Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX5 -91 | 1940 besök totalt |
Jag har tidigare kört en del i MGCC med en Roadsport C Miata men då jag startade eget så försvann tiden och bilen såldes.
Redan när jag tävlade då så ville jag modifiera bilen på mitt sätt men tävlingsledningen satte stopp då de tyckte att mina planer skulle förfula bilen... Nu har jag inte riktigt tid heller men behöver fokusera på annat än husrenovering och familj för min hälsas skull. Min terapi blir att pilla lite med en bil och nu skiter jag i andra och bygger som jag vill. Bilen kommer troligen inte gå att besiktiga när jag är färdig men det är långt dit. Jag gillar lätta bilar framför en massa hk men en kombination är väldigt trevlig Det stackars offret inköptes i höstas som vinterbil åt min sambo. Bilen var inte direkt fin eller rättare sagt i ett bedrövligt skick. Perfekt sa jag till säljaren. Han tittade konstigt efter mig när jag körde där ifrån med ett malande ljud från ett hjullager som kanske skulle hålla hela vägen från Malmö till Hagelstorp. Bilen fixades till så att den skulle hålla under vintern och nu börjar jag plocka lite med den. Allt som inte behövs för att kunna köra bilen ska bort. Kommer först och främst vilja ha den snabb för att kunna tävla med den i framtiden. Lätta bilar har jag hört är snabba Bilen har även haft det goda omdömet att börja lättningen själv: Jag har även börjat jakten på onödiga kablar: Som tur är så har denna bilen minimalt med utrustning så det ska inte bli så svårt. _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||
Modsport månne??? (MSCC har ett trevligt startfält nuförtiden..)
Jag borde vara mätt på miator, så många man har krigat med genom åren . Det här verkar har en intressant målbild och lagom avslapnat för att bli riktigt bra . Lycka Till _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jo, vi har ju fajtats en gång i tiden Detta blir modsport om det blir något. Kommer att ta lång tid och utvecklas under tiden som tid och ekonomi finnes. _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||
Shit, det var nog den rostigaste Miata jag har sett...
Men lycka till, ska bli intressant att följa. Och framruta behövs väl ändå inte i Modsport? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Haha, det hade jag nästan förträngt Jag hör dig broder är själv i ett läge i livet där jag är känner mig lycklig av att bara ha en räserbil att köra med. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Rost är lättare än stål Och precis, glas är tungt och vikt vill jag inte ha på denna bil... _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||
Rost är järn som oxiderats fuktigt (och då tagit upp lite fler atomer). Nä, jag orkar inte ens länka till formlerförklaringar... Hål är däremot lättare än stål, och stål som tunnats ut av rost kan iofs också vara lättare, om det tunnats mycket. |
||||
"(rost)hål är lättare än stål"
Hade kunnat vara Colin Chapman som sa det men han gillade ju bilar av plast snarare Rosthål är ju en märklig anakronism, om det är ett hål så är det ju ingen rost _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har undervisat i kemi så du behöver inte länka Slarvigt uttryckt av mig, hål är lättare än stål om de inte är svarta Därför får bilen behålla sin röda färg Glas är väldigt tungt däremot och det ska bli kul att köra bilen utan den tunga framrutan som dessutom sitter högt i bilen. Ramen runt rutan vägde däremot nästan ingenting och var gjord av en väldigt tunn plåt som var som smör att skära i. Kan omöjligt ha något med bilens säkerhet eller stadga att göra. Den var bara där för att hålla upp rutan. Annat är det i dagens bilar. Sätter man vinkelslipen i en rutram idag så har man att göra, segt och tjockt... _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||
Tyckte att den var lite för långt gången för att renovera alls så det känns inte alls när jag kapar i den
Bilen ska vara en Miata med en Miatamotor men på mitt sätt. Allt som väger och som inte behövs för att den ska gå att köra fort med ska bort. Det som ska tillsättas är sådant som förbättrar eller gör bilen säker. Jag var tvungen att prova bilen en runda igår och den var klart piggare. Att den är lättare syns inte minst på att bilen verkar ha fått styltor. Upplevelsen kan beskrivas så här: _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX5 -91 | 1940 besök totalt |