se. Undra om han kom med nga tips, instruktörn?

hmm .. ursäkta du skulle nog bromsat tidigare..



tävlingsledaren skrev:
En som kan berätta ALLT om GrA volvona är Lillen Magnusson på Magnum Motor (om du vet vem det är?)
En av sveriges bästa trimmare/förare/bilinställare som drev en av volvo bilarna i ETCC (den med NORDICA reklamen på) och han har berättat vad dom gjorde i tyskland på Eggenberger (stavning?) med karosserna......... men fronten VAR 8cm lägre än dom svenska GrA bilarna.....


har hört att han ska vara överjävlig på k.jet.. detta kanske förklara varför.
jag har hört namnet av vissa gatbilsåkare som bara har thumbs up att säga.

grottis hadde väl f.ö en del spännande info om alla regeltolkningar som volvo gjorde.
den pärmen ska man nog inte ge til dude



Mikael Arnberg skrev:
Den främre bilen har ett lågt tryck bakom sig som "suger" fram den bakre. Den bakre har ett högt tryck framför sig som "trycker" fram den främre. Man får alltså ett lufttryck mellan bilarna som varken är lika högt eller lågt som om bilarna hade kört ensamma.


nått sånt jag misstänkte. men aerodynamik är min dåliga sida.
att den bakre vinner på det är ju ganksa självklart.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 Silverstone
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (20317 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande