Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2018-07-15 Ford Club Sweden's banträff på Gelleråsen
2975 besök totalt
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345


Trådstartare
Ett stort tack till Er Rejsaianer som delade årets höjdpunkt på Gelleråsen med oss i Ford Club Sweden igår

Vi hade en kanonbra dag trots kvicksilvret visade närmre 30 grader, klarblå himmel och knappt någon vind. Varmt var det. En stråhatt måste vara det sämsta solskyddet, flinten är röd som en tomat och svider lite idag:)

Vi tycker körningen flöt på kanonbra. 3 liner. Tyvärr är det alldeles för många som kör i grupp B som har erfarenheten och platsar bättre i grupp A, därav kön som uppstod. Vi har satt max bilar på banan till 20.

Endast 4 rödflagg där vi skickade ut saftycaren för bogsering.

Tyvärr såg vi för höga hastigheter vid rödflagg och vill be alla att iaktta och respektera rödflaggen med att slå av på farten och ta er på ett säkert sätt av banan. Som förare vet man inte vad det är för säkerhetsrisk som väntar längre fram så för Er skull, slå av på farten.

66 bilar tilldelades startnummer.

Bra jargong ute på banan trots open pitlane efter lunch och varierad erfarenhet.

Vi hade Christian Lysholm och kollega från Ford på plats som hade med sig Nya Ford Fiesta ST och Focus. Hoppas ni tog tillfället i akt att provköra eller åka med på banan. Tror Fiesta ST med LSD diff i fram kommer ses på flertalet trackdays framledes.

Ett extra stort tack riktas till alla funktionärer och flaggvakter, utan Er är inte denna dag möjlig.

Släng gärna upp bilder om ni tog några.

Ris och ros mottages tacksamt så vi vet vad vi gjorde bra och mindre bra och kan förbättra till nästa år.

Vi ses på Lunda 2 september.

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345


Trådstartare

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Bra arrangerat tycker jag, plus i kanten för infolappen ute vid flaggposteringen thumbs up

Jag körde inget på förmiddagen, utan passade på att skifta hjul på bilen, snacka skit med andra bilnördar och stå flaggvakt vid Ejes.
Kan hålla med om B kontra A-grupperna, det märktes ingen större skillnad i tempo mellan de grupperna.

Lyckades putsa min personbästa tid till 1:22,58 vilket är obehagligt snabbt i en 41 år gammal blöjraggarbil.

Jag fick även tillfälle att köra Speedster på eftermiddagen, tack för fötroendet Fredrik!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345


Trådstartare
Solstingsfelpost

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Stort tack till alla ni som gjorde denna träff så fantastisk! Davve & Co gjorde ett strålande jobb Allt var välordnat och strukturerat. Visst kan jag också hålla med om att det var lite väl tidigt att öppna upp för openpit så tidigt, men det går ju som sagt att ta lärdom av. Men vilken härlig dag vi hade Ni från Honda och Opel är ju världens mysigaste människor vilken underbar sammanhållning!

Sedan får jag ju självklart be alla om ursäkt för att jag stod för 50% av rödflaggningen... Inte vad jag hade hoppats på, men det var en och samma tryckslang som lossnade två gånger... en gång i vardera ända. Det löste sig enkelt, men lusten försvann en aning efter sista gången. Blev ingen vätska på banan i alla fall.

Men största av tack till alla som gjorde denna dag möjlig

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
marrrtinson
Örebro
Här sen Aug 2017
Inlägg: 6



Tycker det var en toppendag trots att värmen var lite väl påtaglig. Bra arrangerat! thumbs up

Till denna träff hade jag införskaffat Nankang NS2-r, vilket innebar en brutal skillnad i grepp i jämförelse med torra sommardäck.

Började köra i B på förmiddagen, där det var en del trafik på första passet, men inga svårigheter att släppa förbi eller passera andra fordon. Det var ju ganska stor variation på bilarna vilket kanske gör att en del blir lite skrämda av farten. Stod över andra passet och körde det tredje och fick en hel del fria varv vilket gjorde att jag kände mig komfortabel med bil och bana.

Efter vätskepaus och återhämtning gick jag och frågade huvudposteringen om det var OK att flytta upp och köra tidtagning och fick besked att det var OK att köra tidtaget, då det var så få bilar i line, kort därefter blev det open pitlane. Rätt eller fel, kan jag inte bedöma. Känns som man är i vägen för de flesta med 150 vilda pållar under huven.

Bilen höll fint och önskelistan börjar fyllas på ett efter 3 events med bilen.

_________________
Mattias Martinson
Honda Civic VTI 1992
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856



Tack för en kanonbra Söndag på Gelleråsen. Bra körning o många fina bilar att kolla på.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Tack alla för igår, vilken dag det blev!
Själv så avverkade jag lite drygt 70 varv i min silvriga Speedster (en av de två identiska, så trots värmen så såg ni inte dubbelt...) men även dryga 10 varv i den gula Speedstern men även 10 varv i Anders Commodore - tack för förtroendet Anders!

Måste säga att det var väldigt bra disciplin av alla på banan (själv körde jag i A), inga problem att öva på spårval och körning både med bilar framför och bakom thumbs up


Till arrangörerna vill jag säga bra jobbat! Allt flöt på riktigt bra.
Lite mer specifikt ris/ros som efterfrågas så skulle jag nog säga:

Ros:
-Grymt bra med att få en lapp där tider för resp. grupp är satt redan innan förarmötet, fantastiskt bra!
-Bra flyt hela dagen, väldigt lite dötid vid flaggvaktsbyten
-Flaggvaktsschemat löser ni alltid bra thumbs up
-Bra disciplin och tydlighet vid line-up med skyltar etc
-Go stämning, gott folk och en härlig nyfiken anda i depån över varandras bilar

Ris:
-Jag gillar verkligen inte att man använder rödflagg i samband med målflagg. Är man själv mitt på banan när det börjar flaggas av så får jag intrycket att något allvarligt hänt samt att jag kör in utan avkylning
-Det hade varit bra om man kunde börja dagen tidigare, första körpass kl 10 känns som att det borde gå att lägga 30-60 minuter tidigare. Nog för att det alltid är lugnare på eftermiddagen, men det är ändå värdefull tid man kan utnyttja bättre

Återigen jättetack för igår, riktigt skoj!

Loggade lite med min Speedster på gatdäck (147hk) och 1.17:6 påstår loggen att jag fick till som bäst iaf, får gräva lite djupare i det där nån kväll framöver

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345


Trådstartare
Figgz skrev:
Tack alla för igår, vilken dag det blev!
Själv så avverkade jag lite drygt 70 varv i min silvriga Speedster (en av de två identiska, så trots värmen så såg ni inte dubbelt...) men även dryga 10 varv i den gula Speedstern men även 10 varv i Anders Commodore - tack för förtroendet Anders!

Måste säga att det var väldigt bra disciplin av alla på banan (själv körde jag i A), inga problem att öva på spårval och körning både med bilar framför och bakom thumbs up


Till arrangörerna vill jag säga bra jobbat! Allt flöt på riktigt bra.
Lite mer specifikt ris/ros som efterfrågas så skulle jag nog säga:

Ros:
-Grymt bra med att få en lapp där tider för resp. grupp är satt redan innan förarmötet, fantastiskt bra!
-Bra flyt hela dagen, väldigt lite dötid vid flaggvaktsbyten
-Flaggvaktsschemat löser ni alltid bra thumbs up
-Bra disciplin och tydlighet vid line-up med skyltar etc
-Go stämning, gott folk och en härlig nyfiken anda i depån över varandras bilar

Ris:
-Jag gillar verkligen inte att man använder rödflagg i samband med målflagg. Är man själv mitt på banan när det börjar flaggas av så får jag intrycket att något allvarligt hänt samt att jag kör in utan avkylning
-Det hade varit bra om man kunde börja dagen tidigare, första körpass kl 10 känns som att det borde gå att lägga 30-60 minuter tidigare. Nog för att det alltid är lugnare på eftermiddagen, men det är ändå värdefull tid man kan utnyttja bättre

Återigen jättetack för igår, riktigt skoj!

Loggade lite med min Speedster på gatdäck (147hk) och 1.17:6 påstår loggen att jag fick till som bäst iaf, får gräva lite djupare i det där nån kväll framöver


Hej.

Du verkar ha haft lika kul på Gelleråsen igår som jag 90 varv i hettan är imponerande thumbs up

De fyra gånger jag beslutade rödflagg var för att det var bilar som fått stopp och stod olämpligt och vi skickade ut saftycar för bogsering. Vi har tagit till oss av tidigare års diskussioner kring Bankartellens rödflaggning vid avslutat körpass och flaggar nu enbart med målflagg vid huvudposteringen vid avslutat körpass. Gjorde jag något tokigt?

Tusen tack för ris och ros, det blir vad vi gör det till

/David

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



davve d skrev:
Vi har tagit till oss av tidigare års diskussioner kring Bankartellens rödflaggning vid avslutat körpass och flaggar nu enbart med målflagg vid huvudposteringen vid avslutat körpass. Gjorde jag något tokigt?

Bra att ni tagit till er av det, tyvärr var det ett tillfälle då jag råkade ut för att huvudposteringen flaggade målflagg och övriga posteringar rödflagg. Så huvudposteringen gjorde i mina ögon rätt men inte övriga posteringar. Kanske gammal vana som satt i?


davve d skrev:

Du verkar ha haft lika kul på Gelleråsen igår som jag 70 varv i hettan är imponerande thumbs up



Tusen tack för ris och ros, det blir vad vi gör det till


Man kan ju inte ha annat än roligt än sån dag som igår Fler varv kunde det blivit, men det var ju så gött väder så jag var ju tvungen att äta glass och prata strunt med

Tack för jobbet som ni lagt ner för att få gårdagen att snurra bra!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345


Trådstartare
Figgz skrev:
davve d skrev:
Vi har tagit till oss av tidigare års diskussioner kring Bankartellens rödflaggning vid avslutat körpass och flaggar nu enbart med målflagg vid huvudposteringen vid avslutat körpass. Gjorde jag något tokigt?

Bra att ni tagit till er av det, tyvärr var det ett tillfälle då jag råkade ut för att huvudposteringen flaggade målflagg och övriga posteringar rödflagg. Så huvudposteringen gjorde i mina ögon rätt men inte övriga posteringar. Kanske gammal vana som satt i?


davve d skrev:

Du verkar ha haft lika kul på Gelleråsen igår som jag 70 varv i hettan är imponerande thumbs up



Tusen tack för ris och ros, det blir vad vi gör det till


Man kan ju inte ha annat än roligt än sån dag som igår Fler varv kunde det blivit, men det var ju så gött väder så jag var ju tvungen att äta glass och prata strunt med

Tack för jobbet som ni lagt ner för att få gårdagen att snurra bra!


Hmm, oroväckande Vet du när på dagen det var?

Frugan skickade med Semper vätskeersättning som sonen fick när han var sjuk och jag både åt och drack rikligt så solsting bör jag ej ha haft.

Ska göra mitt bästa nästa år för att det inte ska upprepas, rödflagg betyder fara och ska inte användas i onödan.

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



davve d skrev:
Figgz skrev:
davve d skrev:
Vi har tagit till oss av tidigare års diskussioner kring Bankartellens rödflaggning vid avslutat körpass och flaggar nu enbart med målflagg vid huvudposteringen vid avslutat körpass. Gjorde jag något tokigt?

Bra att ni tagit till er av det, tyvärr var det ett tillfälle då jag råkade ut för att huvudposteringen flaggade målflagg och övriga posteringar rödflagg. Så huvudposteringen gjorde i mina ögon rätt men inte övriga posteringar. Kanske gammal vana som satt i?


davve d skrev:

Du verkar ha haft lika kul på Gelleråsen igår som jag 70 varv i hettan är imponerande thumbs up



Tusen tack för ris och ros, det blir vad vi gör det till


Man kan ju inte ha annat än roligt än sån dag som igår Fler varv kunde det blivit, men det var ju så gött väder så jag var ju tvungen att äta glass och prata strunt med

Tack för jobbet som ni lagt ner för att få gårdagen att snurra bra!


Hmm, oroväckande Vet du när på dagen det var?

Frugan skickade med Semper vätskeersättning som sonen fick när han var sjuk och jag både åt och drack rikligt så solsting bör jag ej ha haft.

Ska göra mitt bästa nästa år för att det inte ska upprepas, rödflagg betyder fara och ska inte användas i onödan.


Jag stod flaggvakt mellan 11-12 och behövde bara veva med rödflagg en gång.

Sen var det även ett tillfälle då en silvermetallic Speedster gjorde en liten piruett i Ejes, men föraren redde ut det så snabbt så jag hann knappt greppa gulflaggan innan det rullade på som om inget hade hänt...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Kyla gör man väl på gatan? Onödigt att ta upp extra tid på banan till sånt.
Tycker rödflaggningen vid avslut som vi kört med vid tidigare bankörningar är bättre då det blir mindre luckor mellan passen

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
CH
Enköping
Här sen Feb 2017
Inlägg: 43



Tack för en riktigt trevlig dag och att man fick chansen att köra igen med icke märkesbil.
Unnade er verkligen den här dagen och vädret efter förra årets hällregn å skräp. Ni gör det riktigt bra 👍🏼
Dagen flöt på riktigt bra och det hanns med många varma varma roliga varv med trevligt sällskap. Loggade nytt pers med lilla gråa ett par gånger, vilket var jätteskoj.

Jag gillar skarpt att ni kör med målflagg vid avslutat pass, förstår inte varför det inte alltid tillämpas.
Dels för att då kan man köra ett ordentligt kylvarv plus att man får bort en hel del av kylningen som vanligtvis sker utanför banområdet och irriterar grannar. Det kontra lilla tiden man förlorar att vänta in är det lätt värt för alla.

En sak som jag personligen tycker ställer till det med många bilar i B är eran gemensamma klassindelning ni i Ford/Honda/Opel.

Tror många fler som hör hemma i A skulle köra A om det tilläts passagerare där, säkerhetsmässigt som kanske var tanken från början håller inte riktigt eftersom var och varannan filmar, loggar i alla klasser.
Loggning och filma betyder ju inte "jaga" bara för det, utan ett kvitto på förbättringar i sin egna körning eller förändringar på bilen. Tror många mer än jag älskar att nörda ner sig efteråt

Jag själv körde i A i söndags, dels för att jag loggar och rattar mig runt i okej fart men framför allt för att jag vet sen tidigare att det är mindre bilar och mindre vilda västern i A.

Åter igen tack för en bra dag och bra anordnat 👍🏼

_________________
Christoffer Hasselgren
Mini Cooper GP2
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856



davve d skrev:
Figgz skrev:
davve d skrev:
Vi har tagit till oss av tidigare års diskussioner kring Bankartellens rödflaggning vid avslutat körpass och flaggar nu enbart med målflagg vid huvudposteringen vid avslutat körpass. Gjorde jag något tokigt?

Bra att ni tagit till er av det, tyvärr var det ett tillfälle då jag råkade ut för att huvudposteringen flaggade målflagg och övriga posteringar rödflagg. Så huvudposteringen gjorde i mina ögon rätt men inte övriga posteringar. Kanske gammal vana som satt i?


davve d skrev:

Du verkar ha haft lika kul på Gelleråsen igår som jag 70 varv i hettan är imponerande thumbs up



Tusen tack för ris och ros, det blir vad vi gör det till


Man kan ju inte ha annat än roligt än sån dag som igår Fler varv kunde det blivit, men det var ju så gött väder så jag var ju tvungen att äta glass och prata strunt med

Tack för jobbet som ni lagt ner för att få gårdagen att snurra bra!


Hmm, oroväckande Vet du när på dagen det var?

Frugan skickade med Semper vätskeersättning som sonen fick när han var sjuk och jag både åt och drack rikligt så solsting bör jag ej ha haft.

Ska göra mitt bästa nästa år för att det inte ska upprepas, rödflagg betyder fara och ska inte användas i onödan.


Rödflaggen i samband med målgång var väl när den vita Forden blev stående i slutet av rakan? vid trösen. Jag var posterad där första passet. Det ropades ut att det skulle rödflaggas eftersom bilen skulle bogseras, och så var det bara nån minut kvar på passet, så gruppen skulle inte ha hunnit ut igen. Därav målflagg. Så uppfattade jag det.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
davve d skrev:
Figgz skrev:
davve d skrev:
Vi har tagit till oss av tidigare års diskussioner kring Bankartellens rödflaggning vid avslutat körpass och flaggar nu enbart med målflagg vid huvudposteringen vid avslutat körpass. Gjorde jag något tokigt?

Bra att ni tagit till er av det, tyvärr var det ett tillfälle då jag råkade ut för att huvudposteringen flaggade målflagg och övriga posteringar rödflagg. Så huvudposteringen gjorde i mina ögon rätt men inte övriga posteringar. Kanske gammal vana som satt i?


davve d skrev:

Du verkar ha haft lika kul på Gelleråsen igår som jag 70 varv i hettan är imponerande thumbs up



Tusen tack för ris och ros, det blir vad vi gör det till


Man kan ju inte ha annat än roligt än sån dag som igår Fler varv kunde det blivit, men det var ju så gött väder så jag var ju tvungen att äta glass och prata strunt med

Tack för jobbet som ni lagt ner för att få gårdagen att snurra bra!


Hmm, oroväckande Vet du när på dagen det var?

Frugan skickade med Semper vätskeersättning som sonen fick när han var sjuk och jag både åt och drack rikligt så solsting bör jag ej ha haft.

Ska göra mitt bästa nästa år för att det inte ska upprepas, rödflagg betyder fara och ska inte användas i onödan.


Rödflaggen i samband med målgång var väl när den vita Forden blev stående i slutet av rakan? vid trösen. Jag var posterad där första passet. Det ropades ut att det skulle rödflaggas eftersom bilen skulle bogseras, och så var det bara nån minut kvar på passet, så gruppen skulle inte ha hunnit ut igen. Därav målflagg. Så uppfattade jag det.


Hej.

Tack för klargörande, måste ha fått solsting ändå

Jag lovar sköta mig bättre nästa år

/David

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
RickardEM
Vedevåg
Här sen Dec 2007
Inlägg: 62



Bra med lite feedback, det uppskattas.

Här kommer det lite bilder, fler bilder hittar ni här: https://imgur.com/a/Nge7jya












\Rickard

_________________
Rickard Ribbing
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Tack för en trevlig dag.
Mycket fina bilder du har där, Jag kör den silvriga speedstern med svart softtop, svarta fälgar å liten svart bakvinge.

Med vänlig hälsning, Per

RickardEM skrev:
Bra med lite feedback, det uppskattas.

Här kommer det lite bilder, fler bilder hittar ni här: https://imgur.com/a/Nge7jya












\Rickard

_________________
Per Axblom
Citera
Eftersnack
2018-07-15 Ford Club Sweden's banträff på Gelleråsen
2975 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande