Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Räkna på kamaxlar????? | 4204 besök totalt |
Hur f*n räknar jag på vilka kammar som skulle passa motorn/mina behov
Måste ju finnas någon på detta forum som kan peka mig i rätt riktning. Motorn i fråga är en EJ257B (dual AVCS) Kommer köras med CP 9:0.1cr kolvar, oförändrade förbränings rum/ kanaler/ventiler. Parat med en efr 6758 turbo. Önskvärt register till cirkus 7000-7400r/min? Vad är det man räknar på och hur? Slaglängd kontra lyft duration blaha blaha. Eller spår jag i en mört fiskad på hösten precis kl13:30 en söndag Frit att flytta till skruva rejs bil om det passar bättre där. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Har ingen aning om hur man räknar, till min motor utgick jag ifrån vad som fanns tillgängligt och valde en variant som kändes mest rätt.
Din motor borde det väl finnas väldigt mycket feedback om från andra som gjort liknande setup? _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Du har AVCS ...
Byt inte kammar före du provat mappa in kamfasningen säger jag bara! Det är är som natt och dag om man ställer in den rätt. Du kan väcka din stora turbo och ändå få effekt upptill på höga varv om allt är rätt gjort. _________________ AIexander StenvaII |
||||
Visst gör det de, har lagt en tråd på Swedish Subaru club och inte direkt blivit överöst med svar. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Känns ändå som att lite större kammar är rätt väg att gå, brukar ju inte direkt va strålande prognoser med oem ej257 kammar runt 6500r/min _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Erfarenheter av de? _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Utan att ha satt mig in i denna motors tider håller jag nog med store al, finns en uppsjö vanliga motorer där folk kanske sätter på en hybridturbo med lite större kompressorhus etc och motorerna går bra men några varvningsmonster blir det inte. Sätt på en turbo med lite lämpligare turbinhus och kompressorhus så drar helt plötsligt den tidigare lite 'trötta' motorn på högre varv som en tjackpundare som sniffat lite och ser kopparkabel framför sig. _________________ Roland Johansson |
||||
Låter som att haren skulle ha hittat en jetpack kapabel till Warp 7 på den beskrivningen! Den enda jag vet som hjälp andra räkna lite på kammar via forum är Jens Gustavsson på Sävarturbo's forum. De gänget har rätt mycke know-how på överladdade motorer överlag, men kanske framförallt Volvo maskiner och lite "enklare" ventil/kam system. Kan vara värt att göra en tråd där ändå i den avancerade delen, finns många kluriga trimmare på de forumet _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Av egen erfarenhet så börja med originalkammarna.
Se till att det går att justera i bänken när ni mappar. Tycker inte att kammar av olika slag ger lika mycket som att dimensionera turbon rätt. Det är lite som Al säger att har den tröttnat så blir det inge mer. Utifrån ditt resultat så kan man sen se vad för kammar, turbinhus, turbo man kan behöva för att uppnå det man är ute efter. Ser allt för många som slänger på värsting grejer hit o dit o sedan blir det bara pannkaka av alltihop. Annars kan du ju snegla mot liknande byggen och apa efter dem. Åker man typ YB cosworth så finns det ju spaltmeter med prylar som folk provat. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Racetech Räkna på kamaxlar????? | 4204 besök totalt |