Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18   >>
11 besök senaste veckan (60713 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Den där skulle behöva en evo låda + fördelningslåda + bakvagn

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
erikjakan skrev:
Den där skulle behöva en evo låda + fördelningslåda + bakvagn


Hehehe hört liknande förr ;p

Men nejdå, sprut så man kan tygla effekten på samtliga växlar och lite annat fix, samt lite körtid så ska det nog gå relativt snabbt. Sen är det klart att det gått ännu snabbare med Seqlåda tex och med rwd

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Hehe tygla effekten är ju precis det man inte vill göra, plågsamt att se hur mycket den spinner ut ur svängarna ju

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
erikjakan skrev:
Hehe tygla effekten är ju precis det man inte vill göra, plågsamt att se hur mycket den spinner ut ur svängarna ju


Haha skulle inte tro alla med mycket mos ger på max effekt på alla växlar oavsett AWD/RWD

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



STCC körde ju 1.19 tid med framhjulsdrift i år på Mantorp.
Så koppla dit MaxxEcu och programmera antispinn samt låt bli att smörja in däcken med olja
Så kan det nog bli lättare att kapa tid om sprutet reglerar effekten mot hur mycket det spinner.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Nordictuningdalarna skrev:
erikjakan skrev:
Hehe tygla effekten är ju precis det man inte vill göra, plågsamt att se hur mycket den spinner ut ur svängarna ju


Haha skulle inte tro alla med mycket mos ger på max effekt på alla växlar oavsett AWD/RWD


Hahah nej men man vill det

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
STCC körde ju 1.19 tid med framhjulsdrift i år på Mantorp.
Så koppla dit MaxxEcu och programmera antispinn samt låt bli att smörja in däcken med olja
Så kan det nog bli lättare att kapa tid om sprutet reglerar effekten mot hur mycket det spinner.


Ja, de har dock några ggr dyrare chassie, haha
Men farsan Rolf körde ju 1.24.8 nu sist och säger det går förbättra mycket, och det skiljer mest mellan hans och min är att han litar mycket mer på bilen och bromsar extremt mycket senare, på övriga ställen är min snabbare, fart/acc så gäller bara få sätestid och nöta, samt med Maxxecu sprut så kan det nog komma ner rätt bra

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Nordictuningdalarna skrev:


Ja, de har dock några ggr dyrare chassie, haha
Men farsan Rolf körde ju 1.24.8 nu sist och säger det går förbättra mycket, och det skiljer mest mellan hans och min är att han litar mycket mer på bilen och bromsar extremt mycket senare, på övriga ställen är min snabbare, fart/acc så gäller bara få sätestid och nöta, samt med Maxxecu sprut så kan det nog komma ner rätt bra



Jo men å andra sidan har dem (nog) ett hårdare reglemente som styr vad de får å inte får göra. Så det handlar nog mindre om hur dyra komponenter det sitter, och mer om hur väldans många timmar de har på justering av chassie, och detsamma du är inne på med Rolfs bil, ju mer timmar desto mer känsla får man för bilen, man får bilen att bete sig som man vill osv.

Tro mig när jag säger att jag vet hur besvärligt det är att få livet och verkligheten att anpassa sig till räserbilen,.
Men jag tror att ett par-tre dagar i rad på tex mantorps egna träningsdagar med ett par hjälpsamma vänner , justera, köra testa och nöta bilen många pass, skulle kapa en hel del sekunder, nya däck och service/finjustering på stötdämpare så är du nog ganska lätt där nere under 1.25 bara bilen blir driftsäker/tillförlitlig nog för att kunna nöta de där välbehövliga passen.

Att utveckla en rekordsnabb bil på enbart tävlingsdagar är svårt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Du kommer hitta flera sekunder på att bara bromsa rätt. Så ut och kör så mycket du bara kan.
Jag har högre hastighet än dig på flera ställen innan inbromsning och har nog max halva din effekt.

Så ställ ner effekten lite och få känslan för bromspunkter. Så kan du montera dragslicks och ladda på full effekt sen

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
plato skrev:
Du kommer hitta flera sekunder på att bara bromsa rätt. Så ut och kör så mycket du bara kan.
Jag har högre hastighet än dig på flera ställen innan inbromsning och har nog max halva din effekt.

Så ställ ner effekten lite och få känslan för bromspunkter. Så kan du montera dragslicks och ladda på full effekt sen


Absolut, och få med farten ut på rakorna. Gör extremt mycket, körde grafer och jämförde just detta mellan 2st relativt lika varv gjorde 2sek om jag kunde hålla ner hjulspinn så jag kunde få med farten ut.
Så blir bra att dels hålla ner effekten på lägre växlar sedan bromsa senare.

Edit. Såg Z4an. Men vad har du för farter ? 190kmh + på depårakan med typ 330hp är ju bra
Men ja, är ju inte bara där som det sitter direkt.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
knotan skrev:




Jo men å andra sidan har dem (nog) ett hårdare reglemente som styr vad de får å inte får göra. Så det handlar nog mindre om hur dyra komponenter det sitter, och mer om hur väldans många timmar de har på justering av chassie, och detsamma du är inne på med Rolfs bil, ju mer timmar desto mer känsla får man för bilen, man får bilen att bete sig som man vill osv.

Tro mig när jag säger att jag vet hur besvärligt det är att få livet och verkligheten att anpassa sig till räserbilen,.
Men jag tror att ett par-tre dagar i rad på tex mantorps egna träningsdagar med ett par hjälpsamma vänner , justera, köra testa och nöta bilen många pass, skulle kapa en hel del sekunder, nya däck och service/finjustering på stötdämpare så är du nog ganska lätt där nere under 1.25 bara bilen blir driftsäker/tillförlitlig nog för att kunna nöta de där välbehövliga passen.

Att utveckla en rekordsnabb bil på enbart tävlingsdagar är svårt.


Givetvis, med dyrare chassie så räknade jag inte bara med inköp utan utvecklingstid osv

Absolut, enda som gäller nu är mer körtid, vilket jag har svårt att få till av att driva eget, familj och barn och sedan att alla banor så långt bort. Men får göra så gott av de dagar man får som möjligt.

Har ju pga detta tagit så lång tid beta av alla småfel med nya bygget, "kastade" ju bort 2år+ med att hitta bromsproblemet innan jag fick tips att testa byta till Alcon bromscylindrar.
Hade ju de andra typ OBP cylindrar först, men hade aldrig bra broms och ibland efter en lång raksträcka kunde pedalen åka rakt i golvet, nu fungerar ju allt men tar lite tid att komma över

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Dags för uppdatering här

Tyvärr hann jag inte med att jobba något med bilen under 2020 så den har stått helt orörd tills för några veckor sedan då jag rev ur och sålde gamla panelen, styrsystem osv och beställde Maxxecu.
Så nu senaste veckan har jag fått in och klart nya styrsystemet Maxxecu Race med de flesta variabler som så även flexifuel och givetvis wheelspeed så man kan få till laddtryck individuellt per växel.
Det i kombination med att Saabklubben nu öppnat upp så racebilar är välkomna på klubbträffar gör att jag kommer få mycket mer körtid med bilen och inte då enbart under racehelger vilket jag verkligen behöver!!

Nu är all online och redo, så ska maskinen uhr och renoveras upp lite så allt är nytt och fräsch med lager och ringar, den har ändå gått orörd/oöppnad sedan våren 2017 thumbs up











_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
plato skrev:
Du kommer hitta flera sekunder på att bara bromsa rätt. Så ut och kör så mycket du bara kan.
Jag har högre hastighet än dig på flera ställen innan inbromsning och har nog max halva din effekt.

Så ställ ner effekten lite och få känslan för bromspunkter. Så kan du montera dragslicks och ladda på full effekt sen


Ville återkomma till just detta igen, jag fick ju lite raceångest och anmälde min familjekombi till TA.nu sist på Gelleråsen, samt Saabklubbens körning där för nån helg sedan, flyttade bara över racebromsarna och lite smått men med låg effekt och ganska kassa linglongdäck och det var väldigt nyttigt att få köra hårt, bromsa senare och senare och bara få nöta, var länge sedan man bara fick sitta nöta varv och inte testa ut massor olika saker i nybyggd överextreme bil. Så kommer köra lite på den linjen, hålla ner effekt på första växlarna iaf förutom 5-6an och bara nöta in sig i bilen och bromspunkter så tror jag det kommer gå riktigt bra thumbs up

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Liten tour.
Blir väl bra att satsa på kartong, lätt och bra som panel ;p


_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Panel under uppbyggnad




_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Panelen börjar ta form, långt från klar ännu men på G





_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Nu så är hela panelen färdig med under kilot i totalvikt samt allt övrigt med elsystem osv, bara motorn kvar.

Bra taggad,,,, sommar snart








_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Rent och snyggt

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
ZVR skrev:
Rent och snyggt


Ja det blev rätt bra ändå

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Nya motorn påväg ihop.

Toppdeckad, honad av Nilsen Performance och redo att monteras ihop, ARP skruv till Ram och Topp, övrigt original T5 prylar.
Blocket kommer nu bli ca 8kg lättare än förra, sen nya elsystemet och panelen är ~10kg+ lättare.
Dags börja leverera bra tider nu nästa år.











_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
DownforceGarage
Virsbo
Här sen Jun 2021
Inlägg: 12



Ser fint ut! Bara en liten tanke ang panelen.
Den ser ut att sitta väldigt långt ifrån ratten? Når du allt när du sitter fastspänd?

_________________
Christoffer "Totte" Pettersson

BMW E36 328i -97
BMW E91 330i -09
Nissan S13 Silvia PS13 -92
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18   >>
11 besök senaste veckan (60713 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande