Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!)
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 18, 19, 20   >>
19 besök idag (82853 totalt)
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Gör om, gör rätt heter det väl

Blev ett nytt upplägg på tunnel iom att lådan sänktes så mycket i bakkant för att korrigera mina tidigare "gissade" vinklar

Ska rulla till sidorna imorgon tänkte jag och sedan lyfta ur motor och låda för att färdigställa tunneln helt, anslutningen mot torpeden blir enklare att göra underifrån.


_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Igår åkte motor och låda ut för att kunna färdigställa tunneln.
Passade på att montera kopplingen temporärt för att kunna mäta upp och montera urtrampningslagret med rätt spel också.









_________________
Patrik Lissjos
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Det där är något jag kommer att överväga montera nästa gång jag har lådan nere, hydrauliskt urtrampningslager. Vad har du för pedalställ/huvudcylinder till kopplingen?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Janne J skrev:
Det där är något jag kommer att överväga montera nästa gång jag har lådan nere, hydrauliskt urtrampningslager. Vad har du för pedalställ/huvudcylinder till kopplingen?


Huvudcylindern vill jag mena är Camaro F-body 98-02, verkar vara den klart vanligaste som används vid konverteringskit. Sitter monterad på en vinklad plåt som skruvas vid broms-huvudcylindern på utsida torpedvägg och sedan stång genom torpeden.

Generisk bild bara men det är ett liknande kit som jag använder. Hydrauliska lagret är ett Hays.


_________________
Patrik Lissjos
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Samma grejer som jag har till min. Fungerar kalasbra thumbs up

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Halloj!
Inte hänt mycket här, har byggt en motor åt en kompis så det har tagit upp lite tid sen har väl motivationen släpat lite också.
Haft lite frigångsproblem mot bromsoken bak så jag har haft några spacers på och då hamnade hjulet lite väl långt ut.



Man har ju tydligen en grej för Weld Wheels
De högra hör till Impalan.



Monterade bränsletanken, det är en Aeromotive som jag har kompletterat med en till pump så det sitter nu dubbla 450lph pumpar i den.
AN8 ledningar är ungefär det som går att få dit
Tyvärr hade jag köpt fel filter så jag kunde inte göra klart trycksidan men returen är klar även i motorrummet.



En bekant ska hjälpa mig att rita upp en spacerring för att flytta skivan inåt på hubben och även flytta med oket 7mm för att få hjulet helt centrerat i hjulhuset.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Kom på en sak som jag glömde av, är på jakt efter bra bultar till mina bromsskivor mot hubbarna.
1/4 UNF med 19mm ogängad midja och ca 10mm gänga. De som satt där var rostfria.
Iom att jag ska flytta skivan så behöver jag nya, längre bultar.

Någon som har bra tips?

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 226



Antar lite lätt att bromsarna kommer från Wilwood och dom har många bra satser på sin hemsida. https://www.wilwood.com/Hardware/BoltKit?mcat=7 Men jag vet inte om någon har hemma här i Sverige. Sen vet jag att även Brembo har till sina racing-skivor

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Lissjos skrev:
Kom på en sak som jag glömde av, är på jakt efter bra bultar till mina bromsskivor mot hubbarna.
1/4 UNF med 19mm ogängad midja och ca 10mm gänga. De som satt där var rostfria.
Iom att jag ska flytta skivan så behöver jag nya, längre bultar.

Någon som har bra tips?


Jag kör vanliga grade 6 unf i stål.
Lite krångligare lösning, men om du ska ha spacer mellan skiva-hub skulle jag nog göra den med dubbla skruvar, dvs bulta spacern i hubben och sen skivan med andra skruvar i spacern..
Vad hade du för storlek på skivan och bultmönster på den?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Aris skrev:
Antar lite lätt att bromsarna kommer från Wilwood och dom har många bra satser på sin hemsida. https://www.wilwood.com/Hardware/BoltKit?mcat=7 Men jag vet inte om någon har hemma här i Sverige. Sen vet jag att även Brembo har till sina racing-skivor


Tack för tips, kollade lite där men hittade inga lämpliga. Hittat ARP med midja i rätt längd, men gängan var för lång. Men är väl bara att korta de thumbs up

Det är BAER bromsar på den här.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Lissjos skrev:
Kom på en sak som jag glömde av, är på jakt efter bra bultar till mina bromsskivor mot hubbarna.
1/4 UNF med 19mm ogängad midja och ca 10mm gänga. De som satt där var rostfria.
Iom att jag ska flytta skivan så behöver jag nya, längre bultar.

Någon som har bra tips?


Jag kör vanliga grade 6 unf i stål.
Lite krångligare lösning, men om du ska ha spacer mellan skiva-hub skulle jag nog göra den med dubbla skruvar, dvs bulta spacern i hubben och sen skivan med andra skruvar i spacern..
Vad hade du för storlek på skivan och bultmönster på den?


Hittat ARP med rätt dimensioner förutom att gängan är lite lång men den är väl bara att sticka av i svarven isåfall.
Jaså, varför då tänker du?
Tänkte göra en helt ny hub men tänkte att det här blir en fullgod lösning med rätt passform på mått och bulthål.

Det är en 14" skiva, vet inte om det är Baers egna eller om de köper in sina skivor.
De är 12 bultade, osäker på delningen.

För själva hjulen så finns det både 5x4.5 och 5x4.75

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Jag tar tillbaka, läste lite fort i mobilen och tyckte du skulle ha 19mm spacer till skivan, det tyckte jag var tjockt. men 7mm som jag fattar när du skriver i inlägget över.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Jag tar tillbaka, läste lite fort i mobilen och tyckte du skulle ha 19mm spacer till skivan, det tyckte jag var tjockt. men 7mm som jag fattar när du skriver i inlägget över.


Haha ja nej det hade varit lite brutalt. Då hade jag nog fått köpa nya fälgar istället

Nej, det blir en spacer på 7mm som fortfarande kommer styra på hubben eftersom den redan har djupet pga den invändiga handbromsen. Skivan kommer givetvis fortfarande också ha styrning på hubben.
Så de gamla bultarna har en ogängad midja på 12mm så de nya måste ha 19mm ogängad midja.

Så det får bli de ARP bultarna, ska bara kolla genom lite mer vad jag ska ha om det ändå blir en Summit beställning thumbs up

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Fick hem ett Nuke filter från PPF med rätt anslutningar och micron så då blev det monterat och slangarna där bak klart så när motorn kommer på plats så är det bara trycksidan in i railsen och mot regulatorn kvar thumbs up

Imorgon ska jag börja malla upp sista plåtbitarna för tunneln och tillverka de tänkte jag.




_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Halloj!
Har beställt ARP bultarna till hubbarna så de borde dyka upp till veckan gissar jag.
Även fått hjälp av kompisen att rita upp spacersen till mig och skickat iväg de till en annan kompis för tillverkning

Skulle gjort klart bigblock Chevan för leverans, tyvärr följde några gängor med upp när jag drog sista toppen så väntar på insatsgängor, man gillar ju inte rostiga båtmotorer

Får göra klart den i veckan så jag får tillbaka lite mer plats i garaget och kan fortsätta svetsa Chevelle innan den ska till lackeraren




_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
489an som hindrat lite av svets och slipjobben är nästan klar för leverans.
Vippor, tändning och skruva fast kåpor och försegla är det som är kvar innan den får åka tillbaka till ägaren på fredag så då är det fri lek i garaget igen


_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Tjing!
Har fått spacersbitarna tillverkade, ska hämta upp de efter jobbet imorgon och bultarna borde dyka upp här i veckan också thumbs up



_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Halloj!
Spacer delarna fick jag som sagt i veckan och ARP-skruvarna dök även upp.



Lite pyssel att sticka av samtliga 16mm för att få till längden perfekt



Farbrorn som haft hand om svarvar och fräsar på firman fick gå i pension här för någon månad sen så nu har det funkat att få lite ordning där inne. Vi har nog haft svarven i 15 år och jag har aldrig sett färgen på den tidigare





Fick torka av lite damm och belöna sig själv med en kall Norrlands

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Hejhej!
Länge sen men nu har det kommit lite inspiration så nu är tunneln kittad och klar.
Lackeraren skulle göra ett hembesök i slutet av nästa vecka för body och färg i tunneln när den ändå står bra uppallad



Plockat ihop prylar som ska få lite svart färg på sig även om kylaren sitter långt inne att måla

När det är färdigmålat under så ska lackeraren få ta bilen och skärmar en stund och fixa lite skador som jag råkat göra under byggtiden men sen åker drivlinan i igen


_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419


Trådstartare
Dåligt med framsteg under veckorna när man ligger borta på jobb jämt men hann in till
lackeraren idag när jag kom hem.

Maskerade in och blåste på svart body i tunneln så nu får det torka över natten och imorgon, om allt går som planerat så blir det blå färg över imorgon kväll och förhoppningvis rulla iväg den till lackeraren på söndag




_________________
Patrik Lissjos
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Lissjos skrev:


https://rejsa.nu/im/user/8648/2021-03-27-17-48-11_25893ade-4b79-46d2-9 . . . .

Fick torka av lite damm och belöna sig själv med en kall Norrlands


Jag brukar använda en snusdosa som storleksreferens, men det där funkar ju rätt bra med. Shit vilket djup

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!)
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 18, 19, 20   >>
19 besök idag (82853 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande