Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Grundläggande motorteori (Co vs HC vs tomgång och sånt...)
2 besök senaste veckan (883 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Tja!

Eftersom regnet öser ner så har jag fullt upp med att grunna på världsproblemen. Som det där med Co vs HC och tomgångsvarv och tändning på vanliga bensinmotorer.

Co vs HC... HC = oförbrända kolväten, men hur hänger det ihop med Co? Är det ett motsatsförhållande eller kan t.ex. båda nivåerna vara höga? Hur spelar tändläget in på dessa parametrar? För en banbil, är hög eller låg Co att föredra?

Hur förändras t.ex. tomgångsvarv om man pillar på Co-skruvar? Inte alls?

Eh, kanske borde lära mig lite om grunden först innan jag ställer dumma frågor? Finns det nån grundkurs i förbränningsmotorteori på nätet?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



tändläge och hc har jag bara teorier om. skulle tro att ett tidigare tändläge, högre tändningn ger lägre hc, då det förhoppningsvis hinner brinna klart.

på många bilar som besiktigas är det olja som spökar som gör att HC blir högt..

HC och Co hänger ihop på sätt och vis men ändå inte. =)

när en bil går riktigt fett så går både Co och HC upp. men Co kan ligga ganksa lågt ochHC högt p.g av dålig förbränning. det är lämpligt att slänga ett öga på co2 och o2 det brukar ge ett hum på hur det ligger till med förbränningen.
ett co2 över12 och ett lågt o2 är det man eftersträvar.. givetvis ska ska HC vara så lågt som möjligt..

har ingen erfarenhet av rena racemotorer, men jag antar att det är som trimamde gatbilar att Co ska vara relativt högt..
problemet med kammar med mkt overlap är att spottar igenom oförbränt (både luft och bräsle) då blir HC högt..
folk med extrema motorer med mkt overlap (speciellt mkt overlalp tillsammans med turbo) har haft problem att mäta lambda just p.g.a. av detta.


tomgången förändras av co skruven. fetare blandningen lägra tomgång blir det va.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Skruva banåkabil
Grundläggande motorteori (Co vs HC vs tomgång och sånt...)
2 besök senaste veckan (883 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande