Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!)
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
78 besök senaste veckan (83559 totalt)
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
super7 skrev:
Bakdäcken ser väl använda ut


Ja, de verkar skavas
Så 305-345 i 18" köpes thumbs up

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Coupe76 skrev:
Vad har du för mått på fälgarna? Står säkert någonstans i tråden men frågar här i stället.
Är det d004? Har kollat såna med. De är väldigt snygga. Moderna fast passar ändå en gammal bil utan förstöra.


Det är Weld Wheels S71.
18x9 fram och 18x12 bak.

Jag har ett par nya bakfälgar till salu, beställde fel offset. De har 8.6" backspacing men samma bredd om det är något som är intressant thumbs up

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare




Jag provade det här med att svänga lite

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Lissjos skrev:




Jag provade det här med att svänga lite
Den sjunger på bra!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686



De orka på bra jäkla snyggt bygge thumbs up thumbs up

_________________
Robert Forsberg
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Kommer att tänka på en sådan där Kungsfiskare varje gång jag ser en film där bilen blinkar förbi.
Jätteblå och skimrande liksom.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Jäklar vad det skottar på!

Kul och glädjande att du fått så bra utdelning
på allt jobb! Fin revansch på tråkiga motgångar!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare



Sådär, nu har jag lyckats med det jag ville uppnå under hösten!

Hitta den svaga länken och som väntat var det växellådan så nu börjar vinterns reparation och uppgradering thumbs up



Blir nog inte att riva förrän om två veckor tror jag, garaget är i stort behov av städning först.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Haft fullt upp på jobbet några veckor men till helgen blir det obduktion för att se om lådan går att rädda eller om det är uppgradering på G.

Jag har suttit och sneglat över Samsonas 6 pets h-mönstrade låda men är lite orolig för att det ska döda själva gatbilsmomentet med rakskurna drev och dogringar

Någon som åkt nåt liknande på gatan?


_________________
Patrik Lissjos
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Vad har du för serviceintervall på den där lådan?


Du kan annars köpa en T56 och sen skaffa en rakskuren drevsats 1-4 på den.
Nej inte billigt, men då har du två synkade överväxlar att glida runt med.

Jag kan lägga i femman i 50 drygt vid lugn körning, så det hade varit en finfin kompromiss...
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Vad har du för serviceintervall på den där lådan?


Du kan annars köpa en T56 och sen skaffa en rakskuren drevsats 1-4 på den.
Nej inte billigt, men då har du två synkade överväxlar att glida runt med.

Jag kan lägga i femman i 50 drygt vid lugn körning, så det hade varit en finfin kompromiss...


Jo, det var ju just det
Jag har inte ens hukat mig under bilen ännu, är det bara ett hål som inte är vid nåt lagerläge så blir det nog rep och bygga om den.

Min storebror bor numera i San Diego så han får väl skicka lillebror en julklapp

En ny T56 super magnum kan jag få loss för ca 51 plus moms medan en sån låda är ca 83 plus moms så rätt stor skillnad men jag vill ju inte köpa hur många växellådor som helst

_________________
Patrik Lissjos
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10629



Nu blev jag lite nyfiken...
Är det mycket svårare med dogringar och H-mönster jämfört med sekventiellt?

Min enda erfarenhet av osynkade lådor med doggar är iofs motorcyklar, men där funkar det hur smidigt som helst. Med lite känsla växlar man riktigt mjukt utan koppling. Använder bara koppling vid start och stopp, typ.

Skulle gissa att det rakskurna är en större plåga än doggarna för gatbruk.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



And ersJepp sson skrev:


Du kan annars köpa en T56 och sen skaffa en rakskuren drevsats 1-4 på den.
Nej inte billigt, men då har du två synkade överväxlar att glida runt med.

Jag kan lägga i femman i 50 drygt vid lugn körning, så det hade varit en finfin kompromiss...


Coolt, jag visste inte att det fanns. Nu har du kanske ställt till det med målbilden för nästa (eller näst-nästa) projekt. Min preppade T5 är bara tyst på fyran, lätt opraktiskt...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



therealpinto skrev:
And ersJepp sson skrev:


Du kan annars köpa en T56 och sen skaffa en rakskuren drevsats 1-4 på den.
Nej inte billigt, men då har du två synkade överväxlar att glida runt med.

Jag kan lägga i femman i 50 drygt vid lugn körning, så det hade varit en finfin kompromiss...


Coolt, jag visste inte att det fanns. Nu har du kanske ställt till det med målbilden för nästa (eller näst-nästa) projekt. Min preppade T5 är bara tyst på fyran, lätt opraktiskt...


Ja, det är ganska coolt. Googlade lite mer på det nu och konstaterar att det finns en uppsjö av tillverkare som har doggar och rakskuret eller typ lite mindre snedskuret än vanligt.

Här är PPG tex. De verkar överlägset dyrast i klassen dock.

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



DJ skrev:
Skulle gissa att det rakskurna är en större plåga än doggarna för gatbruk.

Det beror ju på hur känslig man är på vinandet....
Jag har en Quaife drevsats rakskuret med synkring på min se7en, så klart hör man ju vinandet
men det är inte nå mycket högre än motor samt däckljud etc..

Men en bil med tak så blir det ju lite mer störande kan jag tänka mig.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Gissar att den här bilen kommer att gå på raggen och ätas mer glass i än dom flesta rejsabilar och vore dumt att göra det till en plåga(för då får den bara stå, been there)

_________________
S Örnberg
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Nu så har jag börjat obducera!
Lådan verkar helt oskadd men kopplingen är stendöd








_________________
Patrik Lissjos
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Vän av ordning undrar vad du kör med för låda?


Är det möjligtvis ett urtrampningslager som inte trampat ur ordentligt så att säga? Eller har du bara för mycket pulver?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Det verkar som nåt av designkriterierna för kopplingen "överskridits".
Men slitagemärkena på fingrarna av urtrampningslagret, är det bara färgen, för det ät ju inte många timmar?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Vad ligger en sådan koppling på i pris? Motsvarande för vad hade en ny låda kostat? Blev det billigare eller dyrare av att det var kopplingen som tog permanent semester?

_________________
Magnus Falk
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422


Trådstartare
Hej!
Lådan var en helt standard Tremec T56 Supermagnum köpt från GMs performance avdelning.
Kopplingen skall klara det mesta som jag skickar på den, dock köptes den obetydligt begagnad men jag såg inga konstigheter med den.

Ska ta kontakt med leverantören för att rådfråga.

Bra noterat av er på urtrampningslagret, det ska nog bara vara färgen.
Lagret var i sitt bottenläge vid demontage och var schimsat med angivna mått vid montage så det tror jag ska vara lugnt.

Som planen ser ut nu så blir det en ny RPS koppling igen men 4 skivig denna gång, specad en bit över 2000nm men ska fortfarande vara användbar. Den kostar runt 6000$ inkl ett anpassat utrampningslager.
Ska nog även passa på att göra lite uppgraderingar på lådan såsom billet främre huset för att minimera flex vid ingående axeln samt oljespray inuti lådan då den tydligen kan tappa smörjningen fram vid hårda accelerationer.
Tänker även uppgradera synkringar och skiftgafflar.

Så det här raset kanske landar på runt 9000$ istället för 15000$ och det är ju alltid en ljuspunkt i det hela

Tur att det finns mycket övertid att göra på jobbet

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!)
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
78 besök senaste veckan (83559 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande