Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Grundläggande motorteori (Co vs HC vs tomgång och sånt...) | 2 besök senaste veckan (883 totalt) |
Tja!
Eftersom regnet öser ner så har jag fullt upp med att grunna på världsproblemen. Som det där med Co vs HC och tomgångsvarv och tändning på vanliga bensinmotorer. Co vs HC... HC = oförbrända kolväten, men hur hänger det ihop med Co? Är det ett motsatsförhållande eller kan t.ex. båda nivåerna vara höga? Hur spelar tändläget in på dessa parametrar? För en banbil, är hög eller låg Co att föredra? Hur förändras t.ex. tomgångsvarv om man pillar på Co-skruvar? Inte alls? Eh, kanske borde lära mig lite om grunden först innan jag ställer dumma frågor? Finns det nån grundkurs i förbränningsmotorteori på nätet? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
tändläge och hc har jag bara teorier om. skulle tro att ett tidigare tändläge, högre tändningn ger lägre hc, då det förhoppningsvis hinner brinna klart.
på många bilar som besiktigas är det olja som spökar som gör att HC blir högt.. HC och Co hänger ihop på sätt och vis men ändå inte. =) när en bil går riktigt fett så går både Co och HC upp. men Co kan ligga ganksa lågt ochHC högt p.g av dålig förbränning. det är lämpligt att slänga ett öga på co2 och o2 det brukar ge ett hum på hur det ligger till med förbränningen. ett co2 över12 och ett lågt o2 är det man eftersträvar.. givetvis ska ska HC vara så lågt som möjligt.. har ingen erfarenhet av rena racemotorer, men jag antar att det är som trimamde gatbilar att Co ska vara relativt högt.. problemet med kammar med mkt overlap är att spottar igenom oförbränt (både luft och bräsle) då blir HC högt.. folk med extrema motorer med mkt overlap (speciellt mkt overlalp tillsammans med turbo) har haft problem att mäta lambda just p.g.a. av detta. tomgången förändras av co skruven. fetare blandningen lägra tomgång blir det va. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
Skruva banåkabil Grundläggande motorteori (Co vs HC vs tomgång och sånt...) | 2 besök senaste veckan (883 totalt) |