Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza GT '98 - Alfons
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (5017 totalt)
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Dags för en tråd för min tredje Impreza (andra tråden här dock).

Dagens läge:




Lite (för mycket) bakgrund:
Fastnade för Impreza som 12-åring och blev helt såld.
Köpte min första impreza som 20-åring, det blev en 99as GT. Den tog även min ban-oskuld på Sala racing park.
Som tolvåring var det dock en s.k. blobeye som fick mig att fastna, därför köpte jag två år senare en WRX STi PSE (2004)
Den har jag kvar än, och har provat på ett antal konbaneträffar med subaruklubben, en challenge på lunda, en körning på sviestad, fem varv på ringen och en körning på mantorp.

Jag tror att jag gjort den relativt vanliga resan.
Börjat med en relativt snabb standardbil, fastnat för banåkning, börjat modifiera bilen så den blir snabbare, totalt missat poängen med att köra mer än skruva, lessnat lite, skruvat lite mer, kört lite, insett att man börjat med fel bil...

STi'n har lite för högt värde som fin bil för att jag ska känna mig helt bekväm med att slänga runt den på bana allt för mycket och värdet stiger inte i takt med modifikationerna.

I vintras fick jag nog av att vara rädd om STi'n och inte vilja köra vinter med den så jag kompletterade med en GT från 1998.
Tanken blev först att bara ha GTn som den var och köra med den på vintern eller sommaren för att kunna leka på grusvägar.


Sedan blev det "ska bara", därav: Alfons!

Bilen

Som titeln antyder är det en Impreza GT från 1998
Det är den smått jobbiga fas 1,5an tyvärr. Ett mellanting på olika sätt mellan äldre prylar och nyare prylar.

-Tidigare ägare har rasat lådan så det sitter en från en nyare impreza, men fortfarande 5-petat och känd som "skör"
-Han har även bemödat sig med att rostlaga bilen för några år sedan och lacka om den, kul! Jag räknar därmed att slippa den värsta rostproblematiken.
-Motorn är bytt till en från en Legacy turbo. Det innebär closed deck block, kul om man någonsin ska börja ladda på ordentligt (NEJ ERIK!) och oljekylda kolvar men även sämre toppar ( )
-Bilen har frontmatad IC, det har ju sina fördelar men jag hade personligen hellre haft original IC. Inte värt mödan att återställa med kapad front osv. dock.



Första tanken var som sagt en vinter- och grusvägsbil men när jag körde den kände jag ju charmen av att inte behöva vara så rädd om den.
Dessutom kan man pressa hårdare utan att det går så fort. Det känns som att jag är mindre begränsning än i den snabbare STi'n, det känns "snabbare" på sitt sätt.
Sedan har diverse saker hänt på hemmafronten så STi'n kommer nog försvinna i förmån för kåk. Vilket betyder att jag behöver göra denna lite mer lämpad för en konbanekörning då och då eller kanske en trackday.

Målet för bilen är att ha kul, kul är viktigare än snabb. Så kul effektkurva är viktigare än hög effekt, rolig väghållning viktigare än att det blir snabbt etc etc.

Då började tankarna...

"Men om jag bara uppgraderar..."
(Här kommer dröm-/attgöralistan)



... bromsarna
1998 var sista året med de dåliga glidkolvsoken fram, dock prutade jag med att jag ska få plocka loss 4-kolvsoken från en annan bil
Detta ska kompletteras med bra belägg (ferodo någonting eller CL RC5+ som jag provat tidigare)
293mm skivor med fyrkolvsok, vettig bromsvätska och vettiga belägg borde funka bra på en inte allt för tung bil.

... växellådan
Subarus fempetade låda är ju inte känd för att vara hållbar. Dessutom har den sexpetade lådan lite roligare utväxling. Kul på 1-4 och lite mer transport på 5-6
Dessutom går det ju att få tillbaka en slant på befintlig låda om jag byter innan ras

... Topparna

Topparna från legacymotorn är kända för att slamra (vilket mina gör, ordentligt, det startar vid ca 10-30 sekunder efter start och pågår till arbetstemp)
Jag prutade med "rätt" toppar till bilen så man slipper vipporna och de udda hydrauliska slammerlyftarna. "Rätt" toppar sägs dessutom flöda något bättre och trivas bättre med lite varv
Ska ändå byta kamremssats så jag tänkte att jag klämmer in detta i samma veva.
Blir nog att beställa hem kam- och vevaxeltätningar inför det jobbet.

... Sprutet
Original sprut går inte att mappa eller logga. Dessutom går den lite ojämnt ibland, jag misstänker LMM eller lambdasond.
LMM kostar 250-300 pund, lambdasond kostar 150 pund.
Vad gör man då?
Man beställer hem ett link G4+ pnp-sprut så klart!
Sprutet ligger hemma, men installation etc kvarstår.
Bredbandslambda och 3bar mapsensor har jag på lager.

Pnp-sprut var ganska billigt till denna bil och japtuning fixade 5% rabatt, då var jag ju tvungen, så klart.


... Avgassystemet
Just nu sitter original DP med ett dåligt inpassat catback på. Avgassystemet är bilens lägsta punkt, vilket känns onödigt.
Tanken är att byta till 3" DP, köra med dubbla kissar (slippa bekymmer vid bes) samt installera en elektrisk cutout innan kissarna.

Nuvarande catback till höger:

Den är lite för tyst i nuläget men det är bra på sitt sätt.
Kommer väl bli lite mer högljutt med 3" DP.

... Bränslesystemet
Sidmatade spridare gör ju ingen glad.
Tanken är att gå över till sprit och hitta större spridare som passar nu är svårt. Vill kunna kalla bilen miljöbil och etanolen är ju ett extra knackskydd om det blir en taskig gatmappning av mig.
Kommer nog sluta med nya fuel rails, PTFE-slangar, flexfuelsensor och toppmatade spridare.
>600-650cc tänker jag borde räcka för turbon, kan dock sluta med att jag snor 1000cc-spridarna från STi'n
Framtiden kan även innehålla en catchtank om det visar sig att den här börjar suga luft när man svänger och har under halvtank likt STi'n.

... Interiören.
Stereon är redan urplockad. Men ska fixa lite mer rallyinspirerad inredning för knappar/vred/mätare.
Charmig vore om jag kunde fixa en stor varvräknare, samt digital hastighet. Vill dock bevara mil/trippmätare vilket ställer till det. Finns det något sånt som går att programmera upp till 20500 mil?
En knocklink ska monteras (om den funkar, fick den för en öl)
Bredbandslambda kommer installeras för sprutets skull. Sedan får vi se om det blir laddtryck, oljetemp och oljetryck också.
Senare är tanken att den ska få en sittastill-stol, gäller att hitta en som passar mig och som man får att lira med original bälte. Förslag är varmt välkomna!
Bur är också ett framtida önskemål.

... Väghållningen
Tidigare känsla för fynd har gjort att jag sitter på en uppsättning fjäderben från sellholm. Enligt säljaren här på rejsa skulle de vara shimsade för asfalt och nyrenoverade. Tanken var då att sätta benen på min STi.
Sellholm fick i uppgift att granska och testa dom. Sanningen var en annan än säljarens uppgifter. Grusshimsade och ungefär mitt emellan nytt och slut var omdömet från Sellholm. Det har ju gått ett par år så det är ingen idé att klaga, jag prutade ner dom ganska bra och får nytta av dom nu
De är inte rekommenderade för asfalt, men lär ändå vara bättre än original fjäderben.
[img]https://i.imgur.com/p3QvvIq.jpg?1[/img]
Har även whiteline-topplagringar på lager, med offset för ökad camber/caster. Kommer nog nyttjas här.
I sinom tid kommer jag väl vilja ha nya bussningar runt om också.

Sedan hoppas jag att jag kan få in mina 17" BBS-fälgar med Cup 2or på. Dock är denna bil inte känd för generösa hjulhus så vi får se.

(Bild på fälgarna, cup2orna kom senare)


Vad jag ska ge fan i!
Jag ska inte börja jaga massa effekt!
Original turbo ska jag försöka behålla. Det är en TD04L-13T
En riktig liten plutt, men den kickar igång kring 3000rpm (beroende på växel, femman så är det väl säkert kring 2600) och levererar ett klent men brett register.
Att behålla den innebär låg risk för maskinen och en billig turbo att renovera om den rasar (utbyteskärna från ebay kostar dryga tusenlappen).
Men främst, bilen börjar inte gå sådär onödigt fort så jag känner mig som den enda bromsklossen i ekipaget.


Så...
Det har bevisligen gått sådär att nöja sig och bara köra
Men jag har åtminstone i mitt huvud kunnat motivera en del av tankarna.

Åsikter och tips är varmt välkomna.


Detta projekt kommer verkligen inte gå i någon rasande fart utan det blir nog rätt händelsefattigt.

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41531

Forumägare
Forumägare

Uppgraderingsdjävulen är en ful en hehe. Men din lista ser ju ganska rimlig ut. Se till att maxa allt du kan i kurvorna på bana så har du lika kul. På rakorna finns det alltid någon som är snabbare vad man än gör typ...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Uppgraderingsdjävulen är en ful en hehe. Men din lista ser ju ganska rimlig ut. Se till att maxa allt du kan i kurvorna på bana så har du lika kul. På rakorna finns det alltid någon som är snabbare vad man än gör typ...


Ja den är ju det, klassisk fälla!

Lär väl inte bli maxat i kurvorna heller då bilen kommer vara en kompromiss, främst med avseende på fjädringen. För hög och mjuk för riktig bankörning, men inte värre än den original GT jag tog "oskulden" med och det var ju kul då, så varför inte nu?
Den stora flaskhalsen kommer ändå sitta bakom ratten så det lär gå att hämta en del även med icke-optimala prylar



Började pilla lite idag för att försöka låna ett fäste från bilen, men inser att motorn ganska snart åker ur. Det blir så mycket lättare att jobba då med så många saker.

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41531

Forumägare
Forumägare

Hur fort det går i svängarna i km/t är inte det centrala, utan att maxa så långt man kan utifrån materialet. Även en Renault Twingo RS är oerhört underhållande när man ligger precis på allt som det går i startkurvan på Mantorp. Liksom bara för att ta ett exempel Materialet sätter ofta mindre begränsningar i skoj än vad folk tror. Även om det blir fikarast varje gång längs långrakan då i och för sig... Men vi är alla olika Det med marginal sämsta att köra timeattack med både Citroën C1 och Twingon som jag gjorde var att de var jävligt trista långfärdsbilar till och från banan.


Oooops, sorry för predikandet Hursomhelst, du kommer ha skitkul både på bana, gata och is med den där Det är ju dessutom en riktigt kompetent bil!

_________________
Magnus Thomé
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Kul Erik, kommer bli skita bra det där ska du se och vist går det att ha en bra setup för bana även på gata i fjädring, tok hårt går sällan fort på bana

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Efter att ha haft en 97 en 98 och en 99a alla tre GT.

Så bara älskar jag dessa bilar.


Allt förutom när de ska tankas.

Jag har haft dem som rena gat/bruks/bus åk.

E85 konvertering, sportavgas. Uppställt ladd så har dem lämnat 200 whp i bänk hos ag. S

Men drar ca 1,5-1,6 på gatåka till å från jobbet. Jätteroliga på gata med r-däck och sänksats plus hårdare dämpare.

Men testade på bana,å man blir ju lite skadad av att ha kört formelbil några år. Men det kändes ungefär lika upohetsande som att åka famljebussen. Det krängde, den var slö som faan. Bara understyrde och överstyrde något jävulkst. Trots att den känns helt underbar på landsväg.

Åka 3-4 varv för att flickvännen skulle få testa åka på bana sen åkte jag in i depå och ställde bilen. Att stå i kön till hambugrgervagnen var mer underhållande än att köra GT på bana




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur fort det går i svängarna i km/t är inte det centrala, utan att maxa så långt man kan utifrån materialet. Även en Renault Twingo RS är oerhört underhållande när man ligger precis på allt som det går i startkurvan på Mantorp. Liksom bara för att ta ett exempel Materialet sätter ofta mindre begränsningar i skoj än vad folk tror. Även om det blir fikarast varje gång längs långrakan då i och för sig... Men vi är alla olika Det med marginal sämsta att köra timeattack med både Citroën C1 och Twingon som jag gjorde var att de var jävligt trista långfärdsbilar till och från banan.


Oooops, sorry för predikandet Hursomhelst, du kommer ha skitkul både på bana, gata och is med den där Det är ju dessutom en riktigt kompetent bil!


Fikarasten på rakan är säkert bra till att samla tankarna och överanalysera vad man gjort fel
Hehe, ja någon långfärdsbil är kanske inte C1, twingo eller impreza.
Fast det är ju iofs in GT (= Grant turismo = långfärdsbil? )


Fricke.w skrev:
Kul Erik, kommer bli skita bra det där ska du se och vist går det att ha en bra setup för bana även på gata i fjädring, tok hårt går sällan fort på bana


Dämpningen i sig är säkert ljusår bättre än det som sitter på nu.
Glömde nämna det, men det är STi-fjäderben med lätt kapade sänkfjädrar
Men att bilen kommer bli lite högre än nu (tänker mig motsvarande originalhöjd) är kanske inte optimalt. I stil med min första impreza:

Tanken är då att slippa bråka fram och tillbaka säsongsvis med olika höjder och så (vinterkörning på småvägar ) och då sabba ev.hjulintsällning á tusenlappen på lokala firman

knotan skrev:
Efter att ha haft en 97 en 98 och en 99a alla tre GT.

Så bara älskar jag dessa bilar.


Allt förutom när de ska tankas.

Jag har haft dem som rena gat/bruks/bus åk.

E85 konvertering, sportavgas. Uppställt ladd så har dem lämnat 200 whp i bänk hos ag. S

Men drar ca 1,5-1,6 på gatåka till å från jobbet. Jätteroliga på gata med r-däck och sänksats plus hårdare dämpare.

Men testade på bana,å man blir ju lite skadad av att ha kört formelbil några år. Men det kändes ungefär lika upohetsande som att åka famljebussen. Det krängde, den var slö som faan. Bara understyrde och överstyrde något jävulkst. Trots att den känns helt underbar på landsväg.

Åka 3-4 varv för att flickvännen skulle få testa åka på bana sen åkte jag in i depå och ställde bilen. Att stå i kön till hambugrgervagnen var mer underhållande än att köra GT på bana





Ja det är ju kul. Förbrukningen är sådär, men då känns det bättre att konvertera till etanol så man tankar för 10,xx istället för 16,xx även om man får göra det oftare. Jag är stundtals lättlurad

200whp är inte fyskam där. STi'n har förvisso 310whp, men den har jag ju konstaterat är onödigt snabb för mina ändamål.

Ja det lär ju inte gå att jämföra med formelbil, men för min del blir det huvudsakligen konbana. Min närhet till Gröndal gör ju att ett varv eller två där inte är omöjligt, men den banan är ju också ganska imprezavänlig

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41531

Forumägare
Forumägare

Shysst att bo nära Gröndal, håller ju på att bli en lång bana

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Shysst att bo nära Gröndal, håller ju på att bli en lång bana


Ja det är inte fy skam
Har blivit några varv där, dock främst utan stödhjul (MC)
Som lång bana debatteras ju den tänkta sträckningen om för tighta kurvor, så vi får se hur det slutar, men med lite tur passar den min bil

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det var ju på mantorp jag körde kanske ska tilläggas. inte optimal bana för så lite effekt och 4wd hehe.

Faktum är att kompisen ungefär Sammtidigt som Jag köpte min 98a köpte en typ 10 år nyare STI som var bänkad till ca 100 hästar mer, om jag minns rätt hos jrm.

Den var inte en millimeter snabbare än min GT.
Låg vi jämsides och drog på så kom han aldrig mer än max en billängd eller en halv till varvstopp på bådas bilar.

Han sålde den och köpte en nyare m3a istället.hahaha


Det är bra ork i GT motorerna med bara sportavgas, progressiv btr och ny soopapump. (allt som behövts på mina för att dem ska gå helt perfekt på e85. Går lite fett på mellanregister men inte så att det stör, men syns när man loggar bredband i bänken.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
knotan skrev:
Ja det var ju på mantorp jag körde kanske ska tilläggas. inte optimal bana för så lite effekt och 4wd hehe.

Faktum är att kompisen ungefär Sammtidigt som Jag köpte min 98a köpte en typ 10 år nyare STI som var bänkad till ca 100 hästar mer, om jag minns rätt hos jrm.

Den var inte en millimeter snabbare än min GT.
Låg vi jämsides och drog på så kom han aldrig mer än max en billängd eller en halv till varvstopp på bådas bilar.

Han sålde den och köpte en nyare m3a istället.hahaha


Det är bra ork i GT motorerna med bara sportavgas, progressiv btr och ny soopapump. (allt som behövts på mina för att dem ska gå helt perfekt på e85. Går lite fett på mellanregister men inte så att det stör, men syns när man loggar bredband i bänken.


Ja mantorp är väl den bana i Sverige jag vet som är mest fel för en Impreza :P
De tjänar en del på sin låga vikt. Både i riktig prestanda och upplevd.

Men blir nytt sprut och mappning för etanolen, dels för att jag gillar det pysslet (ibland åtminstone ) men sen har jag ju de flesta delarna redan.

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det är nog så.
Ska man mestadels åka på fullast som på bana är nog sprut väldigt bra annars är nog risken att det går både magert och fett omvartannat och säkerligen ligger tändningen fel för det vilket riskerar att sluta i smälta kolvar.

För bruksvärdet och tillförlitlighet vid dagligt åka till jobbet däremot, är orginal rätt skönt. Inga konstigheter liksom. Brukar sluta med att det spårar ur lite så snart man börjar. Ny turbo. Nytt sprut. Ny koppling hårdare fjädring. Ut med inredning. Osv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
knotan skrev:
Ja det är nog så.
Ska man mestadels åka på fullast som på bana är nog sprut väldigt bra annars är nog risken att det går både magert och fett omvartannat och säkerligen ligger tändningen fel för det vilket riskerar att sluta i smälta kolvar.

För bruksvärdet och tillförlitlighet vid dagligt åka till jobbet däremot, är orginal rätt skönt. Inga konstigheter liksom. Brukar sluta med att det spårar ur lite så snart man börjar. Ny turbo. Nytt sprut. Ny koppling hårdare fjädring. Ut med inredning. Osv


Hehe, därav "Alfons"

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Så efter en del svordomar så var motorn ur.

Egentligen inget spännande i sig men jag bjuder på en bild.


Ser inte så märkvärdigt ut, men blir lättare att meka med diverse saker så här


Där ser man att ena motorkudden är död, och växellådskudden var bra mjuk den också
Kommer sluta med att min STi får tillbaka originalkuddarna så hamnar mina cuscofästen i denna bil istället.

Tyvärr råkade jag komma åt AC-kondensorn, så det är väl bara att leta en ny
Misstänker att de är "omöjliga" att laga, är röranslutningen som det läcker i.

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det är inte något omöjligt. Har kapat svetsat å lagat på flera bilar.

Vet inte hur högt tryck det är där fram men jag har provtryckt med max på kompressorn i garaget dvs typ 8kilo är det tätt vid 8bar å såpvatten så verkar det vara tätt nog. Det har fungerat för mig

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
knotan skrev:
Det är inte något omöjligt. Har kapat svetsat å lagat på flera bilar.

Vet inte hur högt tryck det är där fram men jag har provtryckt med max på kompressorn i garaget dvs typ 8kilo är det tätt vid 8bar å såpvatten så verkar det vara tätt nog. Det har fungerat för mig


TIG som gäller då eller?

"onormalt högt tryck" enligt manual är 28 bar

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja aluminium går ju inte svetsa på så många andra vis än tig. Iallafall inte när det på något vis ska vara kontrollerat och behöver vara tätt.

Är det tätt vid 8 bar och håller tryck över natten. Då är det vanligen tätt.

Har svårt att se att det faktiskt är uppåt 28 bar. Möjligen under extrema förhållanden.

Det är klart kan man trycka högre på något vis så kan man väll göra det men i mina ögon klarar inte en sliten (från skroten) kondensor så höga tryck. Därför jag inte tror det är så högt under drift

Hur som helst har jag kapat och svetsat flera både kondensatorer. Satt dit egna an gängor gjort egna rör kopplingar mm osv nödlösningar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
knotan skrev:
Ja aluminium går ju inte svetsa på så många andra vis än tig. Iallafall inte när det på något vis ska vara kontrollerat och behöver vara tätt.

Är det tätt vid 8 bar och håller tryck över natten. Då är det vanligen tätt.

Har svårt att se att det faktiskt är uppåt 28 bar. Möjligen under extrema förhållanden.

Det är klart kan man trycka högre på något vis så kan man väll göra det men i mina ögon klarar inte en sliten (från skroten) kondensor så höga tryck. Därför jag inte tror det är så högt under drift

Hur som helst har jag kapat och svetsat flera både kondensatorer. Satt dit egna an gängor gjort egna rör kopplingar mm osv nödlösningar


Bara att kalla in kusinen med TIG då thumbs up

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Kommit lite längre men två bekymmer i min planering...


Det råder tveksamhet kring om topparna jag har på lager lirar med kolvarna i motorn, vilket kan bli dyrt och knöligt om man chansar

Så det finns några alternativ.
- Riva och bygga med kolvar jag vet funkar, men då kan man ju passa på med stöddigare stakar osv. Riskerar att spåra och bli dyrt. Sedan är det tidskrävande och jag har aldrig byggt en motor förr.
- Byta botten och köra med de toppar jag har. Kostar pengar och köper jag inte exakt "rätt" vet jag ju inte om det kan bli samma problem med kolvarna där.
- Låta den vara och köra så länge den håller.


Lutar åt det sistnämnda



Men kamremmen ska bytas oavsett, där uppstod dock problemet med att det är den gamla sortens spännare som är restad från min vanliga leverantör i 4-6 veckor


Tråkigt värre tycker jag

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Har Jag missat något kanske, men är det något fel på motorn?
Om inte, bara montera tillbaka och köra ju. Om du inte ska höja effekten (utöver basic första uppgradering liksom)

Gällande spännaren den vet jag inget om. Men lär väll finnas att köpa på typ hur många olika ställen som helst så länge det är std grejor?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
knotan skrev:
Har Jag missat något kanske, men är det något fel på motorn?
Om inte, bara montera tillbaka och köra ju. Om du inte ska höja effekten (utöver basic första uppgradering liksom)

Gällande spännaren den vet jag inget om. Men lär väll finnas att köpa på typ hur många olika ställen som helst så länge det är std grejor?


De flesta kiten verkar vara utan spännaren, men tydligen går det att bygga om med enkla medel så man kan köra med nyare spännaren. Tydligen med grejer jag har på lager dessutom (köpte ett block med spontan öppen vevhusvent för en hundring för några år sedan ).

De gamla topparna slamrar som dårar när bilen är ljummen, och sägs dessutom inte vara lika bekväma med varv samt flöda sämre, så när jag hade andra toppar på lager hade jag tänkt byta. Men den planen skrotas

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza GT '98 - Alfons
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (5017 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande