Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer EVO 6 -99 Timeattack
63 besök senaste veckan (11991 totalt)
<<   1, 2, 3
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6844



Jag hade en Miggy förut som jag bytte slangpaket på, funkade klockrent sen så nog är det värt det. Gammal men bra kvalitet. Jag köpte alla delarna på verktygsboden.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
GluffiS
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 444



https://fireseal.se/produkt/fire-foam-2-k-brandskum/

Den kanske blir bra ? Dom har nån silikonversion oxo...

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati 749, Desert Sled, P1800, Lancer Evo 8, Trampcyckel, Swift Sport -18
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 160


Trådstartare
Fick tips om att tejpa brandväggen med aluminimtejp och det hade jag hemma, så jag fixade och donade så det eventuellt skulle gå igenom tävlingsbesiktning, kommer att fixas till på riktigt senare.




Jag bokade in tid för hjulinställning och passade på att montera mina plåtlådor till sidokjolar. Hjulen stod förvånansvärt bra för att bara ha monterats och höftats dit med mälardalens sämsta ögonmått (mitt!), men Johan på Däckspecialisten i Köping putsade till vinklarna åt mig.



När jag startade bilen igen för kontroll av den läckande returen hade jag plötsligt fått ett helt annat bränsletryck som var mycket högre än tidigare. Efter tips från Auto-Gruppen bytte jag munstycke i regulatorn och fick ned trycket till runt 3 bar igen. Jag övervägde att testa på Kinnekulle utan att kolla mappen, men kom fram till att det var billigare att testa en halvdag i bänken än att eventuellt köra sönder motorn. Sagt och gjort, jag packade ihop mig och åkte ned till Auto-Gruppen på fredagen, det skulle köras trackday på Lördagen och finalen på Söndagen på Kinnekulle, så jag tänkte att jag ändå kunde ta den långa vägen runt eftersom jag tänkt åka ned Fredag och sova i depån.



Väl i bänken fortsatte bränsletrycket att krångla med konstiga tryckfall och underligheter. Genom Nader och Andreas gedigna felsökning av hela bränslesystemet kunde vi konstatera att returen till originaltanken var det stora problemet, men även att en AN6 retur från fuelrailen var för snålt för dubbla AEM 400lph pumpar. Det var dock helt slut på tid för att hinna fixa detta, plus att kolla igenom mappen, så jag kastade in handduken och vände hem för att förpassa denna säsongs uteblivna tävlande till historien. Surt, men helt och hållet på mitt eget ansvar. Det känns dock skönt att inte ha testat på banan och riskerat maskinen.

Nu ska jag i lugn och ro bygga bort de problem Auto-Gruppen identifierat, plus planera in en del andra uppgraderingar så får vi väl se om det blir nån säsong 2020 istället. Så nu ruvar den i garaget igen.


_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 160


Trådstartare
Längesen uppdatering nu. Här har det inte hänt jättemycket, den där sista tävlingshelgen då jag inte blev klar gav upphov till att livet kom mellan; i Juni föddes vår dotter, så nu bilen är nedprioriterad tills vidare.

Lite har jag hunnit med. Jag byggde om armaturen till bränsletanken så nu är returen lika stor som matningen, och det sitter även en Radium Venturi-jet istället för OEM.

Fick tag på en likadan stol som jag hade, så nu har jag plats för en passagerare/instruktör också. Det ska utnyttjas senare för att få gubben bakom ratten lite hävligare att spaka. Ska bara få tag på ett till blått Sparcobälte, eller byta båda.



Håller även på att koppla in givare för bränsletryck, och massa annat småpillande. Så småningom ska den väl mappas klart, men ekonomin blir ju en helt annan med tre i familjen.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 160


Trådstartare
Fick för mig att försöka mig på att städa mina trassliga eldragningar under instrumentbrädan, så jag lyfte ur den.



Då föddes tanken om att försöka gjuta av åtminstone toppen på den i nån form av komposit. Min bräda har dock tyg på ovansidan, så jag försöker förstå vad bästa metod är för att kunna glasfibra en form från den. Det gör inte jättemycket om brädan blir förstörd, den är redan kapad för buren.



Finns det nån folie eller nåt som går att lägga på? Tejp? Har aldrig gjort nåt i glasfiber tidigare, så ursäkta om jag verkar korkad. Skulle även behöva göra nåt åt bakskärmar/bakkjol, som inte riktigt är klart.

Upptäckte även att det läcker soppa i min fuellog där pumparna går in. Har försökt täta med gängtejp men måste varit lite för snål med den för det sipprar ut ändå. Är det bara att veva på mer tejp som gäller? Eller har jag missat nån info om att det borde vara o-ringstätning där? Ser inte ut så. Det är en Speeding log för tre pumpar.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5098



Ett enkelt oklompliceret, möjligen värdelöst eller precis rätt tips från en som just håller på å lär sig.
Jag har tejpat med vanlig biltema maskeringstejp å dragit på kolfibret direkt på. Sen när det härdat lagt det i blött (vanligt vatten) eller bata spruta på vatten några ggr under några timmar ,biltemas halvusla maskeringstejp skrumpnar ihop då å går lätt att dra bort.

Vet inte riktigt hur du tänkt göra sedan, gjuta i en invändig form, eller bara spackla/slipa/måla detaljen??
I mitt fall har jag inte orkat göra en plugg som jag sedan gjutot av, utan bara försökt få så slätt det går sedan slipat å lackerat detaljen, inge utställningsfinish jag eftersökt , bara lätt/funktionellt som vart prio.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 160


Trådstartare
knotan skrev:
Ett enkelt oklompliceret, möjligen värdelöst eller precis rätt tips från en som just håller på å lär sig.
Jag har tejpat med vanlig biltema maskeringstejp å dragit på kolfibret direkt på. Sen när det härdat lagt det i blött (vanligt vatten) eller bata spruta på vatten några ggr under några timmar ,biltemas halvusla maskeringstejp skrumpnar ihop då å går lätt att dra bort.

Vet inte riktigt hur du tänkt göra sedan, gjuta i en invändig form, eller bara spackla/slipa/måla detaljen??
I mitt fall har jag inte orkat göra en plugg som jag sedan gjutot av, utan bara försökt få så slätt det går sedan slipat å lackerat detaljen, inge utställningsfinish jag eftersökt , bara lätt/funktionellt som vart prio.


Hade tänkt försöka köra så enkelt som möjligt, så lägga ovanpå och använda det, inte göra form. Vill bara ha nåt som gör så det ser ut som att det sitter en bräda i, alternativt bara få formen mot rutan och sen göra en enkel vinkel ned bara. Bra tips med tejpen, det kan mycket väl bli den metoden. thumbs up

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5098



Isåfall är det nog eklast möjliga. Kanske lägga 2 mattor på 200 gram uppepå sen låta den härda, bryta bort den och lägga ett par ggr till innifrån. Och sist slipa utsidan och sprutspackla och lackera/flocka/lägga vinyl eller vad man nu föredrar. Blank lack ska man iallafall undvika (speglar sig vid solsken)
Jag hade inbillat mig tidigare att det var väldiht mycket mer avancerat än det faktiskt är. Det skitar ju ned en del och luktar när man håller på, . Tunn matta är iallafall väldigt mycket enklare att styra med än tjockare,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
GluffiS
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 444



Kom igen nu, lämna in den på kromning

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati 749, Desert Sled, P1800, Lancer Evo 8, Trampcyckel, Swift Sport -18
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer EVO 6 -99 Timeattack
63 besök senaste veckan (11991 totalt)
<<   1, 2, 3


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >