Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Räkna på ramplamell-diffbroms | 3 besök senaste veckan (3930 totalt) |
Vi tänker oss 1 hjul står på is, det andra på torr asfalt.
Hur mycket av M, momnet in på diffklumpen, kan vi överföra till det hjul med grepp? Öppen diff är noll. Ramplamelldiffbroms då? Momnet för en koppling. Mut=2*x*my*F*rm my=friktion rm=(R+r)/2 R=ytterradie på lameller r=innerradie på lameller x= antal glidytor (2st per lamell) Mut=moment som kopplingen kan ta. F är nu frågan Hänger på rampvinkel, antal lameller, mm mm. Lamell antalet, löst x my ca ca 0,05 smort, stål mot stål. rm är löst. F är en fuktion av M och rampvinken och mer? Vi ski... i förspänningen till en börja. Finns lite här, men jag känner det är inte riktig allt. Eller? (jag läser som en kratta på engelska) http://downloads.optimumg.com/Techni _________________ Johan Sjölinder |
||
Min tyska werkstatthandbuch till Commodore har ett helt kapitel enbart om lamelldiffar och hur man mäter spärrverkan.
Tog ett dassigt kort med mobilen. Vikten som hänger i fälgen ska tydligen vara 45,5 kg i det här fallet, kan ha med fälgdiametern att göra? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Blir det noll med öppen diff? Kommer inte friktion och konstruktion göra att lite moment överförs? Förvisso enstaka procent eller Nm _________________ Roland Johansson |
||
15" fälg och 45,5kg.
Jag gissar vilt, det är förspänningen. M=15*25,4/1000/2*45,5*g ->M=85Nm Ligger på en rimlig nivå. Lite moment blir det nog på isen med öppen diff. Men vad man matar in så är det momenet försumbart. Ca ca noll. Förspänningen är ju bara en paralell förflyttning av låsingen. Ski... samma säg att vi har så låg förspänning som möjligt för diffen skall funka. Men den har så liten att vi kan bortse från den. Och det är ju inte förspäningen som är huvud låsningen i en ramplamelldiffbroms Det är lamellpaketet, om jag nu inte är ute och seglar Rampen är till för att 90grd reaktion. Med 45grd ramp blir det 1 till 1, eller? 30grd ger 1 till 1,732 Om vi antar M=1 1 & 2 är vänster och höger hjul. M=M1+M2 Rakt fram lika grepp M1=M2=M/2 Lyfter vi ett hjul säg M2 M1 max=M=1 M1=M/y*x*my*(R-r)/2/tan(rampvinkel) 1. y är förmodligen en radie, men vilken? Vad jag försöker sätta siffror på förhållnde rampvinkel, R, r, x mm _________________ Johan Sjölinder |
||
Det där stämmer nog inte riktigt, jag har då inte blivit stående på isfläckar under de tusentals mil som jag har kört med diverse Opel Omegor utan förspänd diffbroms. _________________ Kai Anttila |
||
Commodåren:
Har du någon/några bilder på diffen/diffarna. Gärna i delar. Tänker jag inte krokigt så dessa saker proptionella mot varandra för utom rampvinken som är omvänt prop. Mut1/Mu2=x1/x2=rm1/rm2=tan(ramp2)/tan(ramp1) Antal lamellytor -> x medelradie > rm rampvinkel > ramp Mut -> moment ut (del av moment in, mao mindre än 1) Förståligt, rätt/fel? _________________ Johan Sjölinder |
||
Har tyvärr inga bilder som visar delarna i monteringsordning, annars så har ju Anders fina bilder i sin Commodore GS/E tråd. Bra info om lamelldiffar finns här: http://www.limitedslip.de/lamellensp
_________________ Kai Anttila |
||
Det jag tycker är intresankt är att ca se sambanden mellan rampvinkel och antal glidytor.
Om vi antar vi har 3st lameller(inner lameller) per sida i diffen (x=3) ger att vi kan få n att bli n =4 e 6 e 8 e 10 e 12 Helt beronde hur mans sätter ihopp/packar inner och ytterlameller Inner sitter på drivaxlarna Ytter sitter i diffhuset. Antar M1=0,4 & n=12 rampvinkel=45grd M1/M2=n1/n2=tan(ramp2)/tan(ramp1) Denna metod är trubbig, men ger en klar hint vad man har att leka med. Med 2st olika ramper (30 & 45) och en diffbroms med 6st lameller som sitter typ i drivaxlarna. Finns intresse så kan vi gräva vidare. Vad händer om vi lägger på förspänning. Titta på koniska kugghjul(diffdreven) mm mm Jag tittat lite på detta. _________________ Johan Sjölinder |
||
Ibland kommer tanken, vad dum jag är.
När man kommer på något uppenbart. Mao en ahaaaaa upplevelse Förspännings momentet i en ramllamell diffbroms propotionellet mot antalet glidytor. Har vi 8st glidytor och 80Nm förspänning. Med 6st -> 60Nm _________________ Johan Sjölinder |
||
Racetech Räkna på ramplamell-diffbroms | 3 besök senaste veckan (3930 totalt) |