Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
"Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (36745 totalt)
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Jag har också saknat den här tråden.
Den kan ju vara så att allt flutit på och allt som gjorts är att skifta mellan sommar- och vinterdäck.

Fast jag vill nog ha en uppdatering på dessa byten också.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Jag har sett den live i år... tror jag! Jag vet också att den var temporärt strandad i Vimmerby vid ett tillfälle.

Luckorna får herr trådskapare fylla i

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
OneYet skrev:

Den kan ju vara så att allt flutit på och allt som gjorts är att skifta mellan sommar- och vinterdäck.




Jag utlovar en uppdatering inom de närmsta dagarna, jag måste bara skaffa fram lite bildmaterial. Sammanfattningen är ungefär:

* El är dumt
* Targa är dåligt
* GM var inte bra på endera
* För att få en tillförlitlig bruksbil, köpte jag en brittisk sådan
* Däck, de gör tydligen skillnad!
* Om någon vill köpa en Corvette, har jag en till salu som börjar närma sig gott mekaniskt skick. Vinterdäck medföljer inte

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



Himlar skrev:

* Om någon vill köpa en Corvette, har jag en till salu som börjar närma sig gott mekaniskt skick. Vinterdäck medföljer inte


Hmmm...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
DJ skrev:
Himlar skrev:

* Om någon vill köpa en Corvette, har jag en till salu som börjar närma sig gott mekaniskt skick. Vinterdäck medföljer inte


Hmmm...


Klart du ska! Du behöver en Corvette Daniel!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Nu så. Efter en vecka fylld av mindre lyckade dagar, är det så dags att uppdatera den här tråden. Och nej, jag har varken eldat upp eller byggt racebil av Corvetten. Jag har inte ens konverterat den till gashydraulik! Låt oss ta ett glas cognac och komma ikapp lite i tid.

Vi börjar historien för ungefär ett år sedan (ah, ett år sedan. Så rödkindade och lyckliga vi var!). Precis som idag, så regnade det ordentligt. Skillnaden den dagen, var att jag körde Corvetten till jobbet och skulle åka vidare till garaget efter jobbdagen. Och som nämndes i min senaste uppdatering, så gillar inte bilen regn i någon större utsträckning. Efter att ha torkat upp hjälpligt i garaget, och med en del lister utbytta, hoppades jag att jag kommit åt huvuddelen av problemet. Så var det tydligen inte, eftersom det regnade in också den här dagen. Nåja, byggfläkt i den igen, och så köra hem den för att kunna meka mer och ställa in fönsterrutorna till helgen. Då borde den väl bli regntät bra!

När helgen kom, så formligen dansade jag ned till parkeringsplatsen för att äntligen få köra bil som inte var blöt på insidan, och att få ta tag i problemet så det inte skulle återkomma. Jag låste upp bilen, satte mig, vred om nyckeln och ... ingenting. Absolut ingenting. Nu tänker du: "men startmotorn snurrade väl lite? Något relä slog väl till?" Nope. Nada. Nein. Saker tog fart lika mycket som mitt planerade konceptalbum med en dragspelsorkester på 35 man som spelar Jackson Browne i reggaetakt (sno inte min idé nu! Om jag bara lär mig dragspel behöver jag inte mer än 34 musiker till innan det här blir av ...).

Ridå. Jag promenerade hem, med mycket mindre dans i stegen (okej: ingen dans), och funderade på hur jag skulle lösa detta. En eller två dagar senare fick jag hjälp av en kollega att startkabla igång bilen, och körde ut den till garaget för att jävla av sig. I brist på transportmedel, var jag tvungen att köpa någonting tillförlitligt och säkert att köra med. Så valet föll så klart på en MG.


Det här var i oktober och november. December genomfördes som vanligt på sparlåga, där jobb och skötsel av hemmet är ungefär så mycket som orkas med. Jag var visserligen i Skåne en gång också, och var med vid provkörning av en Jaguar XJR. Kompressor, charmiga grejer! Någonstans i januari, orkade jag till slut ta mig ut i garaget igen. Vetten stod kvar, och jag började rota i elfelet. Batteriet var dumslut, och batteriladdaren ville inte göra någonting. Ett nytt batteri behövdes alltså. Med nytt batteri startade bilen alldeles utmärkt första gången, men efter någon vecka när jag försökte igen så var den åter stendöd. Jahopp. Vad nu då?

Eftersom popupsen fortfarande inte betedde sig som de borde, beställde jag lite grejer från Tersmeden och slängde med en huvudbrytare. Medan jag letade vad som drog ur batteriet, skulle jag i alla fall kunna använda bilen. Nu är vi i mars, och vi vet väl alla vad som hände sedan? Vissa "mindre livsomställningar" följde, och energin att vara i garaget försvann i några månader igen. Efter att knappt ha lämnat lägenheten på två månader, började jag ta mig ut i garaget igen i maj. Jag monterade den beställda kontrollboxen för popupsen, och huvudbrytaren, vilket åtminstone skulle göra bilen användbar. Men vad använder man en sportbil till, om man inte vill köra med den på trackdays eller annat? Jag började få in en rutin av att köra småvägar runt Östergötland, för att åtminstone se någonting annat än mitt sovrum/kontor, och jag tror att Corvetten är billigare än en vettig psykolog så det kändes till och med ekonomiskt. Man ska inte skämta om psykisk ohälsa, men jag har lovat mig själv att aldrig mer säga att jag inte gillar folk och helst vill bo som en eremit. Den här våren och sommaren var mer påfrestande än jag då förstod.


Huvudbrytare och nytt batteri. Kvalitetsteknik.

Lagom till midsommar, valde jag att lämna länet för första gången på länge och åka ned till Skåne på besök. Redan på vägen ned visade bilen vad den ansåg om Småland.


Nej då, inget stresspåslag. Inget alls. Jag mår fint. Det här kommer gå bra. Jag kan flyga, jag är inte rädd.

Ned till Lund kom jag, och Victor fick provköra bilen för att uppleva vad som endast kan beskriva som antitesen till en Cayman. Bilder finns inte, eftersom jag ... helt enkelt inte tog några. Men Victor pratar fortfarande med mig, så jag antar att varken jag eller bilen var för hemsk!

Nu dags för hemfärd, och på grund av vad som endast kan beskrivas som syndafloden valde jag och mina blankslitna bakdäck att göra en liten avstickare på mindre vägar genom Småland. Så hamnade jag till slut i Vimmerby, och parkerade för att handla fika. Det gick jättebra! Vad som gick mindre bra var att starta bilen efteråt. Nope. Nada. Nein. Ni kan historien vid det här laget. I lätt desperation började jag ringa runt efter hjälp, och fick till slut ett tips om att testa knuffa bilen och starta igen. Huruvida mina knuffar hjälpte är högst oklart, men helt plötsligt mullrade motorn till och jag körde raka vägen hem utan att ens gå ned på tomgång en enda gång. Man vill ju inte utmana ödet i onödan ...


Vimmerby. Låt oss inte prata om det här otrevliga igen.

Så vad var det nu som skapat detta fel? Ingen aning! Men jag började i alla fall se om jag kunde hitta några tjuvströmmar med motorn avstängd, för det behövde jag ju ändå ta reda på. Med lite avancerat mätande (eller: mätande där jag har noll koll och Victor i egenskap av inte elektroniskt illitterat får detaljguida mig så jag inte kortsluter batteriet av misstag) lyckades jag till slut hitta en tjuvström över generatorn. 4A. Det här kan, rent teoretiskt, förklara varför jag dränerade batteriet. Så ny generator beställdes och monterades, och helt plötsligt var både tjuvströmmarna borta och min voltmätare visade mycket mer aptitretande siffror. Så, ett fel avklarat.




I ordning: gamla generatorn efter att jag "kopplat bort" den, avancerat mätande och en ny generator på plats på bilen.

Någonstans på vägen bytte jag också växelspaksknoppen, för att göra Simon glad. Jag har också sparat den gamla knoppen, för att skrämma Simon när han inte är snäll.



Förutom detta har jag felsökt popupsen: den nya kontrollboxen hjälpte ju inte riktigt. Eller, det beror på hur man ser det. Med den gamla boxen lyfter bara vänster strålkastare, och med den nya lyfter bara höger. Jag ser det som status quo. Med hjälp har jag läst såna där "kopplingsscheman", och försökt förstå vad som kan vara trasigt. Min nuvarande teori, är att tjuvströmmarna och den trasiga generatorn har bränt kontrollboxarna och därför gjort båda oanvändbara.



Mätning in progress.


Kopplingsschema. Jag minns alldeles starkt att jag blev godkänd på tentan i ellära, så varför kan jag inte förstå någonting av detta? Teflonhjärna.

I augusti dök det upp en annons på sommarhjul som var lite för billiga för att ignorera, så jag åkte till Stockholm och köpte en uppsättning C5-fälgar med däck. De gör sig ändå ganska bra på C4an! Omdömet om bilen med nya hjul, är att det är en helt annan bil. Mycket mer konsekvent, snällare och uppmuntrar samtidigt till aktiv körning. Den blev mer av en sportbil, och mindre av en amerikansk sportbil, om ni förstår vad jag menar.








Jo, jag behövde nog byta däck. Att de var över tio år gamla kan inte ha gjort saken bättre.

Till sist har jag gett mig på att försöka laga kontrollboxarna. Jag har ju två, och om jag läser rätt på det lilla klistermärket så uppmuntrar de reparationer. Cirkulär ekonomi, det är bra!


Att relät som styr hela operationen kostar 100 SEK, och kontrollboxen 2500 SEK, kan påverka min vilja att åtminstone försöka med den ena boxen. I värsta fall förblir den ju trasig, och det kan jag leva med.

Så, vad händer nu? Bilen är avställd, och lär inte köra mer i år. Jag ska lösa popup-situationen, och så vill jag byta läppen i fram som spruckit igen trots min senaste plastsvetsning. Bilen blir också lite varm när den står stilla en stund. Inget större problem i vanlig stadstrafik, men kökörning är lite mer stressande än jag vill att det ska vara. Jag misstänker att någonting blivit felkopplat när de fulkopplade min AC, men jag har inte säkerställt att det är så.

Och när jag är klar med detta, tänkte jag nog sälja bilen. Den är trevlig och så, men jag har ingen riktig användning för den. Den är inte riktigt tillförlitlig nog att fungera som bruksbil med gatuparkering, vilket jag i realiteten har, jag vill inte bygga racebil på den och att ha den enbart som glassätarbil är inte vettigt för mig ekonomiskt. Jag kan inte motivera utgiften för mig själv, sett till hur mycket jag använder den och gillar bilen i sig. Jag känner att jag testat en Corvette, och vill få en annan upplevelse om jag ska motivera pengarna. Har du garage eller bara en carport, skulle jag inte alls vara lika orolig för att använda bilen ganska kontinuerligt under året, men jag har inte i närheten av mitt boende.

Är någon här inne på Rejsa intresserad, lyssnar jag gärna på bud, annars åker den ut på Blocket eller liknande när jag är bekväm med att sälja den. De prylar jag samlat på mig medföljer, både sånt jag plockat av och sparat och sånt jag köpt utan att montera. Priset? Marknadspris för en sexväxlad C4 med både LT1, nya inredningen och nya karossen verkar vara strax över 100 000 SEK och jag vill påstå att den här åtminstone skötts bättre än genomsnittsbilen de senaste två åren. Och bilens historia är ju någorlunda känd sedan 2018 ... Byten kan vara intressant, men då behöver det vara någonting tillräckligt korkat/intressant/roligt för att motivera sin plats som tredje bil, och med helt tak. Gärna med pengar till mig. Om du vill byta mot racebil, måste den vara markant billigare än Corvetten. Jag har inte råd att sätta den här typen av pengar i ett räcke, och det är något jag räknar med för en racebil.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Sorglig slutsats men kul läsning!

Lycka till med försäljningen.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Den där kontrollbooxen ser väldigt simpel ut, borde definitivt vara en god chans att få sprutt på. Du har inte hittat schema på innanmätet?



Ps:
10 år gamla däck Mina brukar inte leva ens ett halvår


Fast jag minns när jag hade en nedgången Bubbla och tillika nedgången plånbok och jag köpte fyra väldigt olika hjul på skroten till den. Ett däck var från sextiotalet, ett från sjuttiotalet osv...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Den där kontrollbooxen ser väldigt simpel ut, borde definitivt vara en god chans att få sprutt på. Du har inte hittat schema på innanmätet?



Ps:
10 år gamla däck Mina brukar inte leva ens ett halvår


Fast jag minns när jag hade en nedgången Bubbla och tillika nedgången plånbok och jag köpte fyra väldigt olika hjul på skroten till den. Ett däck var från sextiotalet, ett från sjuttiotalet osv...


Jag har nog inte hittat ett schema på innanmätet i sig, men jag har hittat en del anekdotisk bevisföring på internet om folk som bytt relät och fått det hela att fungera. Det är nog min kompetens att löda som är begränsningen, inte det rent tekniska, om man säger så.

Och däcken ... ja, de var verkligen hemska. Jag har nog ignorerat hur hemska däcken faktiskt var, men den nya uppsättningen gjorde den verkligen till en annan bil. Det enda negativa är att C5-fälgarna är fulare än mina originalfälgar, och att navkåporna jag fick med var av blandad finish (två kromade och två silver). Men sånt går ju att lösa.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Om du inte hittar någon i närområdet så kan jag kika på de två boxarna thumbs up

Men kolla om du kan hitta schema på boxen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



När jag ser kretskortet i boxen blir jag omedelbart misstänksam mot lödningarna, sitter relät bara i lödningarna eller finns det någon skruv på undersidan som håller det?
Om det bara sitter i lödningarna finns risken att tennet spricker på grund av vikten på relät i kombination med vibrationerna som blir i en bil.
Kolla noggrant hur lödningarna ser ut, finns det en svag sprickbildning runt ett eller fler av benen till relät, eller det kanske till och med går att vicka på relät.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Janne J skrev:
När jag ser kretskortet i boxen blir jag omedelbart misstänksam mot lödningarna, sitter relät bara i lödningarna eller finns det någon skruv på undersidan som håller det?
Om det bara sitter i lödningarna finns risken att tennet spricker på grund av vikten på relät i kombination med vibrationerna som blir i en bil.
Kolla noggrant hur lödningarna ser ut, finns det en svag sprickbildning runt ett eller fler av benen till relät, eller det kanske till och med går att vicka på relät.


Hela konstruktionen ser fantastiskt fuktskyddad ut också...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
MaZ skrev:
Janne J skrev:
När jag ser kretskortet i boxen blir jag omedelbart misstänksam mot lödningarna, sitter relät bara i lödningarna eller finns det någon skruv på undersidan som håller det?
Om det bara sitter i lödningarna finns risken att tennet spricker på grund av vikten på relät i kombination med vibrationerna som blir i en bil.
Kolla noggrant hur lödningarna ser ut, finns det en svag sprickbildning runt ett eller fler av benen till relät, eller det kanske till och med går att vicka på relät.


Hela konstruktionen ser fantastiskt fuktskyddad ut också...



Jag svarar båda i samma citering:

Jag ska titta på lödningarna, de är det enda som håller fast relät. Dock syns det på relät att det har "brunnit" (jag får associationer till en glödlampa som brunnit av), så det lär ändå behöva bytas.
Fuktskyddet är nog bättre än det ser ut; jag har stått och skrapat bort någon riktigt kladdig gucka som förseglade mellan de två delarna av plastlådan. Om den räcker? Oklart, men jag får ändå erkänna GM-ingenjörernas insats nu när de faktiskt försökte göra någonting fukttåligt.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Precis som Janne skriver, kolla lödningarna på framförallt reläet.
Hade liknande problem på min Miata. Efter att haft på lite fluss och värmt upp lödninngarna på alla lödpunkterna, bara för säkerhets skull, så har det fungerat perfekt i flera år.
Förstoringsglas och mycket ljus är en fördel att använda för att se ordentligt. Sprickan kan se ut som en svag mörkare ring i tennet. Kan vara svår att se.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Även lödningarna på kabelanslutningarna, sitter de lite i spänn under lång tid tenderar lödningarna att spricka.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Om du inte hittar någon i närområdet så kan jag kika på de två boxarna thumbs up

Men kolla om du kan hitta schema på boxen thumbs up


Det skulle uppskattas! Jag ska leta efter kopplingsschema för boxen också.


snailspeed skrev:
Precis som Janne skriver, kolla lödningarna på framförallt reläet.
Hade liknande problem på min Miata. Efter att haft på lite fluss och värmt upp lödninngarna på alla lödpunkterna, bara för säkerhets skull, så har det fungerat perfekt i flera år.
Förstoringsglas och mycket ljus är en fördel att använda för att se ordentligt. Sprickan kan se ut som en svag mörkare ring i tennet. Kan vara svår att se.


Janne J skrev:
Även lödningarna på kabelanslutningarna, sitter de lite i spänn under lång tid tenderar lödningarna att spricka.


Tack för tipsen! Jag ska försöka gå igenom lödningarna så gott jag kan, och kanske utanför garaget med dess inte alltid helt tillfredsställande belysning.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kortet är ju inte större än att du löder om hela på 5 minuter.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 293



Hur kopplar man upp denna bil mot Tech2. Finns väl ingen gammal OBD. Den Corvette jag kopplade upp mig mot var en -04.

Varav jag undrar är ju om du inte kan kolla popup-lysena då?

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Janne J skrev:
Kortet är ju inte större än att du löder om hela på 5 minuter.


Det kan vara relevant att veta att Fredrik var modell för detta stock-photo


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Pontus Fyhr skrev:
Janne J skrev:
Kortet är ju inte större än att du löder om hela på 5 minuter.


Det kan vara relevant att veta att Fredrik var modell för detta stock-photo



Kan det vara så man gör en kallödning?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Janne J skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Janne J skrev:
Kortet är ju inte större än att du löder om hela på 5 minuter.


Det kan vara relevant att veta att Fredrik var modell för detta stock-photo



Kan det vara så man gör en kallödning?


Jag löder helst med gasolsvets, så det inte syns när jag missar ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Andra projekttrådar
"Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (36745 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande