Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
"Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (36770 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13246



Har du provat med slick 50 eller annat under medel?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496


Trådstartare
Tord skrev:
Har du provat med slick 50 eller annat under medel?


Slick50 är inte testat, men när du säger det borde jag kolla om farsan har någon flaska liggande kvar från när han hade MC-verkstad.

Men jag ska betona: problemet med att bilen dog är identifierat och lagat, och bilen rullar igen. Jag har kört 10-15 mil med den nu, och den har inte betett sig likadant en enda gång. Den besiktigades igår fredag med blankt papper, och förvånansvärt bra avgasvärden. Bättre än jag trodde trots att jag kör på ungefär E25 i bilen (och därmed hade ganska höga förväntningar).

Dock kommer historien att komma ut i flera inlägg, mest för att det tar tid att skriva och för att jag inte själv skulle vilja läsa ett två sidor långt inlägg. Det finns också flera vinklar som bör nämnas, som jag vill separera något för att inte få en totalt oläslig ordsallad. Och under tiden jag försökte hitta det här felet hann jag med att felsöka och laga andra saker, som också bör nämnas.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496


Trådstartare
Under tiden jag letade efter felet med den döende motorn, tog jag också tag i bakvagnen. Bilen hade en tendens att gnälla och gnissla vid kurvtagning, och betedde sig enligt mig något underligt när bilen körs med lite lite attack ut ur rondeller. Inte när jag kör helt lugnt och stilla, och inte när jag tar i lite mer. Jag beskrev hastigheten som "Svensson åker hem efter en dålig dag på jobbet". Jag lokaliserade det till hjullagren, och inbillade mig att jag kände ett litet glapp när jag monterade vinterhjulen. Nya hjullager beställdes, och under demontering insåg jag att det inte alls var hjullagren som gav glappet. Det jag hade känt var bromsskivor som har lite glapp kring hjulbultarna, men jag valde ändå att byta lagren. Bra val: båda lagren kollapsade och föll isär i mina händer medan jag demonterade dem ...


Hammare: ett viktig precisionsverktyg.

Byte av lagren tog bort nästan allt gnällande och gnisslande, men det lite underliga dynamiska beteendet är kvar. Jag har beställt stötdämpare runt om, och det i kombination med däck i rätt dimensioner på alla fyra hjul ska testas som lösning. Båda komponenterna behöver ändå bytas, så jag väntar med att se om det förbättrar köregenskaperna.


Senare byttes också olja i slutväxeln, eftersom jag förutsätter att den aldrig bytts och ja, varför inte? Slutväxeln i en C4 Corvette har ingen dräneringsplugg, utan bara en "siktplugg" på sidan, så jag tittade lite på olika lösningar för att få ut all olja ur klumpen. Googlande gav två lösningar jag behöver dela med mig av, så ni också får höra dem:

1: Borra ett dräneringshål i diffklumpen. Det finns några otydliga ritningar, och sedan är det som någon skrev när denna metod rekommenderades; "det är nog ingen som borrar sönder mer än en eller två slutväxlar innan de får in känsla för var man ska borra". Ja, fast nej.
2: Eftersom "man ändå demonterar och går igenom bakaxeln varje vinter, är det enklast att byta då. Varför väntar du inte till vintern?" Ja, fast nej.

Jag fick ge mig på med transferpumpar, sugpumpar och lite annat roligt för att åtminstone få ut så mycket som möjligt. Det slutade nog med 1.5-1.6 liter av 1.9 möjliga bort från slutväxeln, och sedan var det bara att fylla på. Färdigblandad olja för slutväxlar med diffbroms, och instruktioner om att det bara är att fylla på tills det rinner olja ur plugghålet gjorde den här delen av jobbet enkel. Kanske behövde inte oljan bytas, men när bilen ändå stod stilla kändes det som ett arbete värt tiden det tog.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496


Trådstartare
Jag börjar med att citera Super Chevy, för att på något sätt förklara vad vi kommer att gå igenom här. De får anses vara auktoriteter inom ämnet "saker GM-ingenjörer hade fel om":

Citat:
This would be a great place to make an Optispark joke and then tiptoe around GM's failure to build a solid ignition system in the '90s, but at this point we don't even care to make the effort. I mean, sure, we could probably go on to say that it "works every time, 60-percent of the time" or that it operates flawlessly except for when it doesn't, but really, we're friends, let's not mince words here. The Optispark sucks and if it hasn't left your LT1-powered ride on the side of the road or racetrack yet ... it will. Like some sort of cruel villain, the Opti waits in the shadows until you really need it to work and then strikes, either with terrible misfires or no spark at all.



Ponera att vi är någonstans på ett General Motors-kontor i slutet av åttiotalet. Efter en sju-åtta koppar blaskigt kaffe är det dags att jobba på den nya generationen small block-motorer som ska komma ut om några år. Arbetet med att konstruera om block och toppar för att hantera reverserat kylflöde har gått bra, men det har inte hörts något från elektroniksidan ännu. Ska ni tvingas köra med traditionell fördelare en gång till? Det börjar kännas lite väl utdaterat; det fungerar visserligen, men är det verkligen rätt teknik att ta in i den nya generationen motorer?

Helt plötsligt ramlar John från just elektroniksidan in genom dörren. Hans kostym sitter illa och han ser stressad ut, men det är uppenbart att han har fått en idé. John är sån, när han väl får en idé går han inte att stoppa. Han börjar berätta om någonting, men det är helt omöjligt att förstå vad han säger. Han pratar om ljus, och skivor som ska rotera, och ... det är väl inte hans jobb att fundera på strålkastarna? Visst, Corvetten kommer säkert att få popups igen, och Geena nere på design har visat några riktigt häftiga skisser på hur de skulle kunna öppna upp, men John verkar prata om något annat. När han till slut stannar upp i sin monolog, inser han att ni alla tittar förvirrat på honom. John rafsar åt sig en tuschpenna och går fram till blädderblocket med dagens mötesagenda. Han formligen sliter loss det första bladet, och börjar sedan rita på det nya arket. Har vi nämnt att John är elektronikingenjör av en orsak? Det är inte för att han är en skicklig tecknare ...

John ritar, gestikulerar och mumlar sig igenom en halv föreläsning innan ni förstår att det handlar om någonting med tändningen till den nya motorn. Ingen av er förstår någonting alls. Verkligen ingenting. En optisk tändning, fast med en vanlig fördelare, fast ändå inte? Ni okejar Johns idéer mest för att få slut på mötet, och han försvinner iväg åt sitt håll igen. Ni antar att ni helt enkelt får lösa vad de nu än kommer fram till.

Några månader senare är motorn färdig, och det enda ni har fått veta är att elektronikavdelningen vill ha en splinesaxel driven från vevaxeln sittande på bröstkåpan, några centimeter över vevaxelcentrum, för den nya fördelaren. Splinesaxeln passade perfekt, eftersom ni redan hade planerat det för vattenpumpen, men placeringen blev lite olycklig; fördelaren hamnar inkilad mellan vattenpump och multiremhjulet. Den externa vattenpumpen sitter precis ovanför fördelaren, men ni hoppas att det ska gå bra ändå. Om inte annat lär det väl visa sig i motorbänken? Inför första provstart förklarar John hur systemet fungerar, han har till och med tagit med sig diabilder den här gången:



Optispark, fram- (överst) och baksidor (uppdaterad version nedan till vänster, icke uppdaterad nedan till höger).

Fördelaren har två sidor, en optisk sida och en fördelarsida. Den optiska sidan har en polerad rostfri stålskiva med 360 slitsar skuren i den. En laserstråle lyser genom skivan, och mottagaren på andra sidan läser av pulserna som fås. På så sätt vet motorstyrningen alltid om exakt vilken position vevaxeln har, med en grads tolerans. Sedan timas pulser till tändningen på fördelarsidan, tillsammans med spridarnas pulser. Hela enheten är platt och skruvas fast på motorns bröstkåpa, med direkta uttag för tändkablarna, en kontakt till tändspolen och en multipinkontakt till spridarhärvan. Allting är upplagt för att ingenting ska kunna kopplas fel, och fördelaren är väldigt kompakt.

I motorbänken visar det sig att Optisparksystemet, som John kallar det, fungerar utmärkt! Enheten är exakt, och det går att styra tändning och bränsle väldigt precist för att få både bra prestanda och acceptabel bränsleförbrukning. Det är ändå en 350 kubiktums V8, den hade aldrig kunnat bli en snål motor. Eftersom alla tester går så bra, är det väl lika bra att skicka ut motorn i produktion?


Bild på Optispark på motor. Här en LT1 från en Firebird, men placeringen är samma på alla andragenerations small block-motorer.

Det är här problemen börjar dyka upp. Efter kort tid kommer det in bilar med reklamationer. Det visar sig att placeringen långt ned, längst fram på motorn är väldigt utsatt för regn, slask och annat som kommer in i motorutrymmet underifrån. Samtidigt sitter stora delar av kylsystemet precis ovanför, och en sprucken kylarslang eller läckande vattenpump kan dränka och döda Optisparken vilket genererar mycket irriterade kunder. Varför ska en sprucken kylarslang kosta tio tusen kronor i följdfel? För detta är ett till problem med Johns lösning; den må vara precis och väldig elegant, men den är också dyr. Laserenheten och precisionen kräver dyr teknik, vilket driver upp priset på enheten. Och det går inte att göra så mycket åt något av problemen som nämnts; placeringen är ju geometriskt låst.

GMs andra generations small block-motorer användes bara i fem år (1992-1997), med en rejäl uppdatering av Optisparksystemet 1994-1995 för att ta bort risken för ozoninducerad oxidering och ångbildning i enheten på grund av den kompakta konstruktionen. När Corvette generation fem skulle utvecklas fanns redan en helt annan motorfamilj på hyllan; LS-motorerna.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Hur stora skivor sitter det på din, är det dom vanliga 12" eller dom större 13" skivorna?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Hur stora skivor sitter det på din, är det dom vanliga 12" eller dom större 13" skivorna?


Jag vet faktiskt inte. Min bil har FX3-dämparna (elektriskt justerbara), vilka enligt vissa källor levererades med Z51-fjädring som standard. Om de stora bromsarna ingick i det paketet är oklart. Dessutom verkar det ha gått att få FX3-dämpare utan hårdare fjädring, genom att fylla i både FX3 och Z51 som tillval; detta nollade då ut Z51-paketet, något som inte kommunicerades ut särskilt bra till återförsäljare ...

Jag ska vid tillfälle ta och mäta skivorna, så jag vet med lite större säkerhet. Jag borde ändå köpa på mig grejer för att byta bromsar när vinterhjulen monteras.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare








_________________
Magnus Thomé
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345



Kul läsning. Jag bytte optin på min med för två år sen. Peppar, peppar så håller den än

Angående om vilka bromsar du har så ska det stå J55 om du har de större 13" på RPO förteckningen i locket till armstödet. De koderna beskriver all utrustning din bil hade från fabrik.

Härligt att du använder den ordentligt. Finns många i detta land som är jäkligt negativt inställd till C4:an, kanske därför jag älskar den

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:



[Jag behöver en redaktör]




Jag måste ju hålla er alerta
Både den och bilden ovanför är snodd från internet någon gång, och jag var lite för lat för att förtydliga.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Du gör Rejsa en otjänst genom att inte upprepa hur du beskrev Optispark-systemet när du var som längst ned i gropen.

"Som om djävulen vore elektronikingenjör. Och full." vill jag minnas.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496


Trådstartare
Simon Bjerkborn skrev:
Du gör Rejsa en otjänst genom att inte upprepa hur du beskrev Optispark-systemet när du var som längst ned i gropen.

"Som om djävulen vore elektronikingenjör. Och full." vill jag minnas.


Jag hade glömt det, men okej då:

Undertecknad skrev:
Ponera att Satan var full och elektronikingenjör ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496


Trådstartare



Minns ni Johnny Rocker, Magnus Ugglas polare? I ett alternativt universum hade Johnny en bror kallad Ronny Rock Bottom. Jag är ganska säker på att Ronny Rock Bottom har varit mekaniker på min Corvette. Inte bara en gång, nej,nej. En gång kan man låta en klåpare skruva på bilen. Den här bilen verkar återkommande ha lämnats till någon vars främsta metod för val av åtgärd är en Drakar och Demoner-tärning och vars främsta verktyg är en krossad flaska.

Låt oss börja med hur Ronny Rock Bottom monterade vattenpumpen på min bil. Av säljaren fick jag veta att vattenpump och Optispark hade bytts ganska nyligt, och att Optispark hade bytts igen på garantiärende då bilen visat tecken på fuktskadad dito. För att komma åt Optispark måste man som vi tidigare sett demontera vattenpumpen, som sitter utanför bröstkåpan med splinedrift in bakom densamma och två kylkanaler som går ut ur bröstkåpan in i pumpen.

Det här innebär ju också att de två kylkanalerna behöver tätas mot vattenpumpen när man monterar pumpen på motorn. Tätningen görs med en papperspackning per sida, som täcks med packningssilikon (åtminstone om vi ska lyssna på internet. Jag gillar att lyssna på internet, när det verkar vara en bra idé att göra så). Som liten tangent kan jag nämna att det också rekommenderas att man lägger lite packningssilikon på de sex skruvar som används för att fixera vattenpumpen, eftersom de om jag förstår det hela går igenom kylkanaler på vägen. Nej, jag vet inte heller .



Ovan: dränering av vattenpumpen. Snustorrt, och i allmänt "perfekt" skick.
Nedan: vattenpump med de två kylkanalerna. Packning syns på ena sidan.

Så; en packning per sida, lämplig mängd packningssilikon, det låter väl inte så krångligt? Total materialkostnad 150 kronor eller så, inte direkt blodigt. Det är här Ronny Rock Bottom kommer in i bilden. I en manöver som jag endast kan beskriva som "modig" (och möjligtvis "bedräglig"), har den som senast monterade vattenpumpen inte använt en packning på vardera sida. Bara packningssilikon tänker du? Nej. På ena sidan kunde jag ta bort en packning och packningssilikon, på andra sidan var det ungefär den silikonmängd jag tänker mig blir kvar på handsken efter att ha smetat ut material på packningen på andra sidan. Det vill säga nästan ingenting. Ni minns hur jag nämnde att bilen läckte kylvätska? Jag tror jag hittade orsaken här .

Så här var vi; en systemdesign av en berusad herre från underjorden, och ett underhåll genomfört av någon som jag inte skulle betro med att knyta sina egna skor. Jippie, begagnade bilar är roliga! Eftersom jag borde ha köpt bilen till det lägsta pris den någonsin sålts för, undrar jag varför man gör sånt här? Varför chansa på den här nivån, på en bil som kostar sexsiffriga summor? Jag förstår inte folk.

I serviceguider brukar det stå att man ska ta isär Optisparken och se om det finns rostantydningar på den slitsade skivan, eftersom det är ett tecken på att den är fuktskadad och behöver bytas. Jag tog ut min ur bilen, och lade den på arbetsbänken med "baksidan" (den mot motorns bröstkåpa) nedåt, och fixade med annat några minuter. När jag sedan lyfte på fördelaren var det en pöl på bänken, och droppade ur fördelaren. Jag kom fram till att jag inte behövde demontera längre än så för att hitta felet. Vatten och el, den perfekta kombinationen.

Lösningen blev att beställa ny Optispark, nya packningar till vattenpumpen, och medan jag ändå hade rivit tog jag kylarslangarna + T-rör. De var antagligen inte bytta och gummi från 1992 kan ju ge upp utan större förvarning.


Sommarpåse från Tersmeden. Dags att pyssla!

Eftersom jag i slutändan ändå var tvungen att ta av huven och demontera kylare + AC, applicerades ymniga mängder motortvätt på delar av motorutrymmet och jag passade på att bättringslackera lite. Vissa ytor ser inte ut att ha blivit målade ... någonsin? Inte helt lämpligt i vinterföre.


Bättringslackerad subframe och tvärbalk.

Jag övade också att plasta, eftersom jag eventuellt kan ha slarvat lite med domkraften när jag höll på att lyfta bilen lite väl högt. En Corvette är ganska känslig för lyftpunkter eftersom, surprise surprise, golvet är i glasfiber. Gissa vad jag träffade när bilen gled lite på domkraften? Precis, golvet. Som tur var blev det bara ett litet skavmärke, men jag tog det som ursäkt för att lappa i med glasfiber och sedan måla över.


Otvättad bil med extra plast.

Och nu är vi faktiskt i nutid: långsamt skruvade jag ihop motorn igen. Jag fick beställa packningarna till vattenpumpen en extra gång eftersom jag monterade saker i fel ordning (det går tydligen inte att montera tillbaka remhjulet efter vattenpumpen, det saknas cirka fyra-fem millimeter), men annars var det ganska odramatiskt. Jag hoppas att mina vänner inte nämner hur jag ägnade en dag åt att fundera på ett startproblem som visade sig vara brist på ström till tändspolen här, det vore ju direkt elakt.

Någonstans i det här arbetet byttes växellådsolja, motorolja och oljefilter, och huven gick på igen. Tidigare under våren hade jag fixat rutspolningen genom att helt simpelt trycka tillbaka slangen på spolarvätsketanken. Att komma åt tanken och slangen var däremot ett jobb som krävde demontering av diverse karosspaneler och innerskärmar.


Woho!

I fredags besiktigade jag bilen med blankt papper, och ägnade mig resten av dagen åt något väldigt ovanligt: jag inte bara tvättade, utan polerade och vaxade den också. Jobbet är inte på något vis perfekt, men det är milsvitt bättre än hur det såg ut innan.




Puts.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



Simon Bjerkborn skrev:
Ovan nämnda hemfärd slutade med att jag och Victor fick knuffa en inte så diskret svart redneck-Ferrari genom en trafikljusbevakad korsning på någon sorts ringled genom Linköping, under vad jag antar var rusningstid. Jag är så otroligt nöjd att det inte har dykt upp video eller foton från händelsen.


Jag kom på att jag hade dashcamen igång

Det här går ju bra, nu ska vi bara över den enkelfiliga viadukten utan vägren här framme.


Abort, I repeat, abort!


Requesting assistance, over


Efter knuffning in bakom huset till vänster i bild blev det tailgate-lunch:

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Vad gick den där snurrande rymdmanicksgrejen med magiska slitsar på i pengar nudå?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad gick den där snurrande rymdmanicksgrejen med magiska slitsar på i pengar nudå?


Precis under två tusen kronor går den på, eller gick på när jag beställde. Det är nog, på rak arm, det bästa pris jag sett för en enhet på plats i Sverige. Sedan finns det (så klart) en hel religion kring vilken tillverkare man ska ha om man ska ha en OEM-specad, om man ska eller inte ska uppgradera till de senare versionerna, om man borde uppgradera till eftermarknads och i så fall vilken eftermarknads etc. Det här är en OEM-specad, av "rätt" årsmodell, men den borde fungera ett bra tag nu när jag dessutom tagit bort vattentillförseln till den.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Himlar skrev:
Och att det antagligen finns nattlampor med bättre lyskraft än sealed beam-lamporna som sitter i bilen just nu. Men annars!


Som du så väl vet har jag aldrig något annat än ditt välbefinnande i åtanke. Därför anser jag att detta är något som bör åtgärdas innan nästa vinter, som antagligen är ungefär en vecka bort så långt norrut.

Förslag 1: Ljusramp!


Förslag 2: Konvertering till mer rejäla grejer.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Snälla, förverkliga tvåan.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10613



Kan du göra så att ljusrampen sveper höger-vänster á la Bandit?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496


Trådstartare
DJ skrev:
Kan du göra så att ljusrampen sveper höger-vänster á la Bandit?


Om det inte vore för att jag verkligen försöker undvika att begå elektronik: absolut!

Mer allvarligt: jag behöver skaffa en till H4-potta och på så sätt få riktiga lampor.
När ena strålkastaren dog tittade jag bara på den döda sidan, och konstaterade att det skulle sitta sealed beam (det här var närapå jul, så jag ville absolut inte bli stående med en bil utan strålkastare) så sådana beställdes. Vid själva bytet märkte jag att förra lampbytet antingen innebar att man monterade en H4, eller tog bort en H4 och monterade en sealed beam. Det var olika på vänster och höger sida ... Återigen; varför?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10613



Ifall jag också försöker vara lite allvarlig...

Kan du hitta insatser från en modernare bil med ungefär samma formfaktor? Vore riktigt synd att byta till runda, IMHO, då de fyrkantiga passar bilens design.

Googlade lite på lampuppgradering, och stämmer det att det är samma formfaktor på Jeep Cherokee m.fl.?

Fanns en del LED-insatser att köpa, och ifall det verkligen är samma som Jeepen borde det inte vara svårt att hitta billiga H4-insatser heller.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496


Trådstartare
DJ skrev:
Ifall jag också försöker vara lite allvarlig...

Kan du hitta insatser från en modernare bil med ungefär samma formfaktor? Vore riktigt synd att byta till runda, IMHO, då de fyrkantiga passar bilens design.

Googlade lite på lampuppgradering, och stämmer det att det är samma formfaktor på Jeep Cherokee m.fl.?

Fanns en del LED-insatser att köpa, och ifall det verkligen är samma som Jeepen borde det inte vara svårt att hitta billiga H4-insatser heller.


H4-insatsen jag har är av samma formfaktor, men jag ska titta mer på Jeep Cherokee och andra. För jag håller med dig; bilen behöver de lite rektangulära lamporna. De harmoniserar bra med resten av bilens Top Gun-känsla.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Andra projekttrådar
"Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (36770 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande