Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18, 19, 20 >> 979 besök senaste veckan (82858 totalt) |
Oj, det var länge sen
Ptja, höll på att montera ihop när jag råkade sälja min TKO600 växellåda så då var det bara att riva ur motor och låda. Då när jag ändå höll på så plockade jag av fronten för att kunna blästra och laga/ bygga om lite grejer plus enklare att passa in nya lådan. Ska köpa en ny T56 super magnum nu efter semestern tänkte jag. Nåja, bilder säger mer än tusen ord så här kommer några. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Nya växellådan hemma
Hoppas att bellhousing och det nya hydrauliska urtrampningslagret dyker upp nästa vecka så jag kan få i lådan och bygga nya kardantunneln Om någon har tips på bra olja till lådan och även vart jag kan köpa så uppskattas det _________________ Patrik Lissjos |
||||
PÅ sidan på lådan sitter en vit klisterlapp som talar om vilken olja Du ska ha - Följ den!
Vi har 4 bilar i familjen vi köpt sån där låda låda - så de håller för Ditt ändamål- Förutsatt Du köpt en 2-skivig koppling _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Nu är motor och låda på plats med nytt växellådsfäste, inte byggt tunnel ännu dock.
Lämnade intercooler till PPF för att få ett par böjar och kopplingar påsvetsade. Provmonterade kylarsupport med både ic och kylare på plats och det verkar stämma rätt okej. Har svetsning kvar på kylarsupporten innan den får gå på lack men ska hålla på lite i helgen och hoppas på att få den helt klar. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Efter en ihärdig motivationsdipp så åkte motorn i med nya lådan för ett tag sen och ikväll påbörjade jag tunneln så ena sidan blev gjord. Ska försöka hinna med andra imorgon kväll efter jobbet. Kommer att pressas ihop så den blir lite smalare i toppen, locket kommer att bli dzuzat bara för enkel åtkomst.
_________________ Patrik Lissjos |
||||
Kan nog bli rätt stökig Konbana vore skoj, har en kompis som körde Superstage med sin -66 Impala så det går ju bevisligen att vränga runt de rätt bra _________________ Patrik Lissjos |
||||
Kors i taket, det blev lite gjort idag också efter jobbet!
Kommer att göra främre biten mot torpedvägg när motor och låda är demonterat. Ska fixa lite fästen för att kunna spänna in sidorna exakt som jag vill ha de innan locket byggs. Ta ett smidigt plattjärn och värma och böja till rätt form som jag sedan pluggsvetsar i hålen, då har jag något stadigt att utgå från med Dzuz fästena. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Hejhopp!
Här har det inte mycket, arbetet har inkräktat på fritiden osv så råkade jag köpa mig en gammal trepip snöskoter som behövde mer jobb än jag trodde. Men idag flyttade jag bilen till ena sidan av garaget där jag vet att golvet är rakt för att kunna dubbelkolla lite vinklar i drivlinan. Som jag misstänkte så låg jag för högt i bakkant med lådan, digital vinkelmätare och laser var ju himla smidigt. Ställde bilen i den raken jag vill ha och sänkte lådan nästan 2 grader i bakkant så nu hamnade jag precis på 3 grader ner. Plocka fram rörbocken imorgon och se om det går att få till en bra balk innan tunneln göra klart. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Det är sånthär som underlättas med en saxlyft nedgjuten plant i golvet. Men det går fint med höglyftande domkraft också, om pallarna är stabila, vilket dessa jenga-2x4" verkligen verkar vara |
||||
Haha japp, en bra höglyftande domkraft och dessa bockar som är gjorda i 45x95 reglar funkar utmärkt. Den står med belastad fjädring och inga jobbiga pallbockar under bilen som man trasslar in sig i heller
_________________ Patrik Lissjos |
||||
Med en bra vagn och lyse så går det utmärkt att jobba under Jenga-bockarna
Fick ihop fästet iaf, hade varit en rolig detalj att tig-svetsa men har varken utrustning eller kunskap så det fick bli mig-sprutan _________________ Patrik Lissjos |
||||
Snyggt fäste
Intressant att se din uppallning, jag har tänkt på detta till min bil massor med gånger men det här är en rätt enkel lösning. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tackar, ibland finns energin till att överarbeta saker Du som går igång på maskiner förresten, ser du skapelsen bakom bilen? Riktigt fin hörnklipp, perfekt att klippa tjock plåt med när man ska göra fästen eller liknande. Stort svänghjul så jag brukar klippa 3mm i den _________________ Patrik Lissjos |
||||
Jag går igång på excenterpressen! Har spenderat många timmar i mitt tidiga arbetsliv vid såna maskiner, det stärker karaktären att tillverka 10 000 handtag till IKEA. Sen är det bara att hämta nästa pall... Väldigt fint bygge, alla tummar upp! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring (Ny koppling!) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18, 19, 20 >> 979 besök senaste veckan (82858 totalt) |