Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900GTR-97 Time Attack | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18 >> 15 besök senaste veckan (60719 totalt) |
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Varför och vad påverkar den ? Har väl mest påverkan på fjädring/dämpning ? Skulle bilen bli orolig för man flyttar ut hjulet från navet? _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
För mycket scrubradie gör bilen mer spårkänslig.
För att mäta hur mycket du har, dra en linje mot marken med benets lutning genom spindelleden. Hamnar linjen i mitten av däckets anläggningsyta har du 0 i scrub. Är det över 40mm blir oftast bilen väldigt spårkänslig. Skulle säga att 10-40mm är ok att köra med. (Gissar lite här efter vad jag läste på när jag byggde min 7:a som har ca 15mm scrubradie) _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||
Jag har ju fått min för smal i nederkant när jag byggde på nya framvagnen, ca 4cm smalare än den borde, så kompenserar det med spacer och kamber i navet, fått justera in styrstagen max för att ändå ha bra toe ut.
Bygger jag nya bärarmar så kan jag bredda bilen flera cm i nederkant och ta bort 3cm spacers / sida och ställa allt rätt vid styrstag och nav, detta skulle göra den lugnare alltså ? Helt missat hur detta kan påverka. Kul att lära sig nya saker hela tiden _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Ja, har med lite hjälp av Magnus mätt upp min scrub som är runt 7-8cm.
Bygger jag nya bärarmar och då kan bredda den rätt och ta bort spacers så kommer jag hamna runt 4cm scrub och kanske få bort det mesta av oroligheterna då ?! Spännande _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
FWD = svin kännslig på skrub
RWD = väldigt lite påverkan på skrubb enligt dom som byggt min framvagn som är grejjern att få KPI att hamn strax utanför mitten på hjulet. man kan säga attt du får Minus skrub. detta ska tydligen ge mycket bättre kännsla från däcket in i bilen. svårt att åstakomma utan mycket modifiering. jag hade precis som du innan massa skrubb på min bil. gick knappt att köra ut frpn garaget. ville dra åt alla håll samtidigt. monterade volvo orginal 17" fälg fram. problem va borta. men kan du montera en 17 eller 18" fälg som är rätt ET på så gör hemskt gärna det. så kan vi utesluta det. är alla bussningar i framvagnen utbytta till ledlager? tänker så att de inte är blandat för e blir kaos med massa svikt åt alla håll. _________________ Björn hall |
||||||
Ska kika på detta, och ta bort spacer osv i bästa mån. Det är idag helt original bärarmar. Dessa är dock rätt hårda. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
sålänge du inte blandar ledlager och bussningar så är de lungt. och ett tips från en annan, gör EN sak i taget. annars vet du inte vad som gjort vad med bilen. _________________ Björn hall |
||||||
Scruben påverkas. Så det kan mycket väll spela in _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Jo jag ser och förstår det nu, har inte haft kännedom om Scrub och dess påverkan innan. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Om man tex kollar ET på Mégane Rs fälgar så ligger dom på runt 66 ,nu bygger spindlarna riktigt mycket då det är 2delade spindlar. Har för mig jag läst att det är - scrub på dom iaf .
Spacers och låg Et är aja baja på en Fwd. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
+ eller - skrubb spelar inte ingen roll. Blir samma sak fast åt åt olika håll.
Vad som händer är att med olika grepp höger/vänster hjul är att med + så går det åt ett håll och med - åt andra. Mao samma ski....., eller samma sak fast olika håll. Vid broms så spelar det inte någon roll om det är RWD eller FWD. Då är det samma. Så det är inte bara acc med FWD som gäller skrubbradien. Sen vid acc med FWD så finns det fler saker att tänka på. Jag tänker nu på momentstyrning. Blanda stumma leder med flexade leder behör inte vara FEL. I vissa fall är det FEL att ha stumma leder överallt, detta pga man får geometrisk låsning. Mao saker blir överbestämda. Brukar ge saker går sönder av oförklarig anleding. Bara prova en sak åt gången. Det är både rätt och fel. Problemet är att är att en juster, ändring, kan kompensera något annat. Men samtidigt också totalt förstöra en tredje. Har man nu inte koll på sambanden kan det bli tvärfel, eller rätt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Mycket trevligt reportage i Bilsport!
Jag gissar att körsäsongen är över för i år. Vad skall hända med bilen i vinter? /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Tack, kul att höra Inte läst det ännu själv, tänkte föröka köpa tidningen idag. Det är inte helt klart direkt, mest mindre förbättringar, lite lättning, plastdetaljer, sen lite mer effekt. Eventuellt Maxx styrsystem för att kunna kontrollera allt lite mer. Originalsystemet är ju bra på så vis, men tillåter inte samma kontroll av effekt under olika områden. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Hej Inte rivit isär den ännu, men det som hände och började hända var att remhjulet på vevaxlen är 2delad på Saab och sitter med skruvar innifrån, dessa hade lossnat och slipat upp ett hål på transmissionskåpan, först bara så det blev lite läcka och halt, för att där in i vänstern efter start/mål så tömdes det helt ut och det gick runt. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Men, annars börjar det kännas bra, förutom att jag måste byta sprutet från original till MAxxecu som ligger och väntar så jag kan kontrollera effekten lite sen börja pressa lite så känns det lovande att komma ner mot 1.24-25 snåret. Går ej gasa mycket mer än 50% nu förutom på 5an och 6an. Varit lite osäker förut men med tanke på körningen nu sist med mot nollan i temp med Hårdaste slicksen och så försiktigt tempo i kurvor och bromspunkter men ändå komma ner mot 1.26 tider så känns det mycket hoppfullt. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900GTR-97 Time Attack | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18 >> 15 besök senaste veckan (60719 totalt) |