Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer EVO 6 -99 - Trackday/Timeattack
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (16034 totalt)
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Nu har det äntligen (nästan) hänt nånting.

Jag har planerat att använda en Tial Q dump, och tänkte spara lite tid och energi genom att köpa färdiga rör mellan IC och insug istället för att tillverka. Lite dyrare, men inga problem tänkte jag. Spanade in Ross Sports 2,5" kitt och slog till på Black Friday-kampanj, sedan jag mailat och frågat ifall det skulle passa på min bil. De sitter ju på fel sida där borta på Brittiska Öarna, så ville försäkra mig om att det passade mellan insug och huvudbromscylindern, där det är rätt tight. Eftersom de svarade att det skulle passa blev det beställning, 3300:- med UPS hem till dörren.

Igår tänkte jag montera kitet, men direkt visade det sig att det inte fanns en chans att det skulle passa min bil...





Så det får bli tillbaka till ritbordet på den.

En bra nyhet är att mappning är inbokad! Jag lyckades vinna en heldag hos Autogruppen så nu har jag ett datum att sikta på. Den 14:e Mars är det tänkt att jag ska ned och köra bilen i bänken. I samma veva bestämde jag mig för att uppgradera GEMS:et till en Link G4+ PnP Ecu för att få ut så mycket som möjligt av mappningen. Nu blir det till att hetsa under vintern så bilen är klar till i Mars.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Verkar vara lite amerikansk bolt-on...

Såga och skarva lite bara

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



dom hade nog inte rättstyrda bilar i tankarna när dom bygge de där röret

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
GluffiS skrev:
Verkar vara lite amerikansk bolt-on... Såga och skarva lite bara


Mange K skrev:
dom hade nog inte rättstyrda bilar i tankarna när dom bygge de där röret


Ni har så rätt så. Det passar med all säkerhet bra på RHD och troligen även LHD Evo 7-9, men jag fick som sagt plocka fram bågsågen... bitarna räckte tillsammans med mina gamla rör till att bygga även från turbo till IC. Om jag nu hade kunnat svetsa aluminium själv.



Röret passar nu i ena änden iallafall. Andra änden blev lite för kort men det löser vi med lite silikonslang, och kanske genom att svetsa på en bortkapad bit i änden.



Mektips: hetsbeställ inte saker med telefonen från garaget, för du kommer garanterat komma på fler saker du behöver från samma leverantör senare. Så onödigt med multipla fraktkostnader... // Kapten Efterklok

Tial dump samt en Link G4+ PnP med extrahärvan för flera in/utgångar är också beställda, så nu har jag en GEMS-ecu samt kabel och licensdongel för evo 6 till salu om vill ha ett billigt ECU-alternativ. Jag funderar även på kammar. Jag har ju fjädrar och retainers från mitt Piper-kit så ett alternativ är ju att beställa bara ett set Piper-kammar som bättre lämpar sig för min setup än de Grp A kammar jag har. Jag kommer dock inte vilja lyfta toppen innan mappning, så det hänger isåfall på om det går att byta fjädrar utan att tappa ventilerna ned i loppen, eller finns det något smart sätt att undvika det förutom att trycksätta förbränningskammaren medans man byter fjädrar/retainers?

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Tryckluft i tändststiftshålet har jag hört folk kört med. Kanske plugga avgasröret oxo så du får lite tryck i systemet Vill minnas man tog och knackade sönder ett tändstift och svetsadepå en lämplig adapter eller så.



Kom igen, du lyfter toppen o byter på några timmar har jag hört på en sån där

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
GluffiS skrev:
Tryckluft i tändststiftshålet har jag hört folk kört med. Kanske plugga avgasröret oxo så du får lite tryck i systemet Vill minnas man tog och knackade sönder ett tändstift och svetsadepå en lämplig adapter eller så.

Kom igen, du lyfter toppen o byter på några timmar har jag hört på en sån där


Jo själva lyftandet är inget problem egentligen, men jag vill helst inte behöva plana toppen, toppdecka blocket och byta topplockspackning etc... även fast det smartaste egentligen vore att göra det innan mappningen, den här maskinen har ju gått mer än fem år och flera rejssäsonger nu. Men jag har ju ett block till som ska bli strokermaskin så småningom, och budgeten styr, hårt.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Ja eller så låter du allt vara som det är istortsett, köper skitmycket däck istället o kapar lite tider

Du har säkert 1-5 sekunder i chassit till o börja med

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
GluffiS skrev:
Ja eller så låter du allt vara som det är istortsett, köper skitmycket däck istället o kapar lite tider

Du har säkert 1-5 sekunder i chassit till o börja med


Säkraste sättet är väl förarcoachning med proffs samt däck, ja. Men just nu är det fokus på lite mer mos i maskin, blev ju frånåkt av Jimmys Subaru senast på Kinnekulle, så får det inte vara.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



DW74 skrev:
GluffiS skrev:
Ja eller så låter du allt vara som det är istortsett, köper skitmycket däck istället o kapar lite tider

Du har säkert 1-5 sekunder i chassit till o börja med


Säkraste sättet är väl förarcoachning med proffs samt däck, ja. Men just nu är det fokus på lite mer mos i maskin, blev ju frånåkt av Jimmys Subaru senast på Kinnekulle, så får det inte vara.


Du vinner inte på rakan

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Det går långsamt framåt. Sågandet är i princip klart, nu ska det bara svetsas lite. Luftfiltersidan är på plats, jag behöver bygga nåt som kan fixera filtret och röret/slangarna så det inte fladdrar runt och bryter. Det lär bli nån slags avskärmningslåda för filtret.



I veckan fick jag hem min nya ECU, en Link G4+ PnP för evo 4-8 med tillhörande expansionskabel och även en canbus-expansion så jag i framtiden kan köra en dash/logger om tillfälle ges.



Det har även beställts lite prylar för bränslesystemet. Jag hade tänkt köra min Deatschwerks 320 pump med OEM ledningar men det räcker vad jag förstått bara till knappt 500whp plus att fuel starvation är ett vanligt problem på evo-modellerna. Tack vare Auto-Gruppen som kliver in och blir min första samarbetspartner för 2019 är nu en stor del av bränslesystemet på väg tillsammans med ett par BC kamaxlar. Mer om det när grejerna anländer.

Tiden fram till mappning börjar kännas knapp nu, så nu gäller det att få ihop allt och starta upp innan Mars. Går allting bra vid mappning är planen att hinna ut och testköra innan den 10:e Maj då Nordic Timeattack drar igång med tävling #1 på Rudskogen.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
I helgen tänkte jag byta ventilfjädrar och kammar. Allt gick bra tills jag tittade på de fjädrar jag hade låg från rallymotorn. Jag insåg att jag måste mäta upp dem för att veta vad det är för fjädrar, för de ser inte annorlunda ut mot de som sitter i toppen nu, och de har inga märkningar. Retainerbrickorna ser ut som OEM och är klart magnetiska, så de lär inte vara i titan.

Jag är inte tillräckligt kunnig och har inte verktyg att lära mig mäta fjädrarna. Plånboken vred sig i protest men nu är ett kitt med fjädrar och titanretainers beställda ändå.



På det lyckades jag inte trycksätta cylindrarna på ett bra sätt så det blev stopp för verkstadsaktiviteter för denna gång. Skam den som ger sig, på grund av ett obligatoriskt jobbmöte på det datum som bilen skulle mappas så bokades mappningen om till i April. Det var trots allt välkommet med mera tid.



Så fort fjädrar och kammar är ihop ska bilen trailas hem till mitt eget garage där jag kommer försöka bygga ihop bränslesystemet innan mappning. Hinner jag inte så får det bli att mappa med nuvarande setup, men då kommer ledningarna begränsa effektuttaget.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



Ett tips som jag inte provat själv men bekanta med bra resultat är att peta in ett lämpligt snöre genom tändstiftshålet innan kolven är i topp och sedan bara vrida runt motorn tills det trycker på mot ventilen.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



Ett tips som jag inte provat själv men bekanta med bra resultat är att peta in ett lämpligt snöre genom tändstiftshålet innan kolven är i topp och sedan bara vrida runt motorn tills det trycker på mot ventilen.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Det gick bra med tryckluften till slut. Jag hade fel teknik, och glömt att man måste knacka på brickorna för att få knastren att lossa lite innan man försöker trycka ihop fjädrarna.

Nya fjädrar från Manley med Titanbrickor, samt GSC tätningar monterat. Kammarna från BC är även monterade tillsammans med Piper-kamdreven från min andra motor.



Nu är det finanskris i bilbyggandet så jag får se om jag kan få ihop nåt bränslesystem innan mappningen. Det som fattas är en massa AN-kopplingar samt fästen för slang, en till bränslepump, och el för pumparna. Får jag inte ihop det i tid så kommer jag köra med nuvarande setup med enbart en Deatschwerks 320 pump i tanken och se hur långt det räcker effektmässigt.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Det beställdes grejer till bränslesystem. Det glömdes grejer. Det beställdes igen. Repetera. Jag monterade bränsleslang. Med hjälp av min far bestämdes vart prylarna skulle sitta. Fuelrail med BTR och FPD och bränsletrycksmätare monterades.



Enda chansen att bli klar var att ställa den på trailern och köra den till mitt eget garage. Lite mindre plats men skönt att kunna göra grejer utan en och en halv timmes enkel resväg.




Jag kämpade med bilen in i det sista men när jag skulle åka mot Auto-Gruppen runt 03:00 på natten och vid klockan 21:00 fortfarande låg och försökte få returen från surgetanken till oem-tanken tät, med långa kablar liggandes i kupén och massa små irriterande problem fick jag till slut höra av mig och skjuta på mappningen. Det var verkligen en lättnad att göra det. Nu ska jag i lagom takt se till att allting lirar som det ska innan vi bokar upp ett nytt tillfälle.


_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Vart hittar jag 3/8" UNF? I mitt grenrör har nån satt uttag för avgastemp. Tyvärr har de använt nåt som inte är NPT, så inga pluggar eller skruvar jag har passar. Det skulle kunna vara BSP också men jag tror den är rak.

I övrigt så velar jag om vart jag ska ta styrström till bränslepumpsreläna ifrån. Just nu lutar det åt att tjyva från OEM-pumpens matning, är det dumt?

Jag skulle gärna ha uppgraderat tändsystemet till coil on plug med R35 eller VAG-spolar också, men det får nog kanske vänta till senare.

Att ta mig till Norge på första deltävlingen känns mer och mer avlägset just nu.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Jag tappade verkligen musten när jag inte var i närheten av klar. På Fredag är första deltävlingen, men jag har ingen möjlighet att åka. Det kändes så nära att jag kunde bli klar men i verkligheten var det massa små saker kvar att fixa, vilket känns både otroligt frustrerande och samtidigt lite skönt att jag drog lite i nödbromsen till slut. Gelleråsen är andra helgen i Juni, men den hänger också lite löst nu, eftersom jag skulle vilja ha dit en Etanolgivare och andra tändspolar innan mappning, och det där med att aldrig ha några pengar över börjar bli lite tråkigt.

Pysslar lite smått i garaget ändå, har testkört bränslesystemet. Det blev kopplat via en knapp på instrumentbrädan så att tändningen bryter styrströmmen till reläna, men jag även manuellt kan bryta dem.

Uttaget för EGT i grenröret visade sig vara 1/8 NPT, vilket jag nu efter stor förvirring har lärt mig inte har något med 1/8" att göra, så nu är det fixat.

Nu när jag har bränslegrejer i bagaget så krävs det att luckan kan öppnas utifrån vid eventuell brand, så originallåset åkte bort och ett par Aerocatch installerades.



Det sista innan uppstart teoretiskt kan ske är att dra en slang mellan insugsrör och oljecatchtanken, och jag saknar en nippel att skruva i. Catchen jag har är troligen utan någon avskiljning inuti, så den ska bytas ut nån gång, men det får duga för uppstart.


_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Orginal tändspolar på evosar är inget vidare.
Orsakar ofta skador på trimmade evos pga vek gnista.
Byt till eftermarknads, körde själv spark tech på min.

Hade massa problem med min som försvann direkt efter byte.
Har hjälpt flera med samma problem.

_________________
Göran Svensson
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Då var det dags för en liten uppdatering igen. Jag installerade en etanol-sensor, men fick aldrig tummen ur med att koppla in tändspolarna - tänkte att jag skulle ta med dem till mappningen så vi kunde koppla in dem ifall det skulle visa sig behövas.

I Måndags kom jag äntligen iväg till Auto-Gruppen i Mellerud för att få bilen mappad. Jag hade haft bort downpipe för att täta oljereturen mot tråget, och visst var det tätt mot tråget... däremot började det läcka uppe vid turbon istället...små små droppar... ...planen fick bli att fylla på olja efterhand...



Nader och Andreas satte upp bilen i bänken och jobbade på. När första genomkörningen av mappen var klar visade siffrorna 477. Som väntat skulle spridarna på vara det som satte begränsningen... men jag var väldigt nöjd ändå. Nader fortsatte att putsa på mappen och till slut visade bänken 553 (jag är inte säker på om den visade effekt på rullarna eller beräknad motoreffekt, men det viktiga för mig var inte vad toppsiffrorna skulle bli utan istället att få körbarhet och tillförlitlighet). Jag är väldigt nöjd med resultatet! Nader och Andreas på Auto-Gruppen är väldigt kunniga och serviceinriktade, och jag kommer definitivt åka tillbaka med bilen igen.



Med detta avklarat kan jag nu fokusera på att göra bilen race-ready. Det finns fortfarande en hel del att lösa och budgeten är nu katastrofalt dålig, så vi får se om det blir nåt köra i år.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Pysslar på i sakta mak för mig själv i garaget. Bland annat måste följande fixas innan Augusti är slut:

* Täta oljereturen, igen.
* Montera ny burstoppning istället för rörisolering
* Montera sidokjolarna
* Montera oljetrycksgivare och koppla in i ECUn
* Byta bränslepump
* Ändra lite dragning av bränsleledningarna under bilen
* Montera bränsletrycksgivare och koppla till ECUn
* Montera brandvägg mot bagaget
* Hitta felet på blinkerssystemet och åtgärda det

Håller just nu på med att montera sidokjolarna som bara är bockade profiler i plåt. Har monterat dem i originalhål uppe i tröskeln och funderar nu på bäst sätt att fästa dem under bilen.




Fick en gammal ESAB Miggy 125 som det tydligen ska vara nåt fel på trådmatningen i, tänkte att jag kan ju iaf göra ett försök att laga den och lyckas jag inte har jag ju åtminstone fått den gratis. Jag får se hur jag gör, det verkar gå att byta till nyare slangpaket med en adapter, men det kostar ju en slang och det kanske är bättre att köpa en billig ny maskin istället.


[/img]

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Eftersom jag har tummen mitt i handen tänkte jag att jag skulle ge upp och beställa plåtar till bakre brandvägg ändå... Ross Sport hade ju kampanj på Carbing... så jag slog till.

Ett par väldigt fina plåtar i svarteloxerad alu kom till slut med UPS. De behövdes dock kapas ur för buren. Jag har fått till det hyfsat men det blir ju definitivt inte tätt alls? Vad ska man använda för att täta?



Det är två veckor kvar tills sista tävlingshelgen, och jag vill verkligen komma ut i år.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer EVO 6 -99 - Trackday/Timeattack
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (16034 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande