Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar se7en: Tiger B6 GSXR 1000 2008. | << 1, 2, 3, ... 25, 26, 27 >> 32 besök senaste veckan (61592 totalt) |
Det va inget Rilltech tråg. Koenig är det som sitter på bilen. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
kolla silen efter skräp... många får in cilikonsläpp från tråget när de tätar den som sedan täpper till silen med stakbrott på både kawa o suka... mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||||||
Ok, tackar för tipset kollar detta när motorn börjar rivas.
Så du tror att motorraset beror mer på avsaknad av olja än värmenyp, eller? Hittade en film på youtube när bilen va hos AutoGruppen i Mellerud och mappades för några år sedan. Kanske kan den glädja någon _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Då har nya motor kommit
Såg faktiskt bättre ut än vad jag hade hoppats på. Lite avfettning och tvätt så blir den finfin. Nu över till oljekyl dilemmat! Vilken storlek på oljekyl skall jag ha Räcker 300mm bred och 10 raders eller skall jag ha ännu större? Är ju ändå en väldigt liten motor, eller? Sedan tänkte jag en extern oljetermostat med 80 graders öppningstemperatur. Bra eller rövhål? _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
vad har du för oljevolym med det tråget? org, har gsxr1000 3,3L. mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||||||
Vet inte riktigt. Har mailat Koenig men utan svar. Googlar man så verkar det som det kan gå i 4,2 liter, men vem vet... _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Då har motorbytet tagit fart
Gamla motorn har lyfts ur och jag har fått en bättre översikt på raset. Är en kolv som sitter fast i cylindern, 2st avgasventiler krökta, stake tittat ut genom blocket + lite annat smått och gått. Tråkigt då det visar sig att denna motorn har portad topp, trimkammar, högkompskolvar, carrillo stakar och balanserad vev. Några grejer går förhoppningsvis att använda när nya motorn skall trimmas så småningom Koppling samt oljetråg har klarat sig så detta skall på nya motorn snarast. Inväntar lite packningar som förhoppningsvis kommer nästa vecka... Den som lever får se... _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
vilken kolv i ordningen nöp??? gick staken av när kolven var längst upp eftersom ventilerna sedan träffat kolven när motorn fortsatte snurra?? mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||||||
Om man tittar på motorn framifrån så är det cylinder 3 från vänster som nypt och kolven sitter väl inte riktigt i vändläge men hyffsat nära. Staken gick inte av utan kolvens "fästöron" gick av... Är bara avgasventilerna som fått sig en smäll. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Montera hellre en för stor än för liten, nu har jag en gammal R-hoj men den är det intern termostat på som reglerar strömningen på oljan, vet dock ej om det är liknande på dom nya vattenkylda. //Dunken _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||||||||||
på en 1000cc hoj så kan tempen ibland sticka till 110-120 grader på vissa hojar utan skada,,,
jag tror att ditt haveri orsakades av att de smidda högkompskolvarna hade för små toleranser i loppen vilket fick dem att nypa när värmen steg. detta pga för hög vattentemp... Med vänlig hälsning _________________ Tobias Hedlund |
||||||||||
Efter lite familjesemester med både kräksjuka och diarre' är den nya motorn ihopmonterad och klar att monteras i bilen. Flyttade över oljetråg, den tvådelade kopplingskåpa och den förstärkta kopplingen från den gamla motorn. Skall bli riktigt kul och se hur motorn kommer fungera ihop med bilen.
Skall försöka få i motorn i bilen under nästa vecka...får se om detta blir verklighet dock Några bilder på nya motorn: _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Förstärkt kopplingskorg (fräst ur ett stycke), hårdare fjädrar och eventuellt andra lameller. Är dock osäker på om lamellerna är bytta men de ser inte riktigt original ut. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Då vart den nya motorn monterad och startad. Startade på första försöket och lät helt ok.
Tog en liten tur med bilen och måste säga att den gav ett mycket välbalanserat och gott första intryck En väldig skillnad att slänga runt en 500kg bil jämfört med de 1600kg Camaro Rsr ständigt tvingats släpa på. Skall bli riktigt roligt att lära sig bilen och utvecklas tillsammans under 2019 Slänger in en liten film på första starten.... _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Motorn är nästan lika hetsig som mätarna i kabyssen:) Ett jävla viftande på dom... _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Värmeväxlare, låt sedan kylen ta hand om kylning. Då får du upp oljetemp snabbt (=skonar motorn) och slipper extra slangar, oljetermostater samt montering av extern kyl. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
Tog faktiskt det mogna beslutet att köra med Laminova kylaren (värmeväxlaren) som satt i bilen när jag köpte den. Fungerar bra så här långt...har ju bara kört 10 mil dock _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar se7en: Tiger B6 GSXR 1000 2008. | << 1, 2, 3, ... 25, 26, 27 >> 32 besök senaste veckan (61592 totalt) |