Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Börja med racing, Legends
<<   1, 2
15581 besök totalt
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Legends är grymt roliga.
Sålde min förra året efter 4 år.

Det är som med allt annat, att vara med och ha roligt är ok kostnad. Ska man vara med högt upp kostar det all tid och pengar du har.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
DJGiraffen
Gislaved
Här sen Aug 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
Jo men det är som ni säger. dyrt, men utifrån vad jag läser så får man mycket roligt för pengarna och det kan vara värt i sig. Målet just nu är att få vara med och race:a 2-3 år så att man åtminstone kan bocka av det från "att-göra-listan-innan-dör" listan

_________________
Dennis Jörgensen
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Finns bara alternativt full säsong för dig? Blir ju en hel del stålar i drift och transport mm, ett alternativ kan ju vara att köra utvalda tävlingar för att få lite snällare kostnader?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det är nog så för så gott som alla som sysslar med motorsport. Från mopeder till formel 2.

Du får lägga alla pengar du har och sen ungefär lika mycket till. Allt annat måste således prioriteras bort.

Sen om du råkar vara miljonär eller student spelar absolut ingen roll. Det är bara så det är.

Vilken serie du hamnar i med dina pengar beror ju däremot på hur stor högen blir

Ungefär samma med tid. All fritid och sen prioritera bort annat oviktigt. Glöm semester och tv-serier. Tiden ska from nu spenderas i verkstaden.


Jag åker bara på trackdaynivå. Då det inte finns på världskartan att hitta ekonomi och tid för tävling.

Men lite krasst kan man säga att med servicekonto. Däck. Bränsle för bil med dragbil och racerbil. Startavgifter. Ta ledigt fredagen och måndagen från jobbet för att lasta förbereda, lasta ur städa iordning verkstad och förhoppningsvis vila innan man ska tillbaka till jobbet. Lite uppdateringar av bil etc under säsong.
Får inte glömma bort att man måste äta, oftast blir det ju ute vid banan, på vägen till /från banan och eventuellt övernattningar på det

Så kostar en trackday för mig och frugan ca 10.000 per dag. Tvådagars blir inte riktigt dubbelt så dyr men nästan.
Då brukar jag sikta på 3 körpass om 10-20 minuter på en dag vilket jag tycker är ganska lagom utan att behöva stressa.

Vet inte hur det är vid tävling, men skulle blir sjukt förvånad om det blir billigare.
Visst långlopp blir ju mer körtid än 30-60 minuter. Men kostnaden har jag svårt att se att den blir lägre

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



långlopp är billigare för att man är fler som delar på en bil... men det kostar all tid och alla pengar man har för man vill inte bli efter.

Vi har plats för en till i vårt långloppsteam, om intresse finns dra ett pm. Vi ska åka Porsche 924 med ca 350 Saab hk. Nu är bilen nästan klar för säsongen så kanske nästa blir ok.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
sebo
lomma
Här sen Okt 2007
Inlägg: 86



hej.
alt racing er dyrt..... men forbandet roligt ochså.
billigst er nok mx5 . seven7 , långlob , hill clime , clublob.
et bra alternativ innan du tommer banken og pantsatter huset er at hyra en bil til et lob eller to inden du bestemmer dig for hvilken class/bil du skal investere i ???

mvh niels

_________________
niels hansen
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Hur länge håller en sån motor ihop, Vad kan man räkna med för livslängd?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
DJGiraffen
Gislaved
Här sen Aug 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
STEC skrev:
Jag tittar lite på din budget som du fått och hmmmmm

1500 kostar en startavgift
bensin ca 30 liter en dag 500 spänn
skydd som du kan ha i 10 år ca 5000 kr räkna 500 kr per säsong
licens 990 kr helår
däcjk 4x599 2400
transport vet ej var du bor
låne grannens hobby släp väger inte mer än 500 kg så lite risk för överlass
reservdelar upp till hur mycket du vill köra sönder i räcken murar osv
Motorer ca 15,000 för en bra vattenkyld

På detta forum är jag jäv men jag tycker Legends är skit kul
och premiären går 9-10 Februari ?? Allt måste inte ske på asfalten.

www.stec.se Hoppas vi ses på banan 2019



Det låter ju ännu bättre!! går det att transportera en Legends bil på vanligt EU-släp eller behöver det vara ett speciellt släp? Tänker på att i reglementet står det bilens Max bredd får vara 15xx mm mellan bredaste punkterna?

Jag bor i Gislaved och har 10 min till Anderstorp raceway

_________________
Dennis Jörgensen
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



alla 750kg släp klarar legends som väger strax över 500 kg . och bredden är heller inga problem.
Så med B-kort så kan du släpa på en legend billigt.

_________________
Jörgen Bock
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Cédric skrev:
Hur länge håller en sån motor ihop, Vad kan man räkna med för livslängd?


den luftkylda 1250 yamaha motorn klarar flera års körning med endast oljebyten och koll på ventilspel, sålänge du inte övervarvar eller växlar ner utan koppling så håller dom bra.
Den nya motorn på 900cc och vatten kyld vet jag inte om den är godkänd än till nästa säsong.

_________________
Jörgen Bock
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



Jag tycker att det låter lite överkurs att ge sig direkt på att investera i en så pass "dyr" bil och köra en serie om man är orolig över ekonomin och samtidigt inte har något erfarenhet av banracing.

Varför inte mjukstarta med en färdig men "tråkigare" bil för 30-40k och börja med att köra några trackdays och konbana bara för att känna på om det är något för dig. Det mesta av inköpspriset lär du kunna få tillbaka om du sen ångrar dig och vill testa nåt annat eller om du får blodad tand och vill avancera

_________________
Christoffer Persson
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



caperseven skrev:
Den nya motorn på 900cc och vatten kyld vet jag inte om den är godkänd än till nästa säsong.


Den är inte godkänd till 2019. Vet att de skulle ha möte om när det kommer vara lämpligt att påbörja en övergång och hur den ska gå till nu i helgen som var.

_________________
Martin Öberg
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



problemet blir ju att fabriken numer bygger nya bilar endast med den nya motorn så dom som vill köpa en ny legend kan inte använda den än.

_________________
Jörgen Bock
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Börja med racing, Legends
<<   1, 2
15581 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande