Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårval Gelleråsen - PSC-träffen (splittad tråd)
1, 2   >>
9481 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
http://web1.vattnet.com/psc/GSW_Gellerasen_040613_VCD.mpg

...fick lite hjälp med spårvalen senare.

EDIT: har fixat lite bättre upplösning.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Lars Falk skrev:
Den är nog hygglig. Absolutvärdet bör man ta med en liten nypa salt beroende på att proben som jag använder egentligen inte alls är lämpad för att däckstempmätning, men relativt inner/ytter/mitt funkar det ju. Ska försöka fixa en för ändamålet mer lämpad prob och kalibrera efter den.


Har du någon känsla för hur pass korrekt absolutvärdet är? Jag trodde tempen skulle vara högre på däcken trots avkylningsvarv.


Ett varv på Gellersåsen. Tips mottages tacksamt på hur jag kan bli bättre förare.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Klas NSX skrev:

Ett varv på Gellersåsen. Tips mottages tacksamt på hur jag kan bli bättre förare.


Det såg väl ganska så bra ut men det går ju säkert alltid att förbättra

Jag tyckte att du borde köra lite närmare curbsen. Tex. genom trösen så kunde du vart närmare curbsen på höger sida och därmed kunnat börja gasa lite tidigare och snudat curbsen på vänster sida i utgången. Sen genom esset verkar du ha stoora utrymmen till båda sidorna.. Utnyttja lutningen på banan lite mer.

Sen så verkar du även kunna börja gasa lite tidigare ut ut depåkurvan, eftersom du höll till höger hela tiden(syftar INTE på första gången man åker med genom depåkurvan då du kör om en 205:a). Gasa lite tidigare och utnyttja hela banans bredd

OBS! Är ingen självutnämnd instruktör eller nått men så hade jag kört iallafall

_________________
Rachid Rachid
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



klasNSX >> har du mer material från banan? Jag släppte förbi dig och elisen i ejes en gång, skulle vara kul om det var filmat så man fick se sin framfart genom esset och möjligen även trösen. Även om ni gick om fort när ni kom ifatt, kände att det inte var någon idé att göra något annat än att blinka in

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Har fixat en film med ngt bättre upplösning än den förra:

http://web1.vattnet.com/psc/GSW_Gellerasen_040613_VCD.mpg

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Rash skrev:
det går ju säkert alltid att förbättra

Vyn luras något, jag påstår att jag klipper kurbsen både i apex och utgång på Trösen. I Esset borde jag nog ta det gröna spåret för att kunna gasa tidigt ut mot Ejes. Även i Ejes upplever jag att det gröna spåret är effektivast. Det tråkiga är att jag varvar ur 2:an en bra bit innan hårnålen. Depåkurvan är mörker. Den är så stor att jag åker vilse i den. Fick aldrig till den under något varv. Skulle gissa att en bra utgångshastighet ur Depåkurvan och gudabenådad växlingsteknik innan hårnålen skulle göra mig snabbare.
Fantastiskt bra med kamera i bilen så man verkligen kan titta i lugn och ro hur man kört och hur man borde kört.

Lars Falk skrev:
Vi får försöka göra en seriösare mätning vid nästa tillfälle.

Det erbjudandet tar jag gärna thumbs up

Niklas skrev:
klasNSX >> har du mer material från banan?

Jag fyllde ett 60-min band med banåka. Vet du vilket av passen jag kan titta efter din bil på? Jag filmade ett kort pass innan lunch och 3 pass efter lunch. Hur ser din bil ut och är det något annat som kan hjälpa till att hitta den på bandet?

_________________
/Klas Pihl
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Klas NSX skrev:
Depåkurvan är mörker. Den är så stor att jag åker vilse i den. Fick aldrig till den under något varv.


Det håller jag med om! För att få till den krävs nog en del träning Fick inte heller till den 100% nån gång..

_________________
Rachid Rachid
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Niklas skrev:
Körde F passen i början för att jag trodde att det var vettigt, körde alla blandade pass jag hann med.


Jag har spanat igenom bandet nu och tyvärr har din bil inte fastnat. Måste varit under de 2 pass som jag inte filmade.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



det var synd aja, då kan jag ju intala mig att jag kör hyggligt i alla fall

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



Jag filmade i ca 1.5 timma så ni alla är säkert med på någon filmsnutt. Jag har bara lagt ner filmen på min hårddiskvideo, inte datorn ännu. Om någon är intresserad och har ett fett band hemma så kan jag säkert lägga upp hela filmen.

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



lägger du upp en länk till den så är det klart jag tankar

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



Skall försöka att hinna med det innan midsommar......

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Niklas skrev:
lägger du upp en länk till den så är det klart jag tankar

Me too!

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Kom på en lite annorlunda linje som Blyberg trummade in inför depåkurvan. Den var ännu längre till höger än det blå spåret i https://rejsa.nu/bana_info.asp?gellerasen , men det kanske beror på min långsamma bil iofs. Men efter apex något tidigare än 23 så tog vi direkt sikte på början på curbsen vid 25 för en tidig apex. Under tiden Blyberg fanns i bilen fattade jag väl principen, men sen sket det sig, men ett gassläpp innan (före 25) sen var det väl fullt pall och försöka undvika att plöja ut vid typ 26, men det blev en dutt på bromsen.

Mellan 25 och 26 påpekade Blyberg vikten av att "sätta" bilen först och att "bryta över den" (mitt ordval) ungefär vid 26 för att mer eller mindre kunna forcera in den till apex (28) under mellangas.

Sen var det plattan i mattan , fixade apex ungefär vid 28 (utan att behövt göra 27) och vid 29 hade man ju alldeles för mycket bana kvar!

Det är ju så Magnus banskisser är ritade, men varför är det så? Jag har ju en anmärkningsvärt kraftlös bil i detta sällskap, men jag tyckte inte att det hjäpte att hålla/drifta ut till 27 eller därefter heller.

Med Blyberg i bilen gjorde jag en naturlig track out straxt (kanske 100 m) innan depåavfarten med ovanstående instruktioner. Men annars kunde jag väl dra in bilen 1/3 av banan. Super Touring-bilarna var ju reguljärt ute på depå-avfarten.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Pär Hansson skrev:
Kom på en lite annorlunda linje som Blyberg trummade in inför depåkurvan. Den var ännu längre till höger än det blå spåret i https://rejsa.nu/bana_info.asp?gellerasen , men det kanske beror på min långsamma bil iofs. Men efter apex något tidigare än 23 så tog vi direkt sikte på början på curbsen vid 25 för en tidig apex. Under tiden Blyberg fanns i bilen fattade jag väl principen, men sen sket det sig, men ett gassläpp innan (före 25) sen var det väl fullt pall och försöka undvika att plöja ut vid typ 26, men det blev en dutt på bromsen.

Mellan 25 och 26 påpekade Blyberg vikten av att "sätta" bilen först och att "bryta över den" (mitt ordval) ungefär vid 26 för att mer eller mindre kunna forcera in den till apex (28) under mellangas.

Sen var det plattan i mattan , fixade apex ungefär vid 28 (utan att behövt göra 27) och vid 29 hade man ju alldeles för mycket bana kvar!

Det är ju så Magnus banskisser är ritade, men varför är det så? Jag har ju en anmärkningsvärt kraftlös bil i detta sällskap, men jag tyckte inte att det hjäpte att hålla/drifta ut till 27 eller därefter heller.

Med Blyberg i bilen gjorde jag en naturlig track out straxt (kanske 100 m) innan depåavfarten med ovanstående instruktioner. Men annars kunde jag väl dra in bilen 1/3 av banan. Super Touring-bilarna var ju reguljärt ute på depå-avfarten.


Någon som har kommentar?


_________________
Magnus Thomé
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Är det någon som med flit åker det gröna spåret vid 25?

Det röda ser rimligt ut! thumbs up

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

ege skrev:
Är det någon som med flit åker det gröna spåret vid 25?

Det röda ser rimligt ut! thumbs up


Bohlin ställer ju ut koner så att man måste köra på vänstersida vid 24....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
ege skrev:
Är det någon som med flit åker det gröna spåret vid 25?

Det röda ser rimligt ut! thumbs up


Bohlin ställer ju ut koner så att man måste köra på vänstersida vid 24....
Kan inte det vara för att "bilda kö" in i kurvan och undvika omkörningar? Jag vet inte i vilka sammanhang han gör så, men vid företagsevenemang med Neon-bilarna kan det ju vara ett sätt att undvika tillbud. Har för mig jag hört ngt om det, men minns inte vem som sa det.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



grönt spår är klockrent, jag upplever det mkt snabbare.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Grönt KAN INTE vara rätt. Inte på ngt sätt!!!
Det ända som blir aningen bättre med grönt är att inbromsningen till depåkurvan blir lite mindre dramatisk... Men då missar man ju det roligaste på hela banan.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Är det inte lite klurigt att köra bana med ett sådant förarsäte, får du inte kramp i händerna av att hålla dig kvar i framsätet - ser ut som du sitter ovanpå stolen precis som jag gjorde i en Renault MegaNej jag tuffade omkring i ett tag (tjänstebil).

_________________
Anders Hansson
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårval Gelleråsen - PSC-träffen (splittad tråd)
1, 2   >>
9481 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande