Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 16, 17, 18   >>
42 besök senaste veckan (68185 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Fick ett litet svarvjobb i veckan, fyra fälgcentrum som skulle moddas lite. Större centrumhål och svarva av anliggningsytan.

Men hur spänner man upp nåt som är för stort för både trebackschucken och fyrbackskivan?

Man använder planskivan såklart, den har fungerat sedan urminnes tider!

Svarvade en centrumtapp med presspassning i planskivan och sen svarvades tappen till samma mått som fälgarnas centrering.





Skruvarna sitter inte speciellt hårt, bara tillräckligt för att hålla fälgen lagom tight mot planskivan.

Efter att centrumhålet fått rätt mått tillverkade jag en ny centrumtapp, denna gång med en lite konad del som fick styra mot centrummutterns kona i fälgen. Syns inte på bilden eftersom fälgen är vänd åt andra hållet.



Fälgcentrumen är gjuten alu, så jag körde med snabbstål. Det funkade fint, men man får inte ha för bråttom och inte snåla med skärvätska.
Premiärkörde med ett Traderafynd, en helt ny Seco innerbom för snabbstål. Fina grejer från Fagersta!


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Snyggt jobbat thumbs up thumbs up thumbs up
Känns som det tog en stund, eller?

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Åter igen, den här tråden gillar jag thumbs up
Längtar efter nästa uppdatering

_________________
SO Johansson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
camarogbg skrev:
Snyggt jobbat thumbs up thumbs up thumbs up
Känns som det tog en stund, eller?


Det som tog mest tid var att mäta och klura på hur centrumstyrningarna skulle se ut, sen tog det några minuter att skruva fast och klocka in varje fälgcentrum på planskivan. Själva materialavverkningen gick ganska snabbt.

NBC2 skrev:
Åter igen, den här tråden gillar jag thumbs up
Längtar efter nästa uppdatering


Jag kan bjuda på en liten grej jag gjorde till mig själv för ett tag sen, en stor gängkloppa till ett M20x1 gängsnitt.

Lite tråkiga bilder kanske, men jag tycker det ser ganska okej ut efter kallblånering.





Det är kul med blånering, plötsligt ser hemmagjorda grejer ut som köpes

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag köpte lite stickskär på Ebay och i paketet låg ett visitkort från säljaren, det är ju trevligt.

Baksidan...



... och framsidan


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



visitkort är fan de bästa en säljare kan skicka med, jag brukar notera vad jag köpt på baksidan sen slänga de i en låda i garaget,perfa när man försöker komma på var man handlade den där grejen man hade förut som var så jäkla bra,då e de bara att kolla i högen me lappar thumbs up

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag tyckte mest det var ett gulligt rådjur

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Nog för att det var ett gulligt rådjur på visitkortet, men det har blivit lite annat gjort i garaget också.

Loftbygget börjar närma sig slutfasen, så här kommer lite bilder på det.

Började med att bygga en pergola.



Regelverket.se ville ha lite förstärkningar här och där. Det är viktigt med regler och reglar



Och sen blev det vuxenpussel med träbitar gjorda av sågspån.



Den skarpögde snickarexperten ser att skivorna är skarvade kant i kant och inte om lott vid övergången mellan det befintliga loftet och mitt loft.
Detta beror på att mina golvspånskivor har en annan form på spåntningen så det gick inte att skarva ihop dem med de andra skivorna.
Hade det varit samma spåntning så kunde jag ha dragit loss varannan skiva som är kapad på det andra loftet, skjutit i hela skivor där och på så sätt fått kortändarna på skivorna förskjutna.
Men nu funkade inte det, så det fick bli så här. Jag har ändå sågat ner varannan "startskiva" till 1200 mm på mitt loft, så kortändarna hamnar omlott ändå.
Lite rörigt förklarat, men det känns stabilt att gå omkring där uppe så det lär nog inte vara några problem.

Fick upp en del av räcket idag också, men jag behöver köpa lite mer virke för att få det klart.

När räcket är klart ska jag montera upp lite belysning och ett par vägguttag, sen är det klart!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Inser att det jag många ggr saknat till min svarv är helt klart en planskiva , (hur jag helt kan ha missat denna smarta sak tidigare är nästan förbluffande pinsamt )

Upptäckte även igår att jag behöver ett "förlängningsfäste" till till dubbdockan, denna har jag räknat fram behöver vattenskäras i 25mm plåt. 25 mm borde vara lagom även för en planskiva till en hobbysvarv??

Det antalet "hålbilder" för olika fästen du har på din skiva känns det lagom eller skulle du önska fler om du gjorde en ny egen??

Jag tänker att jag skulle kanske vilja ha en delning på 4 och en delning på 3, och kanske gängade hål istället för avlånga slitsar??
Samt kanske "ritsade" rundgående linjer på några olika diametrar att "sikta mot" om man spänner upp nått utan centrumstyrning.?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Planskivan är väldigt användbar trots att den är gammaldags. Man kan spänna upp nästan vad som helst med lite fantasi, men man får tänka sig för så det inte blir för mycket obalans.
Höga varvtal ska man väl undvika också.

Jag har klarat mig bra med de åtta spåren som är i min skiva, det enda jag gjort är att fila till dem så alla spåren är lika långa och har lite snyggare radie.
De var helt obearbetade förut med gjutskägg och olika form i ändarna.

Det syns inte på bilderna, men skivan är inte jämntjock som det som syns i spåren. Det är tunnare material mellan spåren, vilket nog är ganska vanligt på mindre planskivor.
Om jag skulle behöva nåt special med nån udda hålcirkel nån gång så kan jag ju alltid tillverka en till planskiva som går att skruva fast på planskivan så slipper jag borra hål i det fina kinesiska gjutjärnet...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Räcket får vänta, jobbar man med belysning så måste man prioritera rätt saker.

Fyra stycken 2x49W T5 som allmänbelysing och en 2x28W T5 över svarven. Sen är det lite smålampor som punktbelysning vid arbetsbänken och borrmaskinen.



Det blev helt okej spridning av ljuset trots att 2x49-wattarna hänger lite för lågt. Skulle jag känna att det är lite för mörkt så har jag fyra armaturer till liggande men då blir det trångt i taket.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Ljusare golv och väggar skulle göra det ännu ljusare, men armaturer är nog billigare än färg

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag hade lite lösa funderingar på att måla bjälklag och spånskivor vitt, men det känns som lite overkill.

25 kr/st för bättre begagnade armaturer får nog anses som hyfsat billigt. Alla lysrörsarmaturer på jobbet byts ut mot motsvarande LED-modeller för tillfället (japp, skomakarens ungar osv..).

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ska fundera lite mer gällande planskivan , som vanligt överanalyserar jag nog. Tack för input thumbs up



Gällande belysningen så är min egen (tråkiga men ärliga)erfarenhet att den nöjda känslan över ny belysning är högst tillfällig, snart vill man ha mer vit färg (Eller kanske snarare ljusgrå eftersom vit inte håller sig vit särskilt länge) ger en förlängd nöjdhetskänsla.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det var ett par månader sen jag uppdaterade tråden...

Räcket på loftet är klart, så nu kan jag ägna mig åt maskinerna igen.

Traderafyndade en sprillans ny blå och fin 3-fas elmotor som råkade vara väldigt lämplig att montera på borrmaskinen.
Nya till vänster, gamla till höger.



Lite mer klös i 3-fasmotorn, 0,75 kW passar alldeles utmärkt till den här maskinen och så går det att köra både med och moturs. Gamla motorn är på 0,55 kW och orkade inte riktigt igång på högre spindelvarvtal.



Nya motorn har 19 mm axel och gamla har 16 mm. Istället för att tillverka en ny remskiva tänkte jag spara tid och modifiera den gamla.
Det är ju bara att dra loss den från motoraxeln och borra upp den till 19 mm....

Naturligtvis satt remskivan fastlimmad med kinesisk färg, så den sprack när jag började brotta loss den med avdragaren...



Bara att sätta igång projekt "Rädda Remskivan".

Rensvarvning för att få lite vettiga ytor. Lågt varvtal och nerverna på helspänn, lite osäkert om den spräckta biten skulle hänga kvar.



Det gick vägen, inga gjutjärnsflisor i ansiktet eller bakrutan på Commodoren thumbs up
Notera gärna den utsökta kvalitén på det kinesiska gjutjärnet...



Nästa steg blev att såga lite med bandsågen. Såga, såga...



Nu kanske ni undrar varför jag inte bara gjorde en ny remskiva av 93 mm ämnet i bandsågen?
Svaret är så enkelt som att jag inte hade ämnesbiten när remskivan gick sönder och jag ville inte slösa bort så mycket material på en remskiva till en simpel borrmaskin. Ibland är jag både snål och tjurskallig...

Den tunna stålplattan fick ett hål och en försänkning.





Passar hyfsat mot remskivan. Typ H7 eller nåt sånt.



Borrning, försänkning och gängning av diverse små hål. Det är tur att det finns en till borrmaskin i garaget.
Det blev lagom med två försänkta M3 skruv i den spruckna delen, sen drog jag i ytterligare två skruvpar med 120 graders delning. Skruvarna tittar ut på andra sidan så de svarvades ner sen.



Och till slut kunde jag borra upp axelhålet till 19 mm och provmontera remskivan. Den verkar passa ganska bra och har ca 0,05 mm kast. Det får duga för en Kinaborrmaskin.
Lägg på en rem, eller två...



Elsystemet fick ju modifieras lite också såklart.

Ny 3-fas huvudbrytare/nödstopp med underspänningsutlösare. Ganska smutt grej, för att vara tillverkad i Kina.



Fram och backomkopplaren fick plats i tomrummet mellan pelaren och pinolen.



Det ligger även en trafo till "maskinbelysningen" därinne, en billig Ikea LED-lampa med böjlig arm.

Provkörningen gick bra utan elchocker eller flygande metallbitar. Nu kan man starta maskinen på högsta spindelvarvtal utan problem thumbs up
Nästa uppgradering på den här maskinen skulle kunna bli en frekvensomriktade (VFD). Enkel grej att installera, så jag kanske får kolla lite på Tradera...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Trimma borrmaskinen, bra ide thumbs up

Bandsågen är en klar favorit i mitt garage, kan inte fatta varför jag inte köpt en sådan tidigare, alla dessa år med bågfil och vinkelslip när det finns en maskin som löser problemen snabbt och snyggt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Ja, man skulle ha köpt en bandsåg för länge sen, den hade sparat mycket tid och arbete genom åren.

Jag är överlag nöjd med min lilla såg, den sågar hyfsat rakt och bra men det märks att den är lite vek i konstruktionen ibland.
Fördelen med det lätta utförandet är ju att den går att lyfta och stuva undan när den inte används.
En annan grej som är lite störande är att den väsnas rejält, men det finns ju hörselkåpor.
Klurar lite på att tillverka ett sågbord så den går att använda som vertikal bandsåg, vi får se om jag kommer på nåt bra.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Jag har också funderat på sågbord men är rädd att det blir krångligt att byta, en riktig vertikal bandsåg för metall hade varit mumma, tyvärr är nya svindyra och begagnade väldigt sällsynta.

Min bandsåg är väldigt lik den här: https://www.globaltools.se/maskiner/bandsagar-tra-och-metall/bs115-ban . . . .
Den har ett litet sågbord så jag får nog hämta inspiration från den till ett eget bygge.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Okej, detta är inte tråden där vi postar videos, men på något vis tycker jag nog ändå det hör hemma här.
Vansinne och genialitet är närmare varandra än man tror


_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Undrar hur många kilo kapskivedamm han andats in...

Skulle vara intressant att se hur bra precision det går att få till, tex om den håller diametermått över en längre sträcka.
Imponerande hur som helst, en hembyggd svarv är bättre än ingen svarv thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Riktigt innovativa uppspänningar för att göra precisionsjobb med vinkelslipen! 800 dollar köper dock en rätt vettig begagnad svarv i den storleken, han har några timmar kvar innan han fixat tvärmatning och gängskärning!

_________________
Kurre Källkvist
Citera
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 16, 17, 18   >>
42 besök senaste veckan (68185 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande