Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Torrsump - problematik och brydderier
<<   1, 2, 3   >>
3894 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag kanske uttryckte mig konstigt men vad jag menade att "avluftningen" från oljetanken som löper tvärs hela bilen lär kylas ner och kondensera en del vatten. Denna vatten kommer då att ansamlas i lägsta punkten. Om man då ska ha "avtappning" någonstans då ska det vara i lägsta punkten. Fryser denna "plugg" blir det samma som att vevhusvent är pluggat = någon packning ger vika.

Men hela konceptet med "baktank" är knepigt. Jag har bara sett det en gång och då fick man ta till tryckluft i tanken för att tvinga oljan in i motorn vid första uppstart...oljepumpen orkade inte suga upp oljan.

Jag skulle ändå undersökt om man kan få plats med oljetanken i motorrummet. Det är som sagt inget som säger att tanken ska vara rund eller cylindrisk. Den kan vara platt eller se ut hur som helst så den får plats nära motorn...viktiga är att pumpens inlopp ligger "under vattennivån". Och är den i motorrummet blir alla slangar uppvärmda så man slipper eventuella frysproblem.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



beepbeep skrev:
Jag kanske uttryckte mig konstigt men vad jag menade att "avluftningen" från oljetanken som löper tvärs hela bilen lär kylas ner och kondensera en del vatten. Denna vatten kommer då att ansamlas i lägsta punkten. Om man då ska ha "avtappning" någonstans då ska det vara i lägsta punkten. Fryser denna "plugg" blir det samma som att vevhusvent är pluggat = någon packning ger vika.

Men hela konceptet med "baktank" är knepigt. Jag har bara sett det en gång och då fick man ta till tryckluft i tanken för att tvinga oljan in i motorn vid första uppstart...oljepumpen orkade inte suga upp oljan.

Jag skulle ändå undersökt om man kan få plats med oljetanken i motorrummet. Det är som sagt inget som säger att tanken ska vara rund eller cylindrisk. Den kan vara platt eller se ut hur som helst så den får plats nära motorn...viktiga är att pumpens inlopp ligger "under vattennivån". Och är den i motorrummet blir alla slangar uppvärmda så man slipper eventuella frysproblem.


Jag menade inte bara det du skrev.... utan tolkningarna i stort.

Du har rätt i det du skriver ovan.
Men om man inte får fram oljan till pumpen vid tex oljebyte....så har man svackor på ledningen fram.... med luftfickor.
Och det är det jag försöker tala om. DET FUNKAR INRE ATT HA DET SÅ.

Men om någon tycker sig ha råd att inte lyssna.... så är det ok för mej. Bara jag vet att jag sagt det, så har jag rent samvete.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



EDIT: Med en grov ledning och fall hela vägen, funkar det mycket bra att ha tanken bak.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
beepbeep och butterfly:

I mitt fall kommer jag ha fötterna i höjd med baksidan av blocket (Med pedalerna i botten), och säg.. 25mm från fullt nertryck kopplingspedal har jag hjulet vid fullt rattutslag. Det finns ingen plats där, inte med den tank jag har.

Och ny blir de inte i detta läge..

Oljan sen får jag inte in till pumpen på annat sätt om jag inte går genom hjulhuset vilket känns.. ganska risky. + att de är Jävligt trångt där med :/ Jag får undersöka saken i alla fall, det kanske finns en möjlig lösning som jag inte sett.




Nu kommer oljan på andra sidan, men den här bilden ger ändå ett hum om hur det ser ut. Motorn ska dessutom bak mellan 3 och 5cm i alla fall. Där ska de in 4 grenrörs pipor mellan ramben/hjulhus och motor också. Jag få inte in någon oljeledning där... (Om jag inte kan lura den genom hjulhuset tillräckligt långt in då.)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



sätta pumpen framåt...???

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Michael Th skrev:
sätta pumpen framåt...???


De ser ut att vara mer plats än det är. På bilden syns en svart U-profil framför motorn, där kommer kylaren sitta. Därifrån till remskivan är det i dagsläget kanske 5-6cm. Även om jag flyttar motorn 10cm bakåt är pumpen fortfarande 25 centi lång :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Nu kommer jag inte ihåg måtten på din oljetank, men skulle pusslet bli lättare om du satte kylaren i bagaget och då kanske få plats med allt med torrsump framför motorn?
Även lättare att cirkulera vatten än att pumpa olja?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det finns fler saker i ditt system som jag inte gillar. (naturligtvis menat som tips, så ingen skriver att jag mobbar dej.)

Förs och främst är det skarvar på ledningarna inne i coupén. Är det ens tillåtet ?
Det är ivilketfall som helst ingen bra ide.

Sedan är det höjdskillnaden redan bakom stolarna.
Det måste ju gå att gå in/ut i nederkanten på golvet.



Samma längst fram.
Sväng rören in mot mitten.... framför passageraren fötter och kom ut innanför rambalken vid kopplingskåpan.





Så här har jag gjort. Även om det är dåliga bilder i ett tidigt stadium..... så borde det gå att se hur jag tänkt.
Det man ser är returen till tanken. En grov gummiklädd stålomspunnen slang.... som ligger i ett helsvetsat rör.

Matningen är är liknande, men ligger under golvet, skyddad av Duralaluminium.

Båda två kommer ut ur rambalken, strax innan kickuppen mot framvagnen.





_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



En liten bild till... där man ser var en av slangarna kommer ut ut balken.



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Och.... om nu någon skulle tro att dom har trångt i motorrummet.



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Hur du löst det med oljeslangar + downpipe är imponerande Men jag tror jag har de knepigare just precis vid de stället.. De ska ner 4st grenrörspipor där, i motsvarighet till en downpipe. Jag bygger inte heller helt "kompromisslöst".
Kadetten är en Liten bil! På många sätt! Redan std satt jag med ryggstödet mot baksätet t ex. De gav lite huvudbry när jag skulle byta pedalställ då pedalerna ville hamna längre bak än std. Det tillsammans med lägre stol som ger rakare ben = ett önskat större avstånd till pedalerna tog en stund att få rätsida på.

Detta är inte heller någon tävlingsbil, att de finns reglementen som säger stopp till skarvar inuti bilen förstår jag, hur de är med vägreggat vet jag ej. Dock är de ju inget tryck i rören, så även vid en läcka bör de inte spruta varm olja (+ att allt sitter inbyggt i en demonterbar låda)

Anledningen till att jag drog rören längs med sparklådan var för att få ner stolen maximalt, Kadettens golv går upp och ner under stolen så med rören där hade jag fått sätta den 40-50mm högre upp (minst). Att ställa sig och kapa i golvet när det är gjort som det är gjort för att staga upp och stärka karossen var jag inte särskilt sugen på heller :/

Jag gör så gott jag kan med den kunskap jag har och den målsättning som finns, de är bara bra att det finns andra med andra infallsvinklar som kan hjälpa en åt mer rätt håll

För att förtydliga målet med denna bil:
En bil med tidstypiskt racing inspirerat stuk (därav ingen flytt av kylare till bagaget, den stannar i fronten )
Med en motor som sångmässigt påminner om den erans tävlingsmotorer.
Med bra och underhållande väghållning.
Som 2 personer fortfarande kan åka på en söndagstur i om andan faller på.

Med andra ord inget renodlat banvapen eller någon tävlingsbil. Den ska fungera till vardags och vara överkomligt bekväm och komfortabel att köra. Därav t ex valet att dra oljerören mot tröskeln istället för under stolen. Även om din lösning butterfly, med ett insvetsat rör, säkerligen hade fungerat bra. Skulle den väg jag valt att gå innebära problem framöver har jag ju alltid möjligheten att ta bort rören och ersätta med slang hela vägen, t ex i ett insvetsat rör (Ska för sakens skull faktiskt ta å kolla upp vad för rör jag kan få tag på, AN16 är 29mm utvändigt, vilket också var anledningen till att jag valde 25mm alurör i bilen istället för slang, så rören i sig bör ju vara drygt 30mm invändigt)

Edit: 35x1.5 elförzinkade vvs rör (32mm invändigt) torde i så fall vara melodin. + 5 meter an-16 slang till då.. tål att tänkas på i alla fall!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Nu har jag suttit hela dan och studerat gamla bilder och funderat..

Hittade den här gamla bilden från 2008-2009 nått.


Det blir lite snirkligt, men jag skulle kanske kunna komma ut längst in i innerskärmen, dra slangarna upp övre det bakre bärarmsfästet och in under rambalken.



Då kommer jag in alldeles bakom öronen för motorkudden till vänster på denna bild. Bakre länkarmsfästet syns vid den röd/blå pallbocken, skruvskallen där är till det fästet.

Under rambalken där blir ett vettigt ställe att sätta en skarv på med (vilket jag blir tvungen till i vilket fall som helst). Tryckslangen kan jag bara få tag i en 45 graders koppling till, så den kommer jag få dra under slangarna till tråget för att inte komma upp med slangen i en för snäv vinkel. Returen får jag sätta på baksidan av pumpen istället för ovanpå som jag tänkte tidigare. Då måste baksidan av pumpen fram så "mycket som möjligt" också för att ens få in kopplingen. Nackdelen är att de finns en överhängande risk att tryckstegs slangen kan hamna liggande mot framvagns balken.



Här sitter tanken idag, skulle jag gå över till slang skulle jag kunna göra en specialtratt för påfyllning och flytta den in mot bränsletanken istället, dra returslangen upp över stötdämpartornet. Då är de gränsfall på att den AN-16 slang jag redan har (5 meter) räcker! Bilen har ju en hjulbas på 2400mm.. Av allt att dömma från de ni skrivit vore det ju de klokaste

Alternativet vore annars att försöka vrida på på aluminiumröret, men jag vet inte riktigt hur röret gillar en sån modifiering. I ren tidsåtgång är jag osäker på om att fortsätta arbeta med alu rören, eller acceptera att det var en tankevurpa och göra om/göra rätt med insvetsade rör i golvet och slang kommer ta mindre tid. Men helt klart vore de bra att få motor och pump på rätt plats först.

Oavsett antar jag en catch tank eller "breather" är att föredra?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hej!

Jag tror att många (inklusive undertecknad) har fallit för frestelsen att klicka hem en cylindrisk NASCAR torrsumpstank med multipla färgade AN-anslutningar från Ebay, och sen kliat sig i huvudet när det är dags att montera den i bilen som inte riktigt är lika stor som en jänkepråm.


Detta är t.ex. en vanlig luftkyld 911 tank:



Som du ser innehåller den både oljefilter och har ingen catchtank för ångorna, utan övre avluftning går rakt in i insuget. Den är snickrad för att få plats i hjulhuset.

Man får ej glömma att detta är bara en behållare. Den kan vara hur stor eller liten (nåja) som helst och se lite hur som helst ut så länge man kan ha en tapp i botten, tillopp i mitten och avluftning uppepå. Dvs. det är inget som hindrar en att köra aluplåt och TIG:a ihop något som följer torpeden eller får plats framför motorn. Det finns mkt fördelar med att ha tanken nära motorn (eller helst monterad mot motorn). Man slipper långa slangdragningar, allt blir varmt snabbt (och därmed ingen majonnäs) och man kan se till att oljepumpen får olja direkt.

Om det vore jag skulle jag kollat om det går att TIG:a ihop en behållare som får plats framme och kompleterat med sandwitchvärmeväxlare för oljekylning (ju mindre/kortare oljeslangeri dessto bättre). Då har man "endast" en vattenkylare att bekymra sig om...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Med tillgång till fler maskiner och en tig-svets kanske jag hade gett mig på nått sånt med. Men de saknar jag allt ihop, jag har heller inte bekanta med rätt utrustning. Så i så fall hade jag fått lämna bort det..

Att köpa en färdig tank gjorde jag för att spara tid, det är de inte alltid man gör i slutändan men lika fullt
Att köpa en beggad tank gjorde jag för att förhoppningsvis få en bättre produkt till samma, eller mindre, pengar.

Dom flesta har säkert gjort liknande beslut

Att sätta den bak dock, det valet gjorde jag innan jag köpte tanken, och de gjordes för att få mer vikt bakåt. Kadetten är lätt bak redan från start, ju fler kilon jag kan flytta, desto bättre. Att de skulle bli en mer komplicerad installation var jag medveten om

Däremot lästa jag om ett antal byggare med tanken bak som dragit matning och retur lite upp och ner och hit och dit (detta på amerikanska forum) utan att ha några bekymmer med för dålig tillrinning eller liknande, därför la jag inte så stor tankekraft på just det där och då. Dumt i efterhand men, jag har hållit på till å från med den här bilen i över 10 år! Det finns gott om "gamla synder" man i efterhand gett sig på att förbättra igen

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag döpte om tråden då den skenat iväg lite från catchtanken vara eller icke vara till andra bra tips och tankar från mer erfarna än mig i ämnet.

Men jag kommer fram till fler och fler frågeställningar där jag känner mig lite osäker.. Om jag nu gör en rokad och drar om torrsumps matningen från tanken så får jag ju tänka om även vid pumpen, där det som sagt är ont om plats.

Jag hade i mailkorgen imorse ett mail från BMRS också som hjälpt mig lista ut vilka kopplingar pumpen är gjord för, jag frågade då vad en slang på t ex 1m skulle kosta i grova drag med dom anslutningarna och AN-16 i andra änden och fick till svar att dom två slangarna nog går på "typ" 350£+vat. Dvs typ 4500+frakt. Inte jättelockande..

Så nu har jag istället för att arbeta suttit och dels varit lite bitter på mig själv för att jag inte lyckades tänka hela vägen i vintras/våras när jag drog in rören, samt grubblat över hur man skulle kunna göra istället för att använda dom här special BMRS kopplingarna.

Den ena (som hamnar bak) är inga jättekonstigheter, en fläns med 4 hål, parat med ett rör som är lite krökt och en alu bung i AN-16. Jag har både gas och ett special handtag med trådrulle i handtaget för att MIG-svetsa alu, så den borde jag kunna lyckas med tycker jag, bara jag får dom sakerna att fungera (jag har inte ens packat upp dom)

Den främre, för tryckmatningen, däremot är knepigare. Den är av denna typ:



Det sitter alltså en oring på en stump som går in i ett hål och säkras med en ring eller gaffel. Här en bild på pumpen:



Jag hade helst använt båda dessa skruvhål, men då jag känner mig ganska säker på att jag kommer behöva göra en skarp 90-gradare och vinkla den över ett av skruvhålen blir det bara ett som fungerar. Så är ju de köpes kopplingarna också gjorda så jag får väl lite på att de fungerar.
Men frågan är hur man får till O-rings tätningen.. Låta svarva en hylsa som går i och svetsa fast röret inuti hylsan?

Eller finns det hydraulkopplingar i stål som är av "rätt" sort som kanske går slakta för samma syfte?

En hylsa att stoppa i hålet skulle man kunna göra med en krage och svetsa mot röret där, sen passa in och borra hålet i efterhand. Det kanske är den enklaste lösningen? Lite tips och ideer hade uppskattats Jag börjar känna att jag måste få ihop hela den här installationen snart om jag ska börja komma vidare någon gång.

Edit:
Suttit en stund och letat kopplingar och funderat lite.. Det finns en del 90-graders AN-16 "elbows" att hitta här och var, att använda tjockare plattor och en sådan (som har NPT gänga, 3/4" i detta fall) kanske blir det absolut enklaste? Den för matningen kan jag låta svarva fram så den blir "rätt" in i hålet, 3/4" NPT vill ha 23mm hål och hålet på pumpen är 28,5 så den främre borde jag nästan kunna gänga ner i "fullt ut".

Den bakre kommer jag ju få motorfästet tight mot, att sätta en sådan där som vinklar nedåt för att ansluta med en slang som i sin tur också har 90 graders koppling gör att jag flyttar ledningen ner och runt motorfästet skulle jag tro..

Känns smidigast för tillfället i alla fall, 2st sånna 90-gradare är ca 500kr, en gängtapp en hundring nått. Alubitarna kan man bara gissa.. Skulle jag gjort allt själv från scratch hade jag behövt en 23mm borr med.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Vad har lett till torrsump, får inte tråget plats?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
beepbeep skrev:
Vad har lett till torrsump, får inte tråget plats?


Originaltråget hamnar dead-center rakt på framvagnsbalk och kuggstång.
Pumpen sitter fram och bygger nästan hela originaltrågets djup.

Även om jag flyttat själva tråget till bakkant hade jag inte kunnat använda originalpumpen.

Därav torrsump

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



Som beepbeep var inne på,
går det inte att bygga en platsbyggd
tank ovanför/framför passageraren med ex
fotstöd.

_________________
peter johansson
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



Som beepbeep var inne på,
går det inte att bygga en platsbyggd
tank ovanför/framför passageraren med ex
fotstöd.

_________________
peter johansson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
p. johansson skrev:
Som beepbeep var inne på,
går det inte att bygga en platsbyggd
tank ovanför/framför passageraren med ex
fotstöd.


Den blir i så fall väldigt liten, 5-6 liter kanske. Minns jag rätt är spolardunken som sitter där original på 3 liter, sen går de göra den större än så men inte jättemycket... Jag har ett handskfack som smiter in under hyllan där spolardunken satt och kupeutrymmet är ganska kort. Längre passagerare kommer behöva hela längden om dom inte ska sitta konstigt. Hjulhuset kan jag inte tumma på heller..

En sån tank blir dessutom "boxformad". Jag tror inte jag tjänar så mycket på att göra nytt där jämfört med att justera till de för den tank jag redan har som ska sitta i bagaget.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



bara en tanka, är inte så insatt i torrsump
kan du inte bygga en tank som ligger på golvet vart passageran har sina fötter typ 5 cm tjock
eller lägga den under stolen
eller det blir för lågt
eller bygga om handskfacket till tank
ut med värmepaket o sätt en tank där o sen montera sån litet racevärmepaket
måste ju finnas flera lösningar på att få fram tanken

_________________
henrik nielsen
Citera
Skruva banåkabil
Torrsump - problematik och brydderier
<<   1, 2, 3   >>
3894 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande