Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårval Gelleråsen - PSC-träffen (splittad tråd)
<<   1, 2
9481 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
sweanders skrev:
Är det inte lite klurigt att köra bana med ett sådant förarsäte, får du inte kramp i händerna av att hålla dig kvar i framsätet - ser ut som du sitter ovanpå stolen precis som jag gjorde i en Renault MegaNej jag tuffade omkring i ett tag (tjänstebil).
Jag antar att det är mig du frågar och, ja det är inte optimalt och vissa nya muskler upptäcker man, hyfsat skålade, men i helskinn är stolarna. Men å andra sidan är det inte en så väldigt snabb bil heller. Men jag tror nog att en riktig stol skulle ge en del. Jag såg på filmen också att det var en stint där jag satt mig på skjortan och dragit ner den så jag fick veva vid bl.a. hårnålen.

Annars vad gäller spårvalet på filmen inför depåkurvan så var det väl ungefär rött spår? Men det spår jag beskrev ovan var att ta apex i början av curbsen innan 25 (dvs släppa ut bilen med sikte på början av curbsen innan 25) efter att ha lagt apex vid 23 i slutet av curbsen, där också konen stod på filmen.

Nackdelen med röda spåret verkar vara att det blir lite slalom över det och att åtminstone våra ganska standardmässiga bilar fortfarande "jazzar" lite med bakvagnen efter lastväxlingen vid 25 där det ju går ganska fort.

Sen kanske det var så att Reines kon stod vid 26, eller jag skulle gissa på ganska långt därinnan, och att man borde ställa på såpass att man åker ytterkanten en bit tar 28 och driver ut till depåavfarten?

Jag vet inte om depåavfarten är nån etblerad track out för standardbilar, men drev iaf ut dit när jag följde tidigare beskrivet spår och ställde på på kommando. Hade bra balans i bilen hela tiden och bra fart ut iaf. Sen, som sagt, när jag själv fick regera, så kändes det lite trickigare. Och gick långsammare. Sämre kontroll under lägre hastighet dvs.

Men å andra sidan så har jag ju grepp kvar att slicka vänstekanten efter 23 alternativt hålla gas (som en riktig man) och driva ut enligt röda spåret........

Märk väl att jag bara kört Gelleråsen ett fåtal varv, detta var min första gång.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ege skrev:
...Det ända som blir aningen bättre med grönt är att inbromsningen till depåkurvan blir lite mindre dramatisk...

Hmm... Med Clion upplever jag att inbromsningen blir mindre dramatisk med det röda spåret. Om jag bromsar i grönt spår är det liksom svårt att veta var jag ska bromsa, dessutom blir gärna aktern lite lös.


(får väl prova på söndag...)

_________________

Rice and shine
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Håller med dig Lars. Jag tar också det röda spåret med min bil. Annars så dansar baken lite vilt

_________________
Rachid Rachid
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Spårval Gelleråsen - PSC-träffen (splittad tråd)
<<   1, 2
9481 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande