Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Yaris/Vitz cup i Sverige? Billigt sätt att tävla.
4970 besök totalt
ikuo_kemo
Halland/Kungsbacka
Här sen Jun 2018
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej, jag är hyfsat ny när det kommer till motorsport.
Såpass ny att jag inte kört på bana (mer en gokart)

Då jag både gillar och äger en Yaris så tilltalar detta mig rätt mycket:
https://www.youtube.com/watch?v=oAFFONl5ROU

Hur skulle intresse för något sådant här i Sverige se ut?
Hur stort är det att ta fram en serie?
(Nu är det tråkiga om man anordnar en, så kommer man inte kunna köra själv :P)

Tanken är att ha något som är extermet budget för att köra mot andra (alla har råd med en Yaris, samt man kan inte äga för många Yarisar). Samt som inte går så fort. Samtidigt blir det nästan lite humor, eftersom det just är en Yaris. Mål att kunna använda sin vanliga gatubil också, för att hålla nere kostnader.

En ny Yaris XP10 1.0l/1.3l med fullbur (för lite mer säkerhet) skulle inte behöva kosta mer 25 tkr.

Gissar på att detta ligger i linje med vad SBF skulle vilja, så finns det redan något liknande?

_________________
Martin Lind
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Det närmaste som jag känner till är väl Renault Junior Cup, men det riktar sig just till juniorer. Annars är det enhetliga billiga bilar (Renault Clio i detta fall).

I övrigt har nog SPVM-klassen Roadsport C med undergruppen MX-5 Cup samlat upp många i Sverige som vill tävla med lågt insteg och inte orimlig budget (dock något högre än en entypsklass med Yaris, i alla fall om man vill vara konkurrenskraftig).

Men det ser häftigt ut, och ämnet var uppe i höstas när initiativet #Club1000 lanserades av en känd profil vid Nürburgring: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=110465

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Yaris/Vitz cup i Sverige? Billigt sätt att tävla.
4970 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande