Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Börja med racing, Legends
1, 2   >>
15581 besök totalt
DJGiraffen
Gislaved
Här sen Aug 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
Hej Allihop! Är relativt ny till forumet, och jag är riktigt sugen på att börja med bilracing. En klass som har intresserat mig mycket efter att ha varit och tittat på lite race på Anderstorp Raceway är Legends bilarna.
Jag har fått höra från en rad olika ställen och personer att klassen är en av de "billigare" klasser att tävla inom och det är en ständig kamp på banan då det är många som kör.
Jag har då börjat titta lite efter bil och försöker undersöka hur mycket det skulle kosta mig att börja med denna motorsport.

Jag har haft lite mailkontakt med en person ifrån Legend cars of Sweden. Där fick jag veta på ett ungefär hur mycket en säsong kostar enligt följande;

4 dack, alla avgifter - cirka 17.000kr.
Bensin ca 1500kr/helg
Delar/säsong - 7 race, ca 8-15.000kr
Sen behövs en bil som jag räknar ca 100 - 150 tkr.

Det jag undrar är hur detta går ihop sig för andra förare rent ekonomiskt? För mig är det väldigt mycket pengar för en "billig" klass att köra i. Vad har ni för syn på det hela när det kommer till ekonomi och racing när man har ett stort intresse för banracing?

Är tacksam för alla svar!


_________________
Dennis Jörgensen
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Har du kört bana innan?
I legends fallet antar jag att man antingen raggar sponsorer alternativt tar ett "Hobbylån" och betalar av det hela.

Motorsport är inte annat än ett svart hål

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

BFRC.Awatar skrev:
Motorsport är inte annat än ett svart hål


Japp. Men kul är det thumbs up


Misstänker att klubbracing med Roadsport, Alfa- eller BMW-klubben går att pressa ner kostnadsmässigt också om man tänker igenom det hela noga. Vore kul o höra var man kan komma ner i med dem. Men gissar att det lätt landar på snarlikt Legends. Eller mer om man känner för det.

Så det handlar kanske ganska mycket om vad man tycker är roligast att köra/meka (och till viss del vilka banor man helst kör på). Kul och trevliga medtävlare brukar det vara var man än kör thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Går ihop? vad menar du

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

En kul bonus med Legendsserien är ju att det är en del avdankade riktiga superproffsförare som är med o leker


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Redcat
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 314



Att få ihop en racing säsong under 50.000:- är nog inte så lätt. Det var väl ungefär där vi hamnade när vi åkte
STEC med gamla Peggan.
Långlopp i nån av de enklare serierna är väl annars bland det billigare sättet att prova racing. Det blir ju mycket körtid för pengarna och kul när man är flera. Hänger ju på att man har kompisar dock

_________________
Lasse Sandström
Citera
Redcat
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 314



Redcat skrev:
Att få ihop en racing säsong under 50.000:- är nog inte så lätt. Det var väl ungefär där vi hamnade när vi åkte
STEC med gamla Peggan.
Långlopp i nån av de enklare serierna är väl annars bland det billigare sättet att prova racing. Det blir ju mycket körtid för pengarna och kul när man är flera. Hänger ju på att man har kompisar dock


Mina teamkamrater har ju fått för sig att de blivit för gamla (kan man bli det? ) så jag sitter och funderar på vad jag skall ta mig för nästa år. Legend, MX-5 eller nån Italienare för Alfacupen är väl det som det lutar åt

_________________
Lasse Sandström
Citera
DJGiraffen
Gislaved
Här sen Aug 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
Babbe skrev:
Går ihop? vad menar du


Det jag menade var hur de som kör banracing klarar det ekonomiskt på en relativt liten plånbok, då jag inte tror alla som kör har en stor plånbok 😅

_________________
Dennis Jörgensen
Citera
DJGiraffen
Gislaved
Här sen Aug 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
BFRC.Awatar skrev:
Har du kört bana innan?
I legends fallet antar jag att man antingen raggar sponsorer alternativt tar ett "Hobbylån" och betalar av det hela.


Nej jag har inte kört bil på bana förut. Bara lite snabbare go-karts.
Har funderat på ett "hobbylån" men innan det sker så försöker jag ta reda på vad jag har för möjligheter att undvika lånet

_________________
Dennis Jörgensen
Citera
DJGiraffen
Gislaved
Här sen Aug 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:


Misstänker att klubbracing med Roadsport, Alfa- eller BMW-klubben går att pressa ner kostnadsmässigt också om man tänker igenom det hela noga. Vore kul o höra var man kan komma ner i med dem. Men gissar att det lätt landar på snarlikt Legends. Eller mer om man känner för det.

Så det handlar kanske ganska mycket om vad man tycker är roligast att köra/meka (och till viss del vilka banor man helst kör på). Kul och trevliga medtävlare brukar det vara var man än kör thumbs up


Det jag gillar med legends är att man tävlar på lika villkor och att det verkar vara många startande. Så man är i ständig kamp på banan

_________________
Dennis Jörgensen
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



DJGiraffen skrev:

Det jag menade var hur de som kör banracing klarar det ekonomiskt på en relativt liten plånbok, då jag inte tror alla som kör har en stor plånbok 😅


De som inte har stor plånbok prioriterar bort en vädlig massa annat i livet för att bekosta racingen.

Även "billig" racing är tyvärr ganska dyrt.

_________________
Martin Öberg
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



DJGiraffen skrev:
BFRC.Awatar skrev:
Har du kört bana innan?
I legends fallet antar jag att man antingen raggar sponsorer alternativt tar ett "Hobbylån" och betalar av det hela.


Nej jag har inte kört bil på bana förut. Bara lite snabbare go-karts.
Har funderat på ett "hobbylån" men innan det sker så försöker jag ta reda på vad jag har för möjligheter att undvika lånet


Vad är ambitionen? Fundera ut det först...

Visst kan du köra en legend med begagnade, kanske gratis däck. Men du kommer direkt tappa 1-3 sekunder per varv mot de som har nya däck.
Är det fortfarande kul då?

Lätt bil med begränsat med effekt som en legend gör att du ändå kan klara dig med begränsad däcksbudget, åk en stor och tung släde med mycket effekt så gör du av med några uppsättningar på en tävlingshelg istället.

Men som sagt, man prioriterar bort andra saker som kostar pengar. Jobbar extra under vinterhalvåret, tigger lite småspons på något ställe etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Vi finansierar genom att vara fyra per långlopp som delar på kostnaden bortsett från start kostnaden så kostar varje tävling ca 10-11k delat på fyra gubbar förutsatt att man inte kör sönder något etc etc. Då får man ca 2 timmar körtid vilket man ändå får säga är "billigt" det sagt kör vi på sket däck sket belägg sket bil

Min tips är att du köper något lite billigare och tar ett par trackdays till och börja med då du första gångerna på bana kommer behöva träna bort saker som Eco driving från körskolan

_________________
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



https://www.blocket.se/vi/81344770.htm

För den som funderar på allvar så bör det här vara en riktigt bra bil.

_________________
Martin Öberg
Citera
DJGiraffen
Gislaved
Här sen Aug 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
Obizzz skrev:
https://www.blocket.se/vi/81344770.htm

För den som funderar på allvar så bör det här vara en riktigt bra bil.


Har spånat på de bilar som finns på blocket. Jag skulle kunna sträcka mig till 150.000kr. Jag har också hört att det ska vara billigare att importera en Legends bil ifrån USA. Där har motorn dessutom gått mildare än vad de får göra här i Sverige?

_________________
Dennis Jörgensen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Obizzz skrev:
https://www.blocket.se/vi/81344770.htm

För den som funderar på allvar så bör det här vara en riktigt bra bil.


Klippt från annonsen:

27 oktober är det en prova på dag på
Gelleråsen i Karlskoga för att nya intressenter ska få prova på klassen.



Kul!

_________________
Magnus Thomé
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



DJGiraffen skrev:
Obizzz skrev:
https://www.blocket.se/vi/81344770.htm

För den som funderar på allvar så bör det här vara en riktigt bra bil.


Har spånat på de bilar som finns på blocket. Jag skulle kunna sträcka mig till 150.000kr. Jag har också hört att det ska vara billigare att importera en Legends bil ifrån USA. Där har motorn dessutom gått mildare än vad de får göra här i Sverige?


Det blir inte billigare att importera beggat och motorerna körs lika hårt i usa som här om inte hårdare.
Men om du vill lägga mellan 100-150 000 får du en riktigt bra bil som är välskött.
Däcken kostar ca 750 :- st och 2 set fick man ha i år , knappt vi använder alla 8 så däckkontot är billigt för motorsport.

_________________
Jörgen Bock
Citera
DJGiraffen
Gislaved
Här sen Aug 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
caperseven skrev:
DJGiraffen skrev:

Har spånat på de bilar som finns på blocket. Jag skulle kunna sträcka mig till 150.000kr. Jag har också hört att det ska vara billigare att importera en Legends bil ifrån USA. Där har motorn dessutom gått mildare än vad de får göra här i Sverige?


Det blir inte billigare att importera beggat och motorerna körs lika hårt i usa som här om inte hårdare.
Men om du vill lägga mellan 100-150 000 får du en riktigt bra bil som är välskött.
Däcken kostar ca 750 :- st och 2 set fick man ha i år , knappt vi använder alla 8 så däckkontot är billigt för motorsport.


Okej, som sagt var det bara något jag hade hört men jag visste inte om det stämde. Finns ju några på blocket just nu, men det är lite annat som måste fixas med först, t.ex. Garage/Mek-garage, släp, etc.

_________________
Dennis Jörgensen
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Obizzz skrev:
DJGiraffen skrev:

Det jag menade var hur de som kör banracing klarar det ekonomiskt på en relativt liten plånbok, då jag inte tror alla som kör har en stor plånbok 😅


De som inte har stor plånbok prioriterar bort en vädlig massa annat i livet för att bekosta racingen.

Även "billig" racing är tyvärr ganska dyrt.


Detta är nog "huvudet på spiken".
Allt i livet handlar om prioritering och dom som håller på med motorsport utan stor plånbok måste prioritera ganska hårt.
Glöm 2 chartersemestrar om året, köpa nya bilar och tappa 150k på 2-3 år, köpa dyra märkeskläder osv.
Och kanske det viktigaste, om du har familj, se till att dom är "med på tåget". Annars frestar det.....

Jag är också riktigt sugen på ett återfall inom racing och Legends, ser förbannat kul ut för den pengen.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
DJGiraffen
Gislaved
Här sen Aug 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
bakmotor skrev:
Obizzz skrev:
DJGiraffen skrev:

Det jag menade var hur de som kör banracing klarar det ekonomiskt på en relativt liten plånbok, då jag inte tror alla som kör har en stor plånbok 😅


De som inte har stor plånbok prioriterar bort en vädlig massa annat i livet för att bekosta racingen.

Även "billig" racing är tyvärr ganska dyrt.


Detta är nog "huvudet på spiken".
Allt i livet handlar om prioritering och dom som håller på med motorsport utan stor plånbok måste prioritera ganska hårt.
Glöm 2 chartersemestrar om året, köpa nya bilar och tappa 150k på 2-3 år, köpa dyra märkeskläder osv.
Och kanske det viktigaste, om du har familj, se till att dom är "med på tåget". Annars frestar det.....

Jag är också riktigt sugen på ett återfall inom racing och Legends, ser förbannat kul ut för den pengen.


Jo, det är som du säger vad man väljer att prioritera. Detta med att få sitta bakom ratten i racing har sedan liten varit en dröm till mig och även ett mål i livet. Så någon gång kommer det ske, kanske nu inom en snar framtid, eller längre fram. Men att börja med racing kommer att ske.

Tycker också att legends bilarna ser otroligt roliga ut. det verkar vara en ständig kamp på banan från de race jag har sett.

_________________
Dennis Jörgensen
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ah fy fan, det kostar så jävla mycket.... Såhär i "efterhand" så undrar jag hur man fick ihop det men det är ju gamla pengar nu, inga man saknar idag. Det är apdyrt att hålla p"å med racing. Det baar är det. Räkna inte, testa bara om du får ihop det - worst case så har du iaf fått köra lite bil sen när pengarna är slut.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Börja med racing, Legends
1, 2   >>
15581 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande