Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Erfarenheter av att vända däck
3 besök senaste veckan (2182 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Hej Tänkte fråga vad ni har för erfarenheter av att vända däck, Höger till vänster.

På förra bilen kunde jag skifta mellan fram och bak, men på denna bilen har jag olika däckdimensioner fram
och bak. och det sliter mer på vänster än höger sida.

Så jag tänkte fråga om erfarenheter av att vända däcken, köra med högerhjulet på vänster sida
och tvärtom. Just nu kör jag med Kumho V70.

Någon skillnad i torr eller vått? Kan det vara skadligt för däcken?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Vänd, vrid, gör vad du vill, V70 fungerar fint nästan hela vägen ner till corden.
Vatten ska de inte används till oavsett (förutom de mjuka blandningarna, eller om du redan fått upp rejäl temp och kan hålla den).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Aldrig märkt någon praktisk skillnad när jag bytt höger o vänster.

_________________
Magnus Thomé
Citera
moubis
Katrineholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 49



Jag har heller inte märkt någon direkt skillnad på torrt underlag, jag har både skiftat höger/vänster samt krängt om däcken och skiftat outside/inside för att få ut fler varv. Jagar man snabba tider så spelar det säkert större roll.

_________________
Sven Moubis
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Skifta utsida/insida går nog jättebra eller inte så bra beroende på vilken däcksmodell vi pratar om.

_________________
Magnus Thomé
Citera
moubis
Katrineholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 49



Ja visst är det så Magnus. Jag har skiftat utsida/insida på Pirelli Corsa och Cup 2. Cup 2:orna tror jag har olika gummiblandning over slitytan så visst borde det bli sämre grepp och annorlunda uppförande. När jag har gjort så har jag mest kört för att ha roligt och inte jagat tider men samtidigt inte upplevt att det går nämnvärt långsammare utifrån hur jag kör bilen (E46 M3). Vi kör ju med lite olika syften och jag är övertygad om att skifta insida/utsida gör skillnad på grepp och uppförande såklart

_________________
Sven Moubis
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

En grej jag inte har någon aning om är om stommar kan vara assymetriska i vissa däck, gummi och mönster vet vi ju är det ibland. Har aldrig sett någon reklamtext eller så om det vad jag kan minnas.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Magnus Thomé skrev:
... reklamtext ...
Det är ju inte alltid som balansen bland tekniska argument är direkt objektiv i sånt material.

Sen kan det ju finnas fördelar med vissa procedurer som inte ens tillverkaren vill/får/kan erkänna (som att köra med fälgbredd och lufttryck långt utanför spec och jämföra beteende vid detta missbruk ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Jag kör med Kumho V70 och på bana skiftar jag hjulen mellan vänster och höger när det behövs och har aldrig upplevt några problem med det.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Det kan ju vara olika med olika däck, men just med Kumho V70 så har en god vän till mig ställt frågan till M Gistell som importerar dessa. Det är inga problem att vända och vrida på dom som man vill så länge det är torrt underlag. thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
OK tack för all feedback.

Då är det ingen risk att skada däcket, då blir dom bända nästa gång jag kör.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
whollahii
Vargön
Här sen Mar 2016
Inlägg: 16



Magnus Thomé skrev:
Skifta utsida/insida går nog jättebra eller inte så bra beroende på vilken däcksmodell vi pratar om.


Snubblade över den här tråden då jag går i samma funderingar. Kör på cup 2or på evon, samma dimension runt om, och har roterat däck hela säsongen för att försöka hålla hyffsat jämnt slitage, vilket jag lyckats med, för nu är alla 4 nästan slut :P

Det hade dock gått att få ut lite till av dom om kan skiftade insida utsida, så jag funderar på om det funkar med cup 2orna?
Jag jagar tider så gott det går, och det är en hel del kvar på däcken, men innersta delen är i stort sett helt slut.

_________________
Sebastian Johansson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Just cup 2orna har väll olika gummi inne och ute?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
whollahii
Vargön
Här sen Mar 2016
Inlägg: 16



Babbe skrev:
Just cup 2orna har väll olika gummi inne och ute?


Japp, det stämmer. Men jag funderar på hur stor roll det egentligen spelar. Framförallt när jag hade fått mer fräscht gummi i backen om jag hade vänt på dom. Denn fördelen kanske väger upp nackdelen med att ha dom åt fel håll.
Tänkte om någon testat och märkt tydlig skillnad. Kommer förmodligen bara köra en dag till i år och kommer varken hinna eller vilja lägga pengar på 4 nya däck för en körning..

_________________
Sebastian Johansson
Citera
Däck för banåka
Erfarenheter av att vända däck
3 besök senaste veckan (2182 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande