Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hjälp mig köra bättre / bli snabbare på Mantorp
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (15499 totalt)
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Hej, har precis börjat med banköra denna sommar. Så fantastiskt kul!

Har hunnit med 5ggr totalt hittills, kört Mantorp och Gelleråsen.

Jag kör en 2018 Golf R med DSG låda och CUP2 däck. Carbotech XP8 klossar och PFC olja samt Stertman bromskylare fram. Annars helt original bil.

Här är ett heat från i går. Jag kör i nybörjargruppen. Sista varvet blir utan trafik förutom sista sekunderna. Körde 1.37.8 då. Tror jag har en hel del i körningen att hämta men jag behöver lite input. Känner att jag kämpar lite med att våga bromsa senare på långrakan och känner mig lite långsam in i kurvan efter långrakan bla.


Några uppenbara fel jag gör? Var tappar jag mest tid? "hur" bromsar jag bäst? Tips i allmänhet?

Log (varv 11 är det snabbaste, trafik innan):
https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?UserID=27364



_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Kul! Ska kolla genom videon!

Men jag ser att du kör Racechrono, exportera hela passet som en VBO-fil och ladda upp här www.rejsa.nu/loggar så blir det mycket mycket effektivare att se vad som går att justera i körningen!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kul! Ska kolla genom videon!

Men jag ser att du kör Racechrono, exportera hela passet som en VBO-fil och ladda upp här www.rejsa.nu/loggar så blir det mycket mycket effektivare att se vad som går att justera i körningen!


Tack, ser fram emot din analys

Log:
https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?UserID=27364

Ligger också en länk i först inlägget nu.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Bara kollat lite snabbt, det är också svårt att vet vad din bil kan prestera.
Men spontant skulle jag säga:
att du kan hålla ut till höger längre sträcka på start/mål och bromsa senare, ta med dig lite mer fart in i den kurvan.
Att du nog kan bromsa lite senare in i Mjölby
Att du kan hålla ner gasen över krönet efter mjölby och ta med dig mer fart in i vänstern innan hårnålen (jag vill minnas att jag bara bromsar litegrann innan vänstern)

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Bara kollat lite snabbt, det är också svårt att vet vad din bil kan prestera.
Men spontant skulle jag säga:
att du kan hålla ut till höger längre sträcka på start/mål och bromsa senare, ta med dig lite mer fart in i den kurvan.
Att du nog kan bromsa lite senare in i Mjölby
Att du kan hålla ner gasen över krönet efter mjölby och ta med dig mer fart in i vänstern innan hårnålen (jag vill minnas att jag bara bromsar litegrann innan vänstern)


Ok, tack för bra tips. Du har nog helt rätt i alla tre punkterna, ska försöka tänka på det mer vid nästa trackday.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Micke_B_1981 skrev:
BMW-DJ skrev:
Bara kollat lite snabbt, det är också svårt att vet vad din bil kan prestera.
Men spontant skulle jag säga:
att du kan hålla ut till höger längre sträcka på start/mål och bromsa senare, ta med dig lite mer fart in i den kurvan.
Att du nog kan bromsa lite senare in i Mjölby
Att du kan hålla ner gasen över krönet efter mjölby och ta med dig mer fart in i vänstern innan hårnålen (jag vill minnas att jag bara bromsar litegrann innan vänstern)


Ok, tack för bra tips. Du har nog helt rätt i alla tre punkterna, ska försöka tänka på det mer vid nästa trackday.


Nu ska jag dissa mig själv lite också. Även om jag noterade saker i ingångar till kurvor så finns det en sak som hjälper dig mycket mer tidsmässigt och det är utgångarna.

Försök att hitta vägar att ha en högre fart med dig ut på dom långa raksträckorna. Värdet av en högre utgångshastighet bär du sedan med dig på hela raksträckan så det ger mycket mer tidsmässigt än om du kapar några tiodelar in i en kurva.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Micke_B_1981 skrev:
BMW-DJ skrev:
Bara kollat lite snabbt, det är också svårt att vet vad din bil kan prestera.
Men spontant skulle jag säga:
att du kan hålla ut till höger längre sträcka på start/mål och bromsa senare, ta med dig lite mer fart in i den kurvan.
Att du nog kan bromsa lite senare in i Mjölby
Att du kan hålla ner gasen över krönet efter mjölby och ta med dig mer fart in i vänstern innan hårnålen (jag vill minnas att jag bara bromsar litegrann innan vänstern)


Ok, tack för bra tips. Du har nog helt rätt i alla tre punkterna, ska försöka tänka på det mer vid nästa trackday.


Nu ska jag dissa mig själv lite också. Även om jag noterade saker i ingångar till kurvor så finns det en sak som hjälper dig mycket mer tidsmässigt och det är utgångarna.

Försök att hitta vägar att ha en högre fart med dig ut på dom långa raksträckorna. Värdet av en högre utgångshastighet bär du sedan med dig på hela raksträckan så det ger mycket mer tidsmässigt än om du kapar några tiodelar in i en kurva.


Ok, så fart ut är viktigare än fart in. Men hur får jag med mig mer fart ut? Är det bara prova olika väga in och se hur det känns eller finns det rätt och fel? Dvs hur tar jag en kurva för bäst fart ut?

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Micke_B_1981 skrev:
BMW-DJ skrev:
Micke_B_1981 skrev:
BMW-DJ skrev:
Bara kollat lite snabbt, det är också svårt att vet vad din bil kan prestera.
Men spontant skulle jag säga:
att du kan hålla ut till höger längre sträcka på start/mål och bromsa senare, ta med dig lite mer fart in i den kurvan.
Att du nog kan bromsa lite senare in i Mjölby
Att du kan hålla ner gasen över krönet efter mjölby och ta med dig mer fart in i vänstern innan hårnålen (jag vill minnas att jag bara bromsar litegrann innan vänstern)


Ok, tack för bra tips. Du har nog helt rätt i alla tre punkterna, ska försöka tänka på det mer vid nästa trackday.


Nu ska jag dissa mig själv lite också. Även om jag noterade saker i ingångar till kurvor så finns det en sak som hjälper dig mycket mer tidsmässigt och det är utgångarna.

Försök att hitta vägar att ha en högre fart med dig ut på dom långa raksträckorna. Värdet av en högre utgångshastighet bär du sedan med dig på hela raksträckan så det ger mycket mer tidsmässigt än om du kapar några tiodelar in i en kurva.


Ok, så fart ut är viktigare än fart in. Men hur får jag med mig mer fart ut? Är det bara prova olika väga in och se hur det känns eller finns det rätt och fel? Dvs hur tar jag en kurva för bäst fart ut?


Ja i varje fall när du ska ut på lite längre sträckor med fullgas.
Det finns väl egentligen två faktorer att tänka på, dom kan vara lite motstridiga så man får testa lite.
En bra grej är att notera var du växlar upp som referenspunkt. Ju tidigare på rakan du varvat ur och får växla upp desto bättre tog du kurvan innan.

Faktorerna då:
1. Ha så hög fart som möjligt med dig genom kurvan, alltså räta ut kurvan så mycket som möjligt för att hålla farten uppe och inte bromsa/svänga bort fart.
2. Försök gå på gas så tidigt som möjligt ur kurvan, för att göra detta vill du bli färdig med broms och sväng så tidigt som möjligt så du kan kliva på gasen tidigt. I vissa kurvor får man närmast hitta på ett tänkt apex där du svänger för att sedan tangera långt senare när du redan klivit på gasen.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Micke_B_1981 skrev:
BMW-DJ skrev:
Micke_B_1981 skrev:
BMW-DJ skrev:
Bara kollat lite snabbt, det är också svårt att vet vad din bil kan prestera.
Men spontant skulle jag säga:
att du kan hålla ut till höger längre sträcka på start/mål och bromsa senare, ta med dig lite mer fart in i den kurvan.
Att du nog kan bromsa lite senare in i Mjölby
Att du kan hålla ner gasen över krönet efter mjölby och ta med dig mer fart in i vänstern innan hårnålen (jag vill minnas att jag bara bromsar litegrann innan vänstern)


Ok, tack för bra tips. Du har nog helt rätt i alla tre punkterna, ska försöka tänka på det mer vid nästa trackday.


Nu ska jag dissa mig själv lite också. Även om jag noterade saker i ingångar till kurvor så finns det en sak som hjälper dig mycket mer tidsmässigt och det är utgångarna.

Försök att hitta vägar att ha en högre fart med dig ut på dom långa raksträckorna. Värdet av en högre utgångshastighet bär du sedan med dig på hela raksträckan så det ger mycket mer tidsmässigt än om du kapar några tiodelar in i en kurva.


Ok, så fart ut är viktigare än fart in. Men hur får jag med mig mer fart ut? Är det bara prova olika väga in och se hur det känns eller finns det rätt och fel? Dvs hur tar jag en kurva för bäst fart ut?


Ja i varje fall när du ska ut på lite längre sträckor med fullgas.
Det finns väl egentligen två faktorer att tänka på, dom kan vara lite motstridiga så man får testa lite.
En bra grej är att notera var du växlar upp som referenspunkt. Ju tidigare på rakan du varvat ur och får växla upp desto bättre tog du kurvan innan.

Faktorerna då:
1. Ha så hög fart som möjligt med dig genom kurvan, alltså räta ut kurvan så mycket som möjligt för att hålla farten uppe och inte bromsa/svänga bort fart.
2. Försök gå på gas så tidigt som möjligt ur kurvan, för att göra detta vill du bli färdig med broms och sväng så tidigt som möjligt så du kan kliva på gasen tidigt. I vissa kurvor får man närmast hitta på ett tänkt apex där du svänger för att sedan tangera långt senare när du redan klivit på gasen.


Ok, tack för riktigt bra och konkreta tips Fasen vad jag längtas tills nästa tillfälle nu :-D

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Tyvärr gav loggfilen inte så mycket pga GPS'en är telefonens inbyggda lite långsamma 1Hz uppdatering. Med extern GPSpuck på 10Hz så ser man enormt mycket mer.

Rent allmänt så tycker jag det ser bra ut. Några kommentarer:

- Från apex i startkurvan ner till Parisen så ska du kunna ligga på 100% fullgas en bra bit. Dvs öka gas från apex någonstans så det känns okej och se till att ha bra fart på den lilla raksträcken ner mot Parisen.

- Exakt samma sak i snabba vänstern ner mot hårnålen men där hade du ganska bra fart flera varv men som sagt, öka upp till fullgas på den lilla raksträcken mellan vänsterns apex och inbromsningen till hårnålen.

- Du kan hålla mycket högre fart i den snabba högerknixen mellan paris och chikanen. Grundreglen är: sväng in sent, gå extremt tajt på höger curbs och låt bilen gå ganska långt ut till vänster alltefter behov (inte försöka brottas med den för att hålla den åt höger alltför våldsamt efter apex). När du känner dig bekväm med det så bör det gå att hålla fullgas från Paris till chikanen med de däcken.

- Du är lite sen på gasen ut ur depåkurvan en del. Det är en lång raka efter så hastigheten ut ur kurvan är vital. Och det hänger både på tidig gas men även att försöka hålla så bra fart som möjligt genom kurvan.

- Du kör genom chikanen bättre flera gånger men jag tänkte peka ut den här sämre gången https://youtu.be/8yaUBzi-q4w?t=14m12s Här minskar du hastigheten i mittendelen av chikanen där du bör ha på gas och istället öka farten. Om det beror på att du kom in i chikanen för fort eller så har jag svårt att se i videon men rent allmänt så är det viktigt att ha rätt fart in i chikanen så att du kan börja gå på gas tidigt mellan turn in och apex. Även här är det en lång raka efter så hur du tar chikanen påverkar en hel del. Det ska vara en kombo av att hålla uppe Vmin ihop med att kunna gå på gas så tidigt och så mycket som möjligt. Men det är ingen ide att ha låg fart i mitten av kurvan och därigenom kunna gå på gas jättetidigt. Och ingen ide att ha (för) hög fart i mitten av kurvan så att du nästan måste slå av på farten för att asfalten ska räcka till i utgången. Utan en lagom kombo av båda. Och som David tipsade, kolla exakt var du är längs rakan när du måste växla upp, så får du direkt feedback på om du satte kurvan bättre eller sämre thumbs up


Nyfiken på vem du hade med som coach i bilen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tyvärr gav loggfilen inte så mycket pga GPS'en är telefonens inbyggda lite långsamma 1Hz uppdatering. Med extern GPSpuck på 10Hz så ser man enormt mycket mer.

Rent allmänt så tycker jag det ser bra ut. Några kommentarer:

- Från apex i startkurvan ner till Parisen så ska du kunna ligga på 100% fullgas en bra bit. Dvs öka gas från apex någonstans så det känns okej och se till att ha bra fart på den lilla raksträcken ner mot Parisen.

- Exakt samma sak i snabba vänstern ner mot hårnålen men där hade du ganska bra fart flera varv men som sagt, öka upp till fullgas på den lilla raksträcken mellan vänsterns apex och inbromsningen till hårnålen.

- Du kan hålla mycket högre fart i den snabba högerknixen mellan paris och chikanen. Grundreglen är: sväng in sent, gå extremt tajt på höger curbs och låt bilen gå ganska långt ut till vänster alltefter behov (inte försöka brottas med den för att hålla den åt höger alltför våldsamt efter apex). När du känner dig bekväm med det så bör det gå att hålla fullgas från Paris till chikanen med de däcken.

- Du är lite sen på gasen ut ur depåkurvan en del. Det är en lång raka efter så hastigheten ut ur kurvan är vital. Och det hänger både på tidig gas men även att försöka hålla så bra fart som möjligt genom kurvan.

- Du kör genom chikanen bättre flera gånger men jag tänkte peka ut den här sämre gången https://youtu.be/8yaUBzi-q4w?t=14m12s Här minskar du hastigheten i mittendelen av chikanen där du bör ha på gas och istället öka farten. Om det beror på att du kom in i chikanen för fort eller så har jag svårt att se i videon men rent allmänt så är det viktigt att ha rätt fart in i chikanen så att du kan börja gå på gas tidigt mellan turn in och apex. Även här är det en lång raka efter så hur du tar chikanen påverkar en hel del. Det ska vara en kombo av att hålla uppe Vmin ihop med att kunna gå på gas så tidigt och så mycket som möjligt. Men det är ingen ide att ha låg fart i mitten av kurvan och därigenom kunna gå på gas jättetidigt. Och ingen ide att ha (för) hög fart i mitten av kurvan så att du nästan måste slå av på farten för att asfalten ska räcka till i utgången. Utan en lagom kombo av båda. Och som David tipsade, kolla exakt var du är längs rakan när du måste växla upp, så får du direkt feedback på om du satte kurvan bättre eller sämre thumbs up


Nyfiken på vem du hade med som coach i bilen?



Grym analys, stort tack. Blir fantastiskt intressant att applicera allt detta nästa gång

Ska skaffa en GPS puck också, blir nog en Dual XGPS 160, ska vad jag förstår funka bra med iOS och RaceChrono.

Vi var ett gäng som var ner på Mantorp i måndags, 3 chaufförer i sina bilar (två Golf R och en Polo WRC) som körde hela dagen, samt ytterligare 3 bekanta som roterade som passagerare i bilarna. Jag körde alla heat med en passagerare, det var kul snacka lite under körningen också. Tyvärr är jag lite dålig på namn och coachen i heatet ovan var en bekants bekant. Alla som åkte med tyckte det var riktigt kul då dom hade inte åkt med eller kört bana innan.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Nice!

Var har du kameran sittandes denna gång?. Vad kom du om på rakan som mest?..Såg 197 på sista varvet

Biter i bra med R däcken ser jag!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1887



Som sagts innan, lite sen på gas ut ur kurvorna.
Till stor del så tror jag det beror på lite tidig insvängning i kurvan, framför att vänstern innan start/mål svänger du in alldeles för tidigt.
Ett tydligt tecken på detta är om du jämför med den röda E34 som du i princip är snabbare än på hela varvet, förutom Parisen och svängen innan start och mål. Du är ikapp honom nästan varje varv innan vänstern innan start/mål men tappar mycket på den efterkommande rakan. Detta beror på din tidiga insvängning, lite samma sak ii Parisen.
När jag coacha brukar jag säga att målet är att kunna lätt gå på gas strax innan apex för att sen öka gaspådrag. Tidig gas i sväng gör mycket för efterkommande hastighet thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1746



Vet inte hur det var i Måndags. Men i tisdags när jag var där så tyckte jag det var väldigt halt i depåkruvan, eller missade man lite på turn in så var där mycket halare.

Därför tyckte jag att jag gick in förtidigt hela tiden. Parisern upplevde jag också väldigt smutsig med sand så banbredden kändes väldigt small

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Att utsätta sig för lite förarcoachning är ju aldrig fel.
Alltid bra att få en second opinion med lite fräscha inputs så att man inte fastnar i nå't hämmande beteende....

Tar tillfället i akt att göra lite smygreklam för våra förarutvecklingskurser.
Vi brukar försöka anpassa nivån efter individen så att den hamnar på en lagom nivå.
Nästa tillfälle är 27/9 på Gelleråsen. http://www.avanceradforarkurs.se/


Kanske ska göra som public-service-radion och tillägga att det såklart finns andra alternativ utöver det jag just nämnde ovan.

_________________

Rice and shine
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Mange skrev:
Nice!

Var har du kameran sittandes denna gång?. Vad kom du om på rakan som mest?..Såg 197 på sista varvet

Biter i bra med R däcken ser jag!


Jo dom är riktigt fina CUP2 däcken. Känns som om dom blir bättre ju mer man pressar. Tror jag kom upp i 205 som mest, men går nog att komma högre än så med min bil bara jag har med mer fart ut och vågar bromsa lite senare, 215-220 kanske jag kan nå om jag gör allt rätt.

EDIT: Kameran, en GoPro, sitter monterad på passagerare sidan med en sådan här:
https://www.headrestmount.co.uk

Har också ställt field of view till "Narrow" på kameran.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
bakmotor skrev:
Som sagts innan, lite sen på gas ut ur kurvorna.
Till stor del så tror jag det beror på lite tidig insvängning i kurvan, framför att vänstern innan start/mål svänger du in alldeles för tidigt.
Ett tydligt tecken på detta är om du jämför med den röda E34 som du i princip är snabbare än på hela varvet, förutom Parisen och svängen innan start och mål. Du är ikapp honom nästan varje varv innan vänstern innan start/mål men tappar mycket på den efterkommande rakan. Detta beror på din tidiga insvängning, lite samma sak ii Parisen.
När jag coacha brukar jag säga att målet är att kunna lätt gå på gas strax innan apex för att sen öka gaspådrag. Tidig gas i sväng gör mycket för efterkommande hastighet thumbs up



Ok, tack för tipsen, bra exempel. Mer fart ut och sväng in senare alltså.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Babbe skrev:
Vet inte hur det var i Måndags. Men i tisdags när jag var där så tyckte jag det var väldigt halt i depåkruvan, eller missade man lite på turn in så var där mycket halare.

Därför tyckte jag att jag gick in förtidigt hela tiden. Parisern upplevde jag också väldigt smutsig med sand så banbredden kändes väldigt small


Ok, jag upplevde det inte som halt i måndags i varje fall.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Att utsätta sig för lite förarcoachning är ju aldrig fel.
Alltid bra att få en second opinion med lite fräscha inputs så att man inte fastnar i nå't hämmande beteende....

Tar tillfället i akt att göra lite smygreklam för våra förarutvecklingskurser.
Vi brukar försöka anpassa nivån efter individen så att den hamnar på en lagom nivå.
Nästa tillfälle är 27/9 på Gelleråsen. http://www.avanceradforarkurs.se/


Kanske ska göra som public-service-radion och tillägga att det såklart finns andra alternativ utöver det jag just nämnde ovan.


Yes, kommer nog gå någon kurs fram över också. Men kommer att byta bil senare under året och jag vill gå kursen med nya bilen. Men nästa säsong blir det nog lite utbildning för min del.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 668



Micke_B_1981 skrev:
Lars Falk skrev:
Att utsätta sig för lite förarcoachning är ju aldrig fel.
Alltid bra att få en second opinion med lite fräscha inputs så att man inte fastnar i nå't hämmande beteende....

Tar tillfället i akt att göra lite smygreklam för våra förarutvecklingskurser.
Vi brukar försöka anpassa nivån efter individen så att den hamnar på en lagom nivå.
Nästa tillfälle är 27/9 på Gelleråsen. http://www.avanceradforarkurs.se/


Kanske ska göra som public-service-radion och tillägga att det såklart finns andra alternativ utöver det jag just nämnde ovan.


Yes, kommer nog gå någon kurs fram över också. Men kommer att byta bil senare under året och jag vill gå kursen med nya bilen. Men nästa säsong blir det nog lite utbildning för min del.


Lite "offtopic", men vad blir det för bil istället och varför byter du?
Jag är själv sugen på typ en Golf R eller en Leon Cupra 4krafs, därav frågorna

_________________
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Snömannen skrev:
Micke_B_1981 skrev:
Lars Falk skrev:
Att utsätta sig för lite förarcoachning är ju aldrig fel.
Alltid bra att få en second opinion med lite fräscha inputs så att man inte fastnar i nå't hämmande beteende....

Tar tillfället i akt att göra lite smygreklam för våra förarutvecklingskurser.
Vi brukar försöka anpassa nivån efter individen så att den hamnar på en lagom nivå.
Nästa tillfälle är 27/9 på Gelleråsen. http://www.avanceradforarkurs.se/


Kanske ska göra som public-service-radion och tillägga att det såklart finns andra alternativ utöver det jag just nämnde ovan.


Yes, kommer nog gå någon kurs fram över också. Men kommer att byta bil senare under året och jag vill gå kursen med nya bilen. Men nästa säsong blir det nog lite utbildning för min del.


Lite "offtopic", men vad blir det för bil istället och varför byter du?
Jag är själv sugen på typ en Golf R eller en Leon Cupra 4krafs, därav frågorna



Ingen fara.

Golf R:en är en helt underbar bil. Är du sugen på en ska du definitivt prova den. Går bra och är kul att köra. Köpa min kanske? Den är rätt årsmodell, sen 2018, reggad precis innan sommaren, innan bonus-malus skatten. Tar du ut en Golf R i dag är det ca 5ggr mer skatt mot för min. Sedan har min AKRA systemet med i Titan, 35 000 extra kostade det Just det, och 2019 Golf R kommer nog få partikel filter samt sänkt effekt ner till 300 från 310, så en sen -18 är "bästa versionen".

Men men varför byta när jag är så nöjd, jo det är en bra fråga. Dels är jag lite svag för "special modeller" dels så gillar jag "små starka bilar". Typ BMW M2, men det vart ingen sådan tidigare då "vanliga" M2:an inte hade en riktig M motor. Men då släppte så klart BMW M2 Competition, med i princip allt jag saknade från vanliga M2:n. Sedan känns det som det kommer inte finnas bakhjulsdrivna små bilar med 6 cylindriga motorer så länge till och jag vill uppleva det innan det är försent.

Jaja det är ungefär så jag har argumenterat köpet för mig själv i varje fall. Alltså en M2 Competition som kommer i slutet på oktober.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hjälp mig köra bättre / bli snabbare på Mantorp
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (15499 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande