Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Jag har ju bara en vanlig bil, det är ju inget att skriva om
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (6518 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Generellt gillar jag faktiskt övriga projekttrådar avdelningen då man får en inblick i folks sysselsättning utöver en enskild bil. Därför jag själv försöker uppdatera med lite blandat där och minst lika ofta som om just projeltbilen.

Totala antalet visningar av tråden blir en ganska stor siffra som jag omöjligt håller reda på. Reflekterar ibland över antalet sedan jag startade tråden och gör ett överslag vad det innebär typ per månad eller liknande.

Kanske redan finns eller går att implementera någon funktion som visar visningar senaste dygnet eller liknande? Skulle bli lite liknande "likes" men ändå inte

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är en intressant ide, ska klura lite thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1133



Sedan finns aspekten att ha en bilhobby med en standardbil som man inte vill eller behöver modifiera.
Jag har tänkt som så att det inte finns ngt större allmänintresse av när jag byter däck eller tankar GT3:an,
men att allt som händer runt i kring är kul att dokumentera. Det har då blivit som en slags dagbok från Nürburg istället för en biltråd.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
David, din dagbok är kalas att läsa thumbs up thumbs up thumbs up


......


Som sagt, jag ska kika på idén om antal läsningar de senaste dagarna, är rimligt pill för att få på plats och skulle ju ge en najs känsla för hur många som är inne och kikar i tråden.

.......


Vad jag ville få sagt med den här tråden tror jag har gått fram, skriv gärna om högt och lågt. Skriv gärna kort eller långt. Skriv gärna noga eller skjut från höften. Skriv om en träff, din bil, ställ en fråga eller skriv om något annat rejsarelaterat. Och om du inte har lust att skriva så är det ju självklart superokej . MEN om du låter bli att skriva för att du tycker att du inte platsar så är det jättejättefel Var inte blyg !

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 903



thumbs up
Tyvärr för egen del så händer det inget på denna front just nu. Men när det händer något så brukar tråden uppdateras. Jag har själv fått mycket info och bra tips från "vanliga" bilar trådar. De extrema byggena är kula tt följa men det är få saker som är applicerbart på mitt skruvande.

Med andra ord, jag håller med Magnus och skall dra mitt strå till stacken.

PS. Dagbokstrådar uppskattas också

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Jag är långtidssjukskriven och äger inte ens en bruksbil numera. Har inte kört en meter med något eget fordon på bana. Har som närmast testat en s.k. radical på en liten oval.

Följer detta forum nästintill maniskt. Intresset är stort trots ingen egen erfarenhet. Delforumet "Våra race- och banåkarbilar " är intressant inte minst på grund av den stora variationen. En av mina personliga favorittrådar där är Anders Karlssons Opel Commodore. Anders är lagom finurlig i sina lösningar och den ständiga utvecklingen av bilen.

Kunskapen och frågorna här på forumet gör att man hela tiden får ahaupplevelser och allehanda insikter.

Skulle det komma en dag då jag själv skulle testa mina vingar skulle det nog kanske kunna bli något franskt eller en Bmw av något slag.

Vill inte nämna så många namn men det känns som om man nästan känner en del av personerna man aldrig träffat för man följt deras byggen under längre perioder. Vissa behåller samma åk och arbetar på förfinandet vad gäller det tekniska vilket utgör en ständig process för en annan som läsare/följare. Andra som byter ut sina fordon för att ta sin process ett steg längre är lika intressant det med.

I ett större perspektiv kan man ju säga att hela forumet är som en racerbil under utveckling. 15 år av lagrade godbitar är som ett smörgåsbord för både gamla och nytillkomna. Är så glad att en vän till mig visade mig detta forum för ca 6 år sedan.

Tack till alla som delar med sig och tillsammans skapar detta gigantiska startfält.

För att nämna någon i mängden av alla otroligt kunniga och målmedvetna som fått en att nästan baxna av beundran är Erki87 med sin Polo Wrc replica 2010. Vilket gediget bygge!

Magnus, Mr Rejsa himself, kläcker hela tiden nya ideer. Noterar att det nya delforumet verkar ha tagits bort. Det som handlade om ens bil-liv?? Eller så är det jag som är för trötter på nattkanten?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Delen om våra olika bil-liv sattes på vänt för omstart, jag han inte riktigt med att intervjua och jaga folk om deras bilar. Gör ett nytt försök efter sommaren thumbs up



-----



Nu har räknare börjat ticka för antal besök i trådar per dag och per vecka. Antalet stämmer inte riktigt ännu eftersom jag drog igång det här mitt på dagen idag. Men imorrn kommer antal per dag stämma och om en vecka kommer antalet per vecka stämma.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Lite fria tankar från mig.

En taggningsfunktion vore kul. Man kan då alltså tagga ett inlägg i sin biltråd med en specifik banträff i kalendern exempelvis och på samma sätt knyts även inför- och eftersnackstrådarna från samma banträff ihop. Alla trådar eller inlägg som har med banträffen att göra kan då lätt hittas på banträffens kalendersida. En banträff i kalendern blir således lite mer ett event. Dels för att man själv gärna hör lite mer från de som deltog samtidigt som en själv och dels kanske finner bilder och information som annars lätt går en förbi. Communitykänslan blir starkare. Detta kanske även går att applicera på andra saker än banträffar också. Kanske bilmärken, modeller, däck, bromsbelägg eller liknande.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intressant. Tar på tänkarmössan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4012



Mina tankar i saken:
- En "gilla knapp" är jag helt emot, jag skriver inte för att få uppskattning eller för att få glada tillrop. Alla inlägg av den typen ser jag som spam, helt ointressant att läsa. Är inte det vad facebook är till för?
- Läsaren har ett val att läsa, troligen då något som intresserar läsaren. Jag läser ju sådant som intresserar mig, exempelvis läser jag mycket på rejsa om sportbilar eller racing. Jag väljer bort sådant som inte intresserar, exempelvis trackdaybilar som inte är sportbilar. Läser i och för sig om pallbocksbilar men det är för de intressanta tekniska lösningarna.
- De flesta poster (i de trådar jag läser) skriver om tips, erfarenheter, eller annat som är rellevant. För varje post jag skriver så tänker jag att det böra vara något relevant som någon annan kan ha nytta av eller intresse av att läsa.
- Har försökt ställa frågor men undviker det numera då det alltid blandar sig in spam-poster och orellevant information, exempelvis om man i rubriken skriver att det handlar om en SBF-fråga så dröjer det inte många minuter förrän det handlar om allt annat än SBF. Frågor som berör bilen i biltråden kanske inte blir lika "spammiga" skall prova det senare...

För postare:
Skriv gärna, det finns läsare för det mesta som skrivs. Det är kanske inte jag, men det finns andra läsare...
thumbs up

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Alex Eriksson skrev:
... jävligt bra inlägg...

Alex, måste bara ge en hälsning och tacka för ett sånt sunt inlägg. Precis som du så hänger jag mycket här och mest beundrar allas energi och fantastiska uppfinningsrikedom lite i hemlighet. Ni är grymma!

Jag tar Magnus på orden nu och startar en liten tråd om GTIn som jag tänkte slänga på kinafälgar med 595 RSR och testa gröndal... Mest för att...

Tack för ett grymt forum Magnus! Vi bor ju nästan grannar så jag brukar slänga ett getöga på den blå när jag då dånar förbi uppför backen..

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5245



Swedroid.se har ett forum där man kan söka i trådar samt gilla inlägg etc.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Bygghahus har även de möjlighet till Like och tror även man kan tagga där... (sistaär jag lite osäker på dock)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag är mycket tveksam till likes enligt facebookupplägg, jag tycker det drar iväg saker åt fel håll. Det här som jag lagt upp nu med antal besök per dag är mer för att alla ska förstå hur allmänt uppskattat det är att läsa vad du skrivit, så att känslan av att prata i ett tomt rum ska försvinna när kommentarer i tråden är få.

Men jag klurar på om man skulle kunna privat skicka en uppskattning till någon utan att det var så omständigt och högtravande som att skicka ett PM eller skriva ett helt inlägg bara för att visa uppskattning. Typ en snabbknapp som direkt vid klick automatiskt skickar en tumme upp till den som skrivit inlägget. Dvs mottagaren får en like men det är inte publikt. Men som sagt, bara tankar och idéer än så länge. Vrida och vända lite på det alltså.



PS: Kul att det fyllts på med vitt skilda biltrådar, inte illa

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Magnus Thomé skrev:
Men jag klurar på om man skulle kunna privat skicka en uppskattning till någon utan att det var så omständigt och högtravande som att skicka ett PM eller skriva ett helt inlägg bara för att visa uppskattning. Typ en snabbknapp som direkt vid klick automatiskt skickar en tumme upp till den som skrivit inlägget. Dvs mottagaren får en like men det är inte publikt. Men som sagt, bara tankar och idéer än så länge. Vrida och vända lite på det alltså.
En del forum har ju "props" (+ - knappar vid quote/reply etc)) och annat som räknas per konto (en annan from av penismätning än antal inlägg), men man kanske kan göra det per inlägg istället, så uppskattningen blir mer direkt och inte alls så tydligt sammanräknad (även om det ju går bakom).

Hmm, men detta kanske just är som dessa "likes" funkar ungefär, förutom att man även har "-" som "dislike"

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Min bil får väl betraktas som ganska normal, dvs långsam och inte det minsta spännande. Mitt problem är att jag inte kommer någonstans så det finns inget att skriva Banträffarna slumpar sig så att de antingen krockar med jobb eller ligger så långt bort att jag inte har listat ut hur jag löser det med bränsletillgång (ryms ju bara lite mer än 30l i tanken) och skruvandet... ehm, ja, just det...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1887



Jag gick emot den strömmen när jag lade upp tråden om "the hot spanish lady"
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112697

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1887



Claes Haglund skrev:

En taggningsfunktion vore kul..


+1

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Allmänt banåkaforum
Jag har ju bara en vanlig bil, det är ju inget att skriva om
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (6518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande