Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E90 -08 | Drifting
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (14036 totalt)
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 873



Altid godt med 3 spacere

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
borjesson.f skrev:
...
Ska kapa ur hjulhusen lite mer och bygga dit lite enklare plåt bak för sprängskydd av däck.
...



Jag vet varför man behöver sprängskydd Men rent konkret, vad behöver man pilla dit i hjulhuset så att det hjälper, är ju en del kraft vi snackar om.


Jasså, hur har du testat det?

Jag har ju byggt ut med plåt så långt ut emot breddarna jag kunnat sen var tanken att sätta fast någon typ av hårdplast/gummiduk mellan plåten och glasfiberbreddaren.

Skulle man spränga däck nångång kanske man sparar skärmen 1 gång extra

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
sirhiss skrev:
Den ser da brutal ud, hvorfor hullet i bagklap, skal koler flyttes om bagi?


Hej och tack!

Kylet kommer att sitta fram till att börja med.
Är mest för "looken" och förhoppningsvis för att leda ut röken bättre som blir.

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
Verkligen ett superseriöst arbete som ser ut att bli hur bra som helst. När jag såg kolsyrepelletsen först tänkte jag du skulle blästra med den. Fast din lösning var ju mycket bättre. 4 bromsvätskebehållare är jag lite nyfiken på.
Koppling, färdbroms, hydraulisk handbroms och?

Kämpa på, din bil kommer att bli hur bra som helst!


Hej!

Tack för de varma orden, det gläder en sketen amatör.

Det är 1st till koppling, 2st till färdbroms (fram&bak) samt 1st till handbroms

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
sirhiss skrev:
Altid godt med 3 spacere


Haha ja, men nu sitter det 100mm per sida bak

Kommer nog bulta dit 20/25mm till per sida

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

borjesson.f skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag vet varför man behöver sprängskydd Men rent konkret, vad behöver man pilla dit i hjulhuset så att det hjälper, är ju en del kraft vi snackar om.


Jasså, hur har du testat det?


Har sluppit själv men sett hur det kan gå....

_________________
Magnus Thomé
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Jag var inte nöjd med mina gamla motorfästen så valde att göra om dem igen.
Detta är 3e varianten på dem som får bli kvar nu.
Har gjort klart ett och börjat kapa bort för att göra nästa.



_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Det har tyvärr inte hänt så mycket med e90in under året som jag hoppats.
Motivationen har varit i bott och har börjat projektera för att bygga hus samt massa resande jobb så projektet har blivit lidande.
Det är väl egentligen nu det sista som det har börjat slipats ordentligt för att förbereda den inför lack.






Gick och köpte mig en 525 TDS av en kollega billigt.
Den hade stått några år sedan den sist var startad så hämtade den och bytte lite prylar för att få start på den och sålde vidare den till en kompis som ska ta drivlinan och lägga ner i en Volvo 760.






Hjälpte en kompis att flytta hans isbil mellan 2 garage. Den blev lite vissen under förra säsongen.








Åkte över till Riga för att titta på DMEC tävlingen som gick av stapeln där i Augusti.
En otroligt välbyggd E92 (eurofighter) som inte kvalade in, denna har körts i Formula Drift och har en MAST Motorsports V8 med ca 900 sughästar.
Den gula S15:en körs av en ryss som var inbjuden som wildcard till tävlingen, slutade 2a och åker med en 2,2L SR20 på ca 800 hästar och original vajerhandbroms.





Testmonterade min koppling som egentligen är för 135i/335i.
Jag fick slipa ur lite inuti lådan för frigång samt att jag måste shimsa startmotorn ca 20 från anläggningsytan mot växellådan då de nyare alublocken har en gjuten distans där.








For iväg till polaren och lånade hans garage under en helg för att förstärka upp mina bakvagnsinfästningar samt att börja byta alla bussningar i bakvagnen till gula strongflex.





Kört ut en ny batch med adapterplåtar för e34.
Dessa används för att bulta upp e36/e46 framvagnsbalk på e34.
Sålde nyligen 6st set till USA där några ska konvertera sina framvagnar.




Avslutar denna uppdateringen med att jag under black friday inte orkade hålla mig från att handla.
Köpte mig en Turbosystems HTX4064B1 som ska bli spännande att testa.
64mm in och ut, dubbla kullager och rostfritt avgashus för ca 10k.

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Det har gått en evighet sen jag uppdaterade senast och har väl inte hänt så mycket heller då det varit extremt tråkigt att förbereda bilen inför lack.

Har nu åtminstone fått hem bilen men med ett rätt taskigt resultat tyvärr..
Visserligen garagelack och man får ju vad man betalar för men jag har sett bilar han lackat genom åren och de har det varit betydligt bättre kvalitet på.

Hur som så får man försöka hitta lite motivation till och förbättra det sista invändigt.

Jag har en liten fundering om jag har skete i det blå skåpet.
På sista bilden syns det var jag tänkt placera mitt värmepaket. (En bit upp på torpeden uppe till vänster)
Ska ju som sagt åka m50 och med separat expensionskärl ganska högt placerat.
Kommer jag att få problem med en luftficka och bör tänka om angående placering?
Vill helst inte montera det inuti kupén för att slippa att en vattenledning brister.
Eller ska man försöka få till en avluftningspunkt högre än värmepaketet?










_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Ytterligare ett år har gått och det har varit svårt att hitta motivation efter den dåliga lackeringen..
Har under denna sommaren slipat insida och sprayburksmålat så gott som möjligt bara för att komma vidare.

Börjat snickra ihop en bashbar med fästpunkter fram, den bakre är färdig.




Det vart även lite iskörning under 3 helger på hemmaplan, första gången bakom ratten för egen del och satan så kul det är.
Längtar grymt mycket inför årets vinter och hoppas på en lika kall om inte kallare vinter.
Andra helgen gick servopumpen sönder (axeln till pumpen gick av) samt att bakdäcken hade gjort sitt. Köpte en uppsättning av Peo.K här på forumet så nu har man bakdäck ett tag.
Ny pump sitter på plats nu och även återanvänt ett gammalt oljekyl vilket borde hjälpa pumpen att hålla bättre.





Har även byggt om oljetråget för rakställningen så det är så gott som färdigt.





Det som står näst på agendan är att börja montera tillbaka alla lister, rutor och annat exteriört så det ser ut som en klar bil och börja bygga grenrör.
Har ritat upp en jigg för kollektor som en kompis printat ut.
Tanken är att dra 3-cylindrar till 2 sekundärrör som går in i twin-scroll aggregatet sen använda 1 wastegate per cylinderbank.



_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Har börjat snickra på ett grenrör och kommit lite längre på varmsidan.
Tar gärna emot input om något ser knasigt ut, vet att primärrören inte är riktigt lika långa men borde kunna funka och ge hyfsat flöde.
Ska förberedas för EGT på alla cylindrar dras rör för dubbla wg.




_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Kul bygge.

Att primärrören inte är lika långa är teoretiskt dåligt, men spelar mindre roll i verkligheten. Kör man med strikta reglementen och måste ha ut precis allt som går, så är det viktigare. För dig är det bättre med så korta rör som möjligt för bra och tidig spool. Jag tycker det ser lite lustigt ut med 6-2-1 men prova. Det borde ju inte spela någonroll eftersom du har twin. Kör på och berätta sen hur det gick. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Kan ingenting om grenrör men brutal bil och snajdigt grenrör att titta på!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Cammo skrev:
Kul bygge.

Att primärrören inte är lika långa är teoretiskt dåligt, men spelar mindre roll i verkligheten. Kör man med strikta reglementen och måste ha ut precis allt som går, så är det viktigare. För dig är det bättre med så korta rör som möjligt för bra och tidig spool. Jag tycker det ser lite lustigt ut med 6-2-1 men prova. Det borde ju inte spela någonroll eftersom du har twin. Kör på och berätta sen hur det gick. thumbs up


Ja det är väl ungefär det man läst sig till genom åren men tycker det är svårt att få till både lika långa rör men även hålla dem korta.
Jag hoppas med denna utformningen kunna få bra flöde till wgs med ett längre sekundärrör.
Sen om det är positivt eller negativt för spolen får vi se när det väl blir dags.

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
oneyet skrev:
Kan ingenting om grenrör men brutal bil och snajdigt grenrör att titta på!


Haha inte jag heller men försöker bygga något ändå.

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113


Trådstartare
Ett helt år har nästan gått sen senaste inlägget och det har inte hänt så mycket nu heller.
Har haft lite service samt fixat lite med isbilen.
Vi fick kört ganska många veckor i vintras så det var en fröjd!

Det lät ganska illa från bakvagnen under vinterns körning så testade att byta stötdämpare, förstärkte torn osv men det gav sig inte.
Så i somras plockade jag ner bakvagnen då jag trodde att någon av strongflex bussningarna hade gjort sitt, bussningarna visade sig vara intakta.
En bättre begagnad brygga hämtades, bytte till alu bussningar i bryggan samt stoppskruv till bussningarna så hoppas det håller ihop bättre nu.




Inför sista körningen i vintras fick jag även på styrvinkelkitet och med det fick jag kapa upp skärmarna fram.
Ville försöka kapsla in hjulen så fick tag i ett par universella skärmbreddare i ABS plast istället för glasfiber då det känns bättre med tanke på däcken.
De passar inte kanon mot originalets former men bättre än inget alls.
Tanken är väl även att få dit ett par bak, byta till stumma bussningar och leder där det går och göra en hasplåt då första körningen i vintras resulterade i att kylaren hamnade i remhjulet för servon.



E90in har det hänt mindre med.
Har gjort adaptrar för instrumentbräda och universal värmepaket i PETG.
Får se om de fixar värmen eller inte.



Fick iväg till grannkommun då en kille hade en m52b28 bottendel.
Köpte denna för vevens skull och har sålt av resten av prylarna.



Jag har även fortskridit lite på varmsidan.
Grenröret är färdigt med rör även till wg.
Downpipe är påbörjad samt rören efter wastegates.
Jag kommer försöka bygga med möjlighet att byta till öppen/återledd wg samt att alla rör efter turbo och wg blir i rostfritt.
Har även börjat beställa lite delar för att bygga smidd maskin direkt.


_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E90 -08 | Drifting
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (14036 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande