Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mysko ljud i framvagnen på min M3:a vid bankörning ?
3404 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Var och körde på Gelleråsen igår och då uppstod ett mysko ljud i framvagen ( troligen på vänster sida ).


Vid kraftiga högersvängar ( endast höger ) uppkommer ett gnisslande ljud ( låter som däckskrik typ ) samt en ton som påminner om när motorn inte går på alla cylindrar


Kan det vara något med styrservon ??


om någon har en aning om vad detta skulle kunna bero på skulle jag bli mycket tacksam......!?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Fösta som dök upp , däcken tar i hjulhuset , och att det bara gör det på en sida , bilar är inte liksidiga , dom varierar ganska mycke , du kör med 18-19 tummare , orginal 17 , är bilen sänkt ? så kommer du närmare kontakt ytor

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Annars brukar det vara vanligt på E36:or med lite större hjul att det tar i innerskärmen bak vid hårdare kurvtagning.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Niklas Sandström skrev:
Annars brukar det vara vanligt på E36:or med lite större hjul att det tar i innerskärmen bak vid hårdare kurvtagning.


Stämmer bra. Är bilen dessutom sänkt också så tar det garanterat i innerskärmen.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Ni har säkert rätt, men då borde ju ljudet uppstått vid tidigare tillfällen också, eller ??
Tycker dessutom att det borde synas på däcken !?

Ni tror alltså inte att det kan vara något med styrservon eller så då, om det var det så borde väl i och för sig någon varningslampa ha tänts !?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kokande servovätska på E36 vid bankörning är allt för vanligt tyvärr...
Men det är om man åker på mastodontpass och det är riktigt varmt ute.

Men då brukar det kännas i ratten ganska otrevligt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Eller kanske ett plågat hjullager på vänster fram?

/M

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Andreas Lidström skrev:
Kokande servovätska på E36 vid bankörning är allt för vanligt tyvärr...
Men det är om man åker på mastodontpass och det är riktigt varmt ute.

Men då brukar det kännas i ratten ganska otrevligt.


Nu vet jag inte om jag kan hålla med men jag har aldrig råkat ut för kokande servovätska och när jag får möjlighet så brukar det bli riktigt ordentliga pass på banan.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Niklas Sandström skrev:
Andreas Lidström skrev:
Kokande servovätska på E36 vid bankörning är allt för vanligt tyvärr...
Men det är om man åker på mastodontpass och det är riktigt varmt ute.

Men då brukar det kännas i ratten ganska otrevligt.


Nu vet jag inte om jag kan hålla med men jag har aldrig råkat ut för kokande servovätska och när jag får möjlighet så brukar det bli riktigt ordentliga pass på banan.


ok, vanligt och vanligt kanske var lite överdrivet.

Men jag vet om dom som har haft problem med just detta på E36, fast då Z3 coupé i första hand.
Fast som du säger, det är grabbarna som åker sina stadiga 30 minuterspass i högsommarvärmen som råkat ut för det. Fast en bra servovätska (vilken det nu kan vara) och kanske ev en kylare så är problemet ur vägen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag vet en person som "lyckades" med detta på ringen. Som är relativt snäll mot materialet.
Det var en M3 E36.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Bistec skrev:
Tycker dessutom att det borde synas på däcken !?


Tror inte det syns något på däcken, innerskärmarna är ju i plast så det är dom som ger med sig, det blir skrapmärken i i-skärmarna.

Jag har en E36-cabrio med en sänkningssats som sänker bilen ganska rejält och så har jag 17-tummare på. Och det skrapar i. Ganska rejält. Så fort man börjar köra lite inspirerat, minsta ojämnhet på vägen så skrapar det i bakskärmarna. Men jag har haft av bakhjulen och kollat, det låter värre än vad det är, det enda som syns är lite skrapmärken i innerskärmarna. Så jag låter det vara. Den sänkningssatsen ger så pass mycket bättre väghållning.

Men förvissa dig om vad det är som låter på din. Upp med bilen på en lyft, ta av bakhjulen och kolla innerskärmarna om där är några skrapmärken.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Kollade igår, och mycket riktigt så var det rätt tydligt skrapat i vänstra bakre hjulhuset, men jag tror ändå inte att detta var det som lät så märkligt, försökte framkalla ljudet igår på allmän väg, men det lyckades jag inte med, måste vara en kraftig kurva med bra fart för att ljudet ska uppenbara sig, får lämna in bilen på en lite genomgång innan nästa bankörningspass !!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



krister Andersson skrev:
Fösta som dök upp , däcken tar i hjulhuset , och att det bara gör det på en sida , bilar är inte liksidiga , dom varierar ganska mycke , du kör med 18-19 tummare , orginal 17 , är bilen sänkt ? så kommer du närmare kontakt ytor


och belöningen till rätt första svar är thumbs up nästa gång du köper däck , kolla om det finns nått som är lite smalare , bredden skiljer ganska mycke mellan däck märkena

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Eller så gör du som jag och kapar bort dom utstickande kanterna som tar i, det brukar vara just vid övergången mellan bakspoiler och plåtskärm.

Har iofs sett nu att efter jag vred på full camber bak så är däcken inte lika nära innerskärmen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Eller så gör du som jag och kapar bort dom utstickande kanterna som tar i, det brukar vara just vid övergången mellan bakspoiler och plåtskärm.

Har iofs sett nu att efter jag vred på full camber bak så är däcken inte lika nära innerskärmen.



Utveckla gärna det där med camber, jag har undrat så länge men inte orkat fråga om ännu en sak...?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454




_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Skruva banåkabil
Mysko ljud i framvagnen på min M3:a vid bankörning ?
3404 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande