Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
48 besök senaste veckan (60770 totalt)
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Imponerande arbete!

Kan man få några fler bilder på diffusorn?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
AL skrev:
Imponerande arbete!

Kan man få några fler bilder på diffusorn?

/AL


Taack thumbs up

Njaa har gamla bilder, och från planeringen i kartong som den faktiskt typ ser ut nu, men är ingen färdig diff ännu, har förberett för detta, kommer senare bygga plangolv och en mer korrekt diff, just nu är det bara dom sidorna, samt "utsläpp" enligt nu bifogade bilder.






_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Tänk om de bara va avgjutningar i kolfiber/glasfiber
Men de får komma nästa år






_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Snygga skärmar! Vad väger de? Och vad tror du de skulle väga om de var gjorda av ett kompositmaterial?
/Claes


Jag har gjutit lite glasfiberdelar till min Porsche 944 och ser man till formen på dina skärmar så bör de inte vara så svåra att gjuta av....

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
claes t skrev:
Snygga skärmar! Vad väger de? Och vad tror du de skulle väga om de var gjorda av ett kompositmaterial?
/Claes


Jag har gjutit lite glasfiberdelar till min Porsche 944 och ser man till formen på dina skärmar så bör de inte vara så svåra att gjuta av....


De vägde 4.2kg / skärm, så man borde ju kunna tjäna en 5kg på att gjuta om dom.
Men, tänkte vänta med att gjuta av dom tills ja kan gjuta av dörrar osv också, då kan man spara in 45-50kg direkt totalt.
Dörrarna är lättade så gott de går och väger nu ca 18kg styck, tunga rackare. Vägde ganska prick 38kg styck original.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Sista småfixet på karossen




Även börjat nya ombyggnationen av bakaxeln också. Rensad från onödigt, och nu in på blästring.
Sen förstärka upp rejält, den förra jag gjorde till förra sommaren vek sig ju på Mantorp.





[/img]

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Passa på att uppdatera buren med en bältessträva närmare stolen också thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Passa på att uppdatera buren med en bältessträva närmare stolen också thumbs up


Har redan gjort det, satte en närmare nu än jag hade förra året.
Kan inte komma närmare än nu, vet att det inte är 100 optimalt, men fick okey förra året och är nu lite närmare iaf

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Nordictuningdalarna skrev:
J.Schuman skrev:
Passa på att uppdatera buren med en bältessträva närmare stolen också thumbs up


Har redan gjort det, satte en närmare nu än jag hade förra året.
Kan inte komma närmare än nu, vet att det inte är 100 optimalt, men fick okey förra året och är nu lite närmare iaf


thumbs up Om jag inte missminner mig så pratas det om att bältet röjer sig ca 10% vid en olycka. JP på Simpson är grymt kunnig, dra ett mail och se hur ni kan få det så optimalt som möjligt.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
J.Schuman skrev:


thumbs up Om jag inte missminner mig så pratas det om att bältet röjer sig ca 10% vid en olycka. JP på Simpson är grymt kunnig, dra ett mail och se hur ni kan få det så optimalt som möjligt.


Yes, skickat och frågat.
Ligger runt 60cm nu, och jag får svårt att komma närmare. :/ Förstår de 20-30cm är max rekommenderat, sen är de ju bara hur illa de är.
Vet de är många som kör med längre än jag har också.



_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nyfiken fråga.
Var sitter den rak pinnen med hål i varje ända?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
fuling skrev:
Nyfiken fråga.
Var sitter den rak pinnen med hål i varje ända?


Det är en av krängarna och sitter genomgående i U ramen.

Kommer bygga om de mesta där men göra hela axeln mer till en hårdare krängare.
Får vara såhär tills vidare så ska ja kika på bygga om bakvagnen till vanlig delad axel senare.



_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Andra framskärmen nu snart redo för lack





Samt sista karossbiten färdig och redo för lite färg.




_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Tänker du styva på krängaren i axeln?
På VW med flera bilar inom koncernen finns ju grupp a och supertourung axlar att kolla på.
En del tips då axeln ser i stora drag likadan ut.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Lillen skrev:
Tänker du styva på krängaren i axeln?
På VW med flera bilar inom koncernen finns ju grupp a och supertourung axlar att kolla på.
En del tips då axeln ser i stora drag likadan ut.


Måste dels förstärka upp den då infästningen till naven vek sig förra året. Så fick byta den snabbt på kvällen förra sommaren på gatebil.
Sen tänkte jag styva upp krängfunktionen på själva axeln, istället för att ha den supervek och sen ha 2st små krängare.

Men tack, ska leta och kika, mer tips ? Länk eller liknande ?

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
snart redo för uppstart
Inväntar en AN4 slang med kopplingar till oljetrycket så är det dags att veva igång

Ska bli spännande att se hur Garrets nya G25 550R turbo levererar




_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Snabben
Sollefteå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 34



Så kul att se en äkta "svensking" Saab bland allt annat, och jag ser fram emot fler och grymma uppdateringar.
Jag blir sugen att damma av min gamla 99T16 bara för att😉
Har följt dig under åren i det tysta, men kände jag var tvungen att göra min röst hörd nu med alla dina nyheter i för 2019😋
Önskar dig all lycka och framgång, och hoppas du kan prestera med detta nybygge Robban!
Nästan så att jag själv måste börja snickra på något liknande, och det är ett gott betyg😊

_________________
Tommy Forss
Saab 99t16 som byggs vidare på.....
http://www.garaget.org/?car=20346
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Så här gjorde VW på sina Grupp A och supertouringbilar för att få bukt med flex och styra kraften in i axeln istället.
Inne i axeln ligger en rörkrängare likt den du har på din bil.



_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Sedan genom åren användes fler olika krängningshämmare som komplement.
Dessa bultades in på framsidan i "u-et" , dvs där sin vanliga krängare sitter.
Krängaren göres gärna bredare än på bild för mer justerbarhet.

Här en variant.
Mest för att påvisa ide och var den sitter.



Antingen en/ett rör med stumpar påsvetsade men jämna mellanrum.
Så dessa kunde bultas i själva axekn på de ställen man ville.
I och med olika många fästpunkter så varieras styvheten.

Eller helt enkelt en bockad tjockare plåt med samma ide om att kunna bulta på olika ställer och hur långt emellan man ville pga hur styv man ville ha själva krängaren.


Ska se om jag har VW motorsportbilderna kvar som visar hur de själva gjorde.
De använde samma saker senare när VW och Seat byggde Supertouringbilarna för Italien, Belgien, Frankrike och senare Sydafrika. Det är i princip samma som kom från asfaltrally och tidigare Grupp-A.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Lillen skrev:
Så här gjorde VW på sina Grupp A och supertouringbilar för att få bukt med flex och styra kraften in i axeln istället.
Inne i axeln ligger en rörkrängare likt den du har på din bil.




Den här lösningen ser mer ut som den jag tänkt göra, den andra har jag gjort förr, fast bara svetsat en plåt likt dom.
Fanns det mer bilder på denna ?

Jag hade nu tänk ta ett större rör som passar i U ramens diameter, sen bara svetsa den i sidorna och lite in mot mitten. Sen ev sätta sådana stag in mot mitten.

Tack för bilderna

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Då är den uppstartad



_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
48 besök senaste veckan (60770 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande