Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18   >>
20 besök senaste veckan (60737 totalt)
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
MaZ skrev:
beepbeep skrev:
Den fösta verkar ändå vara optimal om man kan ändra slutväxeln till något men mindre utväxling (högre hastighet)?


Exakt min tanke, den med bara ändrad sexa kommer bli otroligt seg att varva ur.

Om det inte finns en annan slutväxel så kanske det finns med annan 4-5-6 för att flytta upp växelpunkterna (i varvtal) på de högre växlarna.


Ändrad slutväxel hade varit fint, men mycket dyrare att tillverka ny axel och kronhjul än en ny 6a.

Med den önskade 6an så kommer den orka utan problem om man kollar effektkurvan osv

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Nordictuningdalarna skrev:
MaZ skrev:
beepbeep skrev:
Den fösta verkar ändå vara optimal om man kan ändra slutväxeln till något men mindre utväxling (högre hastighet)?


Exakt min tanke, den med bara ändrad sexa kommer bli otroligt seg att varva ur.

Om det inte finns en annan slutväxel så kanske det finns med annan 4-5-6 för att flytta upp växelpunkterna (i varvtal) på de högre växlarna.


Den första är alldeles för kort 6a. Den sista med ändrad 6a skulle vara lagom.
Med den långa 6an som gör ~300 så orkar den ändå mata upp till 240 på mantorp.

Den korta bottnar innan Mållinjen för strippenrakan och man får rulla till mjölby typ.


Fast den är inte harmonisk när den droppar så där mycket i varv, har du nån graf på effektkurvan i motorn?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Normalt vill man ju ha tätare och tätare steg högre upp i fart.
Byta slutväxel är enligt mig enda alternativet.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
MaZ skrev:
Nordictuningdalarna skrev:
MaZ skrev:
beepbeep skrev:
Den fösta verkar ändå vara optimal om man kan ändra slutväxeln till något men mindre utväxling (högre hastighet)?


Exakt min tanke, den med bara ändrad sexa kommer bli otroligt seg att varva ur.

Om det inte finns en annan slutväxel så kanske det finns med annan 4-5-6 för att flytta upp växelpunkterna (i varvtal) på de högre växlarna.


Den första är alldeles för kort 6a. Den sista med ändrad 6a skulle vara lagom.
Med den långa 6an som gör ~300 så orkar den ändå mata upp till 240 på mantorp.

Den korta bottnar innan Mållinjen för strippenrakan och man får rulla till mjölby typ.


Fast den är inte harmonisk när den droppar så där mycket i varv, har du nån graf på effektkurvan i motorn?


Nej jag vet, just nu har jag kört med denna och det "fungerar" men den laggar innan den börjar mata på igen.


Så, en lite ändrad 6a där man landar under max effekt under registret istället så kommer den mata på bra.
Med den långa som jag kört med så hamnar man lite under max kurvan för motorn.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Normalt vill man ju ha tätare och tätare steg högre upp i fart.
Byta slutväxel är enligt mig enda alternativet.


Inte om du har effekt och kraft nog att den orkar iväg.
En 6a som gör ~250+ kommer bli lagom och inga problem.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Motorn har max vridmoment vid 5200rpm och max effekt från 5400rpm hela vägen ut till 6500 så den önskade utväxlingen så man landar vid ~5450rpm vid växling till 6an kommer bli helt perfekt.



_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
MaZ skrev:
Nordictuningdalarna skrev:
MaZ skrev:
beepbeep skrev:
Den fösta verkar ändå vara optimal om man kan ändra slutväxeln till något men mindre utväxling (högre hastighet)?


Exakt min tanke, den med bara ändrad sexa kommer bli otroligt seg att varva ur.

Om det inte finns en annan slutväxel så kanske det finns med annan 4-5-6 för att flytta upp växelpunkterna (i varvtal) på de högre växlarna.


Den första är alldeles för kort 6a. Den sista med ändrad 6a skulle vara lagom.
Med den långa 6an som gör ~300 så orkar den ändå mata upp till 240 på mantorp.

Den korta bottnar innan Mållinjen för strippenrakan och man får rulla till mjölby typ.


Fast den är inte harmonisk när den droppar så där mycket i varv, har du nån graf på effektkurvan i motorn?


Nej klart det inte kommer bli 100% optimalt med den nya önskade 6an men extremt mycket bättre än den korta som bara ökar typ 15kmh, och den långa som gör så man hamnar under vridmax osv.

Såhär såg den ut förra året, kommer ev bli lite mer nu troligen då jag ska köra Maxx och kan kontrollera effekten bättre än med org styrsystem..





_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Ah, ok. Momentet dalar där så effektkurvan är rätt plan.

Vad är det för växellåda? Drevsats i orginal hus?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



Nordictuningdalarna skrev:
Motorn har max vridmoment vid 5200rpm och max effekt från 5400rpm hela vägen ut till 6500 så den önskade utväxlingen så man landar vid ~5450rpm vid växling till 6an kommer bli helt perfekt.




nu tänker jag bara lite högt. hade de inte vart bättre att behålla den tighta 6an och sen gå på med numetriskt lägre slutväxel tex 3.400 ish. då är lådan fortfarande lika tight och du slipper ett sånt jättedropp på 6an där de går absolut tyngst.

klart en dyrare lösning än att bar byta 6an men för helheten liksom.

_________________
Björn hall
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
MaZ skrev:
Ah, ok. Momentet dalar där så effektkurvan är rätt plan.

Vad är det för växellåda? Drevsats i orginal hus?


Är en drevsats Quaife i original hus ja

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Björn H skrev:
Nordictuningdalarna skrev:
Motorn har max vridmoment vid 5200rpm och max effekt från 5400rpm hela vägen ut till 6500 så den önskade utväxlingen så man landar vid ~5450rpm vid växling till 6an kommer bli helt perfekt.



nu tänker jag bara lite högt. hade de inte vart bättre att behålla den tighta 6an och sen gå på med numetriskt lägre slutväxel tex 3.400 ish. då är lådan fortfarande lika tight och du slipper ett sånt jättedropp på 6an där de går absolut tyngst.

klart en dyrare lösning än att bar byta 6an men för helheten liksom.


Joo givetvis, fast tycker ändå den är alldeles för tight mellan 5an och 6an oavsett, den är ju i grunden tänkt för svagare rallybil.

Sen tycker jag ett drop på under 1200rpm är så farligt mycket, nu har jag ju kört med ett drop på över 2000rpm och hamnat under vrid/effektmax dessutom.
Med nya 6an kommer jag ju hamna på vid maxeffekt också.


_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Och det är bara de två alternativen Quaife har som du visat här eller? De borde väl ha en hel uppsjö utväxlingar, fast kanske inte till just din låda?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
MaZ skrev:
Och det är bara de två alternativen Quaife har som du visat här eller? De borde väl ha en hel uppsjö utväxlingar, fast kanske inte till just din låda?


Dom har nog tusentals.. Men om dom inte passar så hjälper väl inte det
Det är alltså som sagt en drevsats anpassad för Saab original växellådshus och växelmekanik, så det är inte en Q-låda där man annars säkert kan ta massor olika utväxlingar.

Tillverkar en ny 6a nu så blir det kanon.

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Ja, om effektkurvan är platt så spelar det som sagt mindre roll. Då kan du bara dreva upp 6:an.

P.S. Jag hade en bonntrimmad og900S som gick på E85 och hade fin platt effektkurva från 4800 till 6000 Spelade liten roll vilken växel man låg i...den drog som ett as...tills kedjan gick av.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
beepbeep skrev:
Ja, om effektkurvan är platt så spelar det som sagt mindre roll. Då kan du bara dreva upp 6:an.

P.S. Jag hade en bonntrimmad og900S som gick på E85 och hade fin platt effektkurva från 4800 till 6000 Spelade liten roll vilken växel man låg i...den drog som ett as...tills kedjan gick av.


Precis, tack.. Inte mycket högvarvig sugmotorkaraktär i min bil

Hahahaha

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Här ser man ju lite hur den går med långa 6an, så att halvera det droppet men ändå kunna komma upp mot 250-260 kommer bli perfekt.


_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Nu har det gått undan

Uppstartad nu och allt perfekt fungerande.

Nu är det bara den där nya 6an kvar som tillverkas för fullt









_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36



Nu snackar vi 👌😀

_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Rikard.T skrev:
Nu snackar vi 👌😀


Vet inte om jag kommer kunna hålla mig så länge med att vänta på nya 6an bara, haha
Den är ju redo för dynon

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214



Nä skit i det och koppla på dynon nuu!!

_________________
Magnus Andersson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Det där grenröret ger mig riktiga 900 vibbar...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18   >>
20 besök senaste veckan (60737 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande