Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
"Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (36743 totalt)
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Himlar skrev:
Axly skrev:
Himlar skrev:
Det där gick ju sådär. Hade kunnat gå mycket bättre, och mycket sämre, faktiskt. Hur är det, betalar försäkringsbolag ut rekond för att få bort brandlukt ur inredning?


En va, vadå för något? Det där kräver lite mer utveckling av text..
Detta är ju en av min absoluta favorittrådar, inge cliffhangers nu


Uppdatering kommer, jag måste bara komma hem och samla ihop bevismaterialet. Eventuellt ringa folk. Fixa saker. Men jag lovar att uppdatera snart! Tills dess, en bild.



Ozonätare
https://ozongeneratorer.se/

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Fina grejer!

Förutom att du skriver jäkligt kul så känner jag ju på något vis ett litet släktskap i att vara innehavare av en svart sportcoupé som verkar vara en outtömlig källa till probl.. förlåt, spännande nya utmaningar. Man tar en tur och så hystar bilen fram ett "men den här då! lös den här om du kan".

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

C4:or har ju en tendens att brinna i tid och otid, så det går nog bra thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur har jag kunnat missa den här tråden? Briljant. Även om det naturligtvis krävs en hel del mustasch för att införskaffa och framföra en C4.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
Kraniel skrev:
Hur har jag kunnat missa den här tråden? Briljant. Även om det naturligtvis krävs en hel del mustasch för att införskaffa och framföra en C4.


Är det mustaschen, alltså? Jag har ju fortfarande inte lyckats odla någon form av socialt acceptabel ansiktsbehåring, så det skulle kunna förklara varför min bil beter sig såg här mot mig.

Axly skrev:
Fina grejer!

Förutom att du skriver jäkligt kul så känner jag ju på något vis ett litet släktskap i att vara innehavare av en svart sportcoupé som verkar vara en outtömlig källa till probl.. förlåt, spännande nya utmaningar. Man tar en tur och så hystar bilen fram ett "men den här då! lös den här om du kan".


Tror du att våra bilar konspirerar mot oss? Jag kan tänka mig att det finns något slags nätverk där de utbyter erfarenheter och workshoppar idéer. "Men om jag skulle se till att rattjusteringen börjar glappa så mycket att styrningen påverkas, då blir det roligt!"

Dude skrev:
C4:or har ju en tendens att brinna i tid och otid, så det går nog bra thumbs up


Den brann inte så mycket! Inte den här gången, i alla fall.



Sedan senaste uppdateringen har jag hunnit montera frontläppen med alla skruvar den ska ha (den förra hade definitivt inte alla skruvar den skulle sitta med), och färdigställa lackeringen. Besiktning gick helt okej, med en anmärkning endast på en positionsljuslampa som inte ville vara med. Att jag hade kopplat ur tutan eftersom larmet bestämt sig för att börja tjuta ... det är väl bara en detaljsak?

Så i helgen gick bilen söderöver, för att hjälpa vissa chilichattare att måla friggebod och få hjälp av andra chilichattare att polera min bil. Simon gillar att polera, och jag gör det inte, så vi delade upp arbetet på smidigt sätt: han putsade min bil, och jag slapp. Jag kompenserade med att betala i gin och bitters.

Men först fick jag faktiskt tvätta bilen själv. Dålig stil!


Efter det tog jag tag i annat arbete, och bilen blev renare och snyggare för varje gång jag passerade.


Någonstans halvvägs in hade vi detta:


Och här ville Simon berätta att jag inte var lika duktig som honom på att putsa. Han sjönk så lågt som till att spara dörren i obehandlat skick, för att kunna påstå att min bil inte var svart innan!


Projektet "Corvetterekond" fortsatte på söndagen. Nu med interiören.


Det här är Simon. Simon gillar Miator och att polera. Simon gillar inte när han blir fotograferad medan han tvättar smutsiga amerikanska bilar, och inte ens har en tredelad kostym på sig medan han gör det. Simon är en klart bättre vuxen än vad jag är.


Under tiden fick jag hjälp av elektronikingenjör Bagge att felsöka mina kylarfläktar. De som inte startar. Det vi kom fram till, var att fläktarna går om de får ström, och att reläerna verkar fungera felfritt. Någonting verkar därför strula i signalen fram till reläerna. Men mer om detta kommer säkert senare, någon gång. Det här gick från att vara ett av mina största elproblem, till att försvinna in i bakgrundsbruset på bara några timmar.

Till slut blev vi så färdiga. Bilen var verkligen skitsnygg! Eftersom jag har överambitiösa vänner, tog Pontus snygga bilder till kommande säljesannons. Men ni får smygkika på dem redan nu!



Efter rolling shots, parkerade vi vid en mack och tog tag i detaljbilder.





Den var verkligen sjukt snygg, så jag packade försiktigt in mig själv i bilen och började bege mig norrut. I lagom takt gjorde jag som Fronda sjöng, jag bara rullade fram. Jag passerade gränsen mellan Skåne och Småland, och passerade den södra infarten till Markaryd, när jag kände en skarp lukt i bilen.

Brand, det luktade brand. Första tanken var att avgöra om det kom från min bil, eller från någon slags extern källa. Efter 15-20 sekunder kom jag fram till att lukten verkade komma från min bil. Ganska exakt samtidigt fick jag vad vi skulle kunna kalla "multimodal feedback" på att min bil var orsaken till lukten: jag började se rök komma från instrumentbrädan. Aj då. Skyltarna för motorvägsavfarten kunde inte komma lägligare, så jag svängde av och försökte så snabbt som möjligt hitta ett ställe att parkera där jag ser folk. En barnfamilj i en Kia-SUV fick duga, och fick en upplevelse när jag rullade fram i en bil med rökfylld kupé och innan bilen hade stannat helt stod utanför, öppnade huven och ropade "hej, har ni en brandsläckare?". Några sekunder senare kunde jag konstatera att branden inte verkade tillta, och att inga lågor syntes. Det är ändå ... något?


Corvette säljes. Pris? Jävligt billigt. Själv gick jag till Coop och handlade godis.

Problemet att stå med en okörbar bil i Markaryd, en söndagskväll klockan 21:00 eller så, och lösa logistiken för mig, bilen och att dessutom hinna vara på plats i Linköping måndag morgon var klart mer än mitt intellekt lyckades hantera. Vännerna från Lund dök upp, och vi gjorde lite felsökning för att se om det var lämpligt att låta strömmen vara påkopplad i bilen eller om vi skulle behöva bryta den helt. Bärgare ringdes in. Försäkringsbolaget kontaktades. Saker och ting började långsamt lösa sig.






Till slut kom också bärgaren.


Mina kära vänner, som av någon anledning satte sig i bilen och åkte en och en halv timme enkel resa för att titta på min bil, känna doften av brunnen el, och hämta mig, körde mig tillbaka till Lund för en ytterligare natt i Skånes eget Cambridge.

Jag fick i alla fall en till hotellfrukost!


Så hotell i Lund, och tåg hem på måndagsförmiddagen. Vid 14:00 var jag hemma och hjälpligt uppackad i lägenheten, och förberedd för att lämna MGn på verkstad imorgon. De var lagom glada när jag ringde måndag morgon och sa "jag kan inte komma idag, för jag är 40 mil bort. Kan vi lösa detta?"




Vad är nu status? Bilen står på verkstad i Markaryd, de har börjat felsöka och det verkar inte ha varit så stora saker som brunnit i bilen. Försäkringsbolaget är involverat, och över lag verkar allting vara "under kontroll". Det hade kunnat gå mycket sämre, sett till vad jag tänkte när kupén var rökfylld och jag försökte hitta ett ställe att stanna på. Och det är en ny upplevelse att involvera försäkringsbolaget i mitt bilägande. Tror ni att Corvetten kan nöja sig med en lösmustasch för att sluta bete sig?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Japp, en lösmustasch kommer garanterat att säkra värdet vid en försäljning!

Jag röstar för en Tom Selleck variant, vad tror du?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här finns lite inspiration till olika looks.


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Det är klart man inte får polera upp en bil sådär. Jämvikten förstörs. Så bilen tvingas att kompensera tillbaka. Naturlag liksom.


Jag hade elbrand under instrumentbrädan på min begagnade men nyinköpta Datsun 180B SSS Coupé. Men för min del så trots idogt letande efter vad i elsystemet som brunnit upp så fick jag till slut ge upp felsökningen, starta bilen på prov och sen köra vidare i fyra år utan att det varken brann igen eller någon elgrej faktiskt slutat fungera (troligtvis för att jag inte polerade upp den eller förbättrade den på något annat seriöst sätt och pajade jämvikten )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Inte brand, men min förstabil (också en Datsun) havererade med krav på rejäl reparation tre gånger på de tre år jag hade den. Samtliga gånger var dagen efter jag gjorde det fatala misstaget att tvätta den. Jag hoppades på att åtminstone en tvätt om året skulle kunna funka, men uppenbart var det inte fallet.

Polering skulle eventuellt kunna vara Vettens motsvarande akilleshäl?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Tord skrev:
Jag röstar för en Tom Selleck variant, vad tror du?


Fins inget annat är det som kan passa. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Himlar skrev:
Jag har ju fortfarande inte lyckats odla någon form av socialt acceptabel ansiktsbehåring


Vem har sagt något om "socialt acceptabel"?

Himlar skrev:
Mina kära vänner, som av någon anledning satte sig i bilen och åkte en och en halv timme enkel resa för att titta på min bil, känna doften av brunnen el, och hämta mig


Själv var jag väl egentligen mest nyfiken på huruvida den blåste rökringar eller ej.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
Simon Bjerkborn skrev:
Himlar skrev:
Jag har ju fortfarande inte lyckats odla någon form av socialt acceptabel ansiktsbehåring


Vem har sagt något om "socialt acceptabel"?


Det är så svårt att köra sin bil, om man blir arresterad så fort man närmar sig ett fönster i lägenheten. Låt oss inte ens tala om vad som händer om jag går utanför dörren i min mustasch.

En Selleck-mustasch är ju lockande, men jag har alltid haft en svag sida för Glen Hughes variant i Village People. Läderbikern. Hans mustasch ser alltid ut som att han inte hittade något sätt att göra den större, annat än att låta den växa ned över mungiporna och mot hakan. Det är hängivenhet! Jag ska börja Ebaya fram olika varianter.



Preliminär dom från verkstaden ska för övrigt vara brunnen motståndsbrygga till kupéfläkten. Fläkten i sig fungerar tydligen felfritt när den får ström. Sedan får vi väl se om fler saker gått sönder på vägen, men förhoppningsvis är det inte alltför illa.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
Rykten gör gällande att bilen nu är färdig, så jag måste börja smida en plan för att ta mig till Markaryd. Och köpa en lösmustasch.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202




_________________
Tord Ringenha11
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
Äntligen var det dags för äventyr igen! Det var ändå länge sedan jag var i Småland.
Så jag började, som alla rimliga resor, med att åka till Skåne!


Hässleholm, det är väl salig Peps trakter?

Efter ett snabbt mediebyte till buss, så hamnade jag på plats i Markaryd. Min bil var tydligen, trots att den var otvättad (förlåt Simon, men jag har inte kunnat!), värdig att vara ögongodis på bästa plats utanför verkstaden. Så klart tog jag någon bild, och löste sedan ut mig själv och bilen efter att ha diskuterat lagningarna lite med verkstadsägaren. Tydligen var det bara fläktmotståndet som hade tänt eld på sig själv, och ingenting annat behövde bytas.

Färden gick direkt till en tvättmöjlighet, där jag i alla fall kunde skölja av den värsta pollenbeläggningen. Jag fick också möjlighet att prata med en C5-ägare som tvättade bredvid, och jag fick möjlighet att fråga lite om de Speedline magnesiumfälgar som fanns som tillval till C5.


Efter den (mediokra) tvätten gick färden hemåt i ett försök att undvika E4 så gott det gick. Det gav mig möjlighet att köra genom Gränna, och hela vägen längs med Vättern upp till Ödeshög. Om ni har lite extra tid på er resa norr- eller söderöver, kan jag verkligen rekommendera det!



Att köra den långa vägen hem, framför allt från Jönköping till Linköping, gjorde att jag kom hem tidig kväll och kunde parkera bilen i garaget. Nu är den i gott skick igen, och jag har beställt positionsljus vilket fick anmärkning på besiktningen.


Och nu är den, till slut, till salu. Annonsen kommer upp på Rejsa alldeles strax. Vill man nödvändigtvis köpa den via Blocket eller Autoscout, får man ta sig till tåls lite till.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vilket fantastiskt äventyr du tar med oss på.. thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
I väntan på att kön med presumtiva köpare ska sortera ut sig, har jag fortsatt att rota i det kanske mest problematiska felet på bilen: kylarfläktarnas ovilja att starta.

I tidigare avsnitt har vi kommit fram till att a) fläktarna går om de får ström, och b) reläerna klickar om de får ström. Det verkar alltså som att signalen inte kommer fram till reläerna. För detta finns det två potentiella skurkar i historien, ECUn och kablarna från ECU till relän. Så vilken av dem kommer vi att hitta under monstermasken, Scooby Doo-style?

Det enkla att felsöka är kablarna, så med lite hjälp av servicemanualerna och mycket hjälp av elektronikingenjör Bagge började jag rota i saker.


Det här bekräftade mestadels saker vi räknat ut sedan tidigare; jag letar en blåvit och en grönvit kabel in i ECUn. Så hur hittar jag den?

Det fanns tydligen fler diagram i boken!

B4 och B10, bra! Men vilket av de fyra kontaktstyckena är B? Det var så klart inte utskrivet.

Lite internetande, och lite översättning från ett schema till en 1993 års modell gjorde att jag kunde hitta rätt kontaktstycke. Toppen!

Med sedvanlig precision petade jag ut pinnarna, och skred till verket med att försöka mäta. Multimetern fick jobba, och jag trakasserade Victor med allehanda bilder och videos där det enda ljud som hörs är min andning och det enda som filmas är en multimeterdisplay. Kombinera detta med totalt kunskapsbefriade frågor om hur en multimeter fungerar, och jag framstår som en komplett galning. Det är tur att Victor vet att jag inte ... okej, jag är likadan i verkligheten också, eller hur? Jag har haft det på känn, men jag hoppades ändå ...

Så vad blev resultatet?

Tyvärr inte vad jag hoppades på. Av allt att döma är det inte kablarnas fel att fläktarna inte fungerar. Motståndet i båda kablarna är negligerbart, och visar inga tecken på att kablarna skulle vara brutna någonstans.

Just nu kollar jag runt om någon kan ha en ECU liggande som jag kan låna för att testa om jag får samma beteende med den, eller om jag kan lokalisera felet till ECUn som sitter i nu. Det går att köpa en renovering av sin ECU, men jag vill helst inte lägga de pengarna på en chansning. Oavsett om jag lagar felet innan försäljning eller inte, så vill jag kunna ge så mycket information som möjligt till köparen.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Utan att läsa hela tråden. Så kan jag absolut ha missat något. Och menar inte att trampa någon på tårna ,

Men min killgissning är att båda fläktarna (utifrån hur scheman är ritade) går/får signal via samma källa, nämligen Ecu, denna skulle I min gissning få sin input via samma givare/sensor. Det går inte att se på dina bilder ,men har du identifierat denna givare och mätt så den fungerar??
Det kan förvisso vara två sensorer men gissningsvis inte. (Min egen erfarenhet av likvärdiga årsmodeller vore isåfall att den ena fläkten går på ecu och den andra på egen termostatgivare vilket brukar vara utritat)

Jag skulle antagligen ha kollat på.detta vis.
1 kolla den ingående sensorn. (Vart den nu är, mät ohm mellan jord till ingången på ecu så värdet ändras med temperatur)
2 mät vid kall motor , Spänning mellan b4 och jord, gissningsvis låg kall motor hög vid varm, någonstans kring 70-100 grader borde man se en förändring. Även om kortet (ecu) är trasigt kan man eventuellt se det i en förändring.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494


Trådstartare
knotan skrev:
Utan att läsa hela tråden. Så kan jag absolut ha missat något. Och menar inte att trampa någon på tårna ,

Men min killgissning är att båda fläktarna (utifrån hur scheman är ritade) går/får signal via samma källa, nämligen Ecu, denna skulle I min gissning få sin input via samma givare/sensor. Det går inte att se på dina bilder ,men har du identifierat denna givare och mätt så den fungerar??
Det kan förvisso vara två sensorer men gissningsvis inte. (Min egen erfarenhet av likvärdiga årsmodeller vore isåfall att den ena fläkten går på ecu och den andra på egen termostatgivare vilket brukar vara utritat)

Jag skulle antagligen ha kollat på.detta vis.
1 kolla den ingående sensorn. (Vart den nu är, mät ohm mellan jord till ingången på ecu så värdet ändras med temperatur)
2 mät vid kall motor , Spänning mellan b4 och jord, gissningsvis låg kall motor hög vid varm, någonstans kring 70-100 grader borde man se en förändring. Även om kortet (ecu) är trasigt kan man eventuellt se det i en förändring.


Väldigt rimliga frågor! Jag har identifierat sensorn, men antagit att den fungerar eftersom det så långt jag läst mig till och hittat vid eget skruvande bara finns en sensor i systemet (och den därför också bör/måste ge signal till alla temperaturberoende enheter), och temperaturmätaren i instrumentpanelen fungerar helt felfritt. Jag får alltså varning för hög kylvattentemperatur, men fläktarna går ändå inte igång. Man ska aldrig säga aldrig, men det är därför jag letat saker på sidan mot fläktstyrningen snarare än inputsidan.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



På vissa bilar är även AC systemet inblandat i styrningen av fläktar.
Då kan fläkten även styras av en tryckgivare i köldmediekretsen.

Vet dock inte om den informationen gör det något lättare tyvärr...

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja jag har oxå vart ute för det, men i dem fallen har det suttit en till fläkt på kondensorn (både på bosch Siemens och nippon system är det vanligt)

Jag har väldigt lite koll på amerikanska system (typ gm), enda erfarenheten jag har från amerikanska är från OTIS system som är typiskt amerikanska men modernare än scheman i bilderna ovanför (dem pratar typ canbus blandat med analoga signaler)

Men på de flesta japanska och europeiska system jag har stött på så är det absolut vanligast att just tempmätare i instrumenthuset har en egen givare, och ecu /motorstyrning har en annan.

Men däremot så brukar givaren till ecu även styra kallstart och bränsle mappens tempkompensering, så när den sensorn är kass brukar det bli lattjo avgasvärden och bluddrig gång på motorn (failsafe på givaren brukar vara att styra motorn som om det vore -40 utetetemperatur, dvs fett)


Säg att man rent fysiskt tittar runt motorn och på kylare, så borde man ju kunna se om det finns fler än en sensor? vanligen är det en jord ut till sensorn, sen en eller två eller fler signalkablar tillbaka.
Det kan vara en senor med 2 tempsignaler, tex en till ecu och en till instrumenthuset. Dubbelkolla så du inte har full spänning på någon av kablarna först.
om man lägger en tråd mellan jorden till signalen så borde tex instrumentet stiga mot max temp. Och samma sak mot ecu att den uppfattar att motorn kokar. Och isåfall starta fläktar på max.

vissa ggr finns även en av/på signal i givaren som matar ett relä eller ingång på ecu eller annat kretskort/modul. (Den kan sluta mot jord, ha en reducerad matning med någonstans 5-10v eller full 12v)

Har du flera temp givare, eller bara en enda, isåfall, har den många stift?


den enkla lösningen vore såklart att helt enkelt sätta en ny termostatgivare och låta den styra orginal reläerna,

jag är kluven ,beroende på vad som rimligen är orsak att det inte fungerar.
Är det en yttre felorsak, dvs kabelbrott, glapp i något kontaktstift, en givare som är glapp/ger fel värden så skulle jag nog ha först försöka hitta/utesluta/åtgärda det.

När man uteslutit det , kolla om man kan hitta en annan ecu.
Om det är bökigt/dyrt, hade jag nog bara monterat en ny egen termostat och kopplat in mot befintliga reläer.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Andra projekttrådar
"Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (36743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande