Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16, 17, 18   >>
38 besök senaste veckan (68181 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Ibland kan man behöva putsa av lite på härdat material, tex axlar och lager. Det går även att använda den till att slipa in backarna i svarvchucken, men det har jag inte vågat mig på än.


Jag är nästan klar med fräskonverteringen. Det blev en massa delar och väldigt besvärligt att rigga upp, men nu har jag en Y-axel på svarven

Gjorde det så krångligt som möjligt som vanligt...

Började med att fräsa ett par spår i en stålbit, nyttjade Acieran på jobbet. Schweizisk kvalitetsmaskin, gränsfall med 2000 rpm på spindeln och en 10 mm pinnfräs men det gick bra.



Sen blev det nån timme med bågfilen. Ja, jag vet, förra årtusendet osv...



Hyfsade till plattorna på planskivan. Planskiva på en svarv är riktigt oldschool, typ 1800-tal
Jäkligt smidigt ändå med ett gäng spår i skivan där man kan skruva fast lite vad som helst.
Körde med snabbstål såklart, för den rätta känslan. Tjopp, tjopp, tjopp...



Verkar passa i toppsliden, gjorde ett par stora brickor också.



Och till slut en massa delar ihopmonterade med mycket krångel för att få allt att sitta hyfsat rakt.
Jag har inte indikerat nåt här utan bara grovmätt med skjutmått.



Det är inte jättestabilt och toppsliden har bara ca 80 mm rörelse så det går ju inte att göra några extrema grejer med det här.
Testade ett par skär i alubiten som sitter i och det går väl hyfsat att ta skär på 2 mm djupt.
Vi får se hur det utvecklar sig, det skulle vara käckt att kunna vrida toppsliden på samma sätt som när den sitter på sin normala plats.

Det mesta materialet var gratis eller sånt som redan fanns på maskinen, vinkelhyllan kostade ett par hundralappar så för den pengen får jag väl vara nöjd.
Men en riktig fräs vore väldigt trevligt, tyvärr har jag ganska ont om plats där jag är nu så det får nog vänta ett tag.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Den här tråden gillar jag, kollar in den ofta.
Tack för att du delar med dig!
thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag fick en beställning på en stålbit från självaste herr Pro-Pontiac

Tiggde till mig en lämplig bit SS-1650 (helt vanligt stål) från verktygsmakarna på jobbet, spände upp den i fyrbacken och gjorde min hittills svettigaste avstickning.



Spindeln står still på fotot, jag vågade inte köra med matning och ta kort samtidigt

Hyfsade till sidorna och markerade för ett hål som ska sitta ocentrerat.



Ett körnslag i biten och så kunde jag indikera med två dubbar.



Jag blev så uppspelt av indikeringen så jag glömde ta kort på den färdiga biten, men den blev godkänd av kunden iaf

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841





Helt klart godkänd! Fint hantverk och bra ytfinish.
I detta fallet halvfabrikat. Blir en cliffhanger vad det ska bli till slut. thumbs up
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



And ersJepp sson skrev:


Helt klart godkänd! Fint hantverk och bra ytfinish.
I detta fallet halvfabrikat. Blir en cliffhanger vad det ska bli till slut. thumbs up


Måste vara en premiumvariant av pallbock?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag har gjort lite mer förbättringar på min rangliga borrmaskin under de senaste veckorna, så nu är den något tystare och något tyngre. Precisionen vet jag inte om den har ökat nåt speciellt, men man kan ju alltid hoppas.

En fästplatta från en skrotad takpendel följde med hem från jobbet, ca 25 kilo svenskt stål.
Borrade och gängade hål i hörnen för maskinfötter.



Svetsade fast plattan i stativet, testade att brassa på för fullt med svetsen och den verkar fungera thumbs up



Efter en del letande så fick jag tag i en bit 70 mm solid stång, det ligger en liten metallindustri 200 meter från garaget som sålde en stump för ett par hundralappar



Gjorde även en styrning för kuggstången till höj och sänkveven, lite lättare att hitta tillbaka till samma ställe om man skulle byta till ett större borr eller liknande.
Utan styrningen kan man vrida pelaren 1 cm i sidled när man släpper låsspaken.



Styrningen sticker ner en bit och kuggstången är fastskruvad även i nedre änden, löper hyfsat rakt också.

Härnäst blir det lagerbyte och en ny dragstång!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Lagerbyte i spindeln stod näst på tur.

Det blev koniska rullager som går att förspänna lite grann. Gängade M20x1 för hakmuttrarna.



En tätning vid spindelnosen så det inte kommer in en massa skräp i nedre lagret.



Och en test av kastet mot en pinnfräs, knappt 4/100-delar är nog så bra det kan bli med det här utgångsmaterialet.



Jag ska försöka mäta direkt på Morsekonan också, det kan vara så att hylschucken kastar lite grann den också.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Till sist en ny dragstång för chucken.

För att slippa banka och slå på dragstången och därmed även banka och slå på spindellagren så klurade jag fram en ny konstruktion.

Den består av fyra delar utöver själva spindeln.



Längst upp ligger spindeln, den har ett genomgående hål för dragstången.
Själva dragstången är en 10 mm axel med utvändig M10 gänga för borrchuck/hylschuck i ena änden och invändig M8x1 gänga i andra änden.
Sen kommer en lite speciell mutter eller vad man ska kalla det, den har en utvändig 1/2" UNF gänga (det var den enda vettiga storleken som var tillräckligt nära hålet i spindeln).

Inuti "muttern" sitter en M8x1 insex. Under skruvskallen är det en krage och över en låsring.
Den långa dragstången skruvas dit från andra hållet med lite frigång mellan kragen och stången.



Monterat på borrmaskinen blir det så här.



Insexskruven och dragstången kan rotera fritt, men de kan bara röra sig nån millimeter axiellt.
Om jag håller i chucken med en blocknyckel och drar åt insexskruven så dras Morsekonan upp i spindeln.
Åt andra hållet pressar dragstången loss konan eftersom skruvskallen stoppar mot låsringen.

Jag vet inte hur länge låsringen överlever, men det verkar fungera än så länge. Jag byter inte chuck flera gånger om dagen heller, så det borde funka ett tag.
Nackdelen med det här är att dragstången är nästan permanent monterad i spindeln nu, så jag kan inte använda borr med vanlig Morsekona.
Å andra sidan orkar inte maskinen med mycket större borr än 12-13 mm och då kan jag använda hylschucken.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



thumbs up klurig lösning

_________________
Michael Thulesius
Citera
hnk
Göteborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32



Alltid kul läsning i den här tråden!

_________________
Henrik Viktorsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Tack ska ni ha!

Tur att jag fick själva borrmaskinen gratis för många år sedan, kollade vad en ny kostar idag och de säljs på Swedol för nästan 8000 kr
https://www.swedol.se/borr-frsmaskinvt-5651.html

Jag har inte lagt i närheten av den summan på min maskin, så det kanske finns budget för ett lite biffigare skruvstycke nån gång framöver.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det blev ett kinesiskt skruvstycke till den kinesiska borrmaskinen, 100 mm backbredd och 120 mm öppning.



Var ju tvungen att provfräsa i en bit aluminium, det blev lite spån iaf. Maskinen har maxvarv på 3300 rpm vilket är alldeles för lågt för en 10 mm pinnfräs i alu, men det funkar iaf.
Lagerbytet i spindeln verkar ha gjort lite nytta, mindre oväsen och vibrationer nu.

Hittade en vintage Mitutoyo vippindikator med en rejäl magnetfot på Tradera, utmärkt när man vill ha skruvstycket i linje med koordinatbordet.



Mange K hade rätt, vippindikatorn är väldigt mysig att använda!
Nu kan jag indikera inuti cylindrar, mot konor osv och behöver inte bry mig om cosinusfel som kan uppstå med vanliga indikatorklockor. Som om det skulle vara det största problemet med min maskinpark...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag hade nästan glömt av en annan grej jag gjorde i somras.

Snabbdelningsapparaten jag fick med när jag köpte svarven hade en trebackschuck monterad, inget konstigt med det.
Men ibland vill man göra hålcirklar med fyra hål enkelt utan att riskera att köra i en chuckback.

Det följe med en liten söt fyrbackchuck med svarven, spindeladaptern som satt på den chucken sitter nu på min spännhylschuck så fyrbacken blev liggande oanvänd.

Bättre att den kommer till användning på delningsapparaten thumbs up

Det är lite mindre diameter på centreringen på fyrbacken, så jag återanvände en bit aluminium som adapter. Kolja kanske känner igen alubiten...



Och så blev slutresultatet. Det blev inte exakt vinkelrätt mellan chuckbackarna och gradskivan, men tillräckligt för det jag vill kunna göra.





_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Alltid spännande att läsa om dina projekt!

thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Massor med ord jag inte fattar men jag tycker det är lika kul varje gång det kommer en uppdatering

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det har blivit lite tillverkning i veckan, gjorde ett dorn till en liten planfräs. Det finns såklart att köpa från Kina, men det är roligare att göra egna grejer



Syns lite dåligt på bilden, men den långa änden har Morsekona 2 vilket var något av en utmaning att få till. Mycket mätande och testmontering med märkfärg för att få konan att stämma.

Planfräsen monterad, ett Traderafynd för 259 kr. En riktig lyxmodell med hål för kylning genom spindeln, så det får jag väl ha som nästa uppgradering...
Vändskären är i bra skick, de lär räcka länge till det jag kommer att fräsa.



Och slutligen monterad på den alldeles för klena borrmaskinen, tight upp mot spindelnosen för att få lite stadga i grejerna.



Man kan skymta en insexskalle i spåret på fräsen, det sitter en till på andra sidan och de agerar drivklackar.
Inte för att jag tror att det behövs, remmarna på motorn lär nog börja slira om jag kör fast, men det var ju en anledning att släpa fram delningsapparaten för att borra och gänga två hål...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Med risk för att verka tjatig:
Den här tråden gillar jag!
Jag längtar redan efter nästa uppdatering.
thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Kul att det uppskattas! thumbs up

Jag är långt ifrån nåt proffs på det här, bara en glad amatör. Men jag tycker det är kul med maskiner och mätverktyg, både gammalt och nytt!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Samma här.
Förmodligen därför jag gillar tråden så skarpt.

thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Anders Karlsson skrev:
Jag är långt ifrån nåt proffs på det här, bara en glad amatör. Men jag tycker det är kul med maskiner och mätverktyg, både gammalt och nytt!


Finns fler som gillar denna tråden här

Det där är väl en avknoppningshobby när man håller på med äldre bilar...
Själv har jag mer och mer snöat in på maskiner, och bilen blir mer en ursäkt för att handla fler maskiner.
Citera
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16, 17, 18   >>
38 besök senaste veckan (68181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande