Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX5 -91
1940 besök totalt
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269


Trådstartare
Jag har tidigare kört en del i MGCC med en Roadsport C Miata men då jag startade eget så försvann tiden och bilen såldes.
Redan när jag tävlade då så ville jag modifiera bilen på mitt sätt men tävlingsledningen satte stopp då de tyckte att mina planer skulle förfula bilen...

Nu har jag inte riktigt tid heller men behöver fokusera på annat än husrenovering och familj för min hälsas skull. Min terapi blir att pilla lite med en bil och nu skiter jag i andra och bygger som jag vill. Bilen kommer troligen inte gå att besiktiga när jag är färdig men det är långt dit.

Jag gillar lätta bilar framför en massa hk men en kombination är väldigt trevlig

Det stackars offret inköptes i höstas som vinterbil åt min sambo. Bilen var inte direkt fin eller rättare sagt i ett bedrövligt skick. Perfekt sa jag till säljaren. Han tittade konstigt efter mig när jag körde där ifrån med ett malande ljud från ett hjullager som kanske skulle hålla hela vägen från Malmö till Hagelstorp.



Bilen fixades till så att den skulle hålla under vintern och nu börjar jag plocka lite med den.



Allt som inte behövs för att kunna köra bilen ska bort. Kommer först och främst vilja ha den snabb för att kunna tävla med den i framtiden. Lätta bilar har jag hört är snabba





Bilen har även haft det goda omdömet att börja lättningen själv:





Jag har även börjat jakten på onödiga kablar:



Som tur är så har denna bilen minimalt med utrustning så det ska inte bli så svårt.

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Modsport månne??? (MSCC har ett trevligt startfält nuförtiden..)
Jag borde vara mätt på miator, så många man har krigat med genom åren . Det här verkar har en intressant målbild och lagom avslapnat för att bli riktigt bra thumbs up . Lycka Till

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Modsport månne??? (MSCC har ett trevligt startfält nuförtiden..)
Jag borde vara mätt på miator, så många man har krigat med genom åren . Det här verkar har en intressant målbild och lagom avslapnat för att bli riktigt bra thumbs up . Lycka Till


Jo, vi har ju fajtats en gång i tiden

Detta blir modsport om det blir något. Kommer att ta lång tid och utvecklas under tiden som tid och ekonomi finnes.

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Shit, det var nog den rostigaste Miata jag har sett...
Men lycka till, ska bli intressant att följa.
Och framruta behövs väl ändå inte i Modsport?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Bladh skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Modsport månne??? (MSCC har ett trevligt startfält nuförtiden..)
Jag borde vara mätt på miator, så många man har krigat med genom åren . Det här verkar har en intressant målbild och lagom avslapnat för att bli riktigt bra thumbs up . Lycka Till


Jo, vi har ju fajtats en gång i tiden

Detta blir modsport om det blir något. Kommer att ta lång tid och utvecklas under tiden som tid och ekonomi finnes.


Haha, det hade jag nästan förträngt

Jag hör dig broder är själv i ett läge i livet där jag är känner mig lycklig av att bara ha en räserbil att köra med.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269


Trådstartare
TPR skrev:
Shit, det var nog den rostigaste Miata jag har sett...
Men lycka till, ska bli intressant att följa.
Och framruta behövs väl ändå inte i Modsport?


Rost är lättare än stål

Och precis, glas är tungt och vikt vill jag inte ha på denna bil...



_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Bladh skrev:
Rost är lättare än stål
Nähä det är det inte
Rost är järn som oxiderats fuktigt (och då tagit upp lite fler atomer). Nä, jag orkar inte ens länka till formlerförklaringar...

Hål är däremot lättare än stål, och stål som tunnats ut av rost kan iofs också vara lättare, om det tunnats mycket.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

"(rost)hål är lättare än stål" thumbs up
Hade kunnat vara Colin Chapman som sa det men han gillade ju bilar av plast snarare


Rosthål är ju en märklig anakronism, om det är ett hål så är det ju ingen rost

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Bladh skrev:
Rost är lättare än stål
Nähä det är det inte
Rost är järn som oxiderats fuktigt (och då tagit upp lite fler atomer). Nä, jag orkar inte ens länka till formlerförklaringar...

Hål är däremot lättare än stål, och stål som tunnats ut av rost kan iofs också vara lättare, om det tunnats mycket.


Jag har undervisat i kemi så du behöver inte länka
Slarvigt uttryckt av mig, hål är lättare än stål om de inte är svarta Därför får bilen behålla sin röda färg

Glas är väldigt tungt däremot och det ska bli kul att köra bilen utan den tunga framrutan som dessutom sitter högt i bilen. Ramen runt rutan vägde däremot nästan ingenting och var gjord av en väldigt tunn plåt som var som smör att skära i. Kan omöjligt ha något med bilens säkerhet eller stadga att göra. Den var bara där för att hålla upp rutan. Annat är det i dagens bilar. Sätter man vinkelslipen i en rutram idag så har man att göra, segt och tjockt...

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Bladh skrev:

Och precis glas är tungt och vikt vill jag inte ha på denna bil...





_________________
Pontus Fyhr
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Fan, vad jobbigt det blir att originalrenovera den där sen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269


Trådstartare
Tyckte att den var lite för långt gången för att renovera alls så det känns inte alls när jag kapar i den

Bilen ska vara en Miata med en Miatamotor men på mitt sätt. Allt som väger och som inte behövs för att den ska gå att köra fort med ska bort. Det som ska tillsättas är sådant som förbättrar eller gör bilen säker.

Jag var tvungen att prova bilen en runda igår och den var klart piggare. Att den är lättare syns inte minst på att bilen verkar ha fått styltor.

Upplevelsen kan beskrivas så här:



_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 303



Kul projekt Anders
thumbs up

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB
106 Rallye
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX5 -91
1940 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande