Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
se7en: Tiger B6 GSXR 1000 2008.
<<   1, 2, 3, ... 25, 26, 27   >>
235 besök senaste veckan (61131 totalt)
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1054


Trådstartare
camarogbg skrev:
sx-pojken skrev:
camarogbg skrev:
sx-pojken skrev:
sitter det torrsump på denna???

Tilett har nog bra stolar runt 40cm breda... lite dyra...

mvh

Hej
Nej, ingen torrsump. Sitter dock ett swivel pick-up system med större sump.
Tillett får tyvärr inte plats.
Med vänlig hälsning, Mikael


vem tillverkar oljetråget och swirvelsystemet???

torrsumpssystemen är ju rätt dyra..

mvh

Tror det är ett Rilltech tråg och swivel men har inte kollat så noga ännu.
Jo, torrsump kostar en del men det gör ett motorras också så frågan är vad som är
mest ekonomiskt....

Det va inget Rilltech tråg. Koenig är det som sitter på bilen.

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



camarogbg skrev:
camarogbg skrev:
sx-pojken skrev:
camarogbg skrev:
sx-pojken skrev:
sitter det torrsump på denna???

Tilett har nog bra stolar runt 40cm breda... lite dyra...

mvh

Hej
Nej, ingen torrsump. Sitter dock ett swivel pick-up system med större sump.
Tillett får tyvärr inte plats.
Med vänlig hälsning, Mikael


vem tillverkar oljetråget och swirvelsystemet???

torrsumpssystemen är ju rätt dyra..

mvh

Tror det är ett Rilltech tråg och swivel men har inte kollat så noga ännu.
Jo, torrsump kostar en del men det gör ett motorras också så frågan är vad som är
mest ekonomiskt....

Det va inget Rilltech tråg. Koenig är det som sitter på bilen.


kolla silen efter skräp...

många får in cilikonsläpp från tråget när de tätar den som sedan täpper till silen med stakbrott på både kawa o suka...

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1054


Trådstartare
Ok, tackar för tipset kollar detta när motorn börjar rivas.
Så du tror att motorraset beror mer på avsaknad av olja än värmenyp, eller?

Hittade en film på youtube när bilen va hos AutoGruppen i Mellerud och mappades för några år sedan.
Kanske kan den glädja någon


_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



många i staterna har haft det problemet ...

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1054


Trådstartare
Då har nya motor kommit
Såg faktiskt bättre ut än vad jag hade hoppats på. thumbs up Lite avfettning och tvätt så blir den finfin.

Nu över till oljekyl dilemmat! Vilken storlek på oljekyl skall jag ha Räcker 300mm bred och 10 raders eller skall jag ha ännu större? Är ju ändå en väldigt liten motor, eller?
Sedan tänkte jag en extern oljetermostat med 80 graders öppningstemperatur. Bra eller rövhål?

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



camarogbg skrev:
Då har nya motor kommit
Såg faktiskt bättre ut än vad jag hade hoppats på. thumbs up Lite avfettning och tvätt så blir den finfin.

Nu över till oljekyl dilemmat! Vilken storlek på oljekyl skall jag ha Räcker 300mm bred och 10 raders eller skall jag ha ännu större? Är ju ändå en väldigt liten motor, eller?
Sedan tänkte jag en extern oljetermostat med 80 graders öppningstemperatur. Bra eller rövhål?


vad har du för oljevolym med det tråget? org, har gsxr1000 3,3L.

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1054


Trådstartare
sx-pojken skrev:
camarogbg skrev:
Då har nya motor kommit
Såg faktiskt bättre ut än vad jag hade hoppats på. thumbs up Lite avfettning och tvätt så blir den finfin.

Nu över till oljekyl dilemmat! Vilken storlek på oljekyl skall jag ha Räcker 300mm bred och 10 raders eller skall jag ha ännu större? Är ju ändå en väldigt liten motor, eller?
Sedan tänkte jag en extern oljetermostat med 80 graders öppningstemperatur. Bra eller rövhål?


vad har du för oljevolym med det tråget? org, har gsxr1000 3,3L.

mvh

Vet inte riktigt. Har mailat Koenig men utan svar.
Googlar man så verkar det som det kan gå i 4,2 liter, men vem vet...

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1054


Trådstartare
Då har motorbytet tagit fart
Gamla motorn har lyfts ur och jag har fått en bättre översikt på raset. Är en kolv som sitter fast i cylindern, 2st avgasventiler krökta, stake tittat ut genom blocket + lite annat smått och gått. Tråkigt då det visar sig att denna motorn har portad topp, trimkammar, högkompskolvar, carrillo stakar och balanserad vev.
Några grejer går förhoppningsvis att använda när nya motorn skall trimmas så småningom
Koppling samt oljetråg har klarat sig thumbs up så detta skall på nya motorn snarast.
Inväntar lite packningar som förhoppningsvis kommer nästa vecka...
Den som lever får se...

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



camarogbg skrev:
Då har motorbytet tagit fart
Gamla motorn har lyfts ur och jag har fått en bättre översikt på raset. Är en kolv som sitter fast i cylindern, 2st avgasventiler krökta, stake tittat ut genom blocket + lite annat smått och gått. Tråkigt då det visar sig att denna motorn har portad topp, trimkammar, högkompskolvar, carrillo stakar och balanserad vev.
Några grejer går förhoppningsvis att använda när nya motorn skall trimmas så småningom
Koppling samt oljetråg har klarat sig thumbs up så detta skall på nya motorn snarast.
Inväntar lite packningar som förhoppningsvis kommer nästa vecka...
Den som lever får se...


vilken kolv i ordningen nöp???

gick staken av när kolven var längst upp eftersom ventilerna sedan träffat kolven när motorn fortsatte snurra??

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1054


Trådstartare
sx-pojken skrev:
camarogbg skrev:
Då har motorbytet tagit fart
Gamla motorn har lyfts ur och jag har fått en bättre översikt på raset. Är en kolv som sitter fast i cylindern, 2st avgasventiler krökta, stake tittat ut genom blocket + lite annat smått och gått. Tråkigt då det visar sig att denna motorn har portad topp, trimkammar, högkompskolvar, carrillo stakar och balanserad vev.
Några grejer går förhoppningsvis att använda när nya motorn skall trimmas så småningom
Koppling samt oljetråg har klarat sig thumbs up så detta skall på nya motorn snarast.
Inväntar lite packningar som förhoppningsvis kommer nästa vecka...
Den som lever får se...


vilken kolv i ordningen nöp???

gick staken av när kolven var längst upp eftersom ventilerna sedan träffat kolven när motorn fortsatte snurra??

mvh


Om man tittar på motorn framifrån så är det cylinder 3 från vänster som nypt och kolven sitter väl inte riktigt i vändläge men hyffsat nära. Staken gick inte av utan kolvens "fästöron" gick av... Är bara avgasventilerna som fått sig en smäll.

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



camarogbg skrev:

Nu över till oljekyl dilemmat! Vilken storlek på oljekyl skall jag ha Räcker 300mm bred och 10 raders eller skall jag ha ännu större? Är ju ändå en väldigt liten motor, eller?
Sedan tänkte jag en extern oljetermostat med 80 graders öppningstemperatur. Bra eller rövhål?


Montera hellre en för stor än för liten, nu har jag en gammal R-hoj men den är det intern termostat på som reglerar strömningen på oljan, vet dock ej om det är liknande på dom nya vattenkylda.
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



på en 1000cc hoj så kan tempen ibland sticka till 110-120 grader på vissa hojar utan skada,,,

jag tror att ditt haveri orsakades av att de smidda högkompskolvarna hade för små toleranser i loppen vilket fick dem att nypa när värmen steg.

detta pga för hög vattentemp...

Med vänlig hälsning

_________________
Tobias Hedlund
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1054


Trådstartare
Efter lite familjesemester med både kräksjuka och diarre' är den nya motorn ihopmonterad och klar att monteras i bilen. Flyttade över oljetråg, den tvådelade kopplingskåpa och den förstärkta kopplingen från den gamla motorn. Skall bli riktigt kul och se hur motorn kommer fungera ihop med bilen.
Skall försöka få i motorn i bilen under nästa vecka...får se om detta blir verklighet dock
Några bilder på nya motorn:



_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



hur var kopplingen moddad??

Med vänlig hälsning

_________________
Tobias Hedlund
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1054


Trådstartare
sx-pojken skrev:
hur var kopplingen moddad??

Med vänlig hälsning


Förstärkt kopplingskorg (fräst ur ett stycke), hårdare fjädrar och eventuellt andra lameller. Är dock osäker på om lamellerna är bytta men de ser inte riktigt original ut.

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1054


Trådstartare
Då vart den nya motorn monterad och startad. Startade på första försöket och lät helt ok.
Tog en liten tur med bilen och måste säga att den gav ett mycket välbalanserat och gott första intryck thumbs up
En väldig skillnad att slänga runt en 500kg bil jämfört med de 1600kg Camaro Rsr ständigt tvingats släpa på.
Skall bli riktigt roligt att lära sig bilen och utvecklas tillsammans under 2019
Slänger in en liten film på första starten....


_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Låter inte alls rivig thumbs up

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1054


Trådstartare
AL skrev:
Låter inte alls rivig thumbs up

/AL

Motorn är nästan lika hetsig som mätarna i kabyssen:)
Ett jävla viftande på dom...

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1054


Trådstartare
Dubbel post!

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



camarogbg skrev:

Nu över till oljekyl dilemmat! Vilken storlek på oljekyl skall jag ha Räcker 300mm bred och 10 raders eller skall jag ha ännu större? Är ju ändå en väldigt liten motor, eller?
Sedan tänkte jag en extern oljetermostat med 80 graders öppningstemperatur. Bra eller rövhål?


Värmeväxlare, låt sedan kylen ta hand om kylning. Då får du upp oljetemp snabbt (=skonar motorn) och slipper extra slangar, oljetermostater samt montering av extern kyl.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1054


Trådstartare
beepbeep skrev:
camarogbg skrev:

Nu över till oljekyl dilemmat! Vilken storlek på oljekyl skall jag ha Räcker 300mm bred och 10 raders eller skall jag ha ännu större? Är ju ändå en väldigt liten motor, eller?
Sedan tänkte jag en extern oljetermostat med 80 graders öppningstemperatur. Bra eller rövhål?


Värmeväxlare, låt sedan kylen ta hand om kylning. Då får du upp oljetemp snabbt (=skonar motorn) och slipper extra slangar, oljetermostater samt montering av extern kyl.


Tog faktiskt det mogna beslutet att köra med Laminova kylaren (värmeväxlaren) som satt i bilen när jag köpte den. Fungerar bra så här långt...har ju bara kört 10 mil dock

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Våra race- och banåkarbilar
se7en: Tiger B6 GSXR 1000 2008.
<<   1, 2, 3, ... 25, 26, 27   >>
235 besök senaste veckan (61131 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande