Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lamborghini Aventador 2013 Replica, Motor check!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
4 besök senaste veckan (34468 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Olika placing av avgasportarna åtminstone och dessutom olika tändföljd.
LS 18726543
SBC 18436572

Liten kommentar om 180graders från Burn Stainless
http://www.burnsstainless.com/BundleofSnakes-2.aspx
Nu kan man ju jaga ljudet och anse att det är en fördel om det blir en tidigare momentpuckel med lite långa primärer (körbarhet före de sista 5% toppeffekt).
Men med crossover under motorn så blir det torrsump, ...

Bygg med nåt som funkar från början och lämna plats för drömmarna mellan ramben/hjulupphängning? Men då blir det kompromisser...
Hel bakvagn bultbar i torpeden? Regga en bakvagn och bygg en utan kompromisser under tiden du kör?

8-1 header på LS https://youtu.be/5Ot1qjHcruA?t=16m35s
Men du kan ju bygga bakåt uppåt istället.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Det är inte samma tändföljd. Äldre Cheva har 18436572 och LS har 18726543. Men det borde inte spela någon roll då det vid kollektoterna växlar höger/vänster ändå. Och alla rör är lika långa. Har ritat en dålig bild:


_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Byter du plats på 4 och 6 i kollektorn så går ju bägge i "cirkel" (nu blir det Z-ordning), men åt "olika håll" SBC vs LS.
1-4-6-7 vs 1-7-6-4
pss som i den andra kolletorn du ritat
8-3-5-2 vs 8-2-5-3

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Mycke möjligt att det är teoretiskt bra om pulserna kommer ut i cirkel från varje kollektor. Men personligen tror jag att den största vinsten ligger i att kollektorerna får varannan puls. Pulserna kommer i en jämn följd i respektive system.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Ronny Norkvist skrev:
Mycke möjligt att det är teoretiskt bra om pulserna kommer ut i cirkel från varje kollektor. Men personligen tror jag att den största vinsten ligger i att kollektorerna får varannan puls. Pulserna kommer i en jämn följd i respektive system.
Det behöver inte finnas nån riktig teori om att snurrade pulser är bättre, det kan ju bara vara en estetisk känsla som inte ger nåt mätbart.
Det är ju pulserna som ger scavanging och ljudet, så rätt puls på rätt ställe och lika långa primärer så kan nog resten se ut lite hur som helst.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111


Trådstartare
Gott "gubbar"!
Skönt at vi är överens ang utformningen läste någonstans att man skulle först dra ihop dom två rören som är 180 grade ifrån varan och sedan para ihop dom paren en gång till (hoppas ni förstår hur jag menar).

Men det blir ju tillräckligt med rör ändå

_________________
Anders Andersson
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111


Trådstartare
OBS!
Vikt-känsliga personer varnas för innehållet i detta inlägg

Om man som jag tänker använda Corvette C5 hjulupphängningar så möts man av denna syn när man införskaffat en dylik.



Övre bärarmen är original monterad i "ramen" och infästningen till den följer således inte med fram (eller bak) vagnen. Om man inte är jätte sugen på att mäta in alla vinklarna och tillverka denna infästning själv är denna produkt rätt smidig




Det är en adapter som gör corvettens fram/bak vagn till en fristående hjulupphängning!






Väger en del, men sparar massa jobb thumbs up

_________________
Anders Andersson
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111


Trådstartare
Efter en hel del vonda och beslutsångest har jag köpt motor.
Vill tacka alla för tips och synpunkter, motages tacksamt

Nå va bidde de då?
Det blev en LS 1a, ja jag vet, inte den sexigaste maskinen men smidigheten vann denna gång. Enkelt att hitta delar, både reserv och trim. Jag kan köpa en färdig adapter inkl svänghjul som passar till min boxer låda osv.

Så nu drar bygget igång lite mer på riktigt



_________________
Anders Andersson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Kul!

Har du kollat om det finns 180 graders-vevar (och kammar...) till LS-maskinerna? Det är så populär motor att någon borde nischat in sig på det...
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111


Trådstartare
Nej det har jag inte kollat upp ännu, men tack för tipset har inte tänkt på det faktiskt.
Jag får väll börja hänga på Ls forum nu

Tror du jag får vara med i Corvette klubben nu, när jag har både hjulupphängning och motor från en C5a

_________________
Anders Andersson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Double A skrev:
Tror du jag får vara med i Corvette klubben nu, när jag har både hjulupphängning och motor från en C5a
Du har motorn lite för långt bak.

Inget fel att låna fungerande saker. Det är mycket som kan göras och testas innan en standard ls1 behöver ersättas.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



låter INTE bra...

https://www.youtube.com/watch?v=i-L9S_TDO9Y

Då låter std ls tändföljd bättre om man gör ett 8-1 avgas istället:
https://www.youtube.com/watch?v=tKjR9NRl4TA

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Double A skrev:
Tror du jag får vara med i Corvette klubben nu, när jag har både hjulupphängning och motor från en C5a
Du har motorn lite för långt bak.


Kan dom va så petiga...

Jag kommer att börja med original grenrör, första målet är att få ihop den och få den på gatan, sedan får vi se vad som behöver göras.

_________________
Anders Andersson
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Smart, främjar att det blir klart.

Annars hade jag tänkt föreslå en Deutz 30 liters v12:a
Hade en fiskebåt ett tag med en sån i. Vattenkylda intercoolers och separata toppar, dubbel turbo 600 hk och hyffsat med vrid ;-)
Propellerdjäveln va 2 meter i dia
Iofs kanske lite tung, tror det va 3,5 ton.

Äh, bygg snabbare. Testa och ev ändra. Allt blir inte som du tänkt bara om du torrbryter i ett garage.
Skall det inte bli ren banbil så bygg bekvämare än du nu klurar på.
/ H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111


Trådstartare
Så tänker jag också
Prio ett är att bli klar! Och kan jag då ta en genväg (eller två) och använda saker som passar ihop eller som redan är konstruerade så försöker jag nog göra det, om budgeten tillåter vill säga....

Jag är så grymt imponerad av alla er som skapar allt från hjulupphängningar, bromsvågar, gångjärn mm. Hatten av för alla er som har den kunskapen och tiden!!!

Jag har redan ett nästan färdigt amatörbygge stående så jag vet hur lång tid det kan ta.... Men en Reunalt 4L med Cheva 283 och jagga bakvagn platsar ju inte här

_________________
Anders Andersson
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Double A skrev:
Så tänker jag också
Men en Reunalt 4L med Cheva 283 och jagga bakvagn platsar ju inte här


Klart den gör thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



bakmotor skrev:
Double A skrev:
Så tänker jag också
Men en Reunalt 4L med Cheva 283 och jagga bakvagn platsar ju inte här


Klart den gör thumbs up


Finns ett underforum där den absolut passar, Andra projekttrådar

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



Klart vi vill se det kunde min gamla buggy platsa, så kan ditt bygge det definitivt!

_________________
Michael Thulesius
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2261



Double A skrev:
Men en Reunalt 4L med Cheva 283 och jagga bakvagn platsar ju inte här


Det, om nåt, vill jag se och veta mer om!

BFU eller vad det heter...


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111


Trådstartare
elCrillo skrev:
Double A skrev:
Men en Reunalt 4L med Cheva 283 och jagga bakvagn platsar ju inte här


Det, om nåt, vill jag se och veta mer om!

BFU eller vad det heter...



Den va läcker!!!

Mitt gamla bygge startade ett par år innan amatörbyggreglern blev färdiga, så vi pratar desig alla 80-tal
Men vill ni se så ska jag rota fram projektpärmen med bilder Den är ju byggd innan ordet digitalkamera va uppfunnet så det blir till att fota av lite kort.
Tråd kommer framöver

_________________
Anders Andersson
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



Kadett4wd skrev:
låter INTE bra...
https://www.youtube.com/watch?v=i-L9S_TDO9Y


Håller med, men den där har ju singelturbo, inte mycket enskilda avgaspulser kvar att lyssna på då. Planvev och två separata avgasrör efter kollektorerna borde låta rejält annorlunda.

Kadett4wd skrev:

Då låter std ls tändföljd bättre om man gör ett 8-1 avgas istället:
https://www.youtube.com/watch?v=tKjR9NRl4TA

Oh yes thumbs up Fanns även exempel med drift-Passaten tidigare i tråden. Hade varit perfekt att göra i den här typen av bil, möjligen hade man kunnat splitta upp till två pipor efter kollektorn bara för utseendets skull.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lamborghini Aventador 2013 Replica, Motor check!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
4 besök senaste veckan (34468 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande