Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer EVO 6 -99 - Trackday/Timeattack
<<   1, 2, 3, 4
8 besök senaste veckan (16056 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Bor du i Enköping? Pbz är ju inte så långt bort isåfall som jag är rätt säker på har 4wd mätning,.
Annars finns numera 2 företag med 4wd bänkar (rullande landsväg)
med duktig personal , (AG.s och svwat tuning)
(Min verkstad finns alltid tillgänglig om något skulle krångla och även gästrum om du skulle behöva övernatta)


men är den "färdigmappad" senast eller fick ni avbryta så pass tidigt att den inte han bli klar?? Är den så gott som färdig bör du ju kunna köra den en sväng på landsväg ä bara maila loggfil så nån tittar hur det ser ut. ?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Japp Enköping. Den är i princip färdigmappad men jag har ju plockat ut ena 400lph pumpen så vill göra en genomkörning så allt är ok. PBZ är ett alternativ, har ju även några i Dalarna som funkar, även JRM.

Landsvägen är jag för ängslig för att åka på även om jag har bra sträckor i närheten. Vill inte bli stående nånstans heller, i värsta fall.

Det löser sig på nåt vis, i allra värsta fall får jag logga lite på Gelleråsen och se, är ju mest en shakedown för min del.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



DW74 skrev:
super7 skrev:
DW74 skrev:
Jag hoppas få upp bilen i en bänk, hade helst åkt till Auto-Gruppen igen men resan ned är så lång att det kostar en rejäl slant extra. Får man dessutom problem i bänken är det en lång mental resa hem också...

Hej David.

Har du koll på om dessa Mitzu bilar går att bromsa bara på framaxeln och ha bakhjulen i luften
eller är det ett stort NO och pajjad mellandiff?


//Nisse


Jag tror att de riktigt gamla (1-3) eventuellt funkar att låsa mellandiffen med hylsa och ta ur drivaxlarna och då bromsa på bakaxel, men från 4 och nyare är det inget jag vet att nån hållit på med, alltid 4wd bänk.

Då kanske det är onödigt att chansa, hjälper en rallyåkare med insprutning och nu har han byggt ihop en ny motor med högre kompa.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Nu har jag startat och loggat lite bränsletryck och nu är skillnaden mindre. ca 330kPa på sensorn i bagaget och ca 46-47 PSI på manometer, den felmarginalen känns helt okej. Innan så körde jag bara pumpen på batteri och då får ju inte regulatorn nån vacuum/MAP.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



DW74 skrev:
Kopplat in givare för bränsletryck. Givaren sitter bak vid surgetanken, efter pump och filter.

Tanken med givaren är att kunna sätta varning om trycket försvinner.

Är det inte trycket framme vid fuel railen man vill ha koll på?

Så här ser det ut på rally Mitzun




//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
super7 skrev:
DW74 skrev:
Kopplat in givare för bränsletryck. Givaren sitter bak vid surgetanken, efter pump och filter.

Tanken med givaren är att kunna sätta varning om trycket försvinner.

Är det inte trycket framme vid fuel railen man vill ha koll på?

Så här ser det ut på rally Mitzun




//Nisse


Stämmer, det var uppe några inlägg sen. Givaren kommer att flyttas i senare skede.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Hade ut bilen och varmkörde samt ställde bränsletrycket lite, hade råkat peta upp det lite. När jag ställde in bilen igen noterade jag att det läckte nåt, det visade sig vara kylvatten (kör destillerat vatten + Motul MoCool) som läckte från avtappningspluggen på alukylaren.

Testade att skruva åt pluggen, då trillade en bit o-ring ut istället så det läckte mer. Nu är frågan - satt det en o-ring som tätning där från början eller har jag gjort en tankevurpa och flyttat den från OEM kylare? Ska jag bara sätta dit en ny eller ska jag ha en annan tätning typ gummibricka, alubricka eller sån bricka med gummitätning i? Det finns inget spår för nån o-ring utan det är platta ytor på både kylare och plastplugg.



_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Ska där sitta en O-ring, så brukar det vara ett utrymme för denna innan gängorna börjar. Dvs en ursvarvad del. O-ringen kan inte täta om man bara pressar den mot gängorna.

Finns det inget utrymme för O-ring, hade jag använt vanlig teflontejp på gängorna, alternativt Loctite 572.
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Tack!

Här syns det tydligt att ingen o-ring är tänkt att sitta där.




Då blir det en annan lösning.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



planbricka eller tejp.

är den plast?
jag hade nog fixat en aluplugg, men har inga belägg för min oro
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



finns det plats för en tredoring så är det klart bäst.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



MaZ skrev:
finns det plats för en tredoring så är det klart bäst.

thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Det blev en tredobricka som egentligen var för AN6 men det verkar funka fint.

Även flyttat fram bränsletryckgivaren till fuelrailen, och justerat in bränsletrycket så gott det går.

Bokade depåbox så på Lördag blir det lite shakedown så får vi se hur det går.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Det blev en blöt dag på Gelleråsen.

Sov som en kratta, gick upp fem och åkte mot Karlskoga.

Försökte starta bilen. Nope. Försökte mer. Nix. Drog till slut ur det lilla lilla batteriet och fick ställa på laddning.

Med ny kräm i Red Top-batteriet och nya HKS-tändstift startade den direkt.
Då var det dags för lunchrast.

Satte ned laddtryckstabellen till 1,4 bar max och rullade ut. Glömde kolla på huvudposteringen och kollade i backspegeln på första varvet, såg nåt som hade kunnat vara svartflagg. Hm.... Har nåt lossnat? Svängde in - nä det var en svartklädd teamchef som hängde ut.

Körde ett pass till och rullade runt i sakta mak, inget fäste alls, och AFR-värdet såg helgalet ut. Fjuttade runt utan boost en kvart och svängde in och tömde loggen. Lambdavärdet var galet det med. Vågade inte köra mer utan att sätta upp den i dynon igen. Planen är väl att göra om till modelled fuel istället för traditional i Link:en. Men jag är ändå sugen på att få all el nydragen på rätt sätt, skaffa en dash osv osv. Dämparna behöver renoveras, motorn skulle eventuellt behöva en genomgång för att kolla lager med mera.

Hursomhelst var det kul att komma iväg och se lite folk och bilar.


_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer EVO 6 -99 - Trackday/Timeattack
<<   1, 2, 3, 4
8 besök senaste veckan (16056 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande