Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Spårval Gelleråsen - PSC-träffen (splittad tråd) | 1, 2 >> 9481 besök totalt |
http://web1.vattnet.com/psc/GSW_Gell
...fick lite hjälp med spårvalen senare. EDIT: har fixat lite bättre upplösning. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Har du någon känsla för hur pass korrekt absolutvärdet är? Jag trodde tempen skulle vara högre på däcken trots avkylningsvarv. Ett varv på Gellersåsen. Tips mottages tacksamt på hur jag kan bli bättre förare. _________________ /Klas Pihl |
||||||
Det såg väl ganska så bra ut men det går ju säkert alltid att förbättra Jag tyckte att du borde köra lite närmare curbsen. Tex. genom trösen så kunde du vart närmare curbsen på höger sida och därmed kunnat börja gasa lite tidigare och snudat curbsen på vänster sida i utgången. Sen genom esset verkar du ha stoora utrymmen till båda sidorna.. Utnyttja lutningen på banan lite mer. Sen så verkar du även kunna börja gasa lite tidigare ut ut depåkurvan, eftersom du höll till höger hela tiden(syftar INTE på första gången man åker med genom depåkurvan då du kör om en 205:a). Gasa lite tidigare och utnyttja hela banans bredd OBS! Är ingen självutnämnd instruktör eller nått men så hade jag kört iallafall _________________ Rachid Rachid |
||||||
klasNSX >> har du mer material från banan? Jag släppte förbi dig och elisen i ejes en gång, skulle vara kul om det var filmat så man fick se sin framfart genom esset och möjligen även trösen. Även om ni gick om fort när ni kom ifatt, kände att det inte var någon idé att göra något annat än att blinka in
_________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||||||
Har fixat en film med ngt bättre upplösning än den förra:
http://web1.vattnet.com/psc/GSW_Gell _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Vyn luras något, jag påstår att jag klipper kurbsen både i apex och utgång på Trösen. I Esset borde jag nog ta det gröna spåret för att kunna gasa tidigt ut mot Ejes. Även i Ejes upplever jag att det gröna spåret är effektivast. Det tråkiga är att jag varvar ur 2:an en bra bit innan hårnålen. Depåkurvan är mörker. Den är så stor att jag åker vilse i den. Fick aldrig till den under något varv. Skulle gissa att en bra utgångshastighet ur Depåkurvan och gudabenådad växlingsteknik innan hårnålen skulle göra mig snabbare. Fantastiskt bra med kamera i bilen så man verkligen kan titta i lugn och ro hur man kört och hur man borde kört.
Det erbjudandet tar jag gärna
Jag fyllde ett 60-min band med banåka. Vet du vilket av passen jag kan titta efter din bil på? Jag filmade ett kort pass innan lunch och 3 pass efter lunch. Hur ser din bil ut och är det något annat som kan hjälpa till att hitta den på bandet? _________________ /Klas Pihl |
||||||
Det håller jag med om! För att få till den krävs nog en del träning Fick inte heller till den 100% nån gång.. _________________ Rachid Rachid |
||||||
Jag har spanat igenom bandet nu och tyvärr har din bil inte fastnat. Måste varit under de 2 pass som jag inte filmade. _________________ /Klas Pihl |
||||||
Jag filmade i ca 1.5 timma så ni alla är säkert med på någon filmsnutt. Jag har bara lagt ner filmen på min hårddiskvideo, inte datorn ännu. Om någon är intresserad och har ett fett band hemma så kan jag säkert lägga upp hela filmen.
_________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||||
Kom på en lite annorlunda linje som Blyberg trummade in inför depåkurvan. Den var ännu längre till höger än det blå spåret i https://rejsa.nu/bana_info.asp?gelle
Mellan 25 och 26 påpekade Blyberg vikten av att "sätta" bilen först och att "bryta över den" (mitt ordval) ungefär vid 26 för att mer eller mindre kunna forcera in den till apex (28) under mellangas. Sen var det plattan i mattan , fixade apex ungefär vid 28 (utan att behövt göra 27) och vid 29 hade man ju alldeles för mycket bana kvar! Det är ju så Magnus banskisser är ritade, men varför är det så? Jag har ju en anmärkningsvärt kraftlös bil i detta sällskap, men jag tyckte inte att det hjäpte att hålla/drifta ut till 27 eller därefter heller. Med Blyberg i bilen gjorde jag en naturlig track out straxt (kanske 100 m) innan depåavfarten med ovanstående instruktioner. Men annars kunde jag väl dra in bilen 1/3 av banan. Super Touring-bilarna var ju reguljärt ute på depå-avfarten. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Någon som har kommentar? _________________ Magnus Thomé |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Grönt KAN INTE vara rätt. Inte på ngt sätt!!!
Det ända som blir aningen bättre med grönt är att inbromsningen till depåkurvan blir lite mindre dramatisk... Men då missar man ju det roligaste på hela banan. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||
Är det inte lite klurigt att köra bana med ett sådant förarsäte, får du inte kramp i händerna av att hålla dig kvar i framsätet - ser ut som du sitter ovanpå stolen precis som jag gjorde i en Renault MegaNej jag tuffade omkring i ett tag (tjänstebil).
_________________ Anders Hansson |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Spårval Gelleråsen - PSC-träffen (splittad tråd) | 1, 2 >> 9481 besök totalt |