Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18   >>
15 besök senaste veckan (60719 totalt)
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
DownforceGarage skrev:
Ser fint ut! Bara en liten tanke ang panelen.
Den ser ut att sitta väldigt långt ifrån ratten? Når du allt när du sitter fastspänd?


Det är rätt långt fram faktiskt, men jag har överdrivet långa armar

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



hur går de med din låda? du hade ganska udda utväxling på 5ans växel sist vill jag menas, typ drevad för 300kmh. något du har hunnit lura med på?

_________________
Björn hall
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Björn H skrev:
hur går de med din låda? du hade ganska udda utväxling på 5ans växel sist vill jag menas, typ drevad för 300kmh. något du har hunnit lura med på?


Den är ännu i samma skick som sist, kort 6a eller uberlång, det är absolut ett måste att ta fram en 6a mellan dessa.
Men får se om och när det blir. Den orkar ju ändå upp i runt +240kmh på mantorp vilket räcker för att åka snabbare än jag redan gör.
Men absolut måste det lösas för att åka så snabbt som den borde/kan.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kan tipsa om en jag blivit rekomenderad till själv, och beställt en del grejer ifrån , för drev, splinseade axlar svänghjul å andra sådana specialprylar som kräver specifika udda maskiner (kort sagt sådant som normala CNC verkstäder inte vill eller kan göra)
WEZ mekaniska. Han finns på Facebook annars är det väl enkelt att googla. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
knotan skrev:
Kan tipsa om en jag blivit rekomenderad till själv, och beställt en del grejer ifrån , för drev, splinseade axlar svänghjul å andra sådana specialprylar som kräver specifika udda maskiner (kort sagt sådant som normala CNC verkstäder inte vill eller kan göra)
WEZ mekaniska. Han finns på Facebook annars är det väl enkelt att googla. thumbs up


Det där verkar vara ett lovande tips thumbs up
Stort tack.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
knotan skrev:
Kan tipsa om en jag blivit rekomenderad till själv, och beställt en del grejer ifrån , för drev, splinseade axlar svänghjul å andra sådana specialprylar som kräver specifika udda maskiner (kort sagt sådant som normala CNC verkstäder inte vill eller kan göra)
WEZ mekaniska. Han finns på Facebook annars är det väl enkelt att googla. thumbs up


Vilken support, fick svar direkt och inga konstigheter
Verkar bli ordning på det till sommaren

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Har aldrig tagit mer än 5 min för mig att få svar heller.
Verkar vara en väldigt entusiastisk ägare som brinner för sin profession.
Och man kan väl säga att han ganska fri marknad med tanke på hur udda maskiner som krävs, och hur mycket krångligare de flesta andra företag i det segmentet är att göra med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



Nordictuningdalarna skrev:
knotan skrev:
Kan tipsa om en jag blivit rekomenderad till själv, och beställt en del grejer ifrån , för drev, splinseade axlar svänghjul å andra sådana specialprylar som kräver specifika udda maskiner (kort sagt sådant som normala CNC verkstäder inte vill eller kan göra)
WEZ mekaniska. Han finns på Facebook annars är det väl enkelt att googla. thumbs up


Vilken support, fick svar direkt och inga konstigheter
Verkar bli ordning på det till sommaren


härligt. va har du räknat ut för dreving nu då? 260kmh?

_________________
Björn hall
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Björn H skrev:
Nordictuningdalarna skrev:
knotan skrev:
Kan tipsa om en jag blivit rekomenderad till själv, och beställt en del grejer ifrån , för drev, splinseade axlar svänghjul å andra sådana specialprylar som kräver specifika udda maskiner (kort sagt sådant som normala CNC verkstäder inte vill eller kan göra)
WEZ mekaniska. Han finns på Facebook annars är det väl enkelt att googla. thumbs up


Vilken support, fick svar direkt och inga konstigheter
Verkar bli ordning på det till sommaren


härligt. va har du räknat ut för dreving nu då? 260kmh?


Inte kommit så långt ännu, bara att det kommer bli av.
Ska kika på en lämplig drevning sen, får se om 260 blir lagom, blir ändå rätt stort kliv då den gör typ 180 på 5an.
Men ska kika bromspapper/effektkurvan och se hur långt ner man kan hamna utan att den blir allt för slö av det.
250/~+ räcker ju på Mantorp också.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Någon här som har tips på en kalkylator för utväxling ?

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



autopower.se /diverse/lathundar

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
erikjakan skrev:
autopower.se /diverse/lathundar


Stort tack! thumbs up

Nu är den såhär med korta 6an, långa som jag kör med så är den ~300kmh på 6an.


6500rpm: 85kmh 115kmh 150kmh 180kmh 205kmh 220kmh


Finns det kanske någon som har en lathund för att få upp utväxlingen mer exakt graflikt, så man ser vart man hamnar i registret vid växling osv.
Vet inte vad det heter exakt, men har haft sådan förut.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Jag tycker om den här, enkelt att kolla på nuvärande mot ny utväxling.
https://www.blocklayer.com/rpm-gear.aspx

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Nordictuningdalarna skrev:
erikjakan skrev:
autopower.se /diverse/lathundar


Stort tack! thumbs up

Nu är den såhär med korta 6an, långa som jag kör med så är den ~300kmh på 6an.


6500rpm: 85kmh 115kmh 150kmh 180kmh 205kmh 220kmh


Finns det kanske någon som har en lathund för att få upp utväxlingen mer exakt graflikt, så man ser vart man hamnar i registret vid växling osv.
Vet inte vad det heter exakt, men har haft sådan förut.


Glöm inte denna tråden här på rejsa, har EXAKT det du söker.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Stort tack alla, precis detta jag sökte.

Nu behöver jag bara hjälp med att själva utväxlingen, dvs drev vs drev vad det genererar för ratio.

Denna bild visar den korta och den långa 6an.
Högra är korta och vänstra som sitter i lådan är den långa.

Det skiljer bara 1 kugg mellan dessa, hur göra för att få ett mellanting ?! Går det ens ?


_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862



Jag har en excelfil som jag hittat på nätet där man kan ange alla respektive växlar samt slutväxel. Man kan sen se toppfart per växel vid angivet varvtal

Skicka ett PM med mailadress så skickar jag till dig

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Har fått verktyg nu så man kan se alla grafer.
Men behöver nu hjälp komma fram till hur dreven skall utformas för att få tex en 0.85 ratio på 6an.



Korta 6an varvar ur direkt på Mantorp.


Långa 6an, för lång och bilen blir trött.


Denna hade varit lagom.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Den fösta verkar ändå vara optimal om man kan ändra slutväxeln till något men mindre utväxling (högre hastighet)?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



beepbeep skrev:
Den fösta verkar ändå vara optimal om man kan ändra slutväxeln till något men mindre utväxling (högre hastighet)?


Exakt min tanke, den med bara ändrad sexa kommer bli otroligt seg att varva ur.

Om det inte finns en annan slutväxel så kanske det finns med annan 4-5-6 för att flytta upp växelpunkterna (i varvtal) på de högre växlarna.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
MaZ skrev:
beepbeep skrev:
Den fösta verkar ändå vara optimal om man kan ändra slutväxeln till något men mindre utväxling (högre hastighet)?


Exakt min tanke, den med bara ändrad sexa kommer bli otroligt seg att varva ur.

Om det inte finns en annan slutväxel så kanske det finns med annan 4-5-6 för att flytta upp växelpunkterna (i varvtal) på de högre växlarna.


Den första är alldeles för kort 6a. Den sista med ändrad 6a skulle vara lagom.
Med den långa 6an som gör ~300 så orkar den ändå mata upp till 240 på mantorp.

Den korta bottnar innan Mållinjen för strippenrakan och man får rulla till mjölby typ.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18   >>
15 besök senaste veckan (60719 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande