Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Räkna på kamaxlar?????
4204 besök totalt
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Hur f*n räknar jag på vilka kammar som skulle passa motorn/mina behov
Måste ju finnas någon på detta forum som kan peka mig i rätt riktning.
Motorn i fråga är en EJ257B (dual AVCS)
Kommer köras med CP 9:0.1cr kolvar, oförändrade förbränings rum/ kanaler/ventiler.
Parat med en efr 6758 turbo.
Önskvärt register till cirkus 7000-7400r/min?
Vad är det man räknar på och hur?
Slaglängd kontra lyft duration blaha blaha.
Eller spår jag i en mört fiskad på hösten precis kl13:30 en söndag

Frit att flytta till skruva rejs bil om det passar bättre där.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Har ingen aning om hur man räknar, till min motor utgick jag ifrån vad som fanns tillgängligt och valde en variant som kändes mest rätt.

Din motor borde det väl finnas väldigt mycket feedback om från andra som gjort liknande setup?

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Du har AVCS ...
Byt inte kammar före du provat mappa in kamfasningen säger jag bara!

Det är är som natt och dag om man ställer in den rätt. Du kan väcka din stora turbo och ändå få effekt upptill på höga varv om allt är rätt gjort.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
NIzmo skrev:
Har ingen aning om hur man räknar, till min motor utgick jag ifrån vad som fanns tillgängligt och valde en variant som kändes mest rätt.

Din motor borde det väl finnas väldigt mycket feedback om från andra som gjort liknande setup?


Visst gör det de, har lagt en tråd på Swedish Subaru club och inte direkt blivit överöst med svar.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Big Al skrev:
Du har AVCS ...
Byt inte kammar före du provat mappa in kamfasningen säger jag bara!

Det är är som natt och dag om man ställer in den rätt. Du kan väcka din stora turbo och ändå få effekt upptill på höga varv om allt är rätt gjort.


Känns ändå som att lite större kammar är rätt väg att gå, brukar ju inte direkt va strålande prognoser med oem ej257 kammar runt 6500r/min

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Om du får problem efter 6500rpm med kammarna (färdigmappade kammar) så törs jag säga att turbon mest troligt är feldimensionerad för uppgiften.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Big Al skrev:
Om du får problem efter 6500rpm med kammarna (färdigmappade kammar) så törs jag säga att turbon mest troligt är feldimensionerad för uppgiften.


Erfarenheter av de?

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Japp

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Fricke.w skrev:
Big Al skrev:
Du har AVCS ...
Byt inte kammar före du provat mappa in kamfasningen säger jag bara!

Det är är som natt och dag om man ställer in den rätt. Du kan väcka din stora turbo och ändå få effekt upptill på höga varv om allt är rätt gjort.


Känns ändå som att lite större kammar är rätt väg att gå, brukar ju inte direkt va strålande prognoser med oem ej257 kammar runt 6500r/min


Utan att ha satt mig in i denna motors tider håller jag nog med store al, finns en uppsjö vanliga motorer där folk kanske sätter på en hybridturbo med lite större kompressorhus etc och motorerna går bra men några varvningsmonster blir det inte. Sätt på en turbo med lite lämpligare turbinhus och kompressorhus så drar helt plötsligt den tidigare lite 'trötta' motorn på högre varv som en tjackpundare som sniffat lite och ser kopparkabel framför sig.

_________________
Roland Johansson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



En efr 6758 är ingen hybrid turbo

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Supramannen skrev:
En efr 6758 är ingen hybrid turbo


..och hör sen...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Rolle Scirocco skrev:
Utan att ha satt mig in i denna motors tider håller jag nog med store al, finns en uppsjö vanliga motorer där folk kanske sätter på en hybridturbo med lite större kompressorhus etc och motorerna går bra men några varvningsmonster blir det inte. Sätt på en turbo med lite lämpligare turbinhus och kompressorhus så drar helt plötsligt den tidigare lite 'trötta' motorn på högre varv som en tjackpundare som sniffat lite och ser kopparkabel framför sig.


Låter som att haren skulle ha hittat en jetpack kapabel till Warp 7 på den beskrivningen!

Den enda jag vet som hjälp andra räkna lite på kammar via forum är Jens Gustavsson på Sävarturbo's forum. De gänget har rätt mycke know-how på överladdade motorer överlag, men kanske framförallt Volvo maskiner och lite "enklare" ventil/kam system.

Kan vara värt att göra en tråd där ändå i den avancerade delen, finns många kluriga trimmare på de forumet

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Av egen erfarenhet så börja med originalkammarna.

Se till att det går att justera i bänken när ni mappar. Tycker inte att kammar av olika slag ger lika mycket som att dimensionera turbon rätt. Det är lite som Al säger att har den tröttnat så blir det inge mer.

Utifrån ditt resultat så kan man sen se vad för kammar, turbinhus, turbo man kan behöva för att uppnå det man är ute efter.


Ser allt för många som slänger på värsting grejer hit o dit o sedan blir det bara pannkaka av alltihop.


Annars kan du ju snegla mot liknande byggen och apa efter dem. Åker man typ YB cosworth så finns det ju spaltmeter med prylar som folk provat.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Racetech
Räkna på kamaxlar?????
4204 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande