Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
"Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (36745 totalt)
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Små uppdateringar är också uppdateringar, så jag har shoppat reläer. Franska reläer, till och med. Röker de fortfarande Gauloises eller levereras de nikotinavvänjda?


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Har kikat på de två korten nu.


Alla lödningar på båda korten ser intakta ut vilket ju var lite tråkigt. Själva lödningarna brukar man kunna se om de har en spricka. Däremot är det hopplöst att se om kortets kopparbanor spruckit någonstans, speciellt om det är precis i skarven mellan lödön och banan ut på kortet. Då får man köra kylspray och knacka, vrida, böja o dona under drift. Eller ha schema o mäta


Det ena kortet kan man väl gissa behöver ett nytt relä, oddsen känns bra på det.





På det nyare kortet ser relät friskt ut men det här fina konstverket kan ju ha gett intressant funktion eventuellt.






Intressant produktionsmetod






Eller hur man gör hållbar elektronik för vibrerande miljöer






Jag löder om diverse lödningar just in case och byter reläna på båda korten. Tänker jag. Men.... Houston, we've got a problem:



Det går att vålda dit reläna genom att klippa upp benen o fixa men det är en ganska kass ide.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Hur mycket plats finns det ovanför relät? Tänkte om man kan löda dit ett gäng kablar med enkelledare mellan kortet och benen på relät.
Behöver ju vara lite frilängd på kablarna så man kommer åt att löda och sen vill man ju inte knöla ner dem för hårt mot vassa kanter med tanke kallflytning på kabelisoleringen.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Anders Karlsson skrev:
Hur mycket plats finns det ovanför relät? Tänkte om man kan löda dit ett gäng kablar med enkelledare mellan kortet och benen på relät.
Behöver ju vara lite frilängd på kablarna så man kommer åt att löda och sen vill man ju inte knöla ner dem för hårt mot vassa kanter med tanke kallflytning på kabelisoleringen.

Det går ju att klippa ner benen och knöka ihop också. Det blir ju inte katastrofdåligt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:


[Standarder schmandarder]

Det går att vålda dit reläna genom att klippa upp benen o fixa men det är en ganska kass ide.


Skönt att veta att GMs elektronikingenjörer gjorde ett exakt lika bra arbete som de andra anställda på företaget!

Benen tittade jag inte ens efter, jag reflekterade inte över att det skulle finnas olika standarder ...
För egen del hade jag nog klippt och slipat ned benen, och monterat relät som "planerat", men det är ju sagt med passusen att jag inte ska betros med elarbete i någon form.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Himlar skrev:
Magnus Thomé skrev:


[Standarder schmandarder]

Det går att vålda dit reläna genom att klippa upp benen o fixa men det är en ganska kass ide.


Skönt att veta att GMs elektronikingenjörer gjorde ett exakt lika bra arbete som de andra anställda på företaget!

Benen tittade jag inte ens efter, jag reflekterade inte över att det skulle finnas olika standarder ...
För egen del hade jag nog klippt och slipat ned benen, och monterat relät som "planerat", men det är ju sagt med passusen att jag inte ska betros med elarbete i någon form.


Vad kostade dom?


Edit, en hundring hos de stora distarna här i Europa? En tia på Ali

https://www.aliexpress.com/item/1981893848.html?spm=2114.12057483.0.0. . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:


Vad kostade dom?


Edit, en hundring hos de stora distarna här i Europa? En tia på Ali

https://www.aliexpress.com/item/1981893848.html?spm=2114.12057483.0.0. . . . .


Något i den stilen; jag kollade bara Ebay och det fanns klart billigare säljare i Asien, men de ville bara sälja i så stora mängder att det inte skulle bli billigare att handla från dem.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag letar efter någon vettig tång o provar lite

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Båda är bytt relä (även om den ena såg helt okej ut). Lött om diverse på dom också. Tyvärr inget uppenbart trasigt förutom relät på ena som såg mer än lovligt trött ut. Så du får prova helt enkelt. Skickar jag tebax dom på samma adress som var avsändare på kartongen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Båda är bytt relä (även om den ena såg helt okej ut). Lött om diverse på dom också. Tyvärr inget uppenbart trasigt förutom relät på ena som såg mer än lovligt trött ut. Så du får prova helt enkelt. Skickar jag tebax dom på samma adress som var avsändare på kartongen?


Det är definitivt värt ett försök, i allra värsta fall så är korten mindre trasiga än de var förut. Avsändaradressen blir helt rätt (det borde väl vara Opphemsgatan?), och du har PM angående några detaljer. Så får vi se om jag fortsätter att ha en Hoovie-replika eller om bilen är mer medgörlig på belysningsfronten. Betyder det här att jag måste fixa de sista felen snart?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Men om du fixar dom sista felen....borde det inte dyka upp några nya då?

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Role skrev:
Men om du fixar dom sista felen....borde det inte dyka upp några nya då?


Det känns som att det är att försöka dränera Stilla Havet, så jag är inte alltför orolig egentligen. Men om jag kan laga de fel jag vet om, och ingenting allvarligt dyker upp, kommer jag nog låta den gå vidare till någon som antingen kan njuta av den i befintligt skick eller som får glädje av att fixa de saker jag inte vill ta tag i. Inredningen kan må bra av en hel del ny plast, till exempel.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345



Inte sälja, vrålkul i högre framfart särskilt i konbana

Vill se och läsa mer i projekttråden


_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ibland tyckte GM att man skulle ha lite gummigrejer i botten av kontakterna kring kontaktstiften, ibland tyckte de att det inte behövdes. Tydligen.

Till vänster ghettomonterat fel sorts relä... sorry



_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ibland tyckte GM att man skulle ha lite gummigrejer i botten av kontakterna kring kontaktstiften, ibland tyckte de att det inte behövdes. Tydligen.

Till vänster ghettomonterat fel sorts relä... sorry


[PCB's for days]


Be inte om ursäkt! Jag har inte letat igenom hela bilen, men jag är övertygad om att smältlim använts på flera, sämre, ställen redan i fabriken. Visst blir man lite avundsjuk på GM-ingenjörernas Inshallah-inställning till saker som "kvalitet", "NVH-analyser" och "att göra sitt jobb"?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Efter mycket uppskattad elassistans från Mr. Forumägaren himself, har jag nu fungerande popups! Boxen som satt i bilen när jag köpte den, hade uppenbarligen bränt relät och ett nytt relä var allting som behövdes för att få liv i det igen. Ersättningsboxen jag köpte i våras verkar ha något mer allvarligt problem, så den får läggas på hyllan att följa med till näste ägare. Vem vet, näste ägare kanske inte är helt elektriskt illitterat?

Med det ur vägen, gjordes en kort att göra-lista:

1: Försegla kontrollboxen, nu när jag vet att den fungerar
2: Montera och koppla in kontrollboxen
3: Beställ ny gummiläpp för fronten
4: Laga några mindre glasfiberskador
5: Titta på kylarfläktarna och varför motorn blir varm vid stillastående



Punkt 1 avklarad.

Punkt 3 är också avklarad, så jag är nästan halvvägs genom listan! Apropå punkt 4; var rekommenderar ni köp av material för att laga SMC-glasfiber? Jag hittar en hel del i USA, men behöver så små mängder att jag gärna handlar i Sverige eller Europa.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Long time, no see:
Efter lite strul med leverans (först långsam transport över Atlanten, sedan en fraktfirma som tappade bort en större leverans till min leverantör) ligger gummiläppen nu på garagegolvet, färdig att montera. Under tiden har jag pysslat med skadan i dörren, och lade igår på färg på lagningen.




Med lite polering ska det nog bli ganska bra, hoppas jag. Nu ska färgen i alla fall få härda innan jag gör någonting.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072




Det känns som att vi varit här förut

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Det där gick ju sådär. Hade kunnat gå mycket bättre, och mycket sämre, faktiskt. Hur är det, betalar försäkringsbolag ut rekond för att få bort brandlukt ur inredning?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Himlar skrev:
Det där gick ju sådär. Hade kunnat gå mycket bättre, och mycket sämre, faktiskt. Hur är det, betalar försäkringsbolag ut rekond för att få bort brandlukt ur inredning?


En va, vadå för något? Det där kräver lite mer utveckling av text..
Detta är ju en av min absoluta favorittrådar, inge cliffhangers nu

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Axly skrev:
Himlar skrev:
Det där gick ju sådär. Hade kunnat gå mycket bättre, och mycket sämre, faktiskt. Hur är det, betalar försäkringsbolag ut rekond för att få bort brandlukt ur inredning?


En va, vadå för något? Det där kräver lite mer utveckling av text..
Detta är ju en av min absoluta favorittrådar, inge cliffhangers nu


Uppdatering kommer, jag måste bara komma hem och samla ihop bevismaterialet. Eventuellt ringa folk. Fixa saker. Men jag lovar att uppdatera snart! Tills dess, en bild.


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Andra projekttrådar
"Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (36745 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande