Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18   >>
115 besök senaste veckan (68448 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Stiligt!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6159



Maskinporr! Gillas.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2260



Kan man beställa svarvade/frästa grejjer av dej!? Behöver en dibbedutt i svetsbart stål, ca 150-180mm lång, ca 20mm i diameter. Pmar skiss i så fall!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
elCrillo skrev:
Kan man beställa svarvade/frästa grejjer av dej!? Behöver en dibbedutt i svetsbart stål, ca 150-180mm lång, ca 20mm i diameter. Pmar skiss i så fall!


Svarvade grejer går bra, fräsjobb är väl lite begränsade pga maskinparken. Men skicka ett PM så får vi se om jag kan lösa det! thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2260



Toppen! Kommer en skiss på pm endera dan!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
En styck dibbedutt tillverkades i helgen

Svarvade bort glödskalet på en bit rundstång.



Dags för fräsning, smidigt med fyrkantblock för ER-hylsor thumbs up



Efter många nätta skär med Julafräsen så har vi en dibbedutt!



Och till sist kanske man får bjuda på en skakig mobilfilm?



Exakt skärdjup vet jag inte, men eggen på vändskäret är 9 mm lång. 325 rpm på spindeln och nån matning som kändes lagom.
Men jag gör nog inte om nåt liknande i hårdare material än så här...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Han sacka ju inget i varv,, mata hårdare!
Så bryter det spånorna bättre också =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jag är för feg...

Lite snål är jag också, känns onödigt att bara tillverka spån av nåt finare material. Men vi får se, nån gång kanske jag måste avverka lite mer på nån bit

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



med lite mer aggressiv körning kommer du få bättre yta

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2260



Tadaaa! Tack igen, passar som handsken! Röret ska kortas till rätt längd senare och så ska det svetsas.



_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Alltid skönt att få veta att man inte klantat till det fullständigt!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Det kom en beställning på en roderbussning till en segelbåt...

Jaja, på med Vegamössan och upp med en bit Delrin i svarven.

Före, 120 mm i diameter.



Nästan löjligt mycket spån. Har städat undan ungefär hälften på bilden...



Och det färdiga resultatet. Tunna väggar på hylsan, bara en millimeter, men det gick bra.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Fick även en beställning på ett par adaptrar till vevhusvent och tempgivare från Dennis Kullman.

Tempgivaren har tydligen 3/8" NPT gänga och jag äger ingen sån gängtapp, så det blev till att slipa om ett snabbstål till invändigt gängskär.



Nu blir det ju inte nån konisk gänga när man gör så här, men med lite gängtejp så lär det täta bra.
Testade med en nippel jag hade liggande, den började gå lite tungt ungefär halvvägs in.



Dags för den utvändiga gängan som fick bli M24x1. Lite enklare att göra en utvändig gänga när man ser skäret.



Behövdes en mutter såklart, så bara att byta till det invändiga stålet igen.



Provmontering av adaptern, lagom tight passform på gängorna thumbs up



Fräste till sexkantgrepp på muttrarna med ER-hylsblocket, väldigt smidiga grejer.



Vi får se vad det blir härnäst, har lite grejer till Commodoren som jag borde ta tag i igen...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
hnk
Göteborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32



Alltid kul att se dessa små jobb! thumbs up

_________________
Henrik Viktorsson
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Den här tråden gillar jag thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



Roligt att se att andra med tillverkar grejer och inte bara köper allt. Du gör fina jobb thumbs up

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Ibland tillverkar man saker bara för att man kan...

Började med att såga ut en bit svenskt stål.



Förvånansvärt lättsågat med bågfil, men en bandsåg skulle vara bra att ha i garaget.

Efter många timmar och ett oändligt vevande med Julafräsen så har vi en liten platta med några hål.



Efter lite finlir med vanlig handfil så passar den i toppsliden på svarven.



Tillverkade en pinne med lite gängor i ändarna.



Och sen dit med verktygsfästet. Nu sitter det still ordentligt med full kontakt mellan fästet och toppsliden.



Förut var det bara en enkel T-mutter så verktygsfästet låg bara an med två "halvmånar" på var sida om T-spåret i toppsliden. Det har velat vrida sig lite ibland har jag märkt, men nu borde det sitta kvar lite bättre.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Trodde det var Abom
som gjorde detta ..


_________________
Michael Thulesius
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Det var lite därför jag gjorde min

Såg hans video häromdagen och tänkte att det kunde vara en snabb liten uppgradering, men det tog mig en hel dag och större delen av kvällen igår att karva fram ett par små stålbitar...

Jag vill verkligen ha en större fräsmaskin, men budgeten tillåter inte det just nu tyvärr.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



Anders Karlsson skrev:
Det var lite därför jag gjorde min

Såg hans video häromdagen och tänkte att det kunde vara en snabb liten uppgradering, men det tog mig en hel dag och större delen av kvällen igår att karva fram ett par små stålbitar...

Jag vill verkligen ha en större fräsmaskin, men budgeten tillåter inte det just nu tyvärr.


Hade en lite större sådan fräs som du har innan. Har gjort mycket till kojan i den. Sen när jag kom över decklen så blev allt mycket smidigare. Men det går verkligen att göra rätt mycket i en sån kina maskin med.

Det är roligt att se att andra med står och vevar och trixar. Det blir fina bitar

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jag flyttade djupmåttet på borrmaskinen så det är lite lättare att se displayen.



Har även monterat en flexibel LED-lampa som arbetsbelysning, innan satt det en E27-glödlampa i ett öppet hål mellan spindeln och pelaren.
Den lös mest upp pelaren och baksidan av skruvstycket och dessutom flög det in en massa spån som fastnade i kuggstången på pinolen.
Satte en plåt över hålet och gömde trafon till den nya lampan där inne.

Nu går det nog inte förbättra den här borrmaskinen så mycket mer utan att plocka isär den helt och bearbeta om alla delar till bättre toleranser.
Så det får nog räcka så här tills jag hittar en bättre maskin. Eller rättare sagt om jag hittar nåt bättre...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18   >>
115 besök senaste veckan (68448 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande