Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!)
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
17 besök idag (82851 totalt)
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Hej!
Tänkte lägga upp en tråd om min bil, har en sen tidigare om min 63 Impala som hamnade lite i malpåse när jag köpte denna



Köpte den i USA och importerade den våren -14.
Körde den en sommar och hittade lite smågrejer som jag var missnöjd med, efter det eskalerade det


Bilen står nu helt demonterad och ska snart börja monteras samman, så jag tänkte dokumentera när den monteras samman och samtidigt lägga upp nån bild och förklaring på de olika smågrejerna som jag ändrat på.

Planen är att jag ska köra den nästa sommar och förhoppningsvis få lite mod till att köra och svänga lite

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare


Det här var väl egentligen största problemet som drog igång allting, det läckte in vatten runt hela framrutan

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare


Det här är efter järn 454 och TH400 automat åkt ur och främre ram och torped blivit uppsnyggat och rutram svetsad. Det var väl här som tankarna sprang iväg om att det var ju rätt tråkigt med en tung gammal järn motor och automat låda i en dåtidens sportbil

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Är väldigt svag för den här typen av bilar...
Kommer att följa detta

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Helt klart snyggaste årsmodellen av Chevelle. thumbs up Kan man gissa på aluminium LS-motor och nån överväxlad manuell låda? Hade varit kul av bulta in en BMW bakvagn i den där för lägre ofjädrad vikt...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Jag håller med föregående talare om att 66 är snyggaste årgången av Chevelle. Ska bli intressant att följa!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506



Lucky Costa/Mobile Tech på Hot Rod Garage (youtube/motortrendondemand.com) + facebook har kittat till en 66 Chevelle till en trevlig anrättning.... om det skulle behövas lite inspiration/tips!

Lycka till med bygget thumbs up

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Kroegarn skrev:
Lucky Costa/Mobile Tech på Hot Rod Garage (youtube/motortrendondemand.com) + facebook har kittat till en 66 Chevelle till en trevlig anrättning.... om det skulle behövas lite inspiration/tips!

Lycka till med bygget thumbs up


Costas chevell e stenhård thumbs up

http://www.superchevy.com/features/big-fun-budget-built-lucky-costas-1 . . . .

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Nicke Nilsson
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 103



NasCar by Smokey Yunick.....

_________________
Hans Nilsson
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Janne J skrev:
Är väldigt svag för den här typen av bilar...
Kommer att följa detta


+1

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Klingan75 skrev:
Helt klart snyggaste årsmodellen av Chevelle. thumbs up Kan man gissa på aluminium LS-motor och nån överväxlad manuell låda? Hade varit kul av bulta in en BMW bakvagn i den där för lägre ofjädrad vikt...



Är det inte lika bra och ta framvagn med?

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Är väl inget 'större' fel på A-body framvagnen, förutom alldeles för mjuka gummibussningar precis överallt och att infästningen till övre a-armen behöver sänkas en del (Guldstrand mod/shelby-sänkning).

Fördelen med dessa jänkare är ju att det finns hur mkt som helst att 'bara' ( ) bulta dit..

Vad sägs om ett lq4 (6.0l järnblock) med Ls3/L92 toppar, ls3 insug och två snurrbos...Gött med mos och relativt stryktåligt

/Bop f.d. ägare av sista snygga chevellen, en 72:a HT med 350+350 och 12b

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Trevligt men lite "nya" svängjänkare här på forumet nu när vissa av de äldre bilarna vilar sig i form
Hoppas den blir trevlig att köra och lycka till!
Med vänlig hälsning Mikael

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Kul med intresse!

Ni gissade rätt med Alu LS och manuellt men ingen BMW fram och bakvagn




Köpte en rasad LS7, eftermarknadsblock och toppar.
Receptet på den är:
World Products LS7X Warhawk block och toppar.
Callies 4.00" vev.
Carillo stakar och Wiseco 4.155 kolvar så det blev en 434.
Halv elak custom slipad mek rull kam.
Nya Warhawk toppar med Manley ventiler och fjädrar.
Isky bussnings lyftare, Manton stötstänger och Crowe vippor.
Holley tråg passar fint mot framvagnsbalken.

Köpte en ny Tremec TKO600 och en beggad McLeod RXT tvåskivig koppling.

Det var väl här som jag kände att jag ville bygga om chassiet riktigt också

_________________
Patrik Lissjos
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Misshandla jänkekryssaren med Mac Äckelben känns fel alla dagar i veckan.
Sen att std geometrin på A-armarna behöver sig en omgång är jag inte förvånad över.
Styrning? Styrsnäcket med ett helt plockepinn med av stag?
Om ja. Fixa kuggstång.


Stel axel har sina fördelar, mumma är dediong.
Ren stel axel finns det ett antal lösingar på.
Tex 3-länk, momentarm mm. (mins inte alla namn nu)
Ren 4-länk lämnar jag till rattlåsgrabbarn.

Vad är det nu/std? Bara bladfjädrar?

ps
Allt är balt som är svängvänligt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Kör först och modda sen, kan man ha som ledstjärna (beror ju på vad som är primära intresset, inget fel i att vara ärlig mot sig själv).

Stel oskränkt bakaxel finns det många som kört fort med, men du får flippa däck efter slitage. Det borde ju finnas plats för nästan vilken lösning som helst, men bladfjädrar kan funka de med,

Fram kan man ju modda lite för att kunna få till lite rimligare camber och geometri, men det finns ju mycket bolt-on att ha som utgångspunkt. Att börja med tomt millimeterpapper finns det inte behov av, anser jag.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Ingen anledning att bygga om till kuggstång då det finns en uppsjö av styrsnäckor med olika utväxlingar och känslighet att tillgå. Och bakaxeln är upphängd i fyrlänk redan i original. Bakaxeln är dessutom spiralfjädrad.

_________________
Kai Anttila
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Haft lite span på vilka som fått sina a-bodys att prestera bra på bana i USA för rimliga pengar så jag valde en färdig lösning och köpte ett Speedtech tracktime kit.

Dubbeljusterbara Viking coilovers, justerbara bakre länkarmar med hårda bussningar. Främre länkarmar med ändrad caster och camber från org.
Gjutna hubbar med Corvette C6 nav.




_________________
Patrik Lissjos
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Speedtechs grejer är bra. Har själv kört med deras bärarmar på Camaron i 10 år med riktigt bra resultat. Komplettera med en kuggstång från Unisteer eller Flaming River + alubussningar mellan subframe/bil så har du ett mycket kompetent chassi för vettiga pengar.
Mikael

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



fuling skrev:

Vad är det nu/std? Bara bladfjädrar?


GM A-body har Spiralfjädrar och K-läng bak. Långt från optimal konstruktion med olika långa bärarmar och mjuuka gummibussningar, fördelen är att det inte behövs panhardstag/wattlänk.

@Lissjos: Riktigt fin drivlina du valt och väghållningskittet ser också bra ut thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Är spindlarna högre än original?

Annars gör inte kitet så mycket nytta för då ligger RC långt under backen om jag minns rätt.

Bak är det helt galet åt andra hållet, k länket går inte att få bra utan måste byggas om.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!)
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
17 besök idag (82851 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande