Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900GTR-97 Time Attack | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18 >> 15 besök senaste veckan (60717 totalt) |
Ändrad slutväxel hade varit fint, men mycket dyrare att tillverka ny axel och kronhjul än en ny 6a. Med den önskade 6an så kommer den orka utan problem om man kollar effektkurvan osv _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||||
Fast den är inte harmonisk när den droppar så där mycket i varv, har du nån graf på effektkurvan i motorn? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Nej jag vet, just nu har jag kört med denna och det "fungerar" men den laggar innan den börjar mata på igen. Så, en lite ändrad 6a där man landar under max effekt under registret istället så kommer den mata på bra. Med den långa som jag kört med så hamnar man lite under max kurvan för motorn. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||||
Inte om du har effekt och kraft nog att den orkar iväg. En 6a som gör ~250+ kommer bli lagom och inga problem. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||||
Motorn har max vridmoment vid 5200rpm och max effekt från 5400rpm hela vägen ut till 6500 så den önskade utväxlingen så man landar vid ~5450rpm vid växling till 6an kommer bli helt perfekt.
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||||
Nej klart det inte kommer bli 100% optimalt med den nya önskade 6an men extremt mycket bättre än den korta som bara ökar typ 15kmh, och den långa som gör så man hamnar under vridmax osv. Såhär såg den ut förra året, kommer ev bli lite mer nu troligen då jag ska köra Maxx och kan kontrollera effekten bättre än med org styrsystem.. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||||
nu tänker jag bara lite högt. hade de inte vart bättre att behålla den tighta 6an och sen gå på med numetriskt lägre slutväxel tex 3.400 ish. då är lådan fortfarande lika tight och du slipper ett sånt jättedropp på 6an där de går absolut tyngst. klart en dyrare lösning än att bar byta 6an men för helheten liksom. _________________ Björn hall |
||||||||
Är en drevsats Quaife i original hus ja _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||||
Joo givetvis, fast tycker ändå den är alldeles för tight mellan 5an och 6an oavsett, den är ju i grunden tänkt för svagare rallybil. Sen tycker jag ett drop på under 1200rpm är så farligt mycket, nu har jag ju kört med ett drop på över 2000rpm och hamnat under vrid/effektmax dessutom. Med nya 6an kommer jag ju hamna på vid maxeffekt också. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||||
Dom har nog tusentals.. Men om dom inte passar så hjälper väl inte det Det är alltså som sagt en drevsats anpassad för Saab original växellådshus och växelmekanik, så det är inte en Q-låda där man annars säkert kan ta massor olika utväxlingar. Tillverkar en ny 6a nu så blir det kanon. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||||
Ja, om effektkurvan är platt så spelar det som sagt mindre roll. Då kan du bara dreva upp 6:an.
P.S. Jag hade en bonntrimmad og900S som gick på E85 och hade fin platt effektkurva från 4800 till 6000 Spelade liten roll vilken växel man låg i...den drog som ett as...tills kedjan gick av. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Precis, tack.. Inte mycket högvarvig sugmotorkaraktär i min bil Hahahaha _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||||
Här ser man ju lite hur den går med långa 6an, så att halvera det droppet men ändå kunna komma upp mot 250-260 kommer bli perfekt.
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||||
Nu har det gått undan
Uppstartad nu och allt perfekt fungerande. Nu är det bara den där nya 6an kvar som tillverkas för fullt _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||||
Vet inte om jag kommer kunna hålla mig så länge med att vänta på nya 6an bara, haha Den är ju redo för dynon _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900GTR-97 Time Attack | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18 >> 15 besök senaste veckan (60717 totalt) |