Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 16, 17, 18   >>
38 besök senaste veckan (68181 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
busse skrev:
Uppdaterar lite om vad jag gjort med min fräs, gjorde en ny lagring som jag fäste mellan foten till pelaren och fräsbordet. Kan säga att jag nu har en ny maskin, helt annan stabilitet nu vilket märktes då jag borrade 11 mm hålen i spännklackarna. Visst är det flex i maskinen men nu är det acceptabelt och som sagt har den helt plötsligt blivit användbar.


Snyggt jobbat, jag lär nog kopiera din lösning framöver thumbs up


Har inte varit i garaget så mycket den senaste tiden, men jag klickade hem en liten trevlig borrchuck på Tradera häromveckan.



Den kändes helt okej, men det skadar ju aldrig att öppna och kolla hur den ser ut inuti.



Lite rengöring, nytt lithiumfett, montera ihop med ett nytt MK2-dorn och kolla hur mycket den kastar.



0,04 mm kast är sjukt bra för en begagnad snabbchuck för 139 kr thumbs up
Nypris för en sån här chuck ligger runt 2500-3000 kr, så jag är mer än nöjd!

Jag glömde att ta kort på demonteringsverktyget jag tillverkade för att kunna öppna chucken, men jag har fler gamla borrchuckar liggande så det kan nog komma lite bilder på det också

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Hallå, ropade nyss in ett planfräshuvud SECO 125mm med centrumhål 40mm.

beteckning: R220.99-0125-15-8

fråga: Är det ngn standard på hållare så jag kan köpa en no-name 40 mm hållare från Kina?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Om det är hållare enligt ISO-standard så borde det funka. Finns lite olika varianter och storlekar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Anders Karlsson skrev:
Om det är hållare enligt ISO-standard så borde det funka. Finns lite olika varianter och storlekar.


Tack Anders. det fräshuvudet är ju Proudly made in Sweden - så det bör vara ISO.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Kolja
Hållaren har inget att göra med var fräsen är tillverkad, du måste ha en hållare som passa din maskin först å främst, sen ska den ha 40mm fäste för ändplansfräsen.
Det är en djungel därute med olila hållare, alla iso är inte lika i änden du spänner fast den i spindeln, har du nån annan hållare brukar man kunna andvända numren och detektiva fram exakt modell du ska ha

Har du bild på en hållare så kan jag kolla om jag har nåt liggande på kneget

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Mange K skrev:
Kolja
Hållaren har inget att göra med var fräsen är tillverkad, du måste ha en hållare som passa din maskin först å främst, sen ska den ha 40mm fäste för ändplansfräsen.
Det är en djungel därute med olila hållare, alla iso är inte lika i änden du spänner fast den i spindeln, har du nån annan hållare brukar man kunna andvända numren och detektiva fram exakt modell du ska ha

Har du bild på en hållare så kan jag kolla om jag har nåt liggande på kneget


Tack Mange. jag ska fota av hållaren och återkommer om några veckor i pm till dig.

Mvh/T

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Lånar Anders tråd litet till ;-)

Är det någon som har ett recept på en hembyggd kylvätskeanläggning?
Tänkte typ använda en spolarpump och en plastdunk.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Kolja skrev:
Lånar Anders tråd litet till ;-)

Är det någon som har ett recept på en hembyggd kylvätskeanläggning?
Tänkte typ använda en spolarpump och en plastdunk.


Tror inte spolarpumpen överlever så värst länge ärligt talat, de kommer gå mkt skit genom systemet.
Verktygsboden eller schuckhart maskin har universalkit har jag sett

Hittade, måste finnas på wish tycker jag

https://smaskin.se/kylvatskeutrustning-9-l-240-v

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Mange K skrev:
Kolja skrev:
Lånar Anders tråd litet till ;-)

Är det någon som har ett recept på en hembyggd kylvätskeanläggning?
Tänkte typ använda en spolarpump och en plastdunk.


Tror inte spolarpumpen överlever så värst länge ärligt talat, de kommer gå mkt skit genom systemet.
Verktygsboden eller schuckhart maskin har universalkit har jag sett

Hittade, måste finnas på wish tycker jag

https://smaskin.se/kylvatskeutrustning-9-l-240-v


Tack för tipset! För dyrt för min hobby budget :-)
har gott om spolarpumpar/sätter ett förfilter!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Köpte en bandsåg till slut.



En italiensk budgetmaskin, Femi 782 XL. Den ska klara ämnen med 105 mm diameter vilket borde täcka de flesta av mina behov.
Jag har saknat en såg ganska länge, men nu fick jag äntligen tummen ur och köpte en.
Skönt att slippa vinkelslipen eller bågfilen så fort nåt ska kapas.

Det går att köpa till ett bord så att man kan använda sågen som en liten vertikal bandsåg, men jag hade lite svårt att motivera 2000 kr för en aluminiumplatta och ett par fyrkantsprofiler.
Tänkte tillverka ett sågbord själv istället, jag har ju lite material liggande.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Intressant anskaffning. Jag är med trött på att kapa rör med vinkelslipen.
Övervägde du nånsin att köpa en cirkelsåg för samma ändamål ?
Vilka fördelar respektive nackdelar har respektive kapteknik ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Ska bli kul att se hur du gör ett sågbord, har själv gått i de tankarna.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Duvan skrev:
Intressant anskaffning. Jag är med trött på att kapa rör med vinkelslipen.
Övervägde du nånsin att köpa en cirkelsåg för samma ändamål ?
Vilka fördelar respektive nackdelar har respektive kapteknik ?


Cirkelsågar för metall är snabbare än bandsåg, men det är nog den enda fördelen jag kan komma på.
De väsnas mer, sprätter iväg skållheta spånor och klingorna är ganska dyra.

Bandsågen är lite långsammare, men den är mer mångsidig eftersom det går att konvertera den till vertikal ganska enkelt.
Bladen är billiga, så man kan ha lite olika tandningar för olika material utan att det kostar en massa.
Just den här sågen som jag har är lite högljudd, men inte i närheten av en vinkelslip eller klingkap.

Janne J skrev:
Ska bli kul att se hur du gör ett sågbord, har själv gått i de tankarna.


Stay tuned! thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Duvan skrev:
Intressant anskaffning. Jag är med trött på att kapa rör med vinkelslipen.
Övervägde du nånsin att köpa en cirkelsåg för samma ändamål ?
Vilka fördelar respektive nackdelar har respektive kapteknik ?


Har samma åsikt som Anders, klingkap är en helvetesmaskin, låter mycket och skapar en kaskad av glödande spånor.
Jag har en bandsåg av golvmodell och ytterligare en fördel är att den sköter sig själv. När du kört igång kan du lämna den och göra annat, den stänger av när den är genom och du slipper stå och vänta på att den ska tugga sig genom en 50mm rundstång.
Jag gillar min bandsåg riktigt mycket, en klar favorit i garaget.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Jag har en Kina bandsåg. . Som jag använder för rundämnen då den kan sitta och gnaga... annars en vattenkyld martin 350 klingkap som jag kapar andra grejer med typ profilrör vinklar och tunnare rundämnen.. såå rätt grej till rätt saker. Kina bandsågen är utan kylning och ganska så långsam,jag brukar hänga på en vikt (gammal bromsskiva) för att öka matningen..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Nu jäklar blir det bildkavalkad!

Tänkte att jag skulle kopiera Busses lösning på styrning för pelaren på borrmaskinen, med den lilla utmaningen att det inte får kosta nåt i material och allt ska göras med de maskiner jag har tillhanda.

Letade upp en lämplig 12 mm stålplatta och borrade lite hål i den. Planskivan på svarven är bra till sånt här.



Svarvade till en bit ämnesrör, pressade och svetsade fast den i plattan.



Tillbaka till svarven och börja tillverka spånor. Massor av spånor blev det...



Efter ett par timmar är plattan rund. Vände på biten och klockade in den för att plansvarva andra sidan och snygga till rörstumpen så den passar i pelarfoten.



Provmontage av pelare och pelarfot, verkar passa bra och pelaren har lagom glidpassning i styrningen.



Tillverkade fyra små körnare av M10-skruv för att få hålbilden på rätt ställe. Lagom ruffig finish där foten ska sitta, men det verkar vara hyfsat plant iaf.



Fräste ett spår för kuggstången. Svarven fick agera horisontalfräs eftersom borrmaskinen var isärplockad...



Och efter många timmar är pelarstyrningen klar. Passade på att fixa till vevmekanismen också, där var en massa glapp och dåligt inpassade delar.



Har inte provborrat nåt än, men det känns som att pelaren löper lite smidigare upp och ner nu. Dessutom nickar inte huvudet lika mycket när man släpper på klämskruven, så det borde ha gjort lite nytta iaf thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daniel Lindholm
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2021
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Stort tack för underbar underhållning! Var tvungen att registrera ett konto bara för att tacka (och kanske komma med frågor). Har letat som en galning efter en svarv själv, men allt på klaravik går för fantasisummor. Har siktat på något liknande den du har men det har varit tal om över 40k + moms + slagavgift. I stället sitter man och kollar på videos och när alla videos på youtube tagit slut hamnar man på ett forum och tittar på bilder

_________________
Daniel Lindholm
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Välkommen till maskinträsket!

Jag håller själv utkik efter en fräsmaskin i lagom storlek, men det är samma problem där att priserna drar iväg alldeles för mycket.

Har inte blivit så mycket tid till maskiner och sånt det senaste, men det finns lite olika projekt som jag ska ta tag i så snart jag kan.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Funderade lite på om det här inlägget skulle hamna i biltråden eller maskintråden, men det fick bli här.

Loftbygget över min plats i garaget har passerat nån sorts milstolpe.


Eller kanske två 2,8 meters stolpar och en rejäl I-balk.



Så här fula svetsar blir det när man kör fullt ös med en Esab Origo 170.







Stolparna är 70x70x4 VKR och balken är 200x190 HEA. Plattan till stolpen är 200x200x10.

Nästa fas blir att snickra fast lite träpinnar i samma dimensioner som det befintliga loftet till höger på första bilden.
Förra sommaren när jag bytte plats i garaget så förberedde jag med 95x45 reglarna som sitter mot plåtväggen i bakgrunden på första bilden.
På dem och balken ska det läggas 220x45 stående plank/reglar/vedträn med varannan dubbel som synes.

Det blir 5,40 meter på djupet och 4,50 meter på bredden vilket ger 24,3 kvadratmeter extra yta för förvaring av viktiga saker som man måste ha liggande.

Jag är ingen snickare (vilket ni kommer att få se framöver) men med tanke på hur lite det sviktar mitt på det befintliga loftet som dessutom är 1,5 ggr större än mitt så lär det inte bli för klent.

Men som glad amatör kör jag efter devisen "Lite snett är ganska rakt!"

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag har reglat cc300 med 45x220 på 5 meter spännvidd i mellan garage/övervåning (inredd möblerad övervåning) på det första året sjönk det ca 1 cm mitten. Efter ytterligare 2 år hade det sjunkit 1cm till.
Sen dess har det inte rört sig.
Så ska du bara ha förvaring däruppe lär det ju vara helt lugnt
(man kanske inte behöver ställa alla extra motorblock exakt I mitten) thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag har bara ett extra motorblock och det sitter i motorstativet som man skymtar bakom verkstadskranen

Det ska inte förvaras några tunga grejer där uppe, jag ställer väl upp en hylla längs med ytterväggen så jag kan nyttja ännu mer av takhöjden.
Mitt på blir det väl ingenting, mer än att jag ska hänga upp lite bra belysning undertill. Jobbar ju med belysning hela dagarna, så jag kanske hittar nåt bra i skrotbingarna...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 16, 17, 18   >>
38 besök senaste veckan (68181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande