Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
41 besök senaste veckan (68180 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Ja, hur ska man börja en sån här tråd? Vi får nog gå tillbaka några år i tiden för att få nån sorts bakgrund till det hela.

Efter att ha lämnat iväg grejer för svarvning och fått vänta i evigheter på att de skulle bli klara så togs beslutet att köpa en egen svarv under våren 2014.
Blocket kollades efter lämpliga maskiner, men som vanligt med svarvar i "lagom" storlek så fanns de med rätt pris för långt bort eller så var det gigantiska monster av gjutjärn som krävde tågtransport för att flyttas.

Till slut hittad jag en billig Meec i Laholm som gick att stuva in i bagaget på min dåvarande bruksbil, en Audi 100 sedan från -91...

Nu skulle det tillverkas spånor utan att behöva bry sig om väntetider!

Bland det första jag tillverkade var några plastbussningar mellan framvagnen och karossen på Commodoren, det sitter nån sorts skumgummi där original och de var inte så fräscha om vi säger så.

Gjorde till och med en ritning i Paint...



Så här lite av bussningen syns på bilen



Nu när jag fått spånor i fingrarna så tillverkades det raskt fler delar (raskt betyder mellan 4-5 timmar per del med den här maskinen).

Förstärkningshylsor till länkarmarna där spindellederna sitter.



Jag utgick från ett ämne som var typ 55 mm ytterdiameter, hylsorna är 52 mm ytterdiameter och 46 invändigt.
Ämnet var ca 20 mm invändigt, det tog en stund att svarva ur och sticka av utan innersvarvbom...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Efter nåt år fick jag flytta ut från dåvarande garaget och tillfälligt husera i mjölkrummet på föräldragården.

Installerade svarven där såklart, även om det nu blev mest helgmekande.



Tack vare att hyran i "nya" lokalen var gratis så kunde jag dra på mig spenderbyxorna och köpa ett snabbväxelfäste.



En Tyskdesignad Kinakopia på det Schweiziska Multifixfästet, vida känt inom maskinnördvärlden för sin smarta konstruktion.
Verktygsfästet går att montera i 40 fasta lägen och tack vare kamlåsningen så hamnar stålhållaren inom nån hundradel rätt i höjd när man tar loss och sätter tillbaka den thumbs up

Nu inleddes en ny epok i svarvandet, inget mer fipplande med schims för att få rätt höjd på svarvstålet och att ställa från diametersvarvning till att grada av en kant eller svarva ur en innerdiameter tog bara några sekunder istället för halvtimmar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Efter knappt två år i mjölkrummet fick jag tag på en ny garageplats i lite mer ändamålsenliga lokaler.

Detta firades med att köpa en ny indikatorklocka.



Av nån anledning fick jag en dag för mig att skruva isär start/stoppknappen på svarven. Det visade sig vara en bra idé.



Hur det inte kunnat bli kortslutning här går över mitt förstånd, och jag jobbar ju med att koppla kablar hela dagarna. Tokigt.

Ny matningskabel och lite buntband så får vi hoppas att det håller i 10-15 år till.



Nu börjar vi nå fram till samtiden och denna svarvens efterträdare...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Plötsligt händer det!

I somras satt jag och slökollade på Blocket efter svarvar, när det dök upp en annons på nåt som såg väldigt intressant ut ett stenkast hemifrån.

Och här har vi den, CQ6230A!



Dubbhöjd ca 160 mm, dubbavstånd ca 1000 mm. Spindelgenomgång 38 mm (för litet, som vanligt).
Dubbdockan har MK3-kona och kamlåsning, stort steg uppåt jämfört med den lilla svarven där man låser dubbdockan med en 18 mm mutter...

Som synes utrustad med treaxlig digitalskala, helt onödigt till en svarv eftersom man bara använder X och Y-led. Kanske går att bygga in nåt på dubbdockans spindel, eller toppsliden. Eller inte...

Camlock D1-4 spindelnos som gör chuckbyten till en barnlek, fick med tre chuckar och en planskiva thumbs up
Den har även gap i bädden, man kan ta loss en sektion närmast chucken så man kan spänna upp ett ämne med ca 480 mm diameter.

Matning på både längd och tvärs med separat drivaxel för matningen. Ledarskruven används bara vid gängning och det går inte att koppla in både matning och gängning samtidigt thumbs up

Det följde även med en del andra tillbehör som medföljande och fast stöddocka, ett snabbväxelfäste av modell Aloris (Kinakopia såklart) samt lite olika svarvbommar och dubbar mm.

Bland det första jag gjorde med svarven var att fräsa en stor T-spårmutter till ett nytt verktygsfäste



Japp, det blev en Multifixkopia till den här maskinen också.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vart hitta du de fästet??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Kul tråd Anders!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det har inte bara köpts lyxiga snabbväxelfästen till svarven, den har fått en liten genomgång med byte av olja i växellådorna och förklädet också.

Enligt manualen ska det vara Shell Tellus 27 i växellådorna och Tellus 33 i förklädet. Men maskinoljor verkar specas om lite då och då, så motsvarande olja nu ska vara ISO 32.

Kollade runt lite grann och hittade ISO 32 i 10-litersdunk på Biltema för 429 kr. Duger gott och väl för en Kinasvarv!

Bytte olja i gäng/matningsväxellådan och förklädet förra helgen, det blev bara en liten katastrof när min fina plåtränna lossnade och oljan från växellådan rann ut i spånpannan istället för ner i spilloljedunken...
Klok som jag är så hade jag köpt saneringsduk också, så miljökatastrofen begrändades till spånpannan.

Idag var det så till slut dags för byte av oljan i spindelhusets växellåda. 4,5 liter olja som troligen aldrig blivit bytt sen svarven lämnade Kina i mars 2004...

Så här såg det ut när jag lyfte på locket.



Ganska rent och fint vid en första anblick, inga kuggar verkar saknas på nåt av dreven. Oljenivån var under siktglaset, så det verkar ha försvunnit en del genom åren.
Insidan målad i en härligt körsbärsröd färg!

Jaja, ur med avtappningspluggen och hoppas att man inte blir helt nersölad när oljan kommer forsande...



Röd sirap?

Efter 14 år utan oljebyten så har färgen fällt ut rejält i oljan, det var ett ca 2 cm tjockt lager på botten som effektivt stoppade flödet ur avtappningen.
Petade med diverse verktyg i avtappningen och tillverkade en skopa av aluminiumplåt för att gräva upp det värsta gegget.
Sen blev det torkning med mer saneringsduk och papper tills det såg ut så här.



Inte 100 % rent från det röda klegget, men tillräckligt bra för att jag skulle våga hälla i Biltemaoljan.

Efter nån timmes brottande med att få gummipackningen att ligga rätt så kunde jag provköra svarven och konstatera att den låter likadant som innan oljebytet.
Nåja, nu är det gjort, om inte annat för sinnesfridens skull

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Kul tråd! Ser fram emot fortsättning!

Innebär det att du inte behöver ha tillbaka fästet?
Har inte glömt av dig - har bara inte hunnit skicka det...
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
knotan skrev:
Vart hitta du de fästet??


Ebay, sök på pewetools. Det är en snubbe i Tyskland som nördat loss ganska rejält på Multifix, han har lite videos på Youtube också.
Inte de billigaste Kinagrejerna, men de håller bra kvalitet och har stort utbud av grejer.

Henrik T skrev:
Kul tråd Anders!


Tack!
Jag är ju bara en glad amatör, men det är kul att greja med maskiner

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Kul tråd! Ser fram emot fortsättning!

Innebär det att du inte behöver ha tillbaka fästet?
Har inte glömt av dig - har bara inte hunnit skicka det...


Det kommer mer dumheter, var så säker!

Du kan väl skicka fästet när du har tid, jag sålde lillsvarven till en garagegranne häromdagen så den flyttade inte så långt bort.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



Kul tråd!
Har själv en gammal blomqvist som ska tas i bruk när tid finnes

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Hmm nu får jag ju dåligt samvete för att min gamla Torshälla 150. inte fått för mycket service...
Blir bra detta, kanske skulle investera i ny stålhållare...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Blomqvist och Torshälla är ju på en helt annan nivå än min maskin, svensk industrihistoria! thumbs up

Jag har haft det stora nöjet att svarva lite i en Köping S8, väldigt fin maskin men den vägde nog ungefär lika mycket som två Commodorer.
Den storleken på maskin kräver lite andra lokaler än vad jag har tillgång till.

Ang. stålhållare så finns det massor av billiga, halvbilliga och svindyra varianter. Svensktillverkade Toolfix brukar dyka upp begagnat på Blocket osv. men de är oftast av gigantisk storlek och passar dåligt på mindre maskiner.

Den här sidan använde jag för att välja storlek http://www.schnellwechselhalter.de/
Man mäter från ovansidan av toppsliden till centrum på spindeln så får man leta i listan efter en lämplig variant.
Bara Multifix på listan iofs, men det gäller nog generellt för alla stålhållare skulle jag tro.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Då var det dags för nya tokerier med Kinasvarven!

Min ivriga service av maskinen ledde tyvärr till ett haveri...



Siktglaset till oljan i förklädet sprack med läckage och diverse okvädingsord som följd.

Snabblösningen blev att skruva i en oljeplugg från nån bakaxel eller motor. Den hade rätt gänga iaf, M16x1,5.



Googlade lite efter siktglas och det finns säkert miljontals att köpa, men sen kom jag på att jag har en svarv...

Upp med ett olämpligt ämne i fyrbackskivan och igång med maskinen!



En ansenlig mängd spånor senare var det dags att slå en gänga för första gången...



Det verkade bli hyfsat rätt stigning om man kan lita på gängtolken.



Avstickning med ett äkta Sandvik stickstål som följde med svarven thumbs up



Snabbt chuckbyte och vända på stumpen, borrning och ursvarvning av lite olika innerdiametrar.



Och där har vi det klart, ett synnerligen överarbetat siktglas för olja. Svarvade bort plastgängorna från det gamla glaset och pressade fast det i alubiten med en O-ring bakom.



Monterat och olja påfylld. Lite hög nivå kanske, men jag vill kolla om det läcker. Därav absolduken under.




När man har en svarv så finns det alltid nåt att tillverka till svarven...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Känns mer och mer som ett liv utan svarv är ett ½ liv...

Gött jobbat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



thumbs up bra jobbat!!!!!!!!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det är kul att tillverka små prylar, men det tar en jäkla tid ibland. Den här lilla plutten tog ca tre timmar att få till, men jag behövde bara göra en.
Ibland går det ju inte som man tänkt och biten blir skrot, så varje gång man lyckas på första försöket är en vinst!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja det har ju hänt både fem eller sjuttioelva gånger att man lägger många många timmar, på något man sen beslutar att slänga.

Själv hade jag nog bara pluggat tillsvidare och eventuellt beställt ett nytt glas till senare

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
I det här fallet handlar det ju inte om att tillverka tusentals delar skitsnabbt, utan mer om terapi för själen i form av att jaga hundradelar på indikatorklockan

Det finns en liten mysig Aciera F3 fräs på jobbet, yppersta kvalitét från Schweiz. Jag använder den så fort jag får möjligheten, bara för att få använda en välbyggd manuell maskin.

Ja, jag är nog störd på nåt vis

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87



kul tråd, har du bilder på fästet du tillverkade till snabbfästet till andra svarven?

_________________
Erik Nygårds
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Japp, det finns!



Kommer inte ihåg måtten nu, men den stora diametern längst ner är ett par hundradelar under 30 mm.
Den gick inte ner i hålet i toppsliden annars.

Monterat på toppsliden. Fick byta till en lite längre skruv, vanlig M10 med lite nersvarvad skalle för att det ska gå fritt under.



Stiftet är till de tre små hålen i fästet, på det sättet kan man få 120 positioner på fästet. Lite överkurs kan man tycka, 40 positioner räcker gott och väl.
Stiftet hindrar fästet från att vrida sig också, så det gäller att allt sitter som det ska innan man borrar hålet.

Jag gjorde så att jag kollade först att toppsliden satt i linje med spindeln, sen satte jag i en stålhållare i fästet och släppte lite på muttern.
Sen tryckte jag stålhållaren mot chuckens framsida så fästet rätade sig efter chucken, drog åt muttern och borrade hål för stiftet.
Med stiftet på plats kunde jag dra åt muttern hårt utan att fästet kunde vrida sig, och man vet att allt hamnar på samma ställe igen om man skulle ta isär grejerna.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
41 besök senaste veckan (68180 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande