Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!)
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 18, 19, 20   >>
39 besök senaste veckan (83474 totalt)
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Så, mappning i december då typ?

Jag kommer ha börnat innan dig i så fall.
Eller så har jag hål i blocket före dig.


Härligt! Alltså det med börnisen iaf

Kommer att starta upp den hemma i lugn och ro först.
Varmköra ordentligt och känna på toppar och gå genom ventilmekanism och även skära upp filter och kolla genom riktigt innan den får spännas upp i bänk.

Om allt går typ som det är tänkt så vore det skönt att få hem den innan jul, ta en månad hemma för uppstart/ knyta ihop lösa trådar och sen mappning/ bromsning början/mitten februari och sedan ha slutbesiktning runt april där.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Jaha, jag kör nog lite mer hillybilly när den kommer ner från bockarna.
Typ; lås upp garaget, öppna porten, börna.
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Helt rätt

Alltså en börnis kan man ju förhoppningsvis göra på en startmapp om det kniper och man ska ju inte glömma bort den fina devisen "Ingen minns en fegis men en idiot blir alltid ihågkommen"

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Har haft lite mycket på jobbet så inte hunnit vara i garaget på en stund men var förbi PPF
igår och kikade lite så jag väntar på att en plats ska öppna upp sig för deras rör-konstverk.
Passade på att okynneshandla lite när jag ändå var där, blev en Precision 66mm wastegate.



_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Godkväll gott folk!
Ligger efter jobbet och har en fundering gällande tryck i ett hydrauliskt kopplingssystem som jag har.

Huvudcylindern är ju en standard GM F-body 98-02 som många använder och sedan ett McLeod hydrauliskt urtrampningslager.
Vad ser man för tryck?

Tanken jag har är att sätta en tryckgivare för att kunna styra launchcontrol istället för att ha en mekanisk brytare på pedalen eller är det en dum idé?

Knapp på ratten för att aktivera men tanken är då att bara sätta ett min tryck på den givarens signal för att kunna aktivera samt att det bara går, säg under 5 km/h genom hastighetssignal.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
God jul eller vad det nu är man ska säga dagen efter!

Har knappt hunnit röra Chevellen på några veckor men väntar på delar från olika håll.
Beställde nya strålkastare idag, blev lite mycket med alla fyra gula så klickade hem Dapper 575or med LED på hel/ halv ljus samt ytterring för park och blinkers.



Sen har det mest varit jobb, bruksbil och ny skoter som tagit tiden.
Hämtade ny skoter förra veckan och sen har bruksisen fått lite kärlek och blivit besiktigad och fått en ny uppsättning hjul med dubbdäck samt riktiga extraljus inför skotersäsongen.




_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Billet-onsdag






_________________
Patrik Lissjos
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Så kan man ju också göra om man är rädd för TIGsvetsen thumbs up

Du kunde ju ha lagt med lite mönster som efter "dimes" för att förvilla

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Det var ett snyggt rör

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545





Hur stor var biten från början? Gissar att det blev en del spån där


Riktigt fint bygge det här thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Rädd och rädd, blev ju en ball detalj

Konar från 4" till 3", ansluter dumpventilen och IAT på undersidan samt flex-koppling motor tryckröret och en rygg på undersidan för att kunna klamra upp lite kablage och slangar.

Vet inte riktigt hur stor biten var från början men skapligt





_________________
Patrik Lissjos
Citera
blackadder
Dingle
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22



Wow!
Bara wow! Vilken häftig detalj!

_________________
Peter Johansson
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Idag fick bilen ut och trampa lite snö, samt bli skjutsad till PPF för lite rör-magi






_________________
Patrik Lissjos
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4089



Den är så jäkla fräck!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Janne J skrev:
Den är så jäkla fräck!
+1
Och vilket rejält kåpsläp thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Tack så mycket thumbs up

Japp, kåpsläpet var riktigt fint. Lånade av en kompis kompis med kort varsel så det var superbra att slippa allt slask.
Sån stor Reko-trailer står högt på villhöver-listan.

Hann bara släppa av bilen hos de igår, ska dit på måndag förmiddag och gå genom saker med de. Men tanken är att låta de göra drivlinan helt klar och färdig för uppstart som jag sedan gör hemma i lugn och ro.

Så nu har jag ett utmärkt tillfälle att städa och organisera om lite hemma i garaget medan det nästan är tomt!

_________________
Patrik Lissjos
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



bra storlek på bromsarna bakom de fälgarna


Har jag sagt att det är fin färg på den där bilen?


Lycka till! Hoppas allt håller
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Varför kommenterar ingen IAT-givarens placering?

_________________
S Örnberg
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
St3v3 skrev:
Varför kommenterar ingen IAT-givarens placering?


Halloj!
Är det några konstigheter med den tycker du?
Jag har aldrig byggt något sånt här förut så i princip allting har kollats med folk före, just IAT givaren gick jag genom före tillverkning med Ärtan och han godkände

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



IAT givarens placering är lite som religion eller motorolja.
Man tror på det man vill, och har svårt att övertyga andra varför det är bättre.

Min sitter i spjällhuset, mest för att det var enkelt att sätta den där.
Men även att luften tvingas förbi även på små spjällvinklar.

En del har den ända ute i Intercooler gaveln, men det tycker jag känns mer tveksamt. (på låglast)
Det man vill komma undan är ju Heat soak, dvs. att värmestrålning påverkar mätvärdet.

Du kommer få värmestrålning från vattenkylaren (Varmstart, tomgång, kökörning).
Men ofta har man samma problem om den sitter i Insuget. (Eller som min i spjället)

Jag tror det kommer funka utmärkt.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Aha, då är jag med.
Ja, som sagt det är okejat med Ärtan som både sålt sprutet och ska mappa bilen samt vet hela mitt koncept så då kör jag på hans rekommendationer thumbs up

Fick lite backning på drivlinevinklar/ markfrigång direkt de lyfte upp bilen hos PPF, perfekt med lite objektiva ögon ibland så fick en bild på att de kapat upp tunneln igen samt höjt lådan/ byggt nytt fäste.

De kommer att göra drivlinan helt klart nu för uppstart så tar jag resten av bilen själv, ibland är det bra att låta proffsen jobba


_________________
Patrik Lissjos
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!)
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 18, 19, 20   >>
39 besök senaste veckan (83474 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande